Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šestiválec z Nissanu 350Z poháněl také limuzínu, SUV a dokonce i MPV

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
Šestiválcové srdce sportovního kupé Nissan 350Z našlo své uplatnění rovněž v autech z přesně opačného spektra.

Nissan 350Z se coby kupé a také roadster vyráběl v letech 2003 až 2008. V době příchodu na trh vyvolal pozdvižení, neboť svoji ideou se stal novodobým nástupcem slavného Datsunu 240Z z let 1969 až 1975. Pod kapotou novějšího sporťáku 350Z byste našli vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru. Jedná se o motor známý jako VQ35. Svoje první účinkování si původní verze motoru řady VQ v podobě dvoulitru (VQ20) a třílitru (VQ30) odbyla ve vlajkové lodi pro evropský trh Nissanu Maxima QX z roku 1994. V případě pozdější 350Z byl motor zvětšen na 3,5 litru a v průběhu jeho produkce nabízen ve třech verzích. Ta poslední již neměla označení VQ35DE, ale VQ35HR. Coby alianční šestiválec se však motor VQ35 objevil v celé řadě jiných modelů, které mnohdy nemají se sportem, evokovaným strojem 350Z, pranic společného.

Renault Espace 4. generace

Espace bylo první evropské MPV a jedno z prvních celosvětově. Zatímco první generace se musela spokojit pouze se čtyřválci, už v té druhé z roku 1990 nabídl Renault také šestiválec. A sice motor PRV o objemu 2,8 litru. Třetí vydání sázelo hned na dva třílitry. Zpočátku to byla poslední evoluce motoru PRV, od roku 1998 pak zcela nový francouzský šestiválec L7X, o němž jsme psali minulý týden v rubrice bazar.

Vrcholem šestiválcového tažení se ale stalo čtvrté vydání nabízené v letech 2002 až 2014. V něm výrobce použil namísto francouzského třílitru japonský motor od Nissanu o objemu 3,5 litru. V řeči Renaultu je agregát označen jako V4Y. V MPV Renaultu se nabízel v letech 2002 až 2011, přičemž stejně jako v případě francouzského třílitru i tomuto motoru udělala konečnou čáru za výrobou emisní norma Euro 5. V Espacu existoval jak v Euro 3, tak od roku 2005 coby Euro 4. Obě nabízely shodný výkon 177 kW, čímž se tahle verze stala nejvýkonnějším Espacem všech dob. Ani nová generace nenabízí více. Vždyť její přeplňovaná 1.6 TCe končí na 147 kW…

mitsubishi nissan renault sportovni mitsubishi nissan renault sportovni

Renault Laguna III, ale jen v kupé

První generace Laguny z roku 1994 měla šestiválec PRV o objemu 3,0 litru. Na sklonku její výroby jej nahradil zcela nový francouzský šestiválec o objemu 2,9 litru, který vydržel až do ukončení výroby druhé generace modelu v roce 2008. Ve třetím vydání Laguny se však objevil jiný motor, a sice 3,5 V6 24V. Pojil se výhradně se samočinnou šestistupňovou převodovkou AJ0, což je konstrukce Jatco, a také s karosářskou verzí kupé.

V Laguně motor nabízel výkon 175 kW, čímž tvořil pomyslný vrchol této modelové řady. Z výroby vyběhl v roce 2012. Laguna následně pokračovala až do roku 2015, ale už bez zážehového šestiválce. V nabídce byl rovněž vznětový šestiválcový třílitr, který se pod kapotou tohoto vozu udržel ještě o rok déle. V současném modelu Talisman šestiválcový motor samozřejmě nenajdete.

mitsubishi nissan renault sportovni mitsubishi nissan renault sportovni

Nissan Murano obou generací

Že byl motor VQ35 skutečně uplatnitelný v širokém spektru aut, dokazuje MPV Nissan Murano. V jeho první generaci, vyráběné v letech 2004 až 2008, jste dokonce ani jiný motor na výběr neměli. V nabídce byl pouze tento šestiválec s výkonem 172 kW. Podobně jako v Renaultech a na rozdíl od kupé 350Z byl uložen vpředu napříč.

V Muranu poháněl všechna kola a navíc byl spojený výhradně s převodovkou CVT, tedy s plynulou změnou převodu. Nutno dodat, že variátor si s šestiválcem v původním Muranu velmi dobře rozuměl a z jízdního pohledu šlo o překvapivě zdařilý pohon. Pouze jste nesměli očekávat přílišnou dynamiku. Murano bylo primárně určeno pro severoamerický trh, což tato kombinace motoru a převodovky jasně dokazovala.

