Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 1000 MB: Jak jsme jeli veteránskou rallye

Ladislav Čermák
Diskuze (28)
Název 1000 MB si Češi ve své době vykládali jako „tisíc malých bolestí“ – nástup zadomotorových škodovek, zkonstruovaných na bílém papíře, skutečně provázela řada chronických nemocí.

Jenže to všechno vodnes’ čas, z tří a půl milionu vyrobených tisícovek, stovek a stodvacítek zbyl jenom nepatrný zlomek a ty první již vstupují mezi ceněné veterány, mezi něž právem patří svou nádhernou proudnicovou karoserií. Kdopak z nás, kteří je pamatujeme masově jezdit v běžném provozu (není to zase tak dávno), její půvaby doceňoval, když jich potkal desítky denně, matných, zaprášených a unavených?

To vše nám s kolegou Petrem Slováčkem ze Světa motorů proběhlo hlavami, když jsme využili příležitosti se Škodou 1000 MB se svézt. A ne ledajakou, nýbrž raritním typem 1000 MB Rallye, který stál u počátků továrního škodováckého motorsportu. A ještě navíc upraveným pro mezikontinentální maratony, ovšem až po roce 1989. V roce 1993 například s posádkou Landecký/Šimek absolvoval dálkovou trať Londýn-Sydney, o dva roky později vystřídal Šimka Ota Kramář v rallye Londýn-Mexiko a v roce 1997 dojelo modrobílé embéčko z Panamy na Aljašku.

Takže pro tenhle automobil neměl být problém dojet letos z Mladé Boleslavi do Jilemnice, zejména když dostává vzornou péči a údržbu v depozitáři muzea Škody Auto, které závoďák mezitím odkoupilo. A skutečně – po půlroční odstávce a absolvování nezbytných příprav (sepnutí odpojovače akumulátoru, ovládání sytiče i přídavných palivových čerpadel) chytá embéčko napoprvé. A už studené běží tiše, bez hádání a oblak smrdutého dýmu. Našponovaný předstih (klasický skloněný podélně uložený hliníkový čtyřválec OHV s litinovou pětikanálovou hlavou je přestavěn na 1,3 litru, dostal spádový karburátor Weber a 90 koní) prozrazují jenom občasné samozápaly po zhasnutí, jinak nic.

Úprav proti standardní tisícovce je více – vpředu kotoučové brzdy s posilovačem, nádherně dunící sportovní výfuk, ochranné rámy se světelnou rampou, pětistupňová převodovka a samozřejmě sportovní podvozek. Plus nezbytné sportovní úpravy – vedle zmíněného odpojovače ještě homologovaný ochranný rám, anatomická sedadla se čtyřbodovými pásy, osmdesátilitrová bezpečnostní nádrž, tripmaster, obří oranžová kontrolka (je to boční blikač ze Škody 120) mazání (na volnoběh problikává i pokud je vše v pořádku, ale na to si zvyknete), poličky na tužky a itineráře, plastová okna (kromě čelního) a kvůli prachu i přídavný filtr sání s náběrem v zadním okně.

A v čem je svezení jiné? Už jenom nasoukat se do anatomů přes ochranný rám není nic pro nemotorné tlouštíky. Spolujezdec si pak musí připravit psací pomůcky i stopky k ruce – do poličky se za jízdy kvůli čtyřbodovým pásům neohne. I přes počáteční obavy však lze sedadla normálně nastavovat a najít pohodlnou polohu za velikánským a tenkým volantem. Rovněž řazení je tam kde má být a až na velkoryse vymezený prostor, kde by měla být pětka, zapadají ostatní rychlosti na své místo přesně a ochotně.

Ani se spojkou jsme neměli nejmenší problém, z brzdami trochu ano, ale jenom zpočátku, než si pravá noha vzpomene, že dříve se na pedál zhurta šlapalo a ne že se pouze šimral palcem u nohy. Celkově ale obavy z různých archaismů a nejrůznějších vůlí nahradilo překvapení, jak současně zde všechno funguje. Včetně příjemných detailů, které bychom ocenili i v dnes, například vypínač podsvícení přístrojového štítu.

Dynamické schopnosti jsme při jízdě pravidelnosti neokusili, ale první dojmy hovořily o skvěle fungujícím a ochotně zatáčejícím podvozku s citlivým řízením bez vůlí, znamenité reakci na plyn a ochotě k plynulému tahu z nejnižších otáček. Ty nejvyšší, nastavené na dodatečně montovaném otáčkoměru na 5000/min, jsme z úcty k unikátnímu veteránu nezkusili, ale ani nám to nechybělo – nejvíce síly měl motor stejně o dva tisíce otáček níže a vytáčet se mu příliš nechtělo. Kouzelná je schopnost s krátkými převody jet pořád na pětku, i přes obec.

Ani ve vyšším tempu nehrozí nestabilita a na suchém povrchu nějaká záludnost. Jednoduchý podvozek funguje jak má. Už po pár kilometrech jsme mohli část pozornosti odpoutat od jízdních vlastností a začít se kochat i krajinou, naplněnou zdravícími diváky. Cesta vedla přes zapadlé vesničky Českého Ráje a spatřit v nich kolonu téměř šedesáti naleštěných veteránů se nepoštěstí každý den. A to byl také další zdroj potěšení – kdekoliv jsme vystoupili v našich bělostných kombinézách, budili jsme senzaci. Co na tom, že jsme skončili až na začátku druhé poloviny startovního pole. O pořadí totiž při podobných akcích vůbec nejde…

Ladislav Čermák
Diskuze (28)
19. 3. 2014 19:02
Taky jsem "embaso" měl. Krásná bledě zelenkavá barva od Daci
:'-( >:D
3. 6. 2013 08:04
Re: JEDEN TISÍC SLOV
R-ko mělo krásnou boční linii. A nejvíc se mi tehdy líbily ty "hybridní" s předkem z novější Š120...
3. 6. 2013 08:02
Re: staré dobré časy
Pokud by šlo jenom o nutné řidičské umění k dojetí do cíle, pak kam se Š1000 hrabe na Moskviče.... :-!
3. 6. 2013 08:00
Re: staré dobré časy
Když mi v 18 letech u tisícárny ustřelil na okresce předek v rychlosti 90 km/h, měl jsem plné ruce práce, abych se udržel na cestě, ale zmáknul jsem to. To byla kára! Tedy do kopce čtyřka moc netáhla, ale proč to řešit, když trojku jsem potočil a těch 95 jela taky...
Na čtyřku i 120, ale to zase chtělo širokou cestu, protože to už byla plavba téměř Labsko-oderská :-) Jo a tu a tam díry v plynu... Výkon sice malý, ale zase čtyřválec a lehké to bylo. A na tu dobu slušná spotřeba - při tomhle jízdním stylu poctivých 6,5 na 100...
Ale upřímně řečeno jsem rád, že dneska jezdím v o dost lepší káře. Ale nostalgie tady je a někdy bych něco podobného zase projel. Jen tak rekreačně.
Avatar - Ja Prvni 123
2. 6. 2013 15:00
Re: staré dobré časy
:-)
Díky... fakt je ten, že já na Twiteru jsem...
:-!