Škoda 1100 OHC typ 968: Charismatickému sporťáku je šedesát

 

V Mladé Boleslavi se rodily sportovní vozy i v 50. letech minulého věku, která u nás automobilům moc nepřála. Jubilující 1100 OHC je sice vzácným, ale dobrým příkladem, že inženýři a konstruktéři tenkrát uměli...

S vývojem typu 968, jak byl sporťák s okřídleným šípem interně označen, se začalo na jaře 1956. Stavba dospěla do finále v prosinci letopočtu následujícího, tedy před šesti dekádami. AZNP samozřejmě nepočítaly s nějakou malosériovou produkcí, pro ni tenkrát nebylo místo. Auta byla určena čistě k závodním účelům vytrvalostního charakteru. Otevřená verze vznikla ve dvou exemplářích, některé prameny hovoří ještě o pozdějším třetím, automobilka však jeho existenci nepotvrdila.

Předělaný motor ze Spartaku

Podélně v přídi umístěný kapalinou chlazený řadový čtyřválec má objem 1089 cm3 a parametry 68 x 75 mm, je tedy jasné, že jednotka s dvouventilovou technikou vycházela ze sériové produkce, konkrétně z řady 440. Ovšem pozor, místo tyčkového rozvodu OHV zde měl dva vačkové hřídele (DOHC) poháněné soustavou ozubených kol a navíc ještě hliníkovou hlavu. Maximální výkon 68 kW (92 koní) v 7700 otáčkách při kompresi 9,0:1 byl více než slušný, znamenalo to také litrový výkon 85 koní (63 kW). Motor ale zvládal točit až 8500 min-1. V každém válci byly dvě zapalovací svíčky, to zdaleka není jen výsada Alfy Romeo...

Dva karburátory Jikov se staraly o přísun vysokooktanového leteckého benzinu a jeho mísení se vzduchem, nicméně nedostatek takového paliva zapříčinil jejich brzkou náhradu dvěma dvojitými Webery. Spojka, pětistupňová manuální převodovka i rozvodovka se nacházely vzadu (systém „transaxle“) u poháněné nápravy a společně tvořily jeden montážní celek.

S trubkovým rámem

Podvozek měl rozvor 2200 mm. Zatímco pohonná jednotka skrývala původ v hromadné výrobě, šasi se zrodilo zcela nové. Na rozdíl od předchozích Sportů a Supersportů 966 se základem v Tudoru 1101 tvořil konstrukční základ prostorový rám z pevnostních tenkostěnných ocelových trubek. Všechna kola disponovala nezávislými závěsy, vpředu lichoběžníkovými, vzadu trojúhelníkovými se šikmými osami kývání. Odpružení zkrutnými tyčemi patřilo k progresivním prvkům.

Elegantní dvoumístné spidery byly 3880 mm dlouhé, 1430 mm široké a jen 964 mm nízké. Coby hlavní stavební materiál na karoserii se uplatnil sklolaminát, není tedy divu, že lehounká závodní náčiní vážila pouhých 550 kg. To se muselo projevit i na razantní akceleraci, oficiální čísla však logicky nebyla nikdy zveřejněna. Co se maximální rychlosti týče, záleželo na použitých převodech, pohybovala se mezi 190 a 200 km/h.

Elegáni

Dvoudveřové „šaty“ dle návrhu Jaroslava Kindla, pozdějšího tvůrce původního designu typu 781, byly nejen hezké, ale i aerodynamicky účinné. Škodovka nejprve experimentovala s dvojicí hlavních výklopných reflektorů, ta nakonec ustoupila druhé variantě: pevným s průhlednými kryty z organického skla, které se ukázaly praktičtějšími pro závody. Běžně používaná drátová kola s průměrem 15 palců a centrálními maticemi dnes zaujmou, přední od sebe dělilo 1200 a zadní 1250 mm.

