Renault Scénic – Růst ve všech ohledech

Renault Scénic – Růst ve všech ohledech

 
 

Rodina modelů kolem nového Méganu se rozrůstá už na pět karosářských variant – k hatchbacku a třídveřovému Coupé se teď na jaře přidává společně s kombi Grandtour dvojice MPV Scénic a prodloužený Grand Scénic.

Renault můžeme bez nadsázky označit za průkopníka vozů MPV. Tak jako Espace byl v roce 1984 prvním evropským autem s karoserií MPV v moderním chápání, Scénic v roce 1996 založil segment kompaktních MPV. Konkurence reagovala až s několikaletým odstupem a Renault zažil s velkoprostorovou verzí tehdejšího Méganu velký úspěch, korunovaný ziskem titulu evropského auta roku.

První generace se vyráběla od roku 1996, nejprve pod názvem Mégane Scénic, po faceliftu v roce 1999, kdy se začali na trhu objevovat první konkurenti (např. Opel Zafira a Citroën Xsara Picasso) už jen jako Renault Scénic. V nabídce se také objevila zvýšená verze Scénic RX4 s pohonem všech kol pomocí viskózní spojky. Druhá generace se objevila na trhu v roce 2003. Scénic RX4 sice už nástupce nedostal, zato ale nabídku obohatila prodloužená verze Grand Scénic s možností sedmimístného interiéru. Díky futuristickému designu společnému s druhou generací Méganu vydržel Scénic až do letošního roku jen s decentním faceliftem z roku 2006.

Vnější vzhled připomíná značnou příbuznost Scénicu s novým Méganem. Designéři použili stejné charakteristické křivky, k tomu přidali linii střechy podobnou předchozí generaci Scénicu a koncová světla ve tvaru bumerangu, která navazují na výrazný boční profil. Ochranné lišty na dveřích jsou stejně jako u Méganu umístěny až ve spodní části a vkusně zakomponovány do tvarů auta.

obrázek [555 x 302]  

Designovou podobnost obou modelů zdůrazňuje zatmavení bočních sloupků a pojetí přídě, kdy maska chladiče Scénicu je vlastně svisle protaženou maskou z Méganu. Celkové pojetí se více vzdaluje přísně účelovým tvarům ve prospěch dynamiky a typicky extravagantní elegance. Prosklená plocha v novém Scénicu se pohybuje od 3,60 m2 po 5,10 m2 v případě auta s panoramatickou střechou.

Renault v danou chvíli dopřává větší pozornost Grand Scénicu. Ten narostl o 70 mm na 4560 mm a jeho rozvor je o 34 mm delší než u předchůdce (2770 mm). Scénic na délku měří 4344 mm. Na rozdíl od běžné praxe u současných aut se sloupky čelního okna posunuly více dozadu. Zorný úhel vpřed se tak rozšířil o 8 % na 87° a na výšku je o 15 % větší, postihuje 31°.

Renault Scénic/Grand Scénic - srovnání generací
RozměrScénic/Grand Scénic IIIScénic/Grand Scénic IIrozdíl
Délka [mm]4344/45604259/4496+ 85/+ 64
Šířka [mm]18451810+ 35
Výška [mm]1637/16451620/1636+ 17/+ 9
Rozvor [mm]2702/27702685/2736+ 17/+ 34
Objem zav. prostoru [l]470-555/678-785 406-480/533 -

Prostor pro nohy cestujících v druhé řadě sedadel dosahuje v případě Grand Scénicu 275 mm, což je mezi konkurencí největší hodnota. Stejný rozměr v třetí řadě je uspokojivých 102 mm, prostor nad sedákem zde měří 842 mm. Společně s kolmým opěradlem sedadla to znamená, že se v třetí řadě usadí osoby vysoké do 1,75 m. Komfort cestování výrazně zlepšuje vybrání pod sedadly v druhé řadě, které umožňuje dát nohy do pohodlné pozice.

obrázek [300 x 405] Interiér se vyznačuje dobrou variabilitou – všechna sedadla kromě řidičova mají sklopná opěradla, u sedadel v prostřední řadě je možné také překlopit sedák a všechna sedadla mimo přední řadu lze vyjmout z vozu. Prostřední řada má sedadla jednotlivě posuvná v rozsahu 170 mm (dvojnásobek než u minulé generace) a jejich opěradla mají nastavitelný sklon. Přístup na zadní sedadla je možný běžným způsobem po sklopení opěradla a posunutí sedáku.

