9.7. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

10 nejzajímavějších konceptů studia Italdesign

10 nejzajímavějších konceptů studia Italdesign

Giorgetto Giugiaro míří do důchodu. Ve světě automobilového designu však za sebou zanechal výraznou stopu.

Designérské studio Italdesign na začátku července opustil její zakladatel Giorgetto Giugiaro, který se chce v následujících letech věnovat svým koníčkům. Při této příležitosti jsme se rozhodli připomenout ty nejzajímavější koncepty tohoto centra sídlícího v italském městě Moncalieri.

Vybrat pouhých 10 automobilů Italdesignu byla náročná práce, Giorgetto Giugiaro byl spolu se svým týmem během své kariéry velice plodným autorem. Z toho důvodu jsme se v tomto přehledu zaměřili jen na koncepty, které jsou seřazeny podle abecedy.

I tak jsme museli mnohé vozy vynechat, zmiňme například luxusní model Bugatti EB218, supersport BMW Nazca C2 nebo Lamborghini Cala. Stejně tak jsme tentokrát nepočítali se sériovými auty z Giugiarova pera, mezi něž patří VW Golf první generace, Fiat Croma, Daewoo Matiz či Alfa Romeo Brera. Do přehledu jsme nezařadili ani vozy, které Giugiaro nevrhl ještě před založením Italdesignu. Před vybudováním svého designérského centra v roce 1968 Giugiaro pracoval v karosárnách Bertone a Ghia.

K tématu: Giorgetto Giugiaro opouští Italdesign

Odchod Giugiara a jeho syna Fabrizia rozhodně nebude znamenat konec Italdesignu. Designérské centrum bude ve své práci pokračovat, když chce do konce roku nabrat 250 nových zaměstnanců. Dnes je firma součástí koncernu VW Group, které ji vlastní prostřednictvím automobilky Lamborghini.

Vedle sídla v italském Moncalieri provozuje Italdesign i další pobočky v německém Wolfsburgu, německém Ingolstadtu, španělské Barceloně a v italské komuně Nichelino.

Alfa Romeo Caimano

Model Alfasud patří mezi prodejně nejúspěšnější modely značky Alfa Romeo. Na jeho základě však v 1971 vznikl automobil, který rozhodně nechtěl být masovou záležitostí. Ba naopak, na konceptu Caimano měl Giugiaro popustit uzdu své fantazie, protože mu Alfa Romeo zadala úkol navrhnout auto snů bez možnosti sériové výroby.

Výsledek tak má s Alfasudem společnou opravdu jen část techniky, třeba zkrácenou platformu a motor typu boxer. Caimano s klínovitou karoserií postrádá typické dveře, dovnitř se nastupuje pomocí odklápěcího čelního skla, které je protaženo až za hlavy posádky.


Alfa Romeo Caimano
 

Bizzarrini Manta

Prvním projektem nově založeného studia Italdesign byl prototyp Manta určený pro značku Bizzarrini. Auto poháněné osmiválcem Chevrolet bylo představeno na turínském autosalonu v dubnu 1968, pouhých 40 dní po založení nové společnosti Giorgetta Giugiara.

Hned první projekt nového studia byl opravdu odvážný, Manta je totiž vlastně crossoverem spojujícím prvky kombíků a kupé. I proto jej Giugiaro nazýval dvoudveřovým kombi. Řidič navíc sedí uprostřed interiéru, mezi pasažéry, což je stejná konfigurace jako v McLarenu F1, který vznikl až o mnoho let později.


Bizzarrini Manta
 

Italdesign Capsula

Netradiční koncept představený v roce 1982 na turínském autosalonu se inspiroval těmi nejstaršími automobily světa, které postrádaly samonosnou karoserii. Capsula používá šasi inspirované autobusy a malými užitkovými vozy, které doplňuje platforma skládající se z 1,5litrového motoru, hnací hřídele, nádrže nebo zavazadelníkem umístěným pod prostorem pro posádku. Kabinu tvoří speciální kapsle, díky níž je snadné auto přeměnit z osobního na nákladní.

Pětimístný interiér byl navržen tak, aby nabízel větší prostor než tehdejší VW Golf a Mercedes-Benz 380 SE, a to navzdory kompaktním vnějším rozměrům. Koncept je totiž dlouhý jen 3.720 mm.


Italdesign Capsula
 

Italdesign GEA

GEA je posledním konceptem, který Italdesign představil ještě pod vedením svého zakladatele. Koncept prezentovaný na letošním ženevském autosalonu je vizí luxusního automobilu pro rok 2025. Vedle ladných linií karoserie zaujmou při zkoumání exteriéru i 26palcová kola, z nichž má každé šedesát paprsků.

