Škoda prý chtěla vyrábět pick-up. Nebyl by první! Připomeňte si pick-upy z Boleslavi.
Škoda nyní expanduje v segmentu SUV, po velkém Kodiaqu má dorazit i jeho sportovnější varianta a patrně i malý model. Pick-up tak nyní na seznamu nejdůležitějších projektů není, přesto se o jeho příchodu čas od času spekuluje. Třeba australské zastoupení Škody by ho v nabídce rádo vidělo. I proto jsme se rozhodli připomenout pick-upy, které v Mladé Boleslavi vznikly v minulosti.
Pro automobilku by přitom nebylo tak velký problém pick-up postavit. Stačilo by využít koncernových zásob a přepracovat dnes nabízený Volkswagen Amarok. Otázkou však je, zda by si takový model našel dostatek zákazníků. Škoda nicméně s takovými vozy zkušenosti má, byť ne s velkým terénním pick-upem jako Amarok, jako spíše s malými užitkovými vozy s otevřenými ložnými plochami.
Pro práci...
Přestože pick-up není typickou součástí nabídky mladoboleslavské značky, Škoda jich už má pár na triku. Určitě nejznámější je Škoda Pick-up (později Pickup), která se prodávala v devadesátých letech. Mladoboleslavská automobilka postavila hned dvě generace tohoto užitkového modelu, zatímco první vznikl na bázi Favoritu, druhá na základech jeho nástupce, Felicie.
Obě vznikaly v Kvasinách, první měla na svém kontě 70.900 vyrobených kusů mezi lety 1991 a 1995, zatímco druhá dokonce asi 128.600 exemplářů mezi lety 1995 a 2001. Zajímavostí druhé generace je přitom fakt, že se na vybraných trzích, třeba v Německu, prodávala v přeznačkované podobě jako Volkswagen Caddy.
K oběma modelům byly nabízeny také nástavby, díky nimž bylo z pick-upu možné vytvořit šikovnou dodávku. Specialitou pak byl model stavěný na přelomu tisíciletí mladoboleslavským prodejcem vozů Škoda Jaroslavem Jelínkem, který proti výchozímu Pick-upu nabízel rozvor prodloužený na 3.050 mm (+600 mm). Automobil měl obvykle uzamykatelnou nástavbu s křídlovými nebo výklopnými dveřmi, sloužit měl jako sanitka nebo pohřební vůz. Sama automobilka se od tohoto jezevčíka distancovala, a tak byl prodáván s vlastními znaky. Jménem Laureta tak vůz odkazoval na firmu svého tvůrce.
Pick-up vznikl také na bázi Fabie, která model Felicia nahradila v roce 1999. Zamýšlený automobil byl takový kočkopes, přední partie pocházela z Fabie, záď ale byla použita z předchozího Pickupu, zatímco zadní náprava z jedničkové Octavie. Na sériovou výrobu ale nakonec nedošlo, a tak vzniklá auta zůstala v továrnách Škody, kde sloužila k převážení komponentů. To přitom nebylo nic neobvyklého, třeba v devadesátých letech takto ve Škodě pracoval unikátní Favorit Pick-up s prodlouženým rozvorem.
Škoda Pick-up ale nebyla prvním pick-upem z dílny mladoboleslavské automobilky. Už na přelomu padesátých a šedesátých let takový automobil vznikl na bázi sedanu 1201, od něhož byly odvozeny i kombík, dodávka nebo sanitní vůz. Tehdejší pick-up měl dvoumístnou kabinu, za níž se nacházela ložná plocha o rozměrech 1,9 x 1,3 metru. Část vozidel byla dovybavena oblouky s plachtou pro zakrytí korby. Když pak na trh dorazil model 1202, byl pick-up odvozen i od něj. Pozdější dodávka 1203 byla zase mimo jiné nabízena jako valník.
Pick-upy přitom nevyráběly jen závody mladoboleslavské automobilky. V šedesátých letech vznikly na exotickém Novém Zélandu a v Pákistánu terénní automobily odvozené od modelu Octavia, nazvané Trekka, respektive Skopak, které oba byly nabízeny také ve formě pick-upu.
...i zábavu
V souvislosti se Škodou Pickup nesmíme zapomenout ani na Felicii Fun, netradiční automobil pro volný čas, který byl pick-upem. Zvláštností auta byl vedle výraznějšího vzhledu interiér, který díky posuvné zadní stěně bylo možno zvětšit o druhou řadu sedadel. Cestující vzadu se ale museli spokojit s otevřeným nebem nad hlavou.
Automobil sice vznikl na bázi Felicie, Škoda ale nad ním uvažovala již v dobách Favoritu. Tehdy byly postaveny dokonce dva koncepty takového speciálu, nejprve v roce 1989 Tremp, o tři roky později Fun. Zatímco za základ Trempu posloužil pětidveřový hatchback, Fun měl základ v Pick-upu, jeho koncepce tudíž byla už shodná jako u pozdější Felicie Fun.
Škoda Felicia Fun byla původně projektována pro jihoevropské státy, nakonec ale byla nabízena i u nás. Mezi lety 1997 a 2001 bylo postaveno 4.016 kusů této netradiční Škodovky, která se vyráběla ve Vrchlabí.
Funem se v novém tisíciletí inspirovala firma Benet Automotive, která za základ stylového pick-upu vybrala SUV Yeti. Z něj byla použita příď nebo pohonné ústrojí, zatímco záď byla kompletně přepracována a interiér značně upraven. Dílo společnosti zaměřující se na stavbu konceptů a prototypů bylo sportovně laděno, což se odráželo ve vytažených blatnících, výrazných koncovkách výfuku nebo skořepinových sedadlech. O pohon auta oficiálně nazvaného BT Etape se pak starala foukaná zážehová osmnáctistovka o výkonu 118 kW, která spolupracovala s dvouspojkovou převodovkou.
Ještě blíže Funu mělo dílo Funstar, které v roce 2015 postavili pro tehdejší přehlídku GTI Treffen v rakouském Wörthersee studenti Škoda Akademie v Mladé Boleslavi. Šedě lakovaný showcar využil techniku trojkové Fabie, byl tudíž přímým následovníkem Felicie Fun. Ložná plocha byla chráněna otěru vzdorným hliníkem, zatímco přepážka v kabině byla čalouněna koženkou. Pod kapotou pak pracoval motor 1.2 TSI vyladěný na 90 kW, který byl spárován se sedmistupňovým DSG.