13.4. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Znáte Škodu 1202 Kamyonet? Turci díky českým podvozkům obcházeli zákony

 

V tuzemsku se mladoboleslavská automobilka nejvíce proslavila pracantem v podobě Felicie Pick-Up. Existuje však mnohonásobně vzácnější rarita, kterou byste našli za tureckými hranicemi.

Když se řekne škodovácký pick-up, drtivá většina lidí si vzpomene na Felicii, Favorit či kulatou 1202. Jenže „stejšna“ vznikala coby pracovní nástroj i v hranatém provedení, které u nás už tak známé není. A jelikož jde o vzácnou záležitost, nepřekvapí, že za automobilem stojí hodně zajímavý příběh.

Vše odstartovalo změnami v tureckých zákonech před více než půlstoletím, konkrétně v roce 1966. Od té doby nebylo možné do země dovážet hotové automobily, což se tamní obyvatelé snažili nejrůznějšími způsoby obejít. Jedním z řešení bylo, že si do Turecka nechali dovézt komponenty zvlášť a vozy doma posléze poskládali.

Škoda 720: Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Obdobně to bylo i v případě Škody 1202, respektive jejích podvozků. Právě na základech tohoto modelu vyrostly v Turecku tisíce pick-upů, které jsou ve světě známé pod názvem Škoda 1202 Kamyonet (turecky pick-up). Dobová čísla hovoří o deseti tisících kusech, které se vyrobily v letech 1971 až 1982. Pracant na základech tohoto vozu známe i z domoviny mladoboleslavské automobilky. Jenže zatímco u nás šlo o oblý vůz, Turci vsadili na hranaté tvary připomínající automobily z USA. Na první pohled byste škodovácké kořeny nepoznali, mnohdy je prozrazuje až pohled na záď, která nesla název české společnosti.

Podvozky dodávala továrna automobilky z Vrchlabí. Na ně turecká společnost Celik Montaj (později se přejmenovala na Anadolu Otomotiv Sanayi) montovala hranaté plechové karoserie.

Výsledkem bylo dvoudveřové dvoumístné auto s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pick-up poháněla kapalinou chlazená zážehová dvanáctistovka s výkonem 35 kW při 4500 otáčkách a 87 N.m točivého momentu při 3000 otáčkách. Pohonné ústrojí kooperovalo s mechanickou čtyřstupňovou převodovkou. Pokud jde o podvozek, vpředu bychom našli příčné závěsy a příčné listové pero, vzadu pak kyvadlovou nápravu taktéž s příčným listovým perem. Podíváme-li se blíže na rozměry, zjistíme, že Kamyonet byl 4350 mm dlouhý, 1650 mm široký, 1620 mm vysoký a disponoval rozvorem náprav 2685 milimetrů. Pohotovostní hmotnost činila 1050 kilogramů, vůz měl nosnost 750 kg.

To nejlepší ze škodováckého muzea: Škoda Buggy se výroby nakonec nedočkala

I když od posledního zhotoveného kousku uplynulo více než 35 let, na tureckých silnicích na ně stále můžete narazit. Jde sice o raritu, ale stále jsou. A nadále slouží jako pracovní nástroje, jak ostatně dokládají přiložené fotografie z let minulých. Minimálně jeden takový kousek se nachází i v České republice. Tuzemští zájemci dokonce v minulém roce mohli pick-up zaregistrovat na inzertních serverech, majitel tehdy žádal 220 tisíc korun a není jasné, jestli vůz za takovou částku skutečně prodal. Autorem několika přiložených fotografií je pan Petr Mičánek, jenž sem první turecký pick-up dopravil již v roce 2016.

Automobil můžete znát nejen z přiložených fotografií, objevil se i na televizních obrazovkách. Tvůrci serveru IMCDb.org jej zaregistrovali kupříkladu v západoněmecké krimi sérii Auf Achse, kde se vůz objevuje hned několikrát. Zajímavé je i to, že se model na mnoha serverech neobjevuje se jménem Kamyonet, ale Kamyonetleri. Správně je však první možnost, druhá je v tureckém jazyce názvem pro množné číslo.

Turci v podobném duchu pokračovali i v letech osmdesátých, to už ale společnost Anadolu Otomotiv Sanayi pracovala s motorem a šasi modelu 1203. Takových vzniklo v letech 1982 až 1986 asi 3600 kusů. Škodovka podvozky toho času neposkytovala jen turecké společnosti, část podvozků zamířila i na Nový Zéland či do Pákistánu, tak vznikly modely Trekka, respektive Skopak.

Foto: Ladislav Doležal, Petr Mičánek, V. Babichev, Andrew Bone

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Ekologické organizace kritizovaly závěry klimatické konference. Státy o nich jednaly dva týdny Ekologické organizace kritizovaly závěry klimatické konference. Státy o nich jednaly dva týdny

Světová konference o klimatu COP24 v polských Katovicích…

Po opuštění OPEC se Katar obrací ke Spojeným státům. Chce investovat desítky miliard dolarů Po opuštění OPEC se Katar obrací ke Spojeným státům. Chce investovat desítky miliard dolarů

Katarská státní společnost Qatar Petroleum oznámila podle…

Německo zpřísňuje zákon o zahraničních investicích do obrany nebo energetiky Německo zpřísňuje zákon o zahraničních investicích do obrany nebo energetiky

Německá vláda se po dlouhých debatách shodla na návrhu…

 

Štítky Škoda Pick-up

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu

V USA existuje řada firem, které upravují pick-upy a…

 





 
Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli

Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli

Dnes 19:08

Ceny favoritů letí vzhůru, mnohdy až ke stotisícovým částkám. Je to nafouknutá bublina, nebo cena odráží jeho skutečné kvality?




Blesk.cz

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Po několika měsících od představení Apple konečně vydal aktualizaci watchOS 5.1.2, která v hodinkách zprovozní…

Co se dělo, když po StarDance zhasly kamery: Tomicová odmítla rozhovor, Dvořák už má kšefty

Co se dělo, když po StarDance zhasly kamery:…

Když před jedenáctou hodinou zasypaly taneční parket konfety a vítězi StarDance byli vyhlášeni Jiří Dvořák a…

 

iSport.cz

Zájem o Trávníka! Sledují ho kluby z Anglie, Německa i Ruska

Zájem o Trávníka! Sledují ho kluby z Anglie, Německa i Ruska

O jabloneckého záložníka Michala Trávníka se zajímají Newcastle United a Fulham. Informoval o tom britský list…

SESTŘIH: Plzeň - Karviná 2:1. Výhru zařídila Procházkova paráda

SESTŘIH: Plzeň - Karviná 2:1. Výhru zařídila…

Viktoria Plzeň zakončila podzim výhrou, v 19. kole porazila doma Karvinou 2:1. V sedmé minutě se prosadil Jan…

 

Reflex.cz

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se na místo činu

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se…

Psal se rok 1898. V hostinci u Valšů na rohu Betlémské a Poštovské ulice (dnes Karoliny Světlé) panovala…

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese útulností je zdraví vysoce nebezpečná

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese…

Dánské slovo hygge je do jiných jazyků těžko přeložitelné. V češtině má asi nejblíže ke slovu „útulný“. Dánové…