Rozložení hmotnosti na obě nápravy bylo takřka ideální v poměru 49,7:50,3, počítalo se také s jezdcem o váze 75 kg. To přispělo k vynikajícím jízdním vlastnostem. Patřičně strmé řízení vynikalo na svou dobu přesností, volant se dal odejmout. Rudá barva evokuje spíše auto z Apeninského poloostrova, kdyby zmizel nápis Škoda z „lapače“ za opěrkou hlavy, historie automobilky neznalý jedinec by se mohl snadno splést...

Do Le Mans se nejelo

Veřejnou premiéru si vůz odbyl koncem června 1958 doslova na domácí půdě, tovární pilot Miroslav Fousek na městském okruhu v Mladé Boleslavi navíc získal hned vavřín nejvyšší. Do kokpitů usedali i další: Václav Bobek starší, Jaroslav Bobek, Václav Čížkovský a Josef Vidner. V první sezóně auta zvítězila ve všech závodech, kterých se zúčastnila – s výjimkou třetího místa v Budapešti. Jistě, startovala také v zahraničí, ovšem vzhledem k tehdejší politické situaci pouze v socialistických zemích. Na plánovanou účast ve 24 hodinách Le Mans nedošlo.

V roce 1959 na otevřené verze navázala dvojice úhledných kupé s hliníkovými karoseriemi, i ta si zachovala velmi nízkou hmotnost 618 kg. Jeden ze dvou exemplářů dvoumístné otevřené verze je exponátem továrního muzea Škody v Mladé Boleslavi a zúčastňuje se veteránských rallye. Druhý v detailech se lišící najdete ve Velké Británii, exemplář s registrační značkou 395 UXU používá Škoda UK k propagaci na Britských ostrovech, několikrát jej mohli vidět návštěvníci slavného Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Zastoupení jej koupilo před patnácti lety (2002) v aukci za 40 tisíc liber.

Kupé byla poničena při haváriích v běžném provozu, v současnosti se však chystá znovuvzkříšení jednoho z nich, podvozek a motor se dochovaly prakticky bez poškození...

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO po kauze Babiše juniora posílilo, potvrdil další z průzkumů. Oslabila levice ANO po kauze Babiše juniora posílilo, potvrdil další z průzkumů. Oslabila levice

Sněmovní volby by nyní jasně vyhrálo vládní hnutí ANO,…

ČSSD chce mít bič na neposlušné straníky ČSSD chce mít bič na neposlušné straníky

Sociální demokracie plánuje změnu svých stanov, aby její…

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého…

 
Zdroj: Škoda, Auta5P, České okruhy

Štítky Škoda Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 



Škoda 450: Předchůdce slavné Felicie debutoval před 60 lety Škoda 450: Předchůdce slavné Felicie debutoval před 60 lety

Sportovní Felicii, půvabný sportovní kabriolet zná každý.…

Škoda 440: Spartak slaví šedesáté narozeniny Škoda 440: Spartak slaví šedesáté narozeniny

Škoda 440 se stala v padesátých letech minulého století…

 



 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Kvůli drogám zavraždil tři taxikáře: U Ústavního soudu taxivrah Virgulák nepochodil, doživotí platí

Kvůli drogám zavraždil tři taxikáře: U Ústavního…

Vrah David Virgulák, jenž si za chladnokrevnou vraždu tří pražských taxikářů odpykává doživotní trest, u…

Kodiaq GT: Škodovka, kterou se v Česku nikdy nesvezete! Víme, proč...

Kodiaq GT: Škodovka, kterou se v Česku nikdy…

Škodovka v poslední době dělá tolik povedených aut, že je ani nemá kde vyrábět. Na svezení Kodiaqem GT museli…

 

iSport.cz

Nepříjemný los Lvíčat. V kvalifikaci ME vyzvou Chorvatsko, Řecko či Skotsko

Nepříjemný los Lvíčat. V kvalifikaci ME vyzvou…

Čeští fotbalisté do 21 let se v kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy v roce 2021 utkají se třemi stejnými…

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým…

Už dnes vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

 

Reflex.cz

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko kvůli evidenci ve svazcích StB. Babiš se bude soudit dál

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko…

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého premiéra Andreje Babiše (ANO) na Slovensko ve sporu o…

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…