Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 -podrobný popis

Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 -podrobný popis

 

Zatímco motor nového M5 má dva válce navíc proti přechodí generaci, převodovce přibyl jediný(sedmý) rychlostní stupeň, což zlepšilo odstupňování a v kombinaci s rychlým elektrohydraulickým řazením se stará v neobyčejném voze o odpovídající jízdní dojmy.

Nový desetiválec pro chystané BMW M5 dostane zcela novou automatizovanou převodovku SMG. Zatímco motor nové empětky má dva válce navíc proti přechodí generaci (jeho podrobný najdete zde), převodovce přibyl jediný (sedmý) rychlostní stupeň, což zlepšilo odstupňování a v kombinaci s rychlým elektrohydraulickým řazením se stará v neobyčejném voze o odpovídající jízdní dojmy.

Převodovka SMG (Sequenzielle M Getriebe) se sedmi převodovými stupni je převodovka, která podle automobilky nemá s původní šestistupňovou sekvenční převodovkou příliš mnoho společného. Oblast použití nové převodovky je omezena nejvyšším přenesitelným točivým momentem 550 Nm a vstupními otáčkami 8500 min-1, což jsou velkorysé hodnoty. Novinka je určena výhradně pro nové BMW M5.

Sedm převodových stupňů není příliš častá charakteristika soudobého osobního automobilu, i když v poslední době v paměti automobilových nadšenců utkvěla automatická převodovka 7G-Tronic, která je určena nejsilnějším Mercedesům. Její charakter však není tak nekompromisně sportovní jako u koncepce převodovek SMG. BMW se před lety pustilo do vývoje automatizovaných převodovek, které by uspokojily nároky sportovně založených řidičů. S tímto zadáním nebylo konzistentní použití hydrodynamického měniče, takže pak již příliš mnoho možností nezbylo. Rychlý vývoj senzorů a akčních členů umožnil přiblížit „automat“ k ideálnímu stavu. V Mnichově na tento úkol nejsou sami, ale spolupracují se specializovanými dodavateli: Getrag (převodovka), Sachs (spojka, řadící modul), SiemensVDO (elektronika). V právě představeném dalším „kroku k dokonalosti“ je převodový rozsah jemněji rozdělen, takže otáčkové a momentové skoky při přeřazování jsou nyní menší (hodnoty zpřevodování bohužel zatím nebyly zveřejněny, musíme tedy čekat na premiéru BMW M5 v září).

Řazení je podobně jako dříve zprostředkováno voličem na středové konzole, případně páčkami pod volantem. Pohyby těchto ovládacích prvků vyvolané řidičem, jsou zachyceny citlivými senzory a tato informace putuje „by-wire“ (tedy elektronickou cestou) do řídící jednotky. To je rychlé a podle BMW také spolehlivé. V převodovce je připravena zakročit elektrohydraulicky ovládaná spojka. Rozdílem proti původní šestistupňové převodovce je nové umístění hydraulické jednotky a akčních řadících členů přímo do převodové skříně. Převodovka má vlastní okruh chlazení oleje, ve kterém pracovní tlak může dosahovat až k hodnětě 90 bar. Také to se podepsalo na dvacetiprocentním snížení doby pro přeřazení, takže přerušení toku točivého momentu je údajně téměř neznatelné. Při podřazování aplikuje motor samočinně meziplyn.

Drivelogic: 11 režimů řazení
Řidič v novém BMW M5 bude mít možnost volby jednoho z jedenácti režimů řazení. Jejich naladění by se dalo přirovnat k „levelům“ v počítačových hrách, protože čím vyšší program řidič zařadí, tím sportovnější charakter převodovka příjme. S vyšším programem, s vyššími otáčkami a s vyšším zatížením se zkracují časy pro přeřazení. V šesti z jedenácti předvolených programů je volba převodů ponechána na řidiči (tzv. S-mód).

Launch Control: vypusťte Krakena
Čistě sportovní program S6 je doplněn funkcí Launch Control, který usnadňuje maximální využití možností automobilu při akceleraci z klidu. Řidič, který se rozhodne ideální průběh řazení ponechat na převodovce, pouze tlakem na volič tuto funkci aktivuje a pak stačí jen úplně sešlápnout pedál akcelerátoru. Jakmile řidič pustí řadící páku, automobil se rozjíždí s maximálním možným zrychlením, s ideálně nastavenými otáčkami motoru a s maximálním využitím adheze až k maximální rychlosti. Převodovka řadí krátce před dosažením maximálních otáček motoru. Tak jako v ostatních režimech, i v tomto případě informuje displej řidiče o aktuálně zařazeném rychlostním stupni.

Automatizovaná převodovka pro okruhy
Pět programů řazení je v tzv. D-modu, kdy jednotlivé stupně řadí sama převodovka. Například hned první program D1 je určen pro špatné adhezní podmínky, kdy se automobil rozjíždí na druhý rychlostní stupeň a spojka spíná velmi měkce. Při každém zastavení je v dalších režimech samočinně zařazen první rychlostní stupeň. I v D-režimech má řidič možnost ovlivnit způsob automatického řazení, například různou rychlostí sešlápnutí/uvolnění pedálu akcelerátoru, podle čehož je pak volen způsob řazení nahoru resp. podřazování třeba před zatáčkou.

Podrobný popis motoru BMW V10





reklamní sdělení:
… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být váš za 1 euro!

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být…

Malebný francouzský zámeček hledá nového majitele! Rozlehlý a luxusní Château de Blancafort z 15. století se…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Dortmund v čele, Bayern ztrácí bod. Kadeřábek byl jen na lavičce

SESTŘIHY: Dortmund v čele, Bayern ztrácí bod.…

Fotbalisté Dortmundu zvítězili v Hamburku 3:0, ani v pátém kole německé lize neprohráli a neinkasovali a vrátili…

Neporažená Neapol vládne před Juventusem. Inter poprvé ztratil body

Neporažená Neapol vládne před Juventusem. Inter…

Fotbalisté Interu Milán remizovali v Boloni 1:1 a v pátém kole italské ligy poprvé ztratili body. Ani na lavičce…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…