Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 -podrobný popis

Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 -podrobný popis

 

Zatímco motor nového M5 má dva válce navíc proti přechodí generaci, převodovce přibyl jediný(sedmý) rychlostní stupeň, což zlepšilo odstupňování a v kombinaci s rychlým elektrohydraulickým řazením se stará v neobyčejném voze o odpovídající jízdní dojmy.

Nový desetiválec pro chystané BMW M5 dostane zcela novou automatizovanou převodovku SMG. Zatímco motor nové empětky má dva válce navíc proti přechodí generaci (jeho podrobný najdete zde), převodovce přibyl jediný (sedmý) rychlostní stupeň, což zlepšilo odstupňování a v kombinaci s rychlým elektrohydraulickým řazením se stará v neobyčejném voze o odpovídající jízdní dojmy.

Převodovka SMG (Sequenzielle M Getriebe) se sedmi převodovými stupni je převodovka, která podle automobilky nemá s původní šestistupňovou sekvenční převodovkou příliš mnoho společného. Oblast použití nové převodovky je omezena nejvyšším přenesitelným točivým momentem 550 Nm a vstupními otáčkami 8500 min-1, což jsou velkorysé hodnoty. Novinka je určena výhradně pro nové BMW M5.

Sedm převodových stupňů není příliš častá charakteristika soudobého osobního automobilu, i když v poslední době v paměti automobilových nadšenců utkvěla automatická převodovka 7G-Tronic, která je určena nejsilnějším Mercedesům. Její charakter však není tak nekompromisně sportovní jako u koncepce převodovek SMG. BMW se před lety pustilo do vývoje automatizovaných převodovek, které by uspokojily nároky sportovně založených řidičů. S tímto zadáním nebylo konzistentní použití hydrodynamického měniče, takže pak již příliš mnoho možností nezbylo. Rychlý vývoj senzorů a akčních členů umožnil přiblížit „automat“ k ideálnímu stavu. V Mnichově na tento úkol nejsou sami, ale spolupracují se specializovanými dodavateli: Getrag (převodovka), Sachs (spojka, řadící modul), SiemensVDO (elektronika). V právě představeném dalším „kroku k dokonalosti“ je převodový rozsah jemněji rozdělen, takže otáčkové a momentové skoky při přeřazování jsou nyní menší (hodnoty zpřevodování bohužel zatím nebyly zveřejněny, musíme tedy čekat na premiéru BMW M5 v září).

Řazení je podobně jako dříve zprostředkováno voličem na středové konzole, případně páčkami pod volantem. Pohyby těchto ovládacích prvků vyvolané řidičem, jsou zachyceny citlivými senzory a tato informace putuje „by-wire“ (tedy elektronickou cestou) do řídící jednotky. To je rychlé a podle BMW také spolehlivé. V převodovce je připravena zakročit elektrohydraulicky ovládaná spojka. Rozdílem proti původní šestistupňové převodovce je nové umístění hydraulické jednotky a akčních řadících členů přímo do převodové skříně. Převodovka má vlastní okruh chlazení oleje, ve kterém pracovní tlak může dosahovat až k hodnětě 90 bar. Také to se podepsalo na dvacetiprocentním snížení doby pro přeřazení, takže přerušení toku točivého momentu je údajně téměř neznatelné. Při podřazování aplikuje motor samočinně meziplyn.

Drivelogic: 11 režimů řazení
Řidič v novém BMW M5 bude mít možnost volby jednoho z jedenácti režimů řazení. Jejich naladění by se dalo přirovnat k „levelům“ v počítačových hrách, protože čím vyšší program řidič zařadí, tím sportovnější charakter převodovka příjme. S vyšším programem, s vyššími otáčkami a s vyšším zatížením se zkracují časy pro přeřazení. V šesti z jedenácti předvolených programů je volba převodů ponechána na řidiči (tzv. S-mód).

Launch Control: vypusťte Krakena
Čistě sportovní program S6 je doplněn funkcí Launch Control, který usnadňuje maximální využití možností automobilu při akceleraci z klidu. Řidič, který se rozhodne ideální průběh řazení ponechat na převodovce, pouze tlakem na volič tuto funkci aktivuje a pak stačí jen úplně sešlápnout pedál akcelerátoru. Jakmile řidič pustí řadící páku, automobil se rozjíždí s maximálním možným zrychlením, s ideálně nastavenými otáčkami motoru a s maximálním využitím adheze až k maximální rychlosti. Převodovka řadí krátce před dosažením maximálních otáček motoru. Tak jako v ostatních režimech, i v tomto případě informuje displej řidiče o aktuálně zařazeném rychlostním stupni.

Automatizovaná převodovka pro okruhy
Pět programů řazení je v tzv. D-modu, kdy jednotlivé stupně řadí sama převodovka. Například hned první program D1 je určen pro špatné adhezní podmínky, kdy se automobil rozjíždí na druhý rychlostní stupeň a spojka spíná velmi měkce. Při každém zastavení je v dalších režimech samočinně zařazen první rychlostní stupeň. I v D-režimech má řidič možnost ovlivnit způsob automatického řazení, například různou rychlostí sešlápnutí/uvolnění pedálu akcelerátoru, podle čehož je pak volen způsob řazení nahoru resp. podřazování třeba před zatáčkou.

Podrobný popis motoru BMW V10





reklamní sdělení:
… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili po Praze: Policie je chytila na benzince

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili…

Plánovali, že auto, které ukradli v polovině srpna, prodají v Praze-západ. Do té doby ho však zloději využívali…

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů. Šlo o průkopníka odvětví

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů.…

Kanadská společnost BlackBerry opouští vývoj a výrobu chytrých telefonů, tedy odvětví, ve kterém patřila mezi…

 

iSport.cz

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první ligu o pět bodů

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první…

Kladno vede po vítězství 2:0 ve Frýdku-Místku první hokejovou ligu už o pět bodů. Pražská Slavia totiž…

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří do Sparty, hlásí kouč

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří…

Zajímavé, ale také hektické dny zažívá sparťanský trenér David Holoubek. Ten totiž po odvolání Zdeňka Ščasného v…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…