13.4. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Znáte Škodu 1202 Kamyonet? Turci díky českým podvozkům obcházeli zákony

 

V tuzemsku se mladoboleslavská automobilka nejvíce proslavila pracantem v podobě Felicie Pick-Up. Existuje však mnohonásobně vzácnější rarita, kterou byste našli za tureckými hranicemi.

Když se řekne škodovácký pick-up, drtivá většina lidí si vzpomene na Felicii, Favorit či kulatou 1202. Jenže „stejšna“ vznikala coby pracovní nástroj i v hranatém provedení, které u nás už tak známé není. A jelikož jde o vzácnou záležitost, nepřekvapí, že za automobilem stojí hodně zajímavý příběh.

Vše odstartovalo změnami v tureckých zákonech před více než půlstoletím, konkrétně v roce 1966. Od té doby nebylo možné do země dovážet hotové automobily, což se tamní obyvatelé snažili nejrůznějšími způsoby obejít. Jedním z řešení bylo, že si do Turecka nechali dovézt komponenty zvlášť a vozy doma posléze poskládali.

Škoda 720: Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Obdobně to bylo i v případě Škody 1202, respektive jejích podvozků. Právě na základech tohoto modelu vyrostly v Turecku tisíce pick-upů, které jsou ve světě známé pod názvem Škoda 1202 Kamyonet (turecky pick-up). Dobová čísla hovoří o deseti tisících kusech, které se vyrobily v letech 1971 až 1982. Pracant na základech tohoto vozu známe i z domoviny mladoboleslavské automobilky. Jenže zatímco u nás šlo o oblý vůz, Turci vsadili na hranaté tvary připomínající automobily z USA. Na první pohled byste škodovácké kořeny nepoznali, mnohdy je prozrazuje až pohled na záď, která nesla název české společnosti.

Podvozky dodávala továrna automobilky z Vrchlabí. Na ně turecká společnost Celik Montaj (později se přejmenovala na Anadolu Otomotiv Sanayi) montovala hranaté plechové karoserie.

Výsledkem bylo dvoudveřové dvoumístné auto s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pick-up poháněla kapalinou chlazená zážehová dvanáctistovka s výkonem 35 kW při 4500 otáčkách a 87 N.m točivého momentu při 3000 otáčkách. Pohonné ústrojí kooperovalo s mechanickou čtyřstupňovou převodovkou. Pokud jde o podvozek, vpředu bychom našli příčné závěsy a příčné listové pero, vzadu pak kyvadlovou nápravu taktéž s příčným listovým perem. Podíváme-li se blíže na rozměry, zjistíme, že Kamyonet byl 4350 mm dlouhý, 1650 mm široký, 1620 mm vysoký a disponoval rozvorem náprav 2685 milimetrů. Pohotovostní hmotnost činila 1050 kilogramů, vůz měl nosnost 750 kg.

To nejlepší ze škodováckého muzea: Škoda Buggy se výroby nakonec nedočkala

I když od posledního zhotoveného kousku uplynulo více než 35 let, na tureckých silnicích na ně stále můžete narazit. Jde sice o raritu, ale stále jsou. A nadále slouží jako pracovní nástroje, jak ostatně dokládají přiložené fotografie z let minulých. Minimálně jeden takový kousek se nachází i v České republice. Tuzemští zájemci dokonce v minulém roce mohli pick-up zaregistrovat na inzertních serverech, majitel tehdy žádal 220 tisíc korun a není jasné, jestli vůz za takovou částku skutečně prodal. Autorem několika přiložených fotografií je pan Petr Mičánek, jenž sem první turecký pick-up dopravil již v roce 2016.

Automobil můžete znát nejen z přiložených fotografií, objevil se i na televizních obrazovkách. Tvůrci serveru IMCDb.org jej zaregistrovali kupříkladu v západoněmecké krimi sérii Auf Achse, kde se vůz objevuje hned několikrát. Zajímavé je i to, že se model na mnoha serverech neobjevuje se jménem Kamyonet, ale Kamyonetleri. Správně je však první možnost, druhá je v tureckém jazyce názvem pro množné číslo.

Turci v podobném duchu pokračovali i v letech osmdesátých, to už ale společnost Anadolu Otomotiv Sanayi pracovala s motorem a šasi modelu 1203. Takových vzniklo v letech 1982 až 1986 asi 3600 kusů. Škodovka podvozky toho času neposkytovala jen turecké společnosti, část podvozků zamířila i na Nový Zéland či do Pákistánu, tak vznikly modely Trekka, respektive Skopak.

Foto: Ladislav Doležal, Petr Mičánek, V. Babichev, Andrew Bone

Spolupracujeme s TipCars.com
Kriminalisté budou zjišťovat, proč v Mikulandské ulici spadla část domu Kriminalisté budou zjišťovat, proč v Mikulandské ulici spadla část domu

Dům v Mikulandské ulici v centru Prahy, v němž spadlý…

Podmořské kabely vyhrávají nad satelity Podmořské kabely vyhrávají nad satelity

Spoléhají na ně čtyři miliardy lidí. Firmy díky nim…

Za rasistické výroky hrozí bývalému tajemníkovi SPD Staníkovi až tři roky vězení Za rasistické výroky hrozí bývalému tajemníkovi SPD Staníkovi až tři roky vězení

Policie navrhla obžalovat bývalého tajemníka hnutí…

Ze Státního pozemkového úřadu odchází ředitelka Maradová Ze Státního pozemkového úřadu odchází ředitelka Maradová

Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu (SPÚ)…

 

Štítky Škoda Pick-up

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 





 
Poprvé za volantem nového Fordu Focus. Je pořád skvělý!

Poprvé za volantem nového Fordu Focus. Je pořád skvělý!

Dnes 08:00

Při prvních jízdách jsme vyzkoušeli hned několik variant nové generace Fordu Focus. Nejvíce nás zaujala ta s benzinovým tříválcem. Ani nový automat není špatný.




Blesk.cz

Vytrvalý déšť i polojasná obloha. Středeční počasí rozdělí Česko

Vytrvalý déšť i polojasná obloha. Středeční počasí…

Během středy rozdělí počasí v Česku tlaková níže se středem nad Běloruskem. Zatímco v jihozápadní části území…

Dalo se smrti Vránové (†78) z Chalupářů zabránit? Její sestra má pochybnosti!

Dalo se smrti Vránové (†78) z Chalupářů zabránit?…

Od smrti herečky Gabriely Vránové (†78) již uběhl měsíc, v srdcích jejích nejbližších zatím ale zůstává hluboká…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Super! Nosek se vyhnul arbitráži a má podepsáno

Přestupy NHL ONLINE: Super! Nosek se vyhnul…

Základní část ročníku 2017/18 je dávno pryč a také boje o Stanley Cup jsou za námi. Draft se letos konal v…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Hodnocení komentátorů fotbalového MS: Bosák stále patří ke špičce, Vlášek nutil lidi přepínat program

Hodnocení komentátorů fotbalového MS: Bosák stále…

Měsíc jsme slýchali jejich komentáře a postřehy. A opět často od fanoušků zaznívalo: „Vypínám zvuk, přepínám.“…

Sabagiro: Lanovky ve městě Čiatura fungují nepřetržitě již od dob Stalina

Sabagiro: Lanovky ve městě Čiatura fungují…

Hornické město Čiatura v gruzínském regionu Imereti je dodnes významným nalezištěm manganové rudy. Jedinečný je…