9.7. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

10 nejzajímavějších konceptů studia Italdesign

10 nejzajímavějších konceptů studia Italdesign

Giorgetto Giugiaro míří do důchodu. Ve světě automobilového designu však za sebou zanechal výraznou stopu.

Designérské studio Italdesign na začátku července opustil její zakladatel Giorgetto Giugiaro, který se chce v následujících letech věnovat svým koníčkům. Při této příležitosti jsme se rozhodli připomenout ty nejzajímavější koncepty tohoto centra sídlícího v italském městě Moncalieri.

Vybrat pouhých 10 automobilů Italdesignu byla náročná práce, Giorgetto Giugiaro byl spolu se svým týmem během své kariéry velice plodným autorem. Z toho důvodu jsme se v tomto přehledu zaměřili jen na koncepty, které jsou seřazeny podle abecedy.

I tak jsme museli mnohé vozy vynechat, zmiňme například luxusní model Bugatti EB218, supersport BMW Nazca C2 nebo Lamborghini Cala. Stejně tak jsme tentokrát nepočítali se sériovými auty z Giugiarova pera, mezi něž patří VW Golf první generace, Fiat Croma, Daewoo Matiz či Alfa Romeo Brera. Do přehledu jsme nezařadili ani vozy, které Giugiaro nevrhl ještě před založením Italdesignu. Před vybudováním svého designérského centra v roce 1968 Giugiaro pracoval v karosárnách Bertone a Ghia.

K tématu: Giorgetto Giugiaro opouští Italdesign

Odchod Giugiara a jeho syna Fabrizia rozhodně nebude znamenat konec Italdesignu. Designérské centrum bude ve své práci pokračovat, když chce do konce roku nabrat 250 nových zaměstnanců. Dnes je firma součástí koncernu VW Group, které ji vlastní prostřednictvím automobilky Lamborghini.

Vedle sídla v italském Moncalieri provozuje Italdesign i další pobočky v německém Wolfsburgu, německém Ingolstadtu, španělské Barceloně a v italské komuně Nichelino.

Alfa Romeo Caimano

Model Alfasud patří mezi prodejně nejúspěšnější modely značky Alfa Romeo. Na jeho základě však v 1971 vznikl automobil, který rozhodně nechtěl být masovou záležitostí. Ba naopak, na konceptu Caimano měl Giugiaro popustit uzdu své fantazie, protože mu Alfa Romeo zadala úkol navrhnout auto snů bez možnosti sériové výroby.

Výsledek tak má s Alfasudem společnou opravdu jen část techniky, třeba zkrácenou platformu a motor typu boxer. Caimano s klínovitou karoserií postrádá typické dveře, dovnitř se nastupuje pomocí odklápěcího čelního skla, které je protaženo až za hlavy posádky.


Alfa Romeo Caimano
 

Bizzarrini Manta

Prvním projektem nově založeného studia Italdesign byl prototyp Manta určený pro značku Bizzarrini. Auto poháněné osmiválcem Chevrolet bylo představeno na turínském autosalonu v dubnu 1968, pouhých 40 dní po založení nové společnosti Giorgetta Giugiara.

Hned první projekt nového studia byl opravdu odvážný, Manta je totiž vlastně crossoverem spojujícím prvky kombíků a kupé. I proto jej Giugiaro nazýval dvoudveřovým kombi. Řidič navíc sedí uprostřed interiéru, mezi pasažéry, což je stejná konfigurace jako v McLarenu F1, který vznikl až o mnoho let později.


Bizzarrini Manta
 

Italdesign Capsula

Netradiční koncept představený v roce 1982 na turínském autosalonu se inspiroval těmi nejstaršími automobily světa, které postrádaly samonosnou karoserii. Capsula používá šasi inspirované autobusy a malými užitkovými vozy, které doplňuje platforma skládající se z 1,5litrového motoru, hnací hřídele, nádrže nebo zavazadelníkem umístěným pod prostorem pro posádku. Kabinu tvoří speciální kapsle, díky níž je snadné auto přeměnit z osobního na nákladní.

Pětimístný interiér byl navržen tak, aby nabízel větší prostor než tehdejší VW Golf a Mercedes-Benz 380 SE, a to navzdory kompaktním vnějším rozměrům. Koncept je totiž dlouhý jen 3.720 mm.


Italdesign Capsula
 

Italdesign GEA

GEA je posledním konceptem, který Italdesign představil ještě pod vedením svého zakladatele. Koncept prezentovaný na letošním ženevském autosalonu je vizí luxusního automobilu pro rok 2025. Vedle ladných linií karoserie zaujmou při zkoumání exteriéru i 26palcová kola, z nichž má každé šedesát paprsků.

Vůz dlouhý 5.370 mm je poháněn čtyřmi elektromotory u přední a zadní nápravy, jejichž celkový výkon činí 570 kW. V konstrukci skeletu karoserie i na její povrchové panely a komponenty podvozku jsou v hojné míře využity materiály, jako je hliník, hořčík a uhlíková vlákna.


Italdesign GEA
 

Lancia Medusa

Na konci sedmdesátých let svět zasáhla ropná krize, na kterou musely zareagovat i výrobci automobilů – především úspornějšími motory. Reakcí na nový důraz na nízkou spotřebu byl i koncept Lancia Medusa, který se součinitelem aerodynamického odporu o hodnotě 0,263 byl nejaerodynamičtějším vozem své doby.

