reklama


Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 -podrobný popis

Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 -podrobný popis

 

Zatímco motor nového M5 má dva válce navíc proti přechodí generaci, převodovce přibyl jediný(sedmý) rychlostní stupeň, což zlepšilo odstupňování a v kombinaci s rychlým elektrohydraulickým řazením se stará v neobyčejném voze o odpovídající jízdní dojmy.

Nový desetiválec pro chystané BMW M5 dostane zcela novou automatizovanou převodovku SMG. Zatímco motor nové empětky má dva válce navíc proti přechodí generaci (jeho podrobný najdete zde), převodovce přibyl jediný (sedmý) rychlostní stupeň, což zlepšilo odstupňování a v kombinaci s rychlým elektrohydraulickým řazením se stará v neobyčejném voze o odpovídající jízdní dojmy.

Převodovka SMG (Sequenzielle M Getriebe) se sedmi převodovými stupni je převodovka, která podle automobilky nemá s původní šestistupňovou sekvenční převodovkou příliš mnoho společného. Oblast použití nové převodovky je omezena nejvyšším přenesitelným točivým momentem 550 Nm a vstupními otáčkami 8500 min-1, což jsou velkorysé hodnoty. Novinka je určena výhradně pro nové BMW M5.

Sedm převodových stupňů není příliš častá charakteristika soudobého osobního automobilu, i když v poslední době v paměti automobilových nadšenců utkvěla automatická převodovka 7G-Tronic, která je určena nejsilnějším Mercedesům. Její charakter však není tak nekompromisně sportovní jako u koncepce převodovek SMG. BMW se před lety pustilo do vývoje automatizovaných převodovek, které by uspokojily nároky sportovně založených řidičů. S tímto zadáním nebylo konzistentní použití hydrodynamického měniče, takže pak již příliš mnoho možností nezbylo. Rychlý vývoj senzorů a akčních členů umožnil přiblížit „automat“ k ideálnímu stavu. V Mnichově na tento úkol nejsou sami, ale spolupracují se specializovanými dodavateli: Getrag (převodovka), Sachs (spojka, řadící modul), SiemensVDO (elektronika). V právě představeném dalším „kroku k dokonalosti“ je převodový rozsah jemněji rozdělen, takže otáčkové a momentové skoky při přeřazování jsou nyní menší (hodnoty zpřevodování bohužel zatím nebyly zveřejněny, musíme tedy čekat na premiéru BMW M5 v září).

Řazení je podobně jako dříve zprostředkováno voličem na středové konzole, případně páčkami pod volantem. Pohyby těchto ovládacích prvků vyvolané řidičem, jsou zachyceny citlivými senzory a tato informace putuje „by-wire“ (tedy elektronickou cestou) do řídící jednotky. To je rychlé a podle BMW také spolehlivé. V převodovce je připravena zakročit elektrohydraulicky ovládaná spojka. Rozdílem proti původní šestistupňové převodovce je nové umístění hydraulické jednotky a akčních řadících členů přímo do převodové skříně. Převodovka má vlastní okruh chlazení oleje, ve kterém pracovní tlak může dosahovat až k hodnětě 90 bar. Také to se podepsalo na dvacetiprocentním snížení doby pro přeřazení, takže přerušení toku točivého momentu je údajně téměř neznatelné. Při podřazování aplikuje motor samočinně meziplyn.

Drivelogic: 11 režimů řazení
Řidič v novém BMW M5 bude mít možnost volby jednoho z jedenácti režimů řazení. Jejich naladění by se dalo přirovnat k „levelům“ v počítačových hrách, protože čím vyšší program řidič zařadí, tím sportovnější charakter převodovka příjme. S vyšším programem, s vyššími otáčkami a s vyšším zatížením se zkracují časy pro přeřazení. V šesti z jedenácti předvolených programů je volba převodů ponechána na řidiči (tzv. S-mód).

