Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Scénic – Růst ve všech ohledech

Rodina modelů kolem nového Méganu se rozrůstá už na pět karosářských variant – k hatchbacku a třídveřovému Coupé se teď na jaře přidává společně s kombi Grandtour dvojice MPV Scénic a prodloužený Grand Scénic.

Renault můžeme bez nadsázky označit za průkopníka vozů MPV. Tak jako Espace byl v roce 1984 prvním evropským autem s karoserií MPV v moderním chápání, Scénic v roce 1996 založil segment kompaktních MPV. Konkurence reagovala až s několikaletým odstupem a Renault zažil s velkoprostorovou verzí tehdejšího Méganu velký úspěch, korunovaný ziskem titulu evropského auta roku.

První generace se vyráběla od roku 1996, nejprve pod názvem Mégane Scénic, po faceliftu v roce 1999, kdy se začali na trhu objevovat první konkurenti (např. Opel Zafira a Citroën Xsara Picasso) už jen jako Renault Scénic. V nabídce se také objevila zvýšená verze Scénic RX4 s pohonem všech kol pomocí viskózní spojky. Druhá generace se objevila na trhu v roce 2003. Scénic RX4 sice už nástupce nedostal, zato ale nabídku obohatila prodloužená verze Grand Scénic s možností sedmimístného interiéru. Díky futuristickému designu společnému s druhou generací Méganu vydržel Scénic až do letošního roku jen s decentním faceliftem z roku 2006.

Vnější vzhled připomíná značnou příbuznost Scénicu s novým Méganem. Designéři použili stejné charakteristické křivky, k tomu přidali linii střechy podobnou předchozí generaci Scénicu a koncová světla ve tvaru bumerangu, která navazují na výrazný boční profil. Ochranné lišty na dveřích jsou stejně jako u Méganu umístěny až ve spodní části a vkusně zakomponovány do tvarů auta.

renault lpg predstavujeme mpv renault lpg predstavujeme mpv  

Designovou podobnost obou modelů zdůrazňuje zatmavení bočních sloupků a pojetí přídě, kdy maska chladiče Scénicu je vlastně svisle protaženou maskou z Méganu. Celkové pojetí se více vzdaluje přísně účelovým tvarům ve prospěch dynamiky a typicky extravagantní elegance. Prosklená plocha v novém Scénicu se pohybuje od 3,60 m2 po 5,10 m2 v případě auta s panoramatickou střechou.

Renault v danou chvíli dopřává větší pozornost Grand Scénicu. Ten narostl o 70 mm na 4560 mm a jeho rozvor je o 34 mm delší než u předchůdce (2770 mm). Scénic na délku měří 4344 mm. Na rozdíl od běžné praxe u současných aut se sloupky čelního okna posunuly více dozadu. Zorný úhel vpřed se tak rozšířil o 8 % na 87° a na výšku je o 15 % větší, postihuje 31°.

Renault Scénic/Grand Scénic - srovnání generací
Rozměr Scénic/Grand Scénic III Scénic/Grand Scénic II rozdíl
Délka [mm] 4344/4560 4259/4496 + 85/+ 64
Šířka [mm] 1845 1810 + 35
Výška [mm] 1637/1645 1620/1636 + 17/+ 9
Rozvor [mm] 2702/2770 2685/2736 + 17/+ 34
Objem zav. prostoru [l] 470-555/678-785 406-480/533 -

Prostor pro nohy cestujících v druhé řadě sedadel dosahuje v případě Grand Scénicu 275 mm, což je mezi konkurencí největší hodnota. Stejný rozměr v třetí řadě je uspokojivých 102 mm, prostor nad sedákem zde měří 842 mm. Společně s kolmým opěradlem sedadla to znamená, že se v třetí řadě usadí osoby vysoké do 1,75 m. Komfort cestování výrazně zlepšuje vybrání pod sedadly v druhé řadě, které umožňuje dát nohy do pohodlné pozice.

renault lpg predstavujeme mpv renault lpg predstavujeme mpv Interiér se vyznačuje dobrou variabilitou – všechna sedadla kromě řidičova mají sklopná opěradla, u sedadel v prostřední řadě je možné také překlopit sedák a všechna sedadla mimo přední řadu lze vyjmout z vozu. Prostřední řada má sedadla jednotlivě posuvná v rozsahu 170 mm (dvojnásobek než u minulé generace) a jejich opěradla mají nastavitelný sklon. Přístup na zadní sedadla je možný běžným způsobem po sklopení opěradla a posunutí sedáku.

