Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra loni téměř dohnala Seat. Meziročně si značky dost polepšily

Ondřej Šámal
Diskuze (3)

Obě španělské automobilky loni zažily růst. Cupra se zvedla o více než polovinu a povážlivě se blíží mateřskému Seatu, o jehož budoucnosti zatím panují spekulace.

Obě automobilky z koncernu Volkswagen mají za sebou velmi dobrý rok. Seat loni zákazníkům dodal 288.400 vozů, což je ve srovnání s rokem 2022 o 24 procent více (232.700 aut). Největším trhem Seatu zůstává domácí Španělsko s 59.700 exempláři, následují Německo (56.800 aut), Velká Británie se 32.100 kusy, Francie (18.100 aut) a Mexiko se 14.600 automobily.

Nejžádanějším seatem byl malý crossover Arona s 89 tisíci (meziročně +25,3 % ze 71 tisíc). Za ním se seřadila ibiza se 77.700 kusy a SUV Ateca (66.800 aut), které vzniká převážně v českých Kvasinách.

Cupra, jež se od Seatu oddělila teprve v roce 2018, se svému někdejšímu vzoru loni velmi přiblížila. Značka s prémiovým feelingem totiž zaznamenala 230.700 dodávek, což ve srovnání s rokem 2022 znamená nárůst 50,9 procent. Předloni totiž mladá automobilka zákazníkům dodala 152.900 vozů.

Pořadí nejprodávanějších modelů nepřekvapí. Favoritem nadále zůstává crossover Formentor, první svébytná cupra v historii. Ten si i díky široké paletě nabízených verzí se čtyřmi i pěti válci minulý rok připsal 120.100 kusů, což představuje meziroční nárůst o 23 % z 97.600 aut. Ani druhé místo se nezměnilo. Elektrický hatchback Born, sourozenec Volkswagenu ID.3, má na svém kontě 45.300 exemplářů (+44,4 % z 31.400 vozů). Tenhle rok navíc nabídku rozšíří elektrické SUV Tavascan, jež dostane techniku omlazených sourozenců v podobě Škody Enyaq a Volkswagenů ID.4/ID.5 s minimálním výkonem 210 kilowattů.

Video se připravuje ...

O cupry mají největší zájem v Německu (72.300 aut, meziročně o 23,8 % více), druhým největším trhem je Velká Británie s 27.500 vozy a nárůstem o 78,5 %. Domácí Španělsko je s 19.600 kusy třetí, následuje Itálie (17.100; +50,9 procent), Francie (15.100; +97,6 %), Polsko (9200 vozů a růst o 197,6 procent) a Rakousko se 7600 automobily (+40,7 %).

V Česku Cupra v roce 2023 zaznamenala 2175 registrací (+1554), přičemž nejžádanějším modelem se nepřekvapivě stal Formentor s 2043 exempláři. Zbývající trojice ve složení Ateca, Born a Leon si připsala pouhých 40, 26, respektive 48 vozů.

Seatu se tahle dobře nedařilo. Výsledných 3771 aut totiž proti roku 2022 představuje sešup o 2566 kusů. Nejvíce bylo zaregistrováno modelů Arona (1946; -937 ve srovnání s rokem 2022), Ateca (659; -141) a Leon s 581 exempláři (-936).

O Seatu se loni hodně diskutovalo v souvislosti se zprávami o údajném konci výroby automobilů. Finální rozhodnutí ovšem zatím nepadlo, ačkoliv změna orientace španělské značky jiným směrem vyloučena zcela není.

Ondřej Šámal
Diskuze (3)

Doporučujeme

13. 1. 2024 18:38
Cupra
Docela fandim teto legendarni znacce.
13. 1. 2024 16:45
2 automobilky? Ani náhodou
Vážení, jsme svědky marketingového triku. Připomeňme si, že Cupra vznikla jako subbrand pro sportovnější laděné vozy SEAT (Škoda používá v tomto případě RS). A záhy se ukázalo, že je dostatečně cool, aby přinesla firmě a požmo celému koncernu VW vyšší ziskové, pardon výsledkové marže, než SEAT, který začínal s licenční výrobou vozů SEAT. Odtud nebylo daleko k rozhodnutí značku osamostatnit, k top výrobkům SEAT k ní přidat i elektrický Cupra Born a prostě více vydělávat, pan Arno Antlitz není žádný blbec.
13. 1. 2024 16:35
2 automobilky? Ani náhodou
Vážení, jsme svědky marketingového fíglu. Cupra byl původně subbrand pro sportovnější varianty produktů SEATu ( Škoda pro tyto účely používá RS). Brzy se ukázalo, že Cupra je dostatečně cool, že firmě (potažmo koncernu VW) může přinést vyšší marže, než SEAT, jenž začínal s licenční výrobou produktů FIAT). A tak vzniknul nápad značku Cupra osamostatnit, soustředit do ní nové bateriové vozy i prémiově vybavené varianty vozů SEAT a více vydělávat. Ostatně ve výsledkově řízených firmách jde o peníze až v první řadě, a pan Antlitz není žádný blbec.