Vůz dlouhý 5.370 mm je poháněn čtyřmi elektromotory u přední a zadní nápravy, jejichž celkový výkon činí 570 kW. V konstrukci skeletu karoserie i na její povrchové panely a komponenty podvozku jsou v hojné míře využity materiály, jako je hliník, hořčík a uhlíková vlákna.


Italdesign GEA
 

Lancia Medusa

Na konci sedmdesátých let svět zasáhla ropná krize, na kterou musely zareagovat i výrobci automobilů – především úspornějšími motory. Reakcí na nový důraz na nízkou spotřebu byl i koncept Lancia Medusa, který se součinitelem aerodynamického odporu o hodnotě 0,263 byl nejaerodynamičtějším vozem své doby.

O skvělou aerodynamiku se vedle celkové siluety karoserie postaraly zapuštěné kliky dveří nebo skla spojená s karoserií. Základem Medusy byla platforma Lancie Montecarlo, s čímž souvisel motor uložený uprostřed. Specialitou kabiny byl novátorský volant s množstvím tlačítek, který byl vlastně předchůdcem volantů dnešních Ferrari.


Lancia Medusa
 

Lexus Landau

Luxusní značky dnes postupně míří do segmentu nižší střední třídy, Giugiaro ale vizionářsky navrhl luxusní kompakt již v roce 1994. Pětidveřový hatchback Lexus Landau byl postaven na podvozku tehdejšího Lexusu GS 300, proti němuž je koncept o zhruba 60 cm kratší.

Koncept japonské značky chtěl kombinovat kompaktní vnější rozměry s prostornou kabinou. Pod kapotou Landau pracoval osmiválcový motor, jehož síla byla posílána na všechny čtyři kola.


Lexus Landau
 

Maserati Boomerang

Sedmdesátá léta byla ve znamení futuristických tvarů, což potvrzuje i Maserati Boomerang, které se ve formě konceptu světu poprvé ukázalo v roce 1972 na ženevském autosalonu. Při návrhu auta Giugiaro vycházel ze svých dřívějších návrhů, konceptů Porsche Tapiro (1970) a Alfa Romeo Iguana (1969).

Základem konceptu bylo Maserati Bora, což znamenalo použití osmiválce o 230 kW. Specialitou Boomerangu je vedle takřka vodorovného čelního skla volant s chybějícím středem. Kvůli tomuto řešení Italdesign navrhl speciální, rozdělený sloupek řízení spojený řetězem.


Maserati Boomerang
 

Maserati Kubang

Maserati v příštím roce chystá představit své první sériové SUV, model Levante. Myšlenka SUV s trojzubcem ve znaku však vznikla již mnohem dříve, v roce 2003 Italdesign prezentoval koncept SUV Maserati Kubang. Stejný název nesl i pozdější koncept z roku 2011, který si už Maserati navrhlo samo.

Zajímavostí je fakt, že už původní Kubang se měl dostat do sériové výroby. Tehdejší ekonomické problémy Maserati však znamenaly odsun tohoto projektu. Osmiválcové SUV o výkonu 287 kW tak zůstalo ve fázi konceptu.


Maserati Kubang
 

Proton Emas 3

Italdesign za svoji existenci spolupracoval s množstvím značek. V roce 2010 navrhl i trojici studií pro malajský Proton. Jedním z těchto vozů byl Emas 3, městské vozítko dlouhé jen tři metry, které by svými kapesními rozměry mohlo konkurovat Smartu Fortwo.

Třídveřový Emas 3, pětidveřový Emas Comfort a oplastovaný Emas Country byly plug-in hybridy. Pohonný systém kombinující vpředu uložený tříválec a elektromotor u zadní nápravy navrhla společnost Lotus Engineering.


Proton Emas 3
 

Škoda 720

Giorgetto Giugiaro zanechal stopu také v socialistickém Československu. Studio Italdesign totiž pro automobilku Škoda (tehdy AZNP) navrhl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let několik prototypů s označením 720. Italské designérské centrum tehdy vycházelo z návrhů Josefa Brokeše a Jana Žáčka.

Škoda 720 se měla stát automobilem střední třídy s klasickou koncepcí (motor vpředu pohánějící zadní kola), který se měl prodávat s obchodním označením 1500. Auto se však do sériové výroby kvůli neutěšené ekonomické situaci nikdy nedostalo, a tak sedan, kombi i kupé zůstaly jen ve fázi prototypu.  [600×306]

Anketa

Nejzajímavější koncept Italdesignu je:
Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…