 V závislosti na konkrétním provedení se v novém Scénicu nachází až 40 odkládacích prostorů o celkovém objemu 90 litrů. Schránka před spolujezdcem je osvětlená a klimatizovaná a má objem 11 litrů. V podlaze se nachází čtyři schránky – dvě 2,5litrové u předních sedadel a dvě 3,2litrové vzadu. Velká schránka pod středovou loketní opěrkou má objem 9 litrů a pojme i velkou PET láhev.

Základní objem zavazadlového prostoru je 522 litrů u Scénicu a 785 litrů u Grand Scénicu s pětimístným interiérem. Sedmimístná verze se sklopenou třetí řadou sedadel uveze 702 litrů zavazadel, výchozí konfigurace má 208 litrů a největší možný objem je 2063 litrů. Výhodou je také široký vstupní otvor (1059 mm) a nákladová hrana 614 mm nad zemí.

Špičkové výbavy nabídnou poprvé TFT displej, který zobrazuje údaje o rychlosti vozu, nastavení tempomatu, signalizuje nezavřené dveře, tlak v pneumatikách a slouží také k zobrazení údajů z parkovací kamery. K ovládání celého systému slouží tlačítko, které je umístěné mezi volantem a tímto displejem. K dispozici je také plně integrovaný navigační systém Carminat Tom Tom s podporou SD karet, případně dražší Carminat Bluetooth DVD, ten má pochopitelně bezdrátové rozhraní a měnič na šest disků, podporuje také přehrávání hudebních formátů MP3 a WMA. Samozřejmostí je i USB konektor pro připojení externího zdroje hudby ve voze najdeme i vstup pro iPod, automobily jsou vybaveny audiem Arkanys s prostorovým 3D zvukem. Komfort na palubě zvyšuje i dvouzónová klimatizace s třemi možnostmi nastavení (Soft, Auto a Fast).

renault lpg predstavujeme mpv renault lpg predstavujeme mpv  

Podvozková platforma je společná s novým Méganem, což znamená příčná ramena a vzpěry McPherson na přední nápravě a vlečnou zadní nápravu. Standardně mají přední větrané kotouče průměr 296 mm a zadní 274 mm, což zajišťuje brzdnou dráhu ze 100 km/h při opakovaném brzdění 39 metrů. Dvoulitrové turbodiesely mají kvůli vyššímu výkonu i hmotnosti brzdy větší – 320mm kotouče vpředu a 290mm vzadu.

Základní benzinovou motorizací je atmosférická 1,6 16V o výkonu 81 kW. Prodávat se bude i varianta, která může spalovat bioetanol a ke konci roku se také začne nabízet verze umožňující jízdu na LPG. Dalším atmosférickým motorem bude 2,0 16V (103 kW) standardně dodávaný s bezestupňovou převodovkou CVT. Tato kombinace je výsledkem spolupráce aliance Renault-Nissan a nabízí se už například v Nissanu Qashqai. Stejné pohonné ústrojí se nabízí samozřejmě také pro Mégane.

Posledním z trojice benzinových motorů je 1,4 TCe 130. Konstrukčně vychází z atmosférických čtyřválců Nissan, ale je osazen jednoduchým turbodmychadlem. Úprav se dále dočkalo sací potrubí, variabilní časování ventilů a chlazení spalovacího prostoru. Parametry motoru (výkon 96 kW, točivý moment 190 Nm) jsou na úrovni atmosférického dvoulitru, díky nižšímu objemu je ale kombinovaná spotřeba jen 7,1 l/100 km. Renault tak v novém Méganu nasadí motor, který bude přímým konkurentem pohonných jednotek 1,4 T-Jet od Fiatu a 1,4 TSI od Volkswagenu.

Renault Scénic/Grand Scénic - přehled zážehových motorizací
Motor 1,6 16V 1,4 TCe 130 2,0 16V
Převodovka 6M 6M CVT
Zdvihový objem [cm3] 1598 1397 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 81/6000 96/5500 103/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 151/4250 190/2250 195/3750
Max. rychlost [km/h] 185 190 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,7/12,0 -/10,7 10,6/10,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,5 7,1 7,7

V oblasti vznětových motorů Renault nabídne výběr ze čtyř možností. Základem je úsporný 1,5 dCi – se 63 nebo 78 kW bez filtru pevných částic, nebo 81 kW a filtrem pevných částic. Vyhovují podmínkám Euro 5 a jsou navrženy tak, aby mohly spalovat B30 – naftu s 30% podílem biosložky. Jejich technickou specialitou je pátý vstřikovač ve výfukovém potrubí, který zajišťuje regeneraci filtru pevných částic. Základní verze 1,5 dCi o výkonu 63 kW je určena jen pro Scénic a může s pochlubit kombinovanou spotřebou 4,9 l/100 km (emise CO2 130 g/km), což mu ve Francii zajišťuje ekologický bonus 200 Euro.

