Renault Thalia 1.5 dCi - Laciná noblesa

Renault Thalia 1.5 dCi - Laciná noblesa

 
 

Již sedmiletý model Renault Thalia používá letitou techniku a francouzskou eleganci, vlastní mateřskému Cliu, rozbil násilně implantovanou zádí. Přesto se na rozvojových trzích, včetně našeho, dosud velice slušně prodává.

Ač Thalia v době uvedení na trh rozhodně nebyla levným zbožím (základní provedení s osmiventilovou čtrnáctistovkou v roce 2001 stálo 321.900,-) a na trh přišla prakticky současně s tehdy faceliftovaným Cliem II, sama bez faceliftu, prodávala se od počátku poměrně slušně a úspěšně se udržela na českém trhu dodnes. Je stále levnější a v rámci dlouhodobých akčních slev se dokonce na českém trhu pustila do nevyhlášené cenové války pod hranicí 200 tisíc Kč. Jak dlouho jí to na našem postupně bohatnoucím trhu bude stačit? Podle názoru importéra ještě nějakou dobu ano, protože právě v těchto dnech přichází na trh citelně zmodernizované provedení. To jsme se rozhodli prověřit s atraktivní motorizací 1.5 dCi.

Vybírali jsme ze tří motorizací, dostupných na našem trhu. Základní čtyřventilovou dvanáctistovku (55 kW/75 k) lze nahradit čtrnáctistovkou 16V (72 kW/98 k), případně nejdražším dieselem 1.5 dCi ve verzi 50 kW/68 k. K dispozici jsou tři úrovně výbav (Authentique, Expression a Dynamique), v současné době ještě doplněné časově omezeným akčním modelem ICE. Nejnižší ceníková cena za diesel činí 301.900,- (Authentique), nejlevnější Thalii (1.2 16V Authentique) lze podle ceníku pořídit za 247.900,-, s využitím momentálních akčních slev však i za 189.900,-.

Thalia

po sedmi letech působí podobně, jako působila zpočátku. Tedy jako Clio s přidaným „batohem“. Od dob prvního a dosud také posledního testu v roce 2001 Thalia již jednou obměnila svůj vzhled, když si vypůjčila výraznější příď od faceliftovaného Clia II. Nyní došlo i na interiér a přetvarovaný přední nárazník s maskou, stylově sjednocující Thalii s nejnovějšími Renaulty. Thalii to nyní sluší o něco více, na čemž mají zásluhu i další inovované detaily.

Uvnitř

jsme v roce 2001 žehrali na poněkud obstarožně působící plasty a ne právě vzrušující tvary letité palubní desky a ostatních interiérových panelů. To se změnilo – nový vnitřek nyní působí sympaticky a subjektivní vnímání nemá problém ani s kvalitou plastů; Thalia uvnitř působí hodnotně a útulně. Velkým plusem je změněný volantřadicí pákou, obojí obšité kůží, vkusné jsou i nové přístroje. Jakýmsi dotykem luxusu je panýlek automatické klimatizace.

Přístup

se nemění, dopředu se nastupuje jako do každého menšího auta, tedy s trochu skloněnou hlavou, jinak bez větších problémů, dozadu je třeba pod svažující se střechu mnohem větší úklona. Malý je i vstup do zavazadelníku, jehož vynikajících 510 l poněkud zastiňuje problematická využitelnost a malý vstupní otvor. Lze sice sklopit zadní sedačku (nedělenou), ovšem průchozí otvor je vysoký sotva 20 cm a lze jím prostrčit maximálně lyže. Při porovnávání body pro Dacii.

Sedačky se nám už nezdály příliš měkké, problém byl v jejich rozměrech. 186 cm vysokému redaktorovi končily opěradla u lopatek, navíc se sedačka při zapření trochu prohýbala. Dva urostlí dospělí vpředu mají místa tak tak, vysoký řidič má volant prakticky mezi stehny a palubní desku těsně nad koleny. Vzadu pak čeká pohodlí nejvýš tak pro školní děti – dospělý při napřimování narazí hlavou i koleny a navíc ho tlačí do zad hlavová opěrka, kterou nelze vysunout dostatečně vysoko. Zde má prostorný Logan jednoznačně navrch.

