Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéfovi Renaultu chybějí menší a dostupná auta. Budou je Francouzi dělat s VW?

Ondřej Šámal
Diskuze (30)

Luca de Meo si na ženevském autosalonu postěžoval, že evropským automobilkám chybí širší portfolio malých a dostupných vozů. Současná produkce je prý příliš velká, prémiová a drahá.

Ředitel Renault Luca de Meo má pravdu v tom, že produkce evropských automobilek na běžného soukromého zákazníka myslí čím dál méně. Ještě nedávno jsme na trhu mohli najít plejádu městských miniaut. Jenže po konci kolínských trojčat, z kterých zbyla jenom Toyota Aygo X (která se navíc cenově posunula o něco výš), a ukončení výroby koncernové trojice Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up se nabídka výrazně smrkla.

Cenově dostupných aut do 12 tisíc eur neboli zhruba 300 tisíc korun je v Evropě jako šafránu. Dokonce už i Dacia, jedna z nejúspěšnějších značek posledních dvaceti let, pomalu opouští nálepku výrobce vyloženě levných aut. Ono to ostatně kvůli stále přísnějším bezpečnostním a emisním limitům ani úplně udržet nejde. Ceny vstupů totiž rostou vysokým tempem, zatímco auta jsou obecně podstatně dostupnější než před deseti lety.

Automobilky navíc také potřebují kapitál pro vývoj a výrobu zatím nepříliš perspektivních elektromobilů, jejichž tržní potenciál se začíná pomalu vyčerpávat. Existují ovšem výjimky, kterými jsou malé a dostupné vozy s cenou okolo 500.000 Kč. V tohle segmentu se zatím pohybují pouze Dacia Spring a nedávno představený elektrický Citroën ë-C3.

Renault sice na probíhajícím autosalonu v Ženevě představil novodobý Renault 5 s elektrickým pohonem, v jeho případě se ovšem počítá s vyšší cenovkou. Do pomyslného půl milionu by se mělo vejít až nové twingo.

Video se připravuje ...

To by mělo použít platformu AmpR Small zmíněného R5. Kratší rozměry, menší baterie, potažmo s lithium-železo-fosfátovými (LFP) články, které vynikají odolností a nižšími výrobními náklady, a jednodušší elektronika by se mohly postarat o to, že lokálně bezemisní Renault Twingo bude možné prodávat už za podobné částky.

Udržet cenu na uzdě by mohlo také partnerství s jinou automobilkou, která by nesla část nákladů na vývoj a výrobu. Jinak to ostatně ani v případě dostupných modelů s nízkými maržemi nejde.

Renault proto aktuálně jedná s několika konkurenty, mezi nimiž nechybí ani koncern Volkswagen, který má s výrobou malých aut do města čerstvé zkušenosti. Zároveň mu ale takový koncept v nabídce chybí. Zmíněná trojka (mii, citigo a up) přitom patřila k nejvyspělejším zástupcům svého segmentu. A velmi se povedly i jejich elektrické deriváty.

Evropští výrobci se zároveň musejí připravit na možnou invazi čínských značek, které díky mnoha faktorům (například silná pomoc ze strany komunistické vlády) dokážou nabídnout více než konkurenceschopná auta za mnohem lepší peníze. A právě malá auta by jim v tomto boji mohla pomoci.

Ondřej Šámal
Diskuze (30)

Doporučujeme

16. 3. 2024 09:44
Re: moc líbí
Opravte si, pane: správně jste měl napsat: "...u Renaultu jsou zastoupena malá ...". Čeština není jednoduchý jazyk, má svá pravidla sloužící k tomu, aby se lidé správně domluvili. Nerespektování pravidel vede k neporozumění. Ale také dokládá nízkou celkovou kulturní úroveň autora (mluvčího, přispívatele, novináře), což může vést až k tomu, že autor používající nesprávně rodný jazyk vypadá jako někdo, jehož názory nejsou vůbec důležité, protože je to prostě flink, nešťastník, někdo, kdo není schopen odvést slušnou práci.
Abyste zbytečně nedlel v omylech, napíšu Vám ještě tento dodatek:
1) nejsem vyhledávač chyb. Když na chybu narazím, rozmyslím si, zda mám autora upozornit, či nikoliv. Pokud se rozhodnu, že ho upozorním, činím tak z následujícího důvodu.
2) Upozorněním na chyby v textech (zpravidla chyby pravopisné nebo chyby "z překlepnutí") chci poukázat na fakt, že je těch chyb v určitém médiu a od určitých autorů už prostě moc. Více, než lze považovat za slušné vůči čtenáři.
Všimněte si prosím, pane Horký Rome, že autor textu pan Šámal přijal informaci od pana Kozohorského o logické chybě v textu s grácií a porozuměním. Co myslíte, dopustil se tedy pan Kozorhorský nějakého faux pas, když na chybu upozornil?
29. 2. 2024 23:10
Re: Malý a dostupný.
Žvásty sú v tomto prípade akurát tak od teba. Spochybňuješ tu človeka, ktorý je popri Renaulte prezidentom ACEA, háji záujmy automobiliek a významne im v minulosti pomohol, napríklad rozmach Fiatu s uvedením 500-ky či záchrana Seatu a uvedenie Cupry. To je všetko jeho dielo a verím, že vie čo robí aj teraz v Renaulte. Čo tam po jednom z najlepších automobilových manažérov, za ktorým boli vždy dobré výsledky, keď sa jeden internetový diskutér rozhodne, že bude super nad vecou. Z tých jeho "tlachů" tu v článku dokopy ani nič nezaznelo.
29. 2. 2024 22:55
Podstatné z článku vypadlo
Luca de Meo potvrdil v Ženeve, že Twingo príde a jeho lacnejšia technológia sa počas životného cyklu v roku 2026 dostane aj do modelov R5 a R4, čo má opäť znížiť ich cenu. Mať takú R5 za menej ako dnes Sping, je už zaujímavé. Zároveň de Meo povedal, že na rozhodnutie Volkswagenu nebudú čakať a zaobídu, vývoj musí napredovať aj bez prípadného partnera. Takže si zrejme len tak nadbiehal voči VW. Ja si myslím, že zo spolupráce nič nebude, obaja už majú projekty dávno rozpracované.
29. 2. 2024 22:36
Re: Chyba v článku
S tebou musí byť na párty zábava.
Avatar - Ja Prvni 123
29. 2. 2024 21:12
Re: Moje slova!
Porad verim, ze nebude.
:-)

Ale vsechno je relativni. Auta za180 uz nebudou, ale za 300 by byt mohly.