SEAT Ibiza: nové fotografie a podrobné informace
Španělská automobilka vyvedená nedávno Erichem Schmidtem z červených čísel je připravena posunout značku z role koncernové popelky směrem k plnohodnotné značce s vlastním charakterem a atraktivními modely. Nová Ibiza je pro ni novým začátkem.
Měsíc po zveřejnění prvních oficiálních informací jsou zde další podrobnosti.
Nová platforma
Jisté už je, že Fabia je posledním modelem úzké podvozkové platformy, kterou skupina značek kolem Volkswagenu začala používat pro malé vozy na konci 90. let. Nová platforma malých vozů, kterou Ibiza použije jako první model skupiny, je 4052 mm dlouhá, 1693 mm široká a 1445 mm vysoká. Rozvor náprav je nyní 2469 mm dlouhý (+ 7 mm) a přední i zadní rozchod kol je větší o 30 resp. 33 mm, když měří 1465 mm resp. 1457 mm. Vedle zvětšení prostoru pro posádku došlo také k navýšení objemu určeného pro zavazadla o 25 l na 292 l. Rekord v této oblasti tedy stále drží Fabia, ale podstatnější než osmilitrový rozdíl bude větší vnitřní šířka a stabilnější chování vozu na silnici, díky dospělejším rozměrům podvozku. Konstrukce náprav se nemění, ale došlo k řadě změn na pomocném rámu, spodních ramenech, uchycení náprav ke karoserii, na řízení a na stabilizátorech.
Nová kvalita
Klíčovým prvkem nové koncernové skládačky nemá být očekávaná sportovnost, ale kvalita. Erich Schmidt se už několikrát nechal slyšet, že nové modely budou po všech stránkách o výrazný kus dále. Nová Ibiza byla vyvíjena s těmito premisami. Využity byly nejnovější postupy vývoje s využitím výpočetní techniky, což ušetřilo 14 měsíců vývojových prací ve srovnání s časem na vývoj předchůdce. Ekonomicky významné je také radikální snížení času potřebného na výrobu jedné Ibizy o 6 hodin.
Nový interiér
Vnějším designem navazuje nová Ibiza na ženevskou studii Bocanegra. Oba modely jsou dílem týmu vedeného šéfdesignerem Lucem Donckerwolkem, který se podílel mj. i na designu první Fabie a Octavie. Uvnitř je většina věcí nových.
Příbuznost s Fabiemi připomíná jen několik na první pohled neviditelných detailů. Koncepce interiéru novinky je ale diametrálně odlišná. Zatímco cestující v nové Fabii sedí asi o 3 centimetry výše než v první generaci, v Ibize je to mezigeneračně o 22 milimetrů níže. Cílem je v prvé řadě navození sportovní polohy řidiče za volantem. Zcela nová přístrojová deska je v souladu s kýženou sportovní atmosférou orientována směrem k řidiči. Před volantem jsou dva tubusy s charakteristicky odstupňovanými ciferníky a netradiční kombinací bílého podsvícení a růžovo-fialových ruček. Tříramenný volant má střed tvořený krytem airbagu s tvarem, připomínajícím tvar kolem loga na přídi aktuálních SEATů. Tradiční tvary středové konzoly byly potlačeny, i když fakticky zde stále je. Rádio bylo upřednostněno před ovladači klimatizace, což je opačný postup než u Fabie. Oba panely mají nový moderní design. SEAT slibuje pestrou paletu kvalitních interiérových materiálů a nové barevné kombinace.
Nová karoserie a prvky výbavy
SEAT se řadí ke značkám, kterým se povedlo snížit hmotnost karoserie většího nástupce proti menšímu předchůdci. Díky o 5 % zvětšenému podílu vysokopevnostních ocelí na karoserii (nyní činí 60 %), zjednodušení konstrukčních skupin a zvětšení lepených spojů o 50 % došlo ke snížení hmotnosti v průměru o 47 kg.
SEAT slibuje dostupnost všech obvyklých bezpečnostních systémů (ABS, TCS, ESP) pro všechny motorizace řady Ibiza, standardem mají být čtyři airbagy. Ty boční mají poskytnout ochranu nejen hrudníku, ale díky větším rozměrům také hlavě cestujících při bočním nárazu. Hlavové airbagy jsou ale také v nabídce. Bez příplatku budou od základního modelu dodávána elektricky ovládaná přední okna i dálkově ovládané centrální zamykání.
Novými prvky výbavy na přání jsou bi-xenonové světlomety s AFS, asistent pro rozjezd do kopce, mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáček, zadní parkovací senzory, hands-free sada Bluetooth integrovaná do rádia, možnost připojení datového nosiče k audiosoustavě přes USB konektor a sada umožňující snadné používání (uchycení, napájení) přenosných navigačních přístrojů.
V nabídce bude vedle standardního podvozku také sportovní nastavení. Přední pružiny budou v tom případě o 25 % tužší, stabilizátor má průměr 19 mm ( místo 18 mm) a řízení má odlišný software elektrohydraulického posilovače. Vzadu došlo k podobným změnám (tužší pružiny a jiné silentbloky).
Známé motory
Na novinky pod kapotou se zatím čeká. Nová Ibiza bude dodávána s jedním ze šesti známých motorů. Základem je český tříválec 1,2 (51 kW), následují čtyřválce 1,4 (63 kW) a 1,6 l (77 kW), známé i ze současné Fabie. Výkonnější motorizace zatím nejsou ohlášeny, ale divili bychom se, kdyby nepřišly. Pro sportovní verze FR a Cupra se jako nejpravděpodobnější jeví motory 1,4 TSI (92 až 125 kW), ale oficiálně dosud potvrzeny nebyly.
Paleta turbodieselů začíná také tříválcem - známým 1,4 TDI (59 kW) a pokračuje čtyřválci 1,9 TDI (66 kW a 77 kW). Všechny motory budou dodávány s pětistupňovou manuální převodovkou. V první fázi bude k dispozici pouze nejsilnější motor TDI.
SEAT Ibiza - přehled motorizací | ||||
Motor | 1,2 12V | 1,4 16V | 1,6 16V | 1,9 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1390 | 1598 | 1896 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 51/5400 | 63/5000 | 77/5600 | 77/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 112/3000 | 132/3800 | 153/3800 | 240/1900 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 175 | 187 | 186 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,0 | 12,2 | 10,5 | 10,6 |
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s] | 18,8 | 20,9 | 16,5 | 14,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,2 | 6,6 | 4,5 |