TEST Seat Ibiza 1.2 TSI/66 kW vs. Škoda Fabia 1.2 TSI/66 kW
ÚVOD
ÚVOD
Bezmála tři roky v řadě vládla českému trhu Škoda Octavia. A my ve Světě motorů jsme pravidelně psali, jak se tuzemský zákazník pomalu, ale jistě přesouvá do hájemství nižší střední třídy, která se stala už pár let zpátky (tím, že SDA dává octavii do střední, je to na velké a složité přepočítávání) nejžádanějším segmentem. Což o to, segment C táhne pořád nejvíc (za letošek 33 %). Stačilo ale, aby se představila Škoda Fabia třetí generace, a do českého zákazníka jako když střelí. V červenci po bezmála třech letech sesadila z 1. pozice octavii a první místo zopakovala v srpnu. A aby toho nebylo málo, minulý měsíc pronikla poprvé v dějinách i mezi deset nejžádanějších modelů Evropy, tedy do společnosti golfů, passatů či focusů!
Seatu Ibiza se daří výrazně méně. Za letošek se malých španělských vozů prodalo 1516 kousků, ibize tak v rámci segmentu B patří čtvrté místo za fabií, fi estou a polem. Nedávno faceliftované provedení by se rádo posunulo žebříčkem mezi medailisty!
DOJEM
DOJEM
Pokrok správným směrem?
Facelift, to je vždy ošemetná záležitost. Zvlášť v případech, kdy i po nějaké době původní tvary stále „fungují“. Jako v případě Seatu Ibiza, který se sice v aktuální generaci poprvé objevil už v roce 2008, o čtyři roky později ale malý španělský model absolvoval první facelift. Nutno říct, že velmi povedený, modernizace vzhledu jednoznačně prospěla a ibizu efektivně omladila.
I proto je facelift s číslem dvě minimální, z vnějšku rozpoznatelný prakticky jen díky alternativně dodávaným světlometům s páskem diod LED. Testovaná ibiza však tímto prvkem nedisponovala, orientovat jsme se tak museli jenom podle nové barevné kombinace s fialovou Velvet. No… Rozhodně jsme už viděli vkusnější sladění odstínů, fialová nás rušila hlavně v interiéru. Zde se již modernizace připomíná důrazněji, mohla by však ještě přidat. Esteticky působivá nebyla přístrojovka ibizy nikdy, dojem nepovýší nové provedení rádia. Tedy v levnější, pětipalcové verzi. Větší přístroj s úhlopříčkou 6,5 palce bude prostor středového panelu vyplňovat jistě hodnotněji. Takto působí přístrojová deska i přes většinové zastoupení kvalitních plastů dost chudě.
Barvičky, konkrétně červené, jsme se dočkali také v interiéru fabie. Mohutné rozšíření výrazného odstínu na středovém tunelu nebylo v redakci přijato jednohlasně, že se ale s takto zbarvenou Fabií Monte Carlo odlišíte, na to se spolehnout můžete. U vnějšího designu panovala shoda již naprostá. Červená Fabia Monte Carlo vypadá zkrátka skvěle!