 V závislosti na konkrétním provedení se v novém Scénicu nachází až 40 odkládacích prostorů o celkovém objemu 90 litrů. Schránka před spolujezdcem je osvětlená a klimatizovaná a má objem 11 litrů. V podlaze se nachází čtyři schránky – dvě 2,5litrové u předních sedadel a dvě 3,2litrové vzadu. Velká schránka pod středovou loketní opěrkou má objem 9 litrů a pojme i velkou PET láhev.

Základní objem zavazadlového prostoru je 522 litrů u Scénicu a 785 litrů u Grand Scénicu s pětimístným interiérem. Sedmimístná verze se sklopenou třetí řadou sedadel uveze 702 litrů zavazadel, výchozí konfigurace má 208 litrů a největší možný objem je 2063 litrů. Výhodou je také široký vstupní otvor (1059 mm) a nákladová hrana 614 mm nad zemí.

Špičkové výbavy nabídnou poprvé TFT displej, který zobrazuje údaje o rychlosti vozu, nastavení tempomatu, signalizuje nezavřené dveře, tlak v pneumatikách a slouží také k zobrazení údajů z parkovací kamery. K ovládání celého systému slouží tlačítko, které je umístěné mezi volantem a tímto displejem. K dispozici je také plně integrovaný navigační systém Carminat Tom Tom s podporou SD karet, případně dražší Carminat Bluetooth DVD, ten má pochopitelně bezdrátové rozhraní a měnič na šest disků, podporuje také přehrávání hudebních formátů MP3 a WMA. Samozřejmostí je i USB konektor pro připojení externího zdroje hudby ve voze najdeme i vstup pro iPod, automobily jsou vybaveny audiem Arkanys s prostorovým 3D zvukem. Komfort na palubě zvyšuje i dvouzónová klimatizace s třemi možnostmi nastavení (Soft, Auto a Fast).

obrázek [555 x 331]  

Podvozková platforma je společná s novým Méganem, což znamená příčná ramena a vzpěry McPherson na přední nápravě a vlečnou zadní nápravu. Standardně mají přední větrané kotouče průměr 296 mm a zadní 274 mm, což zajišťuje brzdnou dráhu ze 100 km/h při opakovaném brzdění 39 metrů. Dvoulitrové turbodiesely mají kvůli vyššímu výkonu i hmotnosti brzdy větší – 320mm kotouče vpředu a 290mm vzadu.

Základní benzinovou motorizací je atmosférická 1,6 16V o výkonu 81 kW. Prodávat se bude i varianta, která může spalovat bioetanol a ke konci roku se také začne nabízet verze umožňující jízdu na LPG. Dalším atmosférickým motorem bude 2,0 16V (103 kW) standardně dodávaný s bezestupňovou převodovkou CVT. Tato kombinace je výsledkem spolupráce aliance Renault-Nissan a nabízí se už například v Nissanu Qashqai. Stejné pohonné ústrojí se nabízí samozřejmě také pro Mégane.

Posledním z trojice benzinových motorů je 1,4 TCe 130. Konstrukčně vychází z atmosférických čtyřválců Nissan, ale je osazen jednoduchým turbodmychadlem. Úprav se dále dočkalo sací potrubí, variabilní časování ventilů a chlazení spalovacího prostoru. Parametry motoru (výkon 96 kW, točivý moment 190 Nm) jsou na úrovni atmosférického dvoulitru, díky nižšímu objemu je ale kombinovaná spotřeba jen 7,1 l/100 km. Renault tak v novém Méganu nasadí motor, který bude přímým konkurentem pohonných jednotek 1,4 T-Jet od Fiatu a 1,4 TSI od Volkswagenu.

Renault Scénic/Grand Scénic - přehled zážehových motorizací
Motor1,6 16V1,4 TCe 1302,0 16V
Převodovka6M6MCVT
Zdvihový objem [cm3]159813971997
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/600096/5500103/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]151/4250190/2250195/3750
Max. rychlost [km/h]185190190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,7/12,0-/10,710,6/10,7
Komb. spotřeba [l/100 km]7,57,17,7

V oblasti vznětových motorů Renault nabídne výběr ze čtyř možností. Základem je úsporný 1,5 dCi – se 63 nebo 78 kW bez filtru pevných částic, nebo 81 kW a filtrem pevných částic. Vyhovují podmínkám Euro 5 a jsou navrženy tak, aby mohly spalovat B30 – naftu s 30% podílem biosložky. Jejich technickou specialitou je pátý vstřikovač ve výfukovém potrubí, který zajišťuje regeneraci filtru pevných částic. Základní verze 1,5 dCi o výkonu 63 kW je určena jen pro Scénic a může s pochlubit kombinovanou spotřebou 4,9 l/100 km (emise CO2 130 g/km), což mu ve Francii zajišťuje ekologický bonus 200 Euro.