Ovládání

usnadnilo výrazně přesnější řazení pětistupňové převodovky, ostatními pákami, koly a tlačítky se manipuluje po francouzsku lehce a jednoznačně. V dnešní době elektromechanických posilovačů je osvěžující setkání s exaktním hydraulickým servořízením. Rozložení ovladačů odpovídá zažitému standardu s několika francouzskými specifiky (spínání mlhovek kroužkem na levé páčce), tlačítko klaksonu se naštěstí již přestěhovalo do středu volantu (narozdíl od Logana). Chválíme umístění a velikost knoflíku výstražných blikačů, naopak nám chybí jakákoliv viditelná indikace centrálního zamykání. Nenadchly ani klimatizace s rádiem, kontrolované poněkud nelogickou změtí tlačítek, rádiu naštěstí nechybí dobře umístěný modul pod volantem (jen pro dražší z nabídky autorádií).

Startujeme

a jsme pozitivně překvapeni velmi dobrým odhlučněním moderního čtyřválcového dieselu. Ani studený příliš neobtěžuje, po zahřátí se ztiší na úroveň benzinové jednotky a zcela si odpustil ostré zvukové projevy vysokotlakých detonací. Velká lekce pro konkurenty (vč. škodovky) i pro podstatně slaběji izolovaný Logan se stejným motorem. Jednoduchý dvouventilový agregát si nechá líbit i prudké změny otáček, omezovač jej zkrotí při nějakých 4.500/min.

Výhled

určují relativně malá okna, proto je pouze průměrný, směrem vzad přes vysokou a zaoblenou záď pak problematický. Reputaci poněkud napravují velká zpětná zrcátka a také účinné světlomety (další výhoda proti Loganu). Naopak stěrače jsou pouze průměrné, optimální není ani rozesetí informačních displejů na více míst. Grafické rozhraní palubního počítače dostalo stísněný prostor v malém okénku tachometru, naopak relativně velkou plochu uprostřed palubní desky si uzurpoval velký zobrazovač názvů skladeb v mp3 či stanic rádia. K poněkud utopenému panelu klimatizace je nutné sklápět zrak.

Jízda

je šitá na míru klidným a nespěchavým řidičům. Vstřícná spojka umožňuje od prvních okamžiků bezproblémové soužití a řazení bez škubání, brzdy se dobře dávkují pouhým lehkým stlačením, dobře zvolený je i odpor plynového pedálu, o který je možné si opřít chodidlo. Největším pozitivem jsou ovšem charakteristiky motoru, jehož malé turbodmychadlo zabírá záhy a nastupuje plynule. V plném tahu je patnáctistovka již kolem nějakých 1.700 otáček, konstantní jízdu bez škubání umí již od 1.200; městem je tedy možné plout na pětku. Velmi svižná je i reakce na sešlápnutí plynového pedálu, v rámci defenzivního stylu lze jezdit s pocitem síly, stále pohotové pomoci. Přímo ideální motor do města, kde umí jezdit bez zvláštních snah o úspornost kolem 4,6 l/100 km.

Jízdní vlastnosti jsou poněkud zvláštní směsí komfortně laděného jednoduchého podvozku a příplatkových velkých litých kol. Díky ní se sice Thalia v nízkých a středních rychlostech chová suverénně, ovšem nečekaně z míry ji vyvádějí městské výmoly; naopak sebemenší problém nemá s jízdou po kočičích hlavách či strupaté okresce. Při manévrování potěší velmi dobrý rejd.

Mimo město

se situace mění. Zatímco při striktně předpisové devadesátce je vše v nejlepším pořádku a agregát bez zadýchání vyveze naložený vůz i do táhlého kopce, rezerva k čilému zrychlení, potřebná např. k předjíždění, je překvapivě malá. Těsnější předjíždění je proto dobré si dvakrát rozmyslet; relativně nízká a dolů posunutá křivka kroutícího momentu způsobuje omezení sil ve vyšších otáčkách a většinou nepomůže ani přeřazení. Při výletním tempu je ale vše v pořádku a motor navíc odměňuje svědomité řidiče luxusním tichem a také spotřebou, často klesající pod čtyřlitrovou hranici. V současnosti se patrně jedná o nejekonomičtější agregát ve své třídě.

