Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Španělsko centrem elektromobility: Továrna Seatu postaví 1400 baterií denně

Daniel Fuglevič
Diskuze (57)

Výsledky největšího investičního projektu v historii španělského průmyslu máme očekávat už příští rok.

Seat pod střechou koncernu VW pokračuje ve stavbě nového výrobního závodu v Martorellu, který má „postavit Španělsko na elektricky poháněná kola“. Právě vznikající továrna pro montáž akumulátorů bude totiž klíčovým prvkem k realizaci nové rodiny městských elektromobilů, jejichž výroba započne na stejném místě ke konci roku 2025.

Video se připravuje ...

Nejnovější závod je součástí ambiciózního transformačního projektu Future: Fast Forward, jehož cílem je proměnit Španělsko v elektromobilové centrum Evropy. Koncern VW, Seat, firma PowerCo a dalších celkem 49 partnerů projektu zužitkují ke splnění společného cíle investice ve výši 10 miliard eur, vůbec nejvíce v historii španělského průmyslu.

V novém provozu bude probíhat montáž akumulátorových článků z „gigatovárny“, kterou společnost PowerCo v současnosti staví ve španělském Saguntu. Ze strany Seatu putuje do nové továrny v Martorellu investice 300 milionů eur. Montáž bude probíhat na ploše 64.000 m² a zprovoznění závodu v roce 2025 zajistí více než 500 pracovních míst.

Počáteční kapacita výroby v Martorellu bude 1400 akumulátorů denně. Dopravník o délce 600 metrů bude dokončené moduly přepravovat přímo k montážním linkám, na nichž budou vznikat nové elektromobily. Továrna využije 11.000 solárních panelů, jejichž výroba pokryje 70 % energie potřebné pro celý proces.

Nedávné události prezentující dosažený pokrok ve výstavbě továrny se zúčastnili i Jeho královské Veličenstvo Filip VI. Španělský, předseda katalánské vlády Pere Aragonès, ministr průmyslu a turistického ruchu Jordi Hereu a další hodnostáři. Pozvaní představitelé si taky prohlédli plány budoucích elektrických modelů, které se příští rok začnou vyrábět nejen v Martorellu, ale také v provincii Navarra.

Právě Seat totiž vede koncernový projekt rodiny městských elektromobilů, do něhož spadají i další značky. Od konce roku 2025 tak započne výroba malé Cupry Raval, tedy sportovněji vyhlížejícího sourozence Volkswagenu ID.2all, zatímco závod Navarra zajistí výrobu crossoveru na základě ID.2all a rovněž chystané Škody Epiq.

„Koncern Volkswagen se 100% zaměřuje na podporu Španělska, španělského automobilového průmyslu a na utváření budoucnosti udržitelné mobility v Evropě a pro Evropu. Pracujeme na tom, co je nezbytné k masovému rozšíření elektromobility: na dostupných a atraktivních elektromobilech a špičkových akumulátorech. Usilujeme o elektromobilitu pro každého!“ uvedl k ambiciózním plánům Thomas Schäfer, generální ředitel značky Volkswagen.