Pořizovací náklady | Kia Rio 1.25 CVVT/62 kW | Seat Ibiza 1.2 TSI/66 kW | Škoda Fabia 1.2 TSI/66 kW |
Základní cena | 229 980 Kč1) (Active) | 288 900 Kč (Reference) | 268 900 Kč (Active) |
Cena verze Světa motorů | 229 980 Kč1) (Active) | 288 900 Kč (Reference) | 268 900 Kč (Active) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Boční/hlavové airbagy | ANO/ANO | ANO/6600 Kč | ANO/ANO |
Klimatizace | 30 000 Kč | Ano | 5000 Kč3) |
Mlhovky | Ne | 11 500 Kč2) | 4100 Kč |
Dálkový centrál | Ano | Ano | 4000 Kč |
Elektrické ovládaní P/Z okna | Ne/Ne | Ano/2700 Kč | 5000 Kč3)/Ne |
Elektrické ovládaní zrcátka | Ano | Ano | 5000 Kč3) |
Palubní počítač | Ano | Ano | 2000 Kč |
Tempomat | Ne | 11 500 Kč2) | Ne |
Rádio | Ano (CD a MP3) | Ano (USB) | 6500 Kč |
Litá kola | Ne | 11 500 Kč2) | 17 400 Kč |
Metalíza | 12 000 Kč | 11 200 Kč | 10 900 Kč |
Porovnání cen | 229 980 Kč (100 %) | 288 900 Kč (o 26 % horš.) | 268 900 Kč (o 17 % horš.) |
Známka4) | 1,00 | 2,00 | 1,75 |
POŘADÍ | 2. | 1. | |
1) Akční cena, 2) paket Technology, 3) paket Active Plus, 4) známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady. |
PROSTOR A POHODLÍ
PROSTOR A POHODLÍ
Kde se ztratily?
Dvanáctistovky TSI s výkonem 66 kW nejsou jediným pojítkem mezi oběma malými hatchbacky, společná je také platforma (byť se rozvor liší o centimetr ve prospěch fabie).
O to víc překvapí značný rozdíl v efektivitě využití poskytnutého hardwaru. Zatímco ve fabii jsme si nemohli stěžovat na žádném z míst (dokonce ani vzadu nad hlavou, a to byl testovaný exemplář vybaven panoramatickou střechou), v ibize jsme se přece jen trochu tísnili. Vpředu jsme byli ještě v zásadě spokojeni, zadní sedačky ale poskytnou plnohodnotný komfort nejvýš dorostu. Se 180 cm jsme měli minimální prostor pro kolena i hlavu. Na šířku to už sice bylo o něco lepší (i v porovnání se škodovkou), delší cestu bychom zde však absolvovat nechtěli.
Údaje o testovaných vozidlech | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 159/1 | 163/4 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 91-98/92, 1-8/1 | 91-97/93, 1-7/3 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 125/126, 142/143 | 127/125, 140/138 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 52 x 50/45 x 49 | 52 x 49/47 x 48 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 62 x 51 | 63 x 53 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 80 x 87 | 85 x 100 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 72/187 | 67/191 |
Zase ten zadek…
Vzadu jsme v ibize kromě podprůměrné nabídky prostoru řešili ještě podměrečné sedačky. Hlavně sedák poskytuje stehnům jen velmi omezenou oporu. V tomto směru však nemá čisté svědomí ani fabia. U domácí reprezentantky ale tento neduh souvisí s nízkým uložením sedáku, nikoliv s jeho délkou. V ibize jsme se potýkali také s opěrkou hlavy, jejíž rozsah nastavení vyhoví znovu jen drobnějším postavám.
Na předních místech je přitom vše v naprostém pořádku. Tedy až na tradiční nectnost Seatu v podobě pevného ukotvení pásu. Proč nemůže mít ibiza výškovou regulaci? Jinak se nám sedělo velice pohodlně, vyzdvihnout musíme zejména nadstandardně dimenzovaný sedák – jaký rozdíl proti zadním místům! Neomezovala nás ani opěrka hlavy, i když na první pohled vypadá trochu „vytrčeně“, ve skutečnosti je plnohodnotně pohodlná.
Stejně jako ta ve fabii. I přesto, že jsme tentokrát testovali verzi se sportovními sedačkami (pro Monte Carlo standard), které disponují pevnou opěrkou hlavy. Jak už jsme ale několikrát napsali, naprosté většině řidičů i spolujezdců padne bez problémů. Nemusíte se bát ani přece jen výraznějšího bočního vedení. Ano, přední sedačky jsou opravdu o něco sevřenější, omezovat by ale neměly nikoho.
Opravdu rozdíl?
