12.12. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

 

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.

Na začátku sedmdesátých let byla nabídka mladoboleslavské automobilky AZNP notně omezená, od roku 1973 čítala jen model 100 a odvozené kupé 110 R, které doplňovala dodávka 1203. Nebyla to však chyba vedení Škodovky, které se po konci 1201 chtělo vrátit do střední třídy. Připravovaná Škoda 720 ale bohužel po několika odkladech realizována nebyla.

Na automobilu se začalo pracovat v polovině šedesátých let, a to pod označením NOV II, nový osobní vůz (NOV I byla Škoda 1000 MB). Zpočátku se ladilo, jakou koncepci novinka bude mít. Jestliže tehdy nová 1000 MB měla v té době moderní koncepci vše vzadu, pro vůz střední třídy se jednoznačně počítalo s klasickou koncepcí, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Krátce se ale konstruktéři zabývali i myšlenkou „vše vpředu,“ využívající otočení hnacího ústrojí 100 MB o 180°, která nicméně v tehdejších podmínkách nebyla realizovatelná, nebylo na ní jak vzít potřebné komponenty.

Dva roky po začátku prací vznikl první funkční vzorek auta s typovým označením Škoda 720. Jednalo se o čtyřdveřový automobil se splývavou zádí navržený Josefem Brokešem, karosářem z Kvasin, který byl poháněn nově vyvíjeným čtyřválcem o objemu 1498 cm3. Z designérského pohledu ale návrh moc nenadchnul, a tak v roce 1968 následoval druhý automobil s označením Škoda 720, tentokrát s hranatou karoserií od Jana Žáčka.

Škoda 720: Nejkrásnější škodovka z dob socialismu měla konkurovat BMW

Šlo už nikoliv o fastback, ale o sedan, ani tento prototyp se ale nelíbil. I kvůli atypicky tvarované přídi se mu dokonce hanlivě přezdívalo „Žáčkovy boudy.“ Přesto vzniklo hned pět prototypů s jeho designem, vedle sedanů také kupé a kombi.

Mezitím se pracovalo na navázání přeshraniční spolupráce, konkrétně s italskými karosárnami. Zpočátku se jevila možnost kooperace s Vignale (nakonec s ní spolupracovala Tatra), na ní ale nebyl dostatek devizových prostředků. Volné finance se našly až v roce 1969, spolupráce však nebyla navázána s Vignale, ale studiem Italdesign, nově založenou společností tehdy teprve třicetiletého Giorgetta Giugiara, který předtím získával zkušenosti u Bertoneho. Oficiálně byla kooperace podepsána 8. května 1969.

Italské designérské středisko se následně stalo autorem nejspíš nejhezčí škodovky z dob socialismu. Giugiaro navrhl elegantní sedan s kulatými světlomety, jehož detaily později použila Škoda 742 (stodvacítka). Práce přitom šly nadmíru rychle, už 30. srpna 1969 byl prototyp s Giugariovým designem dokončen. Doba od prvotních nákresů, přes makety, po funkční vůz tak trvala jen několik měsíců. Později následovaly i návrhy dalších karosářských variant, kupé a kabrioletu, jak stanovovala podepsaná spolupráce. Pod jejich kapotami se objevovala zážehová patnáctistovka, nebo dvanáctistovka (odtud zamýšlené obchodní označení Škoda 1200, respektive 1500).

Bohužel ne tak rychle jako práce šlo schvalování výroby. Původní plány počítaly se zahájením produkce v roce 1973 v Mladé Boleslavi (sedan), kombi se téhož roku mělo začít vyrábět ve Vrchlabí a o rok později mělo následovat kupé produkované v Kvasinách.

Už na začátku sedmdesátých let se ale plány odsouvají. Vedení AZNP konstatuje, že kvůli nejasné budoucnosti se příprava projektu zpomaluje, a to nejen přímo v automobilce, ale také u dodavatelských firem. V roce 1970 je tak zahájení sériové výroby najednou nejméně pět let daleko, pokud projekt nepodpoří nejvyšší místa.

To nejlepší ze škodováckého muzea: Unikátní Škoda 120. Má pohon předních kol!

A to se stane, protože v dubnu 1971 vláda rozhodla, že projekt Škoda 720 převezmou tehdy ještě neexistující Bratislavské automobilové závody (BAZ), zatímco AZNP se mělo zaměřit na spolupráci s východoněmeckými výrobci, na projekt společné „modulární“ techniky pro menší vůz s pohonem předních kol. Zamýšlená továrna, dnes patřící Volkswagenu, tehdy ještě nestála, vzniknout měla v rámci snah o industrializaci Slovenska, která byla spojená s nastupující dobou normalizace. Původně měla v licenci produkovat nějaké auto ze západu (Peugeot 305, nebo Alfa Romeo 1750), tehdejší plány počítaly se vznikem až 150.000 aut ročně.

K tomu ale nakonec nikdy nedošlo, protože už o rok později bylo zase všechno jinak. V listopadu 1972 vláda přijala usnesení „O realizaci rozvoje výroby osobních automobilů v ČSSR“, které znamenalo ukončení dalšího vývoje Škody 720. Důvodem byl nejspíše nedostatek finančních prostředků pro tak nákladný projekt, rozhodlo ale i to, že BAZ měly tehdy do fungující továrny ještě opravdu hodně daleko.

A tak nakonec vzniklo jen asi 15 exemplářů nikdy nerealizované Škody 720. První (720 FV), fastback navrženým Brokešem se do dnešních dnů patrně nedochoval. To platí také pro většinu z pětice vozů s Žáčkovým designem (720 I-1 až 5). Hovoří se jen o stále existujícím kombi, které však už dávno není v originálním stavu, v průběhu let se měnil jeho lak i přední maska.

Naopak vozů s Giugiarovým designem dodnes „žije“ několik, však jich také vzniklo nejvíce, devět. První dva sedany nesly označení 720 ID (1, respektive 2), jejich karoserie totiž byla postavena v Itálii, následující čtyři vozy už měly karoserii postavenou u nás, proto nesla jméno 720 AD (1 až 4), což byly sedany a kombi. Pátým bylo kupé, neboli 720 Fastback, poslední dva už byly zase sedany – 720 OP. Tyto dva „opakované prototypy“ byly už postaveny v Bratislavě, v později zamýšleném místě výroby.

Světle modrý sedan z Bratislavy je dnes v depozitáři mladoboleslavského muzea Škody, další červené sedany jezdí v Česku i na Slovensku. Dochovalo se také červené kupé, pravidelně vystavované v brněnském Technickém muzeu, naopak vůbec první kousek s italskou karoserií ukončil svoji kariéru už v listopadu 1971. V rámci testování byl zničen při bariérové zkoušce.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 

Štítky Škoda Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…