Od roku 2008 nabízel Nissan druhou generaci Murana. V něm již šestiválec VQ35 jediné housle nehrál, neboť mu sekundoval vznětový motor 2.5 dCi, určený samozřejmě pro Evropu. Výkon šestiválce se zvýšil na 188 kW, zachován zůstal pohon všech kol stejně jako převodovka CVT. Výroba druhé generace Murana byla ukončena v roce 2014.

mitsubishi nissan renault sportovni mitsubishi nissan renault sportovni

Mitsubishi Dignity je převlečený Nissan Cima

Model Dignity od „tří diamantů“ je u nás prakticky neznámým vozem. Jedná se o vůz vyšší třídy, technicky vycházející z Nissanu Cima. Ani ten u nás nepotkáte, neboť se jedná výhradně o asijskou záležitost. Jak známo, Mitsubishi je již nějaký čas součástí Aliance Renault-Nissan, ovšem tento model přišel na trh ještě před spojením uvedených značek.

Motor VQ35, v tomto případě již v nejmodernější verzi HR, pohání generaci označenou BHGY51. Vyráběla se v letech 2012 až 2016. Pohon byl kombinován se sedmistupňovou samočinnou převodovkou a také s hybridním hnacím ústrojím. Kupodivu jiný motor tato generace Dignity nepoužívala.

mitsubishi nissan renault sportovni mitsubishi nissan renault sportovni

Dallara T05, T08, T12 World Series By Renault

Že byl motor VQ35 skutečně mnohoúčelový, asi nejvíce dokazuje právě tento vůz. Tím není sportovní kupé, ani luxusní limuzína, ba ani SUV, ale závodní monopost jezdící značkový pohár „Formule Renault V6 Eurocup“. Nakonec se jely pouze dvě sezóny, a sice v letech 2003 a 2004. V roce 2006 se vozy účastnily závodů Formule V6 Asia.

Motor VQ35 nabízel v monopostu výkon přibližně 420 koní (309 kW). Jiné zdroje ale udávají výkon 530 koní (390 kW). Od roku 2012 používá monopost osmiválcový motor. Za podvozek, jak je zřejmé z názvu vozu, odpovídal specialista - firma Dallara.

Má své chyby

Motor VQ35 z produkce Nissanu platil za vcelku úspěšný produkt. Dokonce opakovaně vyhrál soutěž "Evropský motor roku". Přesto nelze říci, že by byl bezproblémový. Známé jsou jeho sklony ke spotřebě oleje, což ale platilo zejména u modelu 350Z. Zde bylo častou příčinou poškození kluzné vrstvy válců a pístních kroužků kovovými úlomky vzniklými při poškození katalyzátorů. Ten byl totiž dimenzovaný na kvalitní palivo, které ne vždy dostával. Tento problém se však týká hlavně zámoří, kde jsou obecně automobilové benziny na kvalitativně nižší úrovni, než v západní Evropě.

Problém s mazáním ale způsobovala také relativně malá olejová náplň. Kupodivu v 350Z je s 4,7 litry (u verze VQ35HR 4,9 l) menší, než u civilních aplikací motoru ve vozech Renault. Třeba u Laguny tak byla olejová náplň dokonce 5,5 litru, u Espace 5,05 litru. Naprosto nejhorší byla situace u původního Murana, které mělo náplň oleje pouhé čtyři litry! To možná stačilo na korzování ulicemi Manhattanu rychlostí trochu svižnější jízdy na kole, nikoliv však na rychlou jízdu po německých dálnicích. Tady dostávalo mazivo zabrat, neboť pokud je oleje málo, dochází k jeho rychlejšímu přepalování při jízdě pod zátěží.

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
Avatar - Dylan McKay
30. 10. 2018 18:14
Re: Avantime?
Avantime měl 3,0 V6, zrovna takový jsem měl. Úžasné vzpomínky. Motor 3,5 V6 měl Vel Satis, alespoň jsem se s ním projel. Se stejným motorem jsem později koupil Murano.
Avatar - lamal
30. 10. 2018 16:46
prepaleny olej
Pokial je vyriesene chladenie oleja co na VQ35 je, tak nevidim dovod aby sa prepaloval olej pri jazde po dialnici.. naopak sa rychlejsie ohreje co je pre zivotnost dolezite a naporom vzduchu sa zas ucinne chladi pri vyssej rychlosti... Tento isty koncept pouzival Nissan bezne, na mojej primere gt s sr20de je 3,6l oleja + olejovy chladic... a ako sa vseobecne vie sr20 nieco vydrzia, akurat treba olej vymenit po 10 tis pripadne po 15 tis v normal rezime a nenatahovat to

VQ35 ma teda chyby jo? kvoli rozpadlemu CATu >:D to je jako najst chybu na uplne vsetkom uz z principu...
Avatar - janodespota
29. 10. 2018 23:08
Vel Satis
Tenhle motor mel i Renault Vel Satis :-!
29. 10. 2018 19:59
Re: Infiniti
... a do mnoha dalších Infiniti.
29. 10. 2018 19:58
Re: Avantime?
stejný, jen "umrtvený".