Daniel Fuglevič
Diskuze (57)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
12. 4. 2024 13:22
Re: Re: Re: Re: Rýsují se 3 nová centra výroby aut
Je dobře, že si ten Passat zachoval ještě "velké" TSI, bude poslední svého druhu, vlastně už je. Jinak k EP - myslím, že i tak se to směřování emisní trochu zmírní, jen mne trochu děsí někteří, co využívají příležitosti a lžou o greendealu a dalších věcech a straší, že to bude horší, než bude.. no uvidíme. I s greendealem se totiž nemusí zničit spalováky, ale myslím, že zrovna spolu jsme se o tom už bavili jak to :)
Avatar - Mokrous
12. 4. 2024 12:39
Re: Re: Re: Re: Rýsují se 3 nová centra výroby aut
Teď jsem znovu koukal na ty Passaty a je to úlet. Ani neakční základ nejde dokonfigurovat a stává se nadbytečným. Takže jde jen o marketing.
Dál jsem si zkoušel vybavit Business a vyjde dráž než po cocot naskládanej Elegance.
Pro mne prostě dává smysl jedině Elegance. Uvidíme, jak to bude až přijde 204 koňovej TSI a HD Matrixy. Snad v tý době bude stále úvěr za 0% a cenové pobídky a nebude benzín zatížen 20% emisní povolenkou. Volby do EP rozhodnou.
Avatar - Ozzman
12. 4. 2024 12:33
Re: Re: Re: Re: Rýsují se 3 nová centra výroby aut
Jo, ty kamery maj i lepší, v dražších autech jsou uplně o něčem jiném (mají i 360tky, třeba Highlander), ale u Toyoty je to tak nějak takovej sport, že v autě nechaj pár věcí, které odkazuje na starší generace, třeba stahování oken podle mě pochází z Corolly GT86, rozlišení kamery pak jak na prvních fotomobilech a tak :D
Avatar - Mokrous
12. 4. 2024 12:22
Re: Re: Re: Re: Rýsují se 3 nová centra výroby aut
Tak výkon i spotřeba jsou naprosto v pořádku. Tam ti logicky chybět nic nebude a díky tomu, jak je to placatý se to netrápí ani na tý dálnici. Ta kamera mne pořád překvapuje. Někde jsem slyšel, že už některý Toy dostaly zásadně lepší kamery. Tak na Corollu zas asi zapomněli.
Že dělají i různé varianty podběhů je taky zajímavá věc. To by mne nenapadlo. To buď rád.
Avatar - Ozzman
12. 4. 2024 11:14
Re: Re: Re: Re: Rýsují se 3 nová centra výroby aut
Mne popravdě ta cena Passata překvapila, vždyť ceníkově je to skoro jako Golf (ten jsem si konfiguroval s tím stejnym pohonem za asi 850). Jasný že jsme rozmazlení :D Taky bych bez těch asistentů uměl žít, mne to příjde praktické jen v té koloně, jinak tomu stejně nevěřím, takže to stejně kontroluji a kdoví, za jak dlouho to vypnu. Pro mne je to novinka, já v Mondeu měl jen obyč tempomat (i když adaptiv lepší verze mívaly).

Jo, to řízení zůstává, pak dynamika i na dálnici, vlastně to letí až do omezovače (zkoušeno na předváděčce, ja mam syrové auto :D) tak nějak pořád stejně, má to i dobrou aerodynamiku. A k tomu hluku, já jezdil více Corollami a předface byl opravdu hůře odhlučněn a nyní trpí stejně i výbavy GR sport (osobně bych řekl, že GR sport je ještě horší, než byla předface Executive, ale sakra dobře vypadá s těmi 18" koly), na druhou stranu i dříve byly verze Coroll, které byly komfortnější (jezdil jsem i 1.2T a ta byla jak francouz), takže je nutné si vyzkoušet asi více kusů aut (což moc nejde, všude jsou skoro jen dnes už GR sport). Třeba ta moje má textilii v podbězích blatníku a GR sport to neměl, tak si slyšel kameny. Infotainment předface je tragický, o tom bez diskuze a já původně i přemýšlel o ročním autě, ale tohle byl hlavní důvod si připlatit (a taky těch 10kw navíc :D). Moje auto má tak právě ten modernější displej, digitální přístrojovku a vše funguje dobře, má to bezdrátový applecarplay (android kabelem), kamera ale zůstala stejná a na tom větším displeji pak vypadá ke zbytku auta prostě jak přežitek z 90tek..

Já už to tu psal, ten výběr je hodně omezený a pro mne tohle cenou vs tím, co nabídne bylo asi nejlepší řešení. (ideál by byl Fokus s tímhle motorem, bohužel si ho Ford nechal jen pro Mondeo a Kugu ve verzi 2.5 - tu jsem poptával, ale vlastně mi ani prodejce nedal nabídku s tím, že si mam napsat a že auta budou kdoví kdy) kdy dostanu nějaké mínusy výměnou, že to vlastně i jede, pod kapotou je i přes hybrid 4válcovej dvoulitr, a tím, že je to téměř dvěstěkoňový kompakt, což byly parametr starších ostrých hothatchů ještě 15 let nazpět, takže mu ledasco odpustíš a když se mírníš, odmění se skvělou spotřebou a ve výsledku si pak mohu vyrovnat emisní stopu, že si zatúruju hezky v Tranzitu diesel a bude mi fajn :D