Nejslabší 1,5 dCi dosahuje maxima točivého momentu 200 Nm a má pětistupňovou manuální převodovku, dva výkonnější 1,5 dCi dosahují 240 Nm a jejich převodovky mají o jeden stupeň více. Kombinovaná spotřeba se pohybuje v rozmezí 4,9 až 5,1 l/100 km.

renault lpg predstavujeme mpv renault lpg predstavujeme mpv  

Další vznětovou motorizací je značně upravený 1,9 dCi o výkonu 96 kW. Na rozdíl od starší verze tohoto motoru vyhovuje normě Euro 5. Upravena byla geometrie lopatek turbodmychadla, vstřikovače mají sedm otvorů místo šesti a nové chlazení recirkulace výfukových plynů má lepší účinnost. V nabídce bude verze s i bez filtru pevných částic. V obou případech je výkon 96 kW dosahován už při 3750 ot./min a nejvyšší točivý moment 300 Nm je dostupný od 1750 ot./min.

Na vrchol nabídky turbodieselů se na jaře postaví 2,0 dCi o výkonu 118 kW (manuální převodovka) a 110 kW (automatická převodovka). Točivý moment má v maximu 380, resp. 360 Nm. Díky mimořádně rychlému předehřívání bude možné tento motor okamžitě nastartovat při mrazech až do -23°C, tedy v podmínkách mírného podnebí prakticky vždy. Není také bez zajímavosti, že interval výměny oleje u všech motorů spalujících naftu výrobce nastavil na 30.000 km.

Renault Scénic/Grand Scénic - přehled vznětových motorizací
Motor 1.5 dCi 85 1.5 dCi 105 1.5 dCi 110 FAP 1.9 dCi 130 (FAP) 2,0 dCi 150 FAP 2,0 dCi 160 FAP
Převodovka 6M 6M 6M 6M 6A 6M
Zdvihový objem [cm3] 1461 1461 1461 1870 1995 1995
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 63/3750 78/4000 81/4000 96/3750 110/4000 118/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 200/1750 240/1750 240/1750 300/1750 360/2000 380/2000
Max. rychlost [km/h] 165 180 180 195 200 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 12,4/12,6 12,3/12,5 - 9,7/10,0 9,1/9,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9/- 4,9/5,1 5,1/5,2 5,5/5,5 7,0 6,6

Důraz byl kladen samozřejmě i na prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Automobily jsou vybaveny například systémem monitorování tlaku v pneumatikách, automatickým zapínáním stěračů, nechybí ani signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti, ABS, brzdový asistent a stabilizační systém. Nad pasivní bezpečností bdí systém ochrany cestujících SPR3 z nové generace Laguny, ten má také stále relativně nová řada Mégane včetně v Ženevě představeného kombi. Skládá se z dvojitých předpínačů bezpečnostních pásů, omezovačů sil v pásech a dvoukomorových airbagů, které mají řízené množství napouštěného plynu. Standardem jsou i bezpečnostní úchyty dětských sedaček Isofix pro všechna tři sedadla ve druhé řadě.

Nový Scénic se vyrábí v továrně Douai ve Francii. 95 % součástí vozu je plně recyklovatelných, již při samotné výrobě je pak použito 14 % recyklovaných plastů. Francouzská automobilka doufá, že nový Scénic naváže na úspěchy předchozích dvou generací, kterých za necelých třináct let vyjelo do světa celkem 3,2 milionu kusů.

renault lpg predstavujeme mpv renault lpg predstavujeme mpv  

Prodej na domácím francouzském trhu byl zahájen 1. dubna, do dalších zemí se Scénic dostane postupně v průběhu následujících týdnů. Na výběr je hned šest stupňů výbavy. Základní cena za motor 1,6 16V s výbavou Authentique je 19.900 Euro (asi 530 tisíc Kč), turbodiesel 1,5 dCi FAP (81 kW) začíná se stejnou výbavou na 22.900 Euro (zhruba 610 tisíc Kč). Příplatek za prodlouženou verzi Grand Scénic je 500 Euro, tedy asi 13.500,- Kč, sedmimístný Grand Scénic vyjde na dalších 700 Euro (18.500,- Kč) navíc.