Zběžný pohled do technických údajů nejprve odhalí docela výrazný rozdíl mezi základními objemy zavazadelníků – 292 litrů ibizy kontra o poznání štědřejších škodováckých 330. Jenže jak se stalo v poslední době nejen u Mladoboleslavských zvykem, do základu je započítán prostor pro náhradní kolo. A ten lze smysluplně využít jediným způsobem – zaplnit jej rezervou za příplatek jedenáct stovek. Fabii tedy z výchozích 330 litrů škrtáme pětadvacet a známku v kolonce „Zavazadelník a variabilita odvíjíme od hodnoty 305 l.
Přestože se tak údaje prakticky vyrovnaly, udělili jsme škodovce o čtvrtinu lepší známku. Důvodem je právě zmíněný dodatek „variabilita.“ Sklopení zadních opěradel totiž u seatu probíhá postaru, je nutné nejdříve odklopit sedák. Jistě, úkon navíc, zase ale zajistí rovnou plochu. Tedy měl by, ibiza si ale stejně mírný schod neodpustila. Manipulace se sedákem je navíc za trest. Abyste jej totiž měli vůbec kam odklopit, je nutné posunout přední sedačky blíže přístrojovce. Alespoň v našem případě, za fi guranta vysokého 180 cm se sedák zkrátka nevešel. A kruh s podprůměrným prostorem pro kolena zadních cestujících se uzavírá… Při nakládce musíte v případě ibizy počítat také s menším vstupem do kufru,nepotěší ani vyšší nakládací hrana.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Sólo pro TSI
Tentokrát k ostrému souboji na poli pohonných jednotek nedojde, čtyřválcová přeplňovaná dvanáctistovka TSI s výkonem 66 kW je pro ibizu s fabií samozřejmě společná. Ofi ciální údaje od výrobce se přesto mírně liší, a to ve zrychlení na stovku (o dvě desetiny ve prospěch seatu), kombinovanou spotřebu zase udává Škodovka o tři deci nižší… Znáte to, jiná hmotnost, aerodynamika, zpřevodování – a hle, desetinka sem a deci tam!
V praxi jsou však rozdíly naprosto zanedbatelné, a jak dokazuje naše měření, pro zákazníka těžko rozpoznatelné. V obou případech však dostanete uživatelsky velmi přívětivý motor, jen nenechávejte otáčky spadnout k patnácti stům. Oba výrobci sice svorně hlásí, že maximum točivého momentu se nachází už ve 1400 otáčkách, v reálném provozu jsme však v těchto vodách lovili marně a na citelnější zátah napjatě čekali.
Podobně také na nižší spotřebu paliva. Udávané kombinace jsou tradičním nesmyslem (zážehové jednotky samozřejmě nevyjímaje), přesto jsme doufali v lepší dosahované průměry. Nejčastěji jsme totiž nebezpečně atakovali sedmilitrovou hranici, což za dobrý výsledek rozhodně považovat nelze. Střídmější nároky vyžadovaly citlivější přístup, případně výskyt mimo dálniční prostor a ucpané ulice měst. No, docela nemilé překvapení. Rozvody s vytahaným řetězem však majitele dvanáctistovek TSI už trápit nebudou. Oba modely totiž svorně používají novou generaci jednotek, která přešla na řemen.
