Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Ibiza dorazil na český trh

Michal Fokt
Diskuze (8)
Nevíme sice, jak to vidíte vy, ale my máme pocit, že neoficiální titul nejkrásnějšího automobilu nižší třídy, jehož držitelem je Peugeot 206, dost možná změní majitele…

Zatímco roztomilý peugeotek hraje na city něžnější polovině lidstva, nový Seat Ibiza zaútočí na smysly mužů a v nejedné domácnosti to asi bude při výběru nového auto pořádně vřít. Emotivní tvary tří- a pětidveřovému hatchbacku vtiskl bývalý šéfdesignér Alfy Romeo Walter De Silva, který má na svědomí „stopadesátšestku“ a jeho první práce pro Seat (počítáme-li sériové automobily) dopadla taktéž na výbornou. Novou identitu španělské značce propůjčí styling předních světlometů a masky, vycházející z modelů Toledo a Leon, klínovitý profil připomíná předchozí provedení ibizy a záď s výraznými svítilnami v sobě též nese prvky předchůdce, okořeněné však špetkou Alfy.

Interiér je o něco menší než u koncernových sourozenců fabie a pola, cestující vzadu však rozhodně strádat nebudou. Přístrojová deska je řešena obdobně jako u předchozího modelu Ibiza, kruhové výdechy ventilace však více zvýrazňují sportovní švih vozu. Volant se nám při prezentaci výborně držel, na hodně účinný posilovač řízení jsme si rychle zvykli. Opěradla sedadel nás potěšila dobrým bočním vedením, ocenili bychom ale tužší sedák, řazení pětistupňové mechanické převodovky bylo docela krátké a přesné, v této třídě však existují i lepší.

Předchozí Ibiza a Leon se už proslavily pořádně tuhým pérováním a novinka v tomto trendu pokračuje. Je už standardně odladěna tak, jak nebývají ani mnohé sportovní verze konkurence. V praxi to znamená, že jsou jízdní vlastnosti opravdu velmi dobré, vůz v zatáčkách sedí jako přibitý a minimálně se naklání. Díky přesnému řízení se též dobře ovládá, pouze při brždění v zatáčce se nám zdálo šasi méně klidné. Druhou stranou mince je výrazný přenos rázů od děr a hrbolů do interiéru. Vyzkoušeli jsme pětidveřový vůz v základním provedení Stella s motorem 1,4 l/55 kW a ten se pod kapotou ibizy choval o poznání lépe, než u fabie. Velmi ochotně se nechal vytočit až do 5800/min, kdy zasáhl omezovač, do 3000/min byl příjemně tichý, pak už jeho zvuk nabíral sportovnějších tónů. Díky poměrně slušné dynamice, kterou vozu propůjčoval, si troufáme tvrdit, že bude nejúspěšnější jednotkou řady. Tato jednotka se bude nabízet též se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou.

Kromě motoru 1,4 l/55 kW se Ibiza nabízít také s jeho výkonnějším 74kW bráškou, je tu ale i tříválec 1,2 l o výkonu 47 kW. Zatímco paleta zážehových jednotek tedy vrcholí jednotkou o výkonu 74 kW a na verzi Cupra vybavenou nejspíš opět turbomotorem 1.8 20VT si budeme muset počkat do příštího roku, lákavá nabídka je u vznětových jednotek. Základ tvoří známý motor 1.9 SDi/47 kW, dalším je z fabie známý 1.9 TDI s výkonem 74 kW a točivým momentem 240 N.m při 1800/min a vrcholem je impozantní devatenáctistovka o výkonu 96 kW. Ta disponuje v této kategorii skutečně nevídaným točivým momentem 310 N.m při 1900/min, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,4 s a dodává se s šestistupňovou převodovkou.

Nejlacinější Seat Ibiza Stella 1.2 stojí 288 400 korun a výbava zahrnuje dva airbagy, posilovač řízení, dvouose nastavitelný volant, tónovaná skla, vnější teploměr, imobilizérvýškově stavitelné sedadlo řidiče, boční ochranné lišty a kompletně lakované nárazníky. V nabídce je dále stupeň výbavy Signo a Sport, nejdražší model 1.9 TDI/96 kW Sport přijde na 509 900 Kč.

Michal Fokt
Diskuze (8)