Na dálnici

umí nejslabší dCi udržovat stotřicítku i do kopce, ale porce síly, připravená pomoci s rychlým předjížděním, v tomto případě bohužel již chybí. Nepříjemná je také značná citlivost na boční vítr; pouhé předjetí kamionu s tunovým autíčkem pěkně zamává, nečekaný poryv na mostě jej vychýlí ze směru. Podprůměrná je i směrová stabilita – udržování rovného směru vyžaduje neustálé drobné korekce volantem. Posádka ocení pohupování i na méně rovných vozovkách.

Kanibalizuje Logana?

Na první pohled se zdá odpověď jako jednoznačně kladná. Dva laciné sedany s jednoduchou technikou, nabízející hodně kubíků za málo peněz, navíc s podobnou technikou. Ovšem tak jednoduché to není – při přímém srovnání trumfuje Logan daleko prostornější kabinou, poskytující – narozdíl od Thalie – čtyřem dospělým plnohodnotný životní prostor. Thalia zase nabízí mnohem útulnější a hodnotněji působící interiér, zděděný po malém, ale ambiciózním Cliu. Po letošní modernizaci vypadá ještě mnohem lépe, je skutečně útulný a netrpí některými nedostatky Loganu – například v něm nefouká na zadní sedačky. Problémem, který Dacia nezná, je ovšem vnitřní prostor; urostlým dospělým je prostor vpředu „o číslo menší“, pro postavy přes 175 cm výšky je zadní lavice na delší cesty nepoužitelná, hlavně kvůli prostoru pro hlavu a nohy.

Stejně jako jiné modely, začínající na dvousettisícové hladině, nabízí zastaralou techniku a k tomu poněkud stísněný vnitřní prostor. Ovšem také útulný a hodnotně působící interiér a velmi příjemný, ekonomický motor. Kdo chce levné auto, nehoní výhradně kubické decimetry a je ideálně menšího vzrůstu, tomu poslouží Thalia velmi dobře. Smířit se je třeba s tím, že většina moderních bezpečnostních prvků chybí a starší konstrukce nedosahuje dnešních standardů odolnosti při nárazech.

První cena vozu247.900,- (1.2 16V 55 kW, Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací301.900,- (1.5 dCi 50 kW, Authentique)
Základní cena testovaného vozu325.900,- (1.5 dCi 50 kW, ICE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků387.700,- (1.5 dCi 50 kW, ICE)

Plusy

  • útulný interiér z příjemných materiálů
  • objemný zavazadelník
  • snadné ovládání
  • kultivovaný a úsporný diesel s plynulým zátahem z nízkých otáček
  • nízké akční ceny

Minusy

  • omezený vnitřní prostor s nedostatečnou variabilitou, malá sedadla
  • nepřehledné ovládání klimatizace
  • slabá směrová stabilita, citlivost na boční vítr
  • chybějící síla pro předjíždění ve vyšších rychlostech
  • omezená aktivní i pasivní bezpečnost
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Thalia 1.5 dCi

Cena v základní výbavě: 328 900 Kč Cena v testované výbavě: 387 700 Kč

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydal další soukromý raketoplán Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydal další soukromý raketoplán

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

Česko je atraktivní zemí pro práci, tvrdí studie Česko je atraktivní zemí pro práci, tvrdí studie

Česko je pětadvacátou nejatraktivnější zemí na světě z…

 
Technické údaje
Motor Renault Thalia 1.5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 985 / 515
Rozměr pneu:175/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4191
b) šířka (mm): 1639
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2472
e) rozchod vpředu (mm): 1392
f) rozchod vzadu (mm): 1372
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Thalia 1.5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Turecko letos čeká rekordní výrobu a vývoz aut Turecko letos čeká rekordní výrobu a vývoz aut

Výroba automobilů v Turecku a jejich vývoz ze země by…

Renault Thalia zlevnil na 139.900 Kč Renault Thalia zlevnil na 139.900 Kč

Renault připravil na skladové vozy Thalia ještě…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Vaněček podzimními góly zaujal až v Íránu. Teplice ale odmítly miliony

Vaněček podzimními góly zaujal až v Íránu. Teplice…

Už mohl kopat na Blízkém východě, ale nakonec zůstává. Přestup útočníka Davida Vaněčka, o kterého projevil zájem…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…