Nejslabší 1,5 dCi dosahuje maxima točivého momentu 200 Nm a má pětistupňovou manuální převodovku, dva výkonnější 1,5 dCi dosahují 240 Nm a jejich převodovky mají o jeden stupeň více. Kombinovaná spotřeba se pohybuje v rozmezí 4,9 až 5,1 l/100 km.

obrázek [555 x 287]  

Další vznětovou motorizací je značně upravený 1,9 dCi o výkonu 96 kW. Na rozdíl od starší verze tohoto motoru vyhovuje normě Euro 5. Upravena byla geometrie lopatek turbodmychadla, vstřikovače mají sedm otvorů místo šesti a nové chlazení recirkulace výfukových plynů má lepší účinnost. V nabídce bude verze s i bez filtru pevných částic. V obou případech je výkon 96 kW dosahován už při 3750 ot./min a nejvyšší točivý moment 300 Nm je dostupný od 1750 ot./min.

Na vrchol nabídky turbodieselů se na jaře postaví 2,0 dCi o výkonu 118 kW (manuální převodovka) a 110 kW (automatická převodovka). Točivý moment má v maximu 380, resp. 360 Nm. Díky mimořádně rychlému předehřívání bude možné tento motor okamžitě nastartovat při mrazech až do -23°C, tedy v podmínkách mírného podnebí prakticky vždy. Není také bez zajímavosti, že interval výměny oleje u všech motorů spalujících naftu výrobce nastavil na 30.000 km.

Renault Scénic/Grand Scénic - přehled vznětových motorizací
Motor1.5 dCi 851.5 dCi 1051.5 dCi 110 FAP1.9 dCi 130 (FAP)2,0 dCi 150 FAP2,0 dCi 160 FAP
Převodovka6M6M6M6M6A6M
Zdvihový objem [cm3]146114611461187019951995
Válce/ventily4/24/24/24/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]63/375078/400081/400096/3750110/4000118/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]200/1750240/1750240/1750300/1750360/2000380/2000
Max. rychlost [km/h]165180180195200205
Zrychlení 0-100 km/h [s]-12,4/12,612,3/12,5-9,7/10,09,1/9,3
Komb. spotřeba [l/100 km]4,9/-4,9/5,15,1/5,25,5/5,57,06,6

Důraz byl kladen samozřejmě i na prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Automobily jsou vybaveny například systémem monitorování tlaku v pneumatikách, automatickým zapínáním stěračů, nechybí ani signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti, ABS, brzdový asistent a stabilizační systém. Nad pasivní bezpečností bdí systém ochrany cestujících SPR3 z nové generace Laguny, ten má také stále relativně nová řada Mégane včetně v Ženevě představeného kombi. Skládá se z dvojitých předpínačů bezpečnostních pásů, omezovačů sil v pásech a dvoukomorových airbagů, které mají řízené množství napouštěného plynu. Standardem jsou i bezpečnostní úchyty dětských sedaček Isofix pro všechna tři sedadla ve druhé řadě.

Nový Scénic se vyrábí v továrně Douai ve Francii. 95 % součástí vozu je plně recyklovatelných, již při samotné výrobě je pak použito 14 % recyklovaných plastů. Francouzská automobilka doufá, že nový Scénic naváže na úspěchy předchozích dvou generací, kterých za necelých třináct let vyjelo do světa celkem 3,2 milionu kusů.

obrázek [555 x 361]  

Prodej na domácím francouzském trhu byl zahájen 1. dubna, do dalších zemí se Scénic dostane postupně v průběhu následujících týdnů. Na výběr je hned šest stupňů výbavy. Základní cena za motor 1,6 16V s výbavou Authentique je 19.900 Euro (asi 530 tisíc Kč), turbodiesel 1,5 dCi FAP (81 kW) začíná se stejnou výbavou na 22.900 Euro (zhruba 610 tisíc Kč). Příplatek za prodlouženou verzi Grand Scénic je 500 Euro, tedy asi 13.500,- Kč, sedmimístný Grand Scénic vyjde na dalších 700 Euro (18.500,- Kč) navíc.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Renault Scénic Initiale Paris: Luxusní výbava i pro rodinné MPV Renault Scénic Initiale Paris: Luxusní výbava i pro rodinné MPV

Vrcholná verze modelů Scénic bude vybavena head-up…

Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností… Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…