Údaje o testovaných vozidlech | Seat Ibiza 1.2 TSI/66 kW | Škoda Fabia 1.2 TSI/66 kW |
Motor, ventilový rozvod | přeplňovaný zážehový čtyřválec, DOHC | přeplňovaný zážehovýčtyřválec, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 | 1197 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 66/4400 | 66/4400-5400 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 160/1400-3500 | 160/1400-3500 |
Převodovka | manuální 5° | manuální 5° |
Délka x šířka x výška (mm) | 4034 x 1693 x 1428 | 3992 x 1732 x 1467 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2460, 1465/1457 | 2470, 1463/1457 |
Rozměr pneumatik | 215/45 R16 | 215/40 R17 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1164/491 | 1109/530 |
Objem zavazadelníku (l) | 292/900 | 330/1150 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 45/918 | 45/978 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 184 | 182 |
Emise CO2 (g/km) | 119 | 105 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5.; 6. RS (80-120 km/h) (s) | 11,0/18,4 | 11,4/17,8 |
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h (ot./min) | 3000 | 3000 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 38,1 | 38,6 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 48,1/87,2/126,2 | 48,3/86,9/125,2 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 7,1 | 7,2 |
JÍZDA
JÍZDA
Dvě sestry
Tak jak se nám holky vybavené stejným podvozkovým základem předvedly při vyhýbacím manévru na letištní ploše? Ibiza vždy platila za jedno z jízdních měřítek malé třídy. A musíme uznat, že se ani po letech na tomto faktu nic zásadního nezměnilo. Rychlou změnu směru jízdy stále zvládá velice mrštně, vadilo nám však řízení se zbytečně důsledným posilovačem. Ani ve fabii nejsou parkovací manévry pro ženskou ručku namáhavou činností, přitom si škodovka ponechala zdravou míru zpětné vazby.
Podvozek pak nabízí překvapivý komfort i na sedmnáctipalcových kolech. Jak sami dobře víte z našich testů, u odpružení nejnovější fabie se Škodovka velmi soustředila na pohodlí. Ani s velkými koly nemusíte před každou sebemenší nerovností zběsile cukat volantem, fabia i na sedmnáctkách tlumí velmi dobře. Dokonce lépe než ibiza s pneumatikami o palec menšími, která si na dírách bouchne přece jenom víc.
Řazení pětistupňových převodovek je přesné a jde zlehka. Koncern nás sice v poslední době párkrát kvalitou řazení stoprocentně nepřesvědčil, k pětikvaltům fabie ani ibizy však výtek nemáme.
ZÁVĚR
ZÁVĚR
Koncernové sestry využívající stejnou techniku patří v obou případech jednoznačně na špičku segmentu. Prvenství ve srovnávacím testu si odnáší domácí fabia, která ibizu předčila hlavně v nabídce prostoru. Tady má Španělka největší rezervy. Škodovka přesvědčila také komfortnějším podvozkem a aktuálnějším designem. Seat se snaží, facelift ale není všemocný, a hlavně interiér už stylově nestíhá.
Pořadí | Škoda Fabia 1.2 TSI/66 kW | Seat Ibiza 1.2 TSI/66 kW |
Průměr celkem | 1,32 | 1,44 |
Plusy | Komfortnější podvozek | Agilní jízdní vlastnosti |
Prostornější vnitřek | Přehledná přístrojovka | |
Atraktivnější design | Širší nabídka verzí | |
Mínusy | Nízko uložený zadní sedák | Méně prostorný interiér |
Chudší základní výbava | Nepohodlné zadní sedačky |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známkaod 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Seat Ibiza 1.2 TSI/66 kW | Škoda Fabia 1.2 TSI/66 kW | |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 1,25 |
Dílenské zpracování | 1,25 | 1,25 |
Průměr | 1,38 | 1,25 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 2,00 | 1,50 |
Sedadla | 1,75 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 | 1,25 |
Ovládací prvky | 1,00 | 1,00 |
Průměr | 1,56 | 1,31 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,00 | 1,00 |
Pružnost | 1,25 | 1,25 |
Spotřeba | 2,00 | 2,00 |
Průměr | 1,42 | 1,42 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,25 | 1,25 |
Řízení | 1,25 | 1,00 |
Brzdy | 1,25 | 1,25 |
Ovladatelnost | 1,50 | 1,50 |
Jízdní komfort | 1,75 | 1,50 |
Průměr | 1,40 | 1,30 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,44 | 1,32 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |