Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 -podrobný popis

Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 -podrobný popis

 

Zatímco motor nového M5 má dva válce navíc proti přechodí generaci, převodovce přibyl jediný(sedmý) rychlostní stupeň, což zlepšilo odstupňování a v kombinaci s rychlým elektrohydraulickým řazením se stará v neobyčejném voze o odpovídající jízdní dojmy.

Nový desetiválec pro chystané BMW M5 dostane zcela novou automatizovanou převodovku SMG. Zatímco motor nové empětky má dva válce navíc proti přechodí generaci (jeho podrobný najdete zde), převodovce přibyl jediný (sedmý) rychlostní stupeň, což zlepšilo odstupňování a v kombinaci s rychlým elektrohydraulickým řazením se stará v neobyčejném voze o odpovídající jízdní dojmy.

Převodovka SMG (Sequenzielle M Getriebe) se sedmi převodovými stupni je převodovka, která podle automobilky nemá s původní šestistupňovou sekvenční převodovkou příliš mnoho společného. Oblast použití nové převodovky je omezena nejvyšším přenesitelným točivým momentem 550 Nm a vstupními otáčkami 8500 min-1, což jsou velkorysé hodnoty. Novinka je určena výhradně pro nové BMW M5.

Sedm převodových stupňů není příliš častá charakteristika soudobého osobního automobilu, i když v poslední době v paměti automobilových nadšenců utkvěla automatická převodovka 7G-Tronic, která je určena nejsilnějším Mercedesům. Její charakter však není tak nekompromisně sportovní jako u koncepce převodovek SMG. BMW se před lety pustilo do vývoje automatizovaných převodovek, které by uspokojily nároky sportovně založených řidičů. S tímto zadáním nebylo konzistentní použití hydrodynamického měniče, takže pak již příliš mnoho možností nezbylo. Rychlý vývoj senzorů a akčních členů umožnil přiblížit „automat“ k ideálnímu stavu. V Mnichově na tento úkol nejsou sami, ale spolupracují se specializovanými dodavateli: Getrag (převodovka), Sachs (spojka, řadící modul), SiemensVDO (elektronika). V právě představeném dalším „kroku k dokonalosti“ je převodový rozsah jemněji rozdělen, takže otáčkové a momentové skoky při přeřazování jsou nyní menší (hodnoty zpřevodování bohužel zatím nebyly zveřejněny, musíme tedy čekat na premiéru BMW M5 v září).

Řazení je podobně jako dříve zprostředkováno voličem na středové konzole, případně páčkami pod volantem. Pohyby těchto ovládacích prvků vyvolané řidičem, jsou zachyceny citlivými senzory a tato informace putuje „by-wire“ (tedy elektronickou cestou) do řídící jednotky. To je rychlé a podle BMW také spolehlivé. V převodovce je připravena zakročit elektrohydraulicky ovládaná spojka. Rozdílem proti původní šestistupňové převodovce je nové umístění hydraulické jednotky a akčních řadících členů přímo do převodové skříně. Převodovka má vlastní okruh chlazení oleje, ve kterém pracovní tlak může dosahovat až k hodnětě 90 bar. Také to se podepsalo na dvacetiprocentním snížení doby pro přeřazení, takže přerušení toku točivého momentu je údajně téměř neznatelné. Při podřazování aplikuje motor samočinně meziplyn.

Drivelogic: 11 režimů řazení
Řidič v novém BMW M5 bude mít možnost volby jednoho z jedenácti režimů řazení. Jejich naladění by se dalo přirovnat k „levelům“ v počítačových hrách, protože čím vyšší program řidič zařadí, tím sportovnější charakter převodovka příjme. S vyšším programem, s vyššími otáčkami a s vyšším zatížením se zkracují časy pro přeřazení. V šesti z jedenácti předvolených programů je volba převodů ponechána na řidiči (tzv. S-mód).

Launch Control: vypusťte Krakena
Čistě sportovní program S6 je doplněn funkcí Launch Control, který usnadňuje maximální využití možností automobilu při akceleraci z klidu. Řidič, který se rozhodne ideální průběh řazení ponechat na převodovce, pouze tlakem na volič tuto funkci aktivuje a pak stačí jen úplně sešlápnout pedál akcelerátoru. Jakmile řidič pustí řadící páku, automobil se rozjíždí s maximálním možným zrychlením, s ideálně nastavenými otáčkami motoru a s maximálním využitím adheze až k maximální rychlosti. Převodovka řadí krátce před dosažením maximálních otáček motoru. Tak jako v ostatních režimech, i v tomto případě informuje displej řidiče o aktuálně zařazeném rychlostním stupni.

Automatizovaná převodovka pro okruhy
Pět programů řazení je v tzv. D-modu, kdy jednotlivé stupně řadí sama převodovka. Například hned první program D1 je určen pro špatné adhezní podmínky, kdy se automobil rozjíždí na druhý rychlostní stupeň a spojka spíná velmi měkce. Při každém zastavení je v dalších režimech samočinně zařazen první rychlostní stupeň. I v D-režimech má řidič možnost ovlivnit způsob automatického řazení, například různou rychlostí sešlápnutí/uvolnění pedálu akcelerátoru, podle čehož je pak volen způsob řazení nahoru resp. podřazování třeba před zatáčkou.

Podrobný popis motoru BMW V10





reklamní sdělení:
… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.
Spolupracujeme s TipCars.com
Praha směřuje ke dvěma milionům obyvatel. Musíme se na to připravit, říká Ondřej Boháč Praha směřuje ke dvěma milionům obyvatel. Musíme se na to připravit, říká Ondřej Boháč

Ondřej Boháč už více než dva roky šéfuje pražskému…

Ozbrojenci útočili na přehlídku v Íránu, zabili devět lidí Ozbrojenci útočili na přehlídku v Íránu, zabili devět lidí

Při útoku neznámých ozbrojenců na vojenskou přehlídku ve…

Světové oceány má od plastů spasit loď, která je přemění na palivo Světové oceány má od plastů spasit loď, která je přemění na palivo

Společnost YachtMarket plánuje vytvoření unikatní jachty…

Německá vláda je pro fúzi Deutsche Bank a Commerzbank Německá vláda je pro fúzi Deutsche Bank a Commerzbank

Německá vláda je nakloněna spojení největších domácích…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

 





 
Koroze zánovních aut je hrozbou: Bez prevence se neobejdete! Kde rez hrozí nejvíce?

Koroze zánovních aut je hrozbou: Bez prevence se neobejdete! Kde rez hrozí nejvíce?

Dnes 08:00

Rez nejčastěji vidíme na ojetých autech a přisuzujeme ji stáří. Ve skutečnosti zhoubné procesy začínají už první den po výrobě a neplatí na ně nic než účinná prevence.




Blesk.cz

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i Zemanovo letadlo

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i…

Silné bouřky se v pátek večer začaly prohánět Českem. V Plzni dokonce udeřil blesk do muže, který na místě…

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři, když si stěžovala po pařbě na bolesti břicha

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři,…

Tohle byla zřejmě pařba jako žádná jiná. Nejmenovaná Britka (26) po ní skončila s ukrutnými bolestmi břicha. Ty…

 

iSport.cz

PŘÍMÝ PŘENOS: Sledujte šlágr druhé ligy Pardubice - Zbrojovka Brno

PŘÍMÝ PŘENOS: Sledujte šlágr druhé ligy Pardubice -…

Vrací se Zbrojovka na vítěznou vlnu? Favorit FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY, který zatím v novém ročníku klopýtá, v…

Boleslav dál rozdává dárky. Musíme se už kopnout do zadku, velí Klepiš

Boleslav dál rozdává dárky. Musíme se už kopnout do…

Nabušená sestava, povedená příprava, smělé cíle… Mladá Boleslav vstupovala do nové sezony Tipsport extraligy…

 

Reflex.cz

10 nejděsivějších hororů první dekády 21. století. Nepropásli jste je?

10 nejděsivějších hororů první dekády 21. století.…

Kruh a Saw jsou legendou a zná je asi každý. V minulém desetiletí ale vzniklo daleko víc hororů, které stojí za…

Připomeňte si legendární československý autobus z 50. let. Škoda 706 RTO v plné kráse

Připomeňte si legendární československý autobus z…

Škoda 706 RTO představuje nejpopulárnější československý autobus a jeho příznivci v letošním roce oslavují 60…