TEST Seat Altea XL: první jízdní dojmy
Výrobní program španělského Seatu se už nějaký čas větví na konvenční Ibizy, sportovně navržené Leony, dosluhující Alhambry a netradičně pojaté vozy řad Altea a Toledo. Stylisticky blízkou trojku Altea-Toledo-Leon bude od příštího roku doplňovat prostorné kombi s vyšší stavbou karoserie, kterému značka dala jméno Altea XL.
Velmi diskutovaný styl, který Seat v posledních dvou letech naordinoval vozům směřujícím do nižší střední třídy, dostává právě v těchto dnech další evoluční stupeň. Po krátkém a vysokém MPV Altea, delším a vysokém Toledu, krátkém a nízkém Leonu konečně přichází dlouhé a vysoké kombi Altea XL. Všeříkající název tentokrát místo originality sází na jednoduchou identifikaci novinky. Nový model je alternativou pro všechny, kterým je sympatická prostornost interiéru Altey a potřebují současně variabilní zavazadelník s nadprůměrným základním objemem. Najdou se jistě i tací, kteří nové větší velikosti XL dají přednost před přeci jen kontroverzním designem Toleda.
Seaty v nižší střední třídě - základní rozměry | ||||
Model | Leon | Altea | Toledo | Altea XL |
Délka [mm] | 4315 | 4280 | 4458 | 4467 |
Šířka [mm] | 1768 | 1768 | 1768 | 1768 |
Výška [mm] | 1468 | 1568 | 1568 | 1581 |
Rozvor [mm] | 2578 | 2578 | 2578 | 2578 |
Zavazadlový prostor v pětimístném uspořádání [l] | 341 | 409-510 | 500-601 | 507-635 |
Nové kombi je o 187 mm delší než Altea a o 9 mm delší než Toledo. Srovnání s druhým jmenovaným je na místě, protože Altea XL a Toledo vyhlížejí zepředu úplně stejně, včetně detailů nárazníku, zatímco krátká Altea má jiný přední nárazník. Výška kombi je také větší (+13 mm) ve srovnání s dvěma vyššími Seaty, ale rozdíl bude zřejmě pouze ve standardních střešních nosičích u Altey XL (v základní výbavě černé, jinak stříbrné). Další změnou exteriéru jsou nová velká vnější zpětná zrcátka přibližně čtvercového tvaru. Záď byla vytvarována předpokládaným způsobem, z Altey tak vzniklo vyšší pětimístné kombi atakující třídu MPV.
Pořád mu sice schází téměř dvacet centimetrů do délky Alhambry, ale výměnou za to je zde nadprůměrně objemný a variabilní zavazadlový prostor. Jeho základní objem 507 l lze posunováním zadních sedadel v rozsahu 16 cm zvětšovat až na 635 l. I v této poloze lze přitom přepravovat 5 cestujících. Výhodou Altey XL je o 8 cm vyšší poloha sedících cestujících na zadních sedadlech ve srovnání s běžnými osobními kombi, což se projevuje pohodlným nastupováním a přirozenějším posazem. Sedáky na rozdíl od mnoha MPV dobře podepírají stehna i průměrně vzrostlým jedincům. Naopak do ryzího MPV schází tomuto kombi zejména možnost působivějších kouzel se zadní řadou sedadel. Samozřejmě je možné sedadla sklápět, přičemž sedák i opěradlo se posunují současně dolů a dopředu. Mezi rovinou kufru a mírně nakloněnými sklopenými sedadly existuje schod, který by bylo možné vyrovnat druhou podlahou v zavazadlovém prostoru. Uvnitř na nás čeká známá přístrojová deska se třemi tubusy před řidičem. Výhradně tvrdé plasty jsou kvalitně vyrobeny i sestaveny, struktura jejich povrchu je originální, takže snadno zapomenete na to, že standardem VW Group je dnes v této třídě hodnotnější materiál.
Design se drží v mezích vymezených předchozími příbuznými modely. Altea XL je prvním z vyšších Seatů nižší střední třídy, jejichž koncové svítilny jsou rozloženy na boky vozu i na zadní výklopné víko. Tento elegantní prvek přispívá k optické lehkosti zádě, automobil na fotografiích nevypadá tak velký, jak ve skutečnosti je.
Ovladatelnost, kterou známe z Altey se u XL prakticky v ničem zásadně neliší. Přímé řízení s volanty o optimálním průměru i průřezu věnce, dobré brzdy a přesně vymezená kulisa řazení dávají zapomenout na to, že jedeme ve velkém kombi. Podvozek zůstává agilní, i když vyšší hmotnost a pozměněné naladění odpružení a tlumení přispěly k tomu, že jízda s tímto Seatem je komfortnější než u běžné Altey.
Nabídka motorizací je odvozena od toho, co známe z jiných modelů značky resp. koncernu VW. Krátce jsme vyzkoušeli benzinový motor 2.0 FSI (110 kW), dodávaný výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic. Dobře utlumený a silný motor bude v této konfiguraci vyhovovat starším řidičům, kteří preferují pohodlí, ale přesto trvají na vysokých rychlostních průměrech. My jsme na španělských dálnicích s tímto vozem jezdili za 11 l benzinu na 100 km, výrobcem udávaný průměr 8,9 l/100 km, ale není nereálný.
Seat Altea XL | ||
Zážehové motory | 1,6 (75 kW) | 2,0 FSI (110 kW) Tiptronic |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1984 |
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] | 75/5600 | 110/6000 |
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min] | 148/3800 | 200/3500 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13 | 10,2 |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 181 | 203 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,8 | 8,9 |
Populární motory TDI PD se i v Altaách XL projevují svými typickými vlastnostmi. Nekultivovaný běh naštěstí není v případě nejnovějších Seatů provázen přenosem vibrací do podlahy, volantu nebo řadící páky, ale hluboký tón, který jízdu vyššími rychlostmi provází, přetrvává. Subjektivně se nám zdál hlučnější motor 1,9 TDI (77 kW), ale je možná že to byl výsledek vyššího zatěžování než v případě motoru 2,0 TDI (103 kW). Ten si s 1469 kg pohotovostní hmotnosti poradí snáze díky 320 Nm mezi 1750 a 2500 ot./min. Spotřeba paliva při klidné jízdě rychlostmi kolem 130 km/h činila u silnějšího TDI přibližně 6 l/100 km. V nabídce je pro 2,0 TDI (103 kW) také převodovka DSG, vrchol celé modelové řady prozatím tvoří motor 2,0 TDI (125 kW).
Seat Altea XL | ||||
Vznětové motory | 1,9 TDI (77 kW) | 2,0 TDI (103 kW) | 2,0 TDI (103 kW) DSG | 2,0 TDI (125 kW) |
Zdvihový objem [cm3] | 1896 | 1968 | 1968 | |
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] | 77/4000 | 103/4000 | 125/4200 | |
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min] | 250/1900 | 320/1750-2500 | 350/1800 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,6 | 10 | 10 | 8,7 |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 183 | 201 | 201 | 211 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,9 | 6 | 6,2 |
Altea XL je zajímavou a možná dokonce dostupnější alternativou českým Octaviím Combi. Na český trh by se tato novinka měla dostat na začátku roku 2007. České ceny zatím nejsou známy, ale podle představitelů automobilky lze počítat s příplatkem 800 euro (cca 23 tisíc Kč) k ceně ekvivalentní krátké Altey.