Launch Control: vypusťte Krakena
Čistě sportovní program S6 je doplněn funkcí Launch Control, který usnadňuje maximální využití možností automobilu při akceleraci z klidu. Řidič, který se rozhodne ideální průběh řazení ponechat na převodovce, pouze tlakem na volič tuto funkci aktivuje a pak stačí jen úplně sešlápnout pedál akcelerátoru. Jakmile řidič pustí řadící páku, automobil se rozjíždí s maximálním možným zrychlením, s ideálně nastavenými otáčkami motoru a s maximálním využitím adheze až k maximální rychlosti. Převodovka řadí krátce před dosažením maximálních otáček motoru. Tak jako v ostatních režimech, i v tomto případě informuje displej řidiče o aktuálně zařazeném rychlostním stupni.

Automatizovaná převodovka pro okruhy
Pět programů řazení je v tzv. D-modu, kdy jednotlivé stupně řadí sama převodovka. Například hned první program D1 je určen pro špatné adhezní podmínky, kdy se automobil rozjíždí na druhý rychlostní stupeň a spojka spíná velmi měkce. Při každém zastavení je v dalších režimech samočinně zařazen první rychlostní stupeň. I v D-režimech má řidič možnost ovlivnit způsob automatického řazení, například různou rychlostí sešlápnutí/uvolnění pedálu akcelerátoru, podle čehož je pak volen způsob řazení nahoru resp. podřazování třeba před zatáčkou.

Podrobný popis motoru BMW V10





reklamní sdělení:
… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.
Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Reklama v sociálních médiích? 50 miliard dolarů do tří let Reklama v sociálních médiích? 50 miliard dolarů do tří let

Podle studie mediální agentury Zenith vzrostou výdaje na…

Slovenská ekonomika zpomaluje, přesto nadále roste o tři procenta za rok Slovenská ekonomika zpomaluje, přesto nadále roste o tři procenta za rok

Slovenská ekonomika zpomalila ve třetím čtvrtletí tempo…

Kosmetický marketér Škařupa zakládá značku Treat Wear Kosmetický marketér Škařupa zakládá značku Treat Wear

Pavel Škařupa úročí své dlouholeté mezinárodní zkušenosti…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 






 
Český trh v listopadu 2016: Růst Mercedesu a pokles Dacie

Český trh v listopadu 2016: Růst Mercedesu a pokles Dacie

Dnes 10:49

Mercedes-Benz pokračuje v úspěšném tažení letošním rokem, v listopadu jeho prodeje vzrostly o 64 procent! Naopak Dacii nebo Hyundaii prodeje v listopadu klesly.




Blesk.cz

Před 240 lety postavili v Praze první bleskosvod. Chránil vyšehradskou zbrojnici

Před 240 lety postavili v Praze první bleskosvod.…

Je tomu přesně 240 let, co na střechu vyšehradské zbrojnice instalovali první hromosvod, nebo spíš bleskosvod,…

Uklízeč Abdul zíral na klenoty a lidé se mu smáli. Teď mu dali šperky a peníze

Uklízeč Abdul zíral na klenoty a lidé se mu smáli.…

Bangladéšskému uklízeči ze saúdskoarabské metropole Rijádu se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na…

 

iSport.cz

Shakira fandila proti Realu! Piquého milá jásala i kousala nehty

Shakira fandila proti Realu! Piquého milá jásala i…

To byl ale nervák! Sobotní El Clásico ukázalo popovou hvězdu Shakiru (39) v roli hodně vášnivé fanynky.…

Jágr popáté v sezoně skóroval, na smršť Pastrňáka s Krejčím nestačil

Jágr popáté v sezoně skóroval, na smršť Pastrňáka s…

SOUHRN | David Pastrňák zařídil v pondělním utkání NHL dvěma góly výhru hokejistů Bostonu 4:3 v prodloužení nad…

 

Reflex.cz

Věřte, nevěřte, Češi patří k nejšťastnějším zaměstnancům na světě

Věřte, nevěřte, Češi patří k nejšťastnějším…

Kdybychom hodnotili podle nekonečných připomínek a neustálého stěžování si na něco, nepatřili by Češi ke…

Vědci objasnili záhadu smogu, který v roce 1952 zabil 12 tisíc lidí

Vědci objasnili záhadu smogu, který v roce 1952…

Vědecký internetový deník Alphr zveřejnil včera výsledky studie, která po dlouhých 64 letech odhalila, co…

 
 
reklama