Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Talisman: Nástupce Laguny a Latitude přijíždí

Aleš Dragoun
Diskuze (251)
Renault Laguna po třech generacích končí. Novinka francouzské automobilky dostala název Talisman. Je sympatické, že to značka s diamantem ve znaku ve střední třídě nevzdává.

Renault opět sáhl pro jméno sériového modelu mezi starší koncepty, stejně jako u Laguny, Mégane, Scénicu a Koleosu. Studie sportovně luxusního hatchbacku Talisman se vzhůru výklopnými dveřmi bez středního sloupku měla premiéru už v roce 2001. 4805 mm dlouhé superlehké auto (vážilo pouze 726 kg!) bylo poháněno zážehovým vidlicovým osmiválcem od Nissanu s objemem 4,5 l. Točivý moment přenášela samočinná převodovka. V Číně stejné jméno aktuálně nese místní verze druhé generace Samsungu SM7.

Sériový Talisman nahrazuje jak Lagunu, tak i o fous větší a nepříliš úspěšný Latitude, který se vyrábí v Jižní Koreji u Renault Samsung Motors a pro ruský trh v Moskvě. Spadá tedy do evropského segmentu D - střední třídy. Tam to jistě nebude mít proti převážně německé konkurenci jednoduché, na starém kontinentu už vzdali své snahy Japonci a možná tak učiní i Citroën... Automobilka jej představí ve dvou karosářských verzích. Kombi, jehož podobu zatím neodhalila, nese název Estate, ale ten bude určen zřejmě jen pro anglicky mluvící země, jako je tomu v případě malého Clia. Základní varianta už není liftbackem, nýbrž klasickým tříprostorovým čtyřdveřovým sedanem. Na délku měří 4,85 m, na šířku 1,87 m a do výšky ční jen 1,46 m. Tvary z pera Alexise Martota včetně dlouhé kapoty popisuje výrobce jako asertivní, svalnaté a elegantní. Maska je chromovaná, denní diody tvaru písmene C našly svoje místo v nárazníku, za příplatek mohou být hlavní reflektory pouze z LED. Zaujme také třetí boční okénko. V nízké zádi pak najdeme světlomety s 3D efektem. Paleta laků karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,27 čítá základní a perleťovou bílou, béžovou, modrou, hnědou, dva odstíny šedé a černé a rudou.

Talisman zatím pohání trojice čtyřválcových turbodmychadly přeplňovaných šestnáctistovek řady Energy s přímým vstřikem a ocelovými písty. Je dobře známá už z nového Espace a pochopitelně připravená na emisní normu Euro 6. Zážehový čtyřválec TCe 200 (1618 cm3, 147 kW, 260 N.m) doplňují dva vznětové o přesném objemu 1598 cm3: dCi 130 (96 kW, 320 N.m) a dCi 160 se dvěma turby (118 kW, 360 N.m). Základní čísla určitě zůstanou totožná, i když je Renault zatím oficiálně nezveřejnil. Jistě se však změní akcelerační parametry a údaje o spotřebě, protože sedan je oproti kříženci SUV a MPV o zhruba 200 kg lehčí, váží tedy asi 1420-1460 kg. Později do palety přibudou jednotky TCe 150 (110 kW) a dCi 110 (81 kW). O přenos newtonmetrů dopředu se postarají šestistupňová přímo řazená skříň (dCi 110, dCi 130), nebo samočinná dvouspojková převodovka EDC se šesticí rychlostí, která je určena pro všechny tři diesely včetně nejvýkonnější verze dCi 160. Benzinové TCe 150 a TCe 200 mají výhradně sedmistupňovou variantu stejného ústrojí.