O skvělou aerodynamiku se vedle celkové siluety karoserie postaraly zapuštěné kliky dveří nebo skla spojená s karoserií. Základem Medusy byla platforma Lancie Montecarlo, s čímž souvisel motor uložený uprostřed. Specialitou kabiny byl novátorský volant s množstvím tlačítek, který byl vlastně předchůdcem volantů dnešních Ferrari.


Lancia Medusa
 

Lexus Landau

Luxusní značky dnes postupně míří do segmentu nižší střední třídy, Giugiaro ale vizionářsky navrhl luxusní kompakt již v roce 1994. Pětidveřový hatchback Lexus Landau byl postaven na podvozku tehdejšího Lexusu GS 300, proti němuž je koncept o zhruba 60 cm kratší.

Koncept japonské značky chtěl kombinovat kompaktní vnější rozměry s prostornou kabinou. Pod kapotou Landau pracoval osmiválcový motor, jehož síla byla posílána na všechny čtyři kola.


Lexus Landau
 

Maserati Boomerang

Sedmdesátá léta byla ve znamení futuristických tvarů, což potvrzuje i Maserati Boomerang, které se ve formě konceptu světu poprvé ukázalo v roce 1972 na ženevském autosalonu. Při návrhu auta Giugiaro vycházel ze svých dřívějších návrhů, konceptů Porsche Tapiro (1970) a Alfa Romeo Iguana (1969).

Základem konceptu bylo Maserati Bora, což znamenalo použití osmiválce o 230 kW. Specialitou Boomerangu je vedle takřka vodorovného čelního skla volant s chybějícím středem. Kvůli tomuto řešení Italdesign navrhl speciální, rozdělený sloupek řízení spojený řetězem.


Maserati Boomerang
 

Maserati Kubang

Maserati v příštím roce chystá představit své první sériové SUV, model Levante. Myšlenka SUV s trojzubcem ve znaku však vznikla již mnohem dříve, v roce 2003 Italdesign prezentoval koncept SUV Maserati Kubang. Stejný název nesl i pozdější koncept z roku 2011, který si už Maserati navrhlo samo.

Zajímavostí je fakt, že už původní Kubang se měl dostat do sériové výroby. Tehdejší ekonomické problémy Maserati však znamenaly odsun tohoto projektu. Osmiválcové SUV o výkonu 287 kW tak zůstalo ve fázi konceptu.


Maserati Kubang
 

Proton Emas 3

Italdesign za svoji existenci spolupracoval s množstvím značek. V roce 2010 navrhl i trojici studií pro malajský Proton. Jedním z těchto vozů byl Emas 3, městské vozítko dlouhé jen tři metry, které by svými kapesními rozměry mohlo konkurovat Smartu Fortwo.

Třídveřový Emas 3, pětidveřový Emas Comfort a oplastovaný Emas Country byly plug-in hybridy. Pohonný systém kombinující vpředu uložený tříválec a elektromotor u zadní nápravy navrhla společnost Lotus Engineering.


Proton Emas 3
 

Škoda 720

Giorgetto Giugiaro zanechal stopu také v socialistickém Československu. Studio Italdesign totiž pro automobilku Škoda (tehdy AZNP) navrhl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let několik prototypů s označením 720. Italské designérské centrum tehdy vycházelo z návrhů Josefa Brokeše a Jana Žáčka.

Škoda 720 se měla stát automobilem střední třídy s klasickou koncepcí (motor vpředu pohánějící zadní kola), který se měl prodávat s obchodním označením 1500. Auto se však do sériové výroby kvůli neutěšené ekonomické situaci nikdy nedostalo, a tak sedan, kombi i kupé zůstaly jen ve fázi prototypu.  [600×306]

Anketa

Nejzajímavější koncept Italdesignu je:
Spolupracujeme s TipCars.com
USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila

Spojené státy po letech zpoždění a nečekaného prodražení…

Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily…

Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější

Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 





 
Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Dnes 08:00

V Česku jsou dlouhé úseky dálnic a tunelů, na kterých zejména za mokra sundejte nohu z plynu. Jejich povrch je místy tak hladký, jako by po nich právě přejela rolba na úpravu ledové plochy!




Blesk.cz

V neděli hrozí alergikům záchvaty. Pak přijdou silné bouřky

V neděli hrozí alergikům záchvaty. Pak přijdou silné bouřky

Přechod studené fronty tentokrát vyšel na neděli, ale i přes to, že oblačnosti i srážek bude více než v sobotu,…

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik to vyjde

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik…

Klasické dovolené s poležením na pláži a fakultativními výlety začíná i v Česku konkurovat nový trend. Jde o…

 

iSport.cz

Horváthova soutěžní premiéra: jasná výhra i záchvat smíchu u lavičky

Horváthova soutěžní premiéra: jasná výhra i záchvat…

Poprvé se postavil na lavičku Sokolova v soutěžním zápase a svůj tým v poklidu dovedl do druhého kola…

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky, zamířil i na stadion

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky,…

Útočník Jaromír Jágr je zpět v Česku, kam přiletěl v pátek odpoledne. V sobotu se česká legenda objevila na…

 

Reflex.cz

Nemoc, která postihuje jenom ženy? Omyl. Mentální anorexií trpí i muži

Nemoc, která postihuje jenom ženy? Omyl. Mentální…

Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli mohou mít muži mentální anorexii. Můj velmi dobrý známý měl matku…

Závěrečný den na Coloursech na fotografiích Martina Straky

Závěrečný den na Coloursech na fotografiích Martina Straky

Fotograf Martin Straka se na Colours of Ostrava vyskytoval i závěrečný den festivalu. A opět z něj přinesl…