1.6. 2013 Ladislav Čermák

Škoda 1000 MB: Jak jsme jeli veteránskou rallye

 

Název 1000 MB si Češi ve své době vykládali jako „tisíc malých bolestí“ – nástup zadomotorových škodovek, zkonstruovaných na bílém papíře, skutečně provázela řada chronických nemocí.

Jenže to všechno vodnes’ čas, z tří a půl milionu vyrobených tisícovek, stovek a stodvacítek zbyl jenom nepatrný zlomek a ty první již vstupují mezi ceněné veterány, mezi něž právem patří svou nádhernou proudnicovou karoserií. Kdopak z nás, kteří je pamatujeme masově jezdit v běžném provozu (není to zase tak dávno), její půvaby doceňoval, když jich potkal desítky denně, matných, zaprášených a unavených?

To vše nám s kolegou Petrem Slováčkem ze Světa motorů proběhlo hlavami, když jsme využili příležitosti se Škodou 1000 MB se svézt. A ne ledajakou, nýbrž raritním typem 1000 MB Rallye, který stál u počátků továrního škodováckého motorsportu. A ještě navíc upraveným pro mezikontinentální maratony, ovšem až po roce 1989. V roce 1993 například s posádkou Landecký/Šimek absolvoval dálkovou trať Londýn-Sydney, o dva roky později vystřídal Šimka Ota Kramář v rallye Londýn-Mexiko a v roce 1997 dojelo modrobílé embéčko z Panamy na Aljašku.

Oldtimer Bohemia Rally 2013: Otestujeme Škodu 1000 MB

Takže pro tenhle automobil neměl být problém dojet letos z Mladé Boleslavi do Jilemnice, zejména když dostává vzornou péči a údržbu v depozitáři muzea Škody Auto, které závoďák mezitím odkoupilo. A skutečně – po půlroční odstávce a absolvování nezbytných příprav (sepnutí odpojovače akumulátoru, ovládání sytiče i přídavných palivových čerpadel) chytá embéčko napoprvé. A už studené běží tiše, bez hádání a oblak smrdutého dýmu. Našponovaný předstih (klasický skloněný podélně uložený hliníkový čtyřválec OHV s litinovou pětikanálovou hlavou je přestavěn na 1,3 litru, dostal spádový karburátor Weber a 90 koní) prozrazují jenom občasné samozápaly po zhasnutí, jinak nic.

Úprav proti standardní tisícovce je více – vpředu kotoučové brzdy s posilovačem, nádherně dunící sportovní výfuk, ochranné rámy se světelnou rampou, pětistupňová převodovka a samozřejmě sportovní podvozek. Plus nezbytné sportovní úpravy – vedle zmíněného odpojovače ještě homologovaný ochranný rám, anatomická sedadla se čtyřbodovými pásy, osmdesátilitrová bezpečnostní nádrž, tripmaster, obří oranžová kontrolka (je to boční blikač ze Škody 120) mazání (na volnoběh problikává i pokud je vše v pořádku, ale na to si zvyknete), poličky na tužky a itineráře, plastová okna (kromě čelního) a kvůli prachu i přídavný filtr sání s náběrem v zadním okně.

A v čem je svezení jiné? Už jenom nasoukat se do anatomů přes ochranný rám není nic pro nemotorné tlouštíky. Spolujezdec si pak musí připravit psací pomůcky i stopky k ruce – do poličky se za jízdy kvůli čtyřbodovým pásům neohne. I přes počáteční obavy však lze sedadla normálně nastavovat a najít pohodlnou polohu za velikánským a tenkým volantem. Rovněž řazení je tam kde má být a až na velkoryse vymezený prostor, kde by měla být pětka, zapadají ostatní rychlosti na své místo přesně a ochotně.

Exportní katalogy Škody 1000 MB aneb jak jsme lákali Západ ke koupi embéčka

Ani se spojkou jsme neměli nejmenší problém, z brzdami trochu ano, ale jenom zpočátku, než si pravá noha vzpomene, že dříve se na pedál zhurta šlapalo a ne že se pouze šimral palcem u nohy. Celkově ale obavy z různých archaismů a nejrůznějších vůlí nahradilo překvapení, jak současně zde všechno funguje. Včetně příjemných detailů, které bychom ocenili i v dnes, například vypínač podsvícení přístrojového štítu.

Dynamické schopnosti jsme při jízdě pravidelnosti neokusili, ale první dojmy hovořily o skvěle fungujícím a ochotně zatáčejícím podvozku s citlivým řízením bez vůlí, znamenité reakci na plyn a ochotě k plynulému tahu z nejnižších otáček. Ty nejvyšší, nastavené na dodatečně montovaném otáčkoměru na 5000/min, jsme z úcty k unikátnímu veteránu nezkusili, ale ani nám to nechybělo – nejvíce síly měl motor stejně o dva tisíce otáček níže a vytáčet se mu příliš nechtělo. Kouzelná je schopnost s krátkými převody jet pořád na pětku, i přes obec.

Ani ve vyšším tempu nehrozí nestabilita a na suchém povrchu nějaká záludnost. Jednoduchý podvozek funguje jak má. Už po pár kilometrech jsme mohli část pozornosti odpoutat od jízdních vlastností a začít se kochat i krajinou, naplněnou zdravícími diváky. Cesta vedla přes zapadlé vesničky Českého Ráje a spatřit v nich kolonu téměř šedesáti naleštěných veteránů se nepoštěstí každý den. A to byl také další zdroj potěšení – kdekoliv jsme vystoupili v našich bělostných kombinézách, budili jsme senzaci. Co na tom, že jsme skončili až na začátku druhé poloviny startovního pole. O pořadí totiž při podobných akcích vůbec nejde…

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda 1000 MB: Jak jsme jeli veteránskou rallye







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Půvabnému tudoru Škoda 1000 MBX je padesát Půvabnému tudoru Škoda 1000 MBX je padesát

Slavné „embéčko“ z Mladé Boleslavi neexistovalo jen ve…

Padesátiny vozu Škoda 1000 MB připomíná technické muzeum Padesátiny vozu Škoda 1000 MB připomíná technické muzeum

V expozici dějin dopravy Národního technického muzea…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…