Talisman je postaven na platformě CMF (Common Module Family) s rozvorem 2,81 m. Nepřišel o řízení všech čtyř kol 4Control, které se dá zkombinovat s aktivním zavěšením převzatým rovněž z velkého crossoveru. Má několik režimů: Comfort, Sport, Eco, Neutral a plně konfigurovatelný Perso. Dle nastavení mění nejen charakteristiku tlumičů, odezvu a zvuk motoru a převodovky (pochopitelně pouze u dvouspojky EDC), ale i řízení, osvětlení přístrojů a interiéru, případně nastavení klimatizace. Parkovací brzda je moderní elektronická. Litá kola v pěti druzích mohou mít průměr 16 až 19 palců. Seznam elektronických asistentů je předlouhý: adaptivní tempomat, nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, hlídač mrtvého úhlu, čtení dopravních značek, zadní kamera, head-up displej a samočinné parkování.

O návrh interiéru se postaral Nicolas Dortindeguey. Renault slibuje komfort, kvalitu i dostatek místa v kabině. Odkládacích prostor je také na sedan střední třídy dost, jejich celková kapacita činí 25 l, kapsy v předních dveřích pojmou jedenapůllitrovou láhev. Palubní deska sází na měkčené materiály. Přístroje jsou digitální a nastavitelné, zobrazuje je sedmipalcový displej, základní rádio přehrává CD. Multimediální tablet R-Link 2 se sedmipalcovou obrazovkou a audiem od Bose, které má jedenáct reproduktorů a dva subwoofery, je výsadou dražších verzí, top se chlubí R-Linkem otočeným na výšku s úhlopříčkou 8,7 palce. Ovládání některých funkcí vozu, podpora Bluetooth, navigace a hlasové povely představují samozřejmost, automobilka dále nabídne třeba speciální aplikace pro dlouhé cestování.

Zavazadelník má objem 608 l, lze jej rozšířit sklopením zadní lavice v poměru 60:40 a otevřít i na dálku pohybem nohy. Po vstupu do vozu (Renault své dříve nespolehlivé karty vypracoval léty k dokonalosti) zajedou elektrické přední sedačky o 50 mm vzad a usnadní tak nastupování. Mají velkorysé rozměry a vypadají jako z letadla, jsou samozřejmě všestranně seřiditelné, vyhřívané, chlazené, s masážní funkcí a pamětí. Opět se ale bavíme o vyšších specifikacích, výbav je celkem pět: Life, Zen, Business, Intens a Initiale Paris. Kožené čalounění může mít Intens, interiér nejvyššího stupně je potažen černou kůží Nappa. V kombinaci s tmavým lakem Améthyste i velkými černými koly jde o opravdu decentní a patřičně luxusní limuzínu, i když kompaktnějších rozměrů...

Místem zrodu Talismanu bude továrna v Douai, příprava výroby si vyžádala investice ve výši 420 milionů eur (! Oficiálně se představí návštěvníkům na IAA ve Frankfurtu, pro veřejnost se brány výstavy otevřou 17. září. Do showroomů Renaultu se dostane ještě před koncem letošního roku. Bude úspěšný tak jako nový Espace, který si objednalo od března do června už 13 tisíc klientů a skoro polovina v nejluxusnější verzi Initiale Paris? Na to si budeme muset nějaký ten měsíc počkat.

Aleš Dragoun
Diskuze (251)
9. 7. 2015 11:07
Re: To nejlepší...
Ten Taliban byl překlep, nebo záměr? >:D No málo platný, už to mám v hlavě, odteď je to pro mne Renault Taliban :yes:
8. 7. 2015 22:06
Renault
Renaultu by pomohlo, kdyby začal vyrábět něco jiného než auta.
Avatar - Emel
8. 7. 2015 11:57
Re: ehm?
Celý TG je s humorem a nadhledem... o Škodě ale pokud vím jen v dobrém.
Avatar - rohYpnol
7. 7. 2015 22:13
Re: ehm?
Jenže TG bere Škodu s hooodně velkým nadhledem a humorem a v zásadě si z ní i díky minulosti rád střílí.
Avatar - Emel
7. 7. 2015 17:27
Re: ehm?
Větší výkon a širší nabídka motorů je lepší technika.