Škoda Fabia Classic 1.2 HTP 40 kW - tříválec bez ostudy (12/2002)

Škoda Fabia Classic 1.2 HTP 40 kW - tříválec bez ostudy (12/2002)

 
 

Málokterý motor vyvolal tolik diskusí mezi motoristickými nadšenci a odborníky jako nový celohliníkový (hlava i blok motoru) tříválec o objemu 1,2 l, který je nyní montován jako základní a také nejlevnější motor do Fabie. Doposud základní motor - čtyřválec 1,0 s výkonem 37 kW byl vyřazen z prodeje. Je tříválec schopen plnohodnotně nahradit čtyřválec? Jaký má zvuk?...

Málokterý motor vyvolal tolik diskusí mezi motoristickými nadšenci a odborníky jako nový celohliníkový (hlava i blok motoru) tříválec o objemu 1,2 l, který je nyní montován jako základní a také nejlevnější motor do Fabie. Doposud základní motor - čtyřválec 1,0 s výkonem 37 kW byl vyřazen z prodeje. Je tříválec schopen plnohodnotně nahradit čtyřválec? Jaký má zvuk? Jak je na tom s výkonem a tahem z nízkých otáček? Co spotřeba? Na to se vám pokusíme odpovědět v následujících řádcích. V tomto minitestu se budeme soustředit pouze na zkušenosti s novinkou pod kapotou a proto, pokud si chcete přečíst více o "celé" Fabii, klikněte sem.

S trochou skepse jsme k testu přebírali sem Škodu Fabii s označením 1,2 HTP. Jenom tříválec - automaticky to vyvolává pocity jisté nedůvěry, ale zároveň také zvědavosti, jak se tento motor povedl. Nakonec nás ale Fabia s motorem, který nahrazuje nepříliš úspěšný litrový agregát, velmi příjemně překvapila. Samozřejmě že tato pohonná jednotka především uspokojuje poptávku méně náročných zájemců o Fabii, kteří se spokojí s nižším výkonem za příznivější cenu (konkrétně od 279.900 korun v testované výbavě Classic nebo 259.900 korun ve výbavě Junior).

Zážehový tříválec o objemu 1198 cm3 dosahuje maximálního výkonu 40 kW již při 4750 otáčkách, což ukazuje na snahu konstruktérů dosáhnout použitelného výkonu již v otáčkách, které jsou poměrně běžně používány. To je chvályhodné, protože není příliš výhodné ani příjemné "honit" výkon 40 kW někde na hranici šesti tisíc otáček, jak bývá zvykem u obdobných malolitrážních motorů konkurence. Maximální točivý moment 106 Nm je k dispozici také v "rozumných" - třech tisících otáčkách. Vzhledem k malému objemu nelze od vozu očekávat zázraky. Ale při nízkých rychlostech a prvních čtyřech rychlostních stupních se motor chová nečekaně živě. Velmi dobrý tah motoru zhruba do 4000 otáček je dán i lehkým zpřevodováním. Je však třeba vzít na vědomí, že nad touto hranicí již agregát dalším růstem výkonu prakticky neoplývá a je celkem zbytečné jej točit dále - naopak je vhodné přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za poměrně dlouhých 18,4 sekundy, ale zejména v úvodu (do 80 km/h) vůz zrychluje poměrně svižně. Fabia s tímto motorem je ideálním vozem do městského a příměstského provozu. Okolo stovky ovšem motor ztrácí dech a na dálnici už si řidič nemůže moc vyskakovat a předjíždění si musí dobře rozmyslet.

Tříválce se obvykle vyznačují poněkud vyšší a navíc charakteristickou hlučností. Do 3500 otáček má Fabia zajímavý "hlubší", poměrně atraktivní zvuk, nad 3500 otáček bohužel nastoupí poněkud nepěkné vyšší tóny.. Ke kladům vozu ale patří zdařilé odhlučnění kabiny, a tak i tichý poslech rádia pomůže k přehlušení motoru.

Méně movitý řidič bude jistě hned po ceně nejvíc hledět na provozní náklady. Výrobce udává kombinovanou spotřebu těsně pod hranicí šesti litrů - konkrétně 5,9 l/100 kilometrů. Nám se sice takto nízké hodnoty nepodařilo dosáhnout, ale nutno dodat, že jsme vůz nijak nešetřili a preferovali jsme prověření všech vlastností motoru na úkor ekonomické jízdy. Ale i tak se průměrná spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů na 100 km. I v městském provozu naše spotřeba překračovala hranici udávanou výrobcem - 7,8 l/100 km, my jezdili přibližně za 8,5 litru.

Slabší a lehký motor Fabii pochopitelně nijak neubral na jejích velmi dobrých jízdních vlastnostech - ocenili jsme zejména přesné řazení a dobré držení stopy v zatáčkách. Vůz je stavěn i pro mnohem silnější motory, jak jsme se přesvědčili v našich předchozích testech. Také brzdy neměly s 1055 kg pohotovostní hmotnosti vozu žádné potíže a zaslouží si pochvalu.

Vůz má už v základní výbavě airbag řidiče s přitahovači bezpečnostních pásů, imobilizér a posilovač řízení. Testovaná Fabie měla navíc velice rozsáhlou příplatkovou výbavu, což z ní činilo na tuto třídu možná až zbytečně komfortní a tím i drahé auto. Doplňky jako ABS, airbag spolujezdce, boční airbagy, kola z lehkých slitin automatická klimatizace, elektrické ovládání předních oken a střešního okna, vyhřívaná přední sedadla či alarm zvedly cenu o diskutabilních 150.000 korun.

Nový tříválec, který pochází z vlastního vývoje automobilky Škoda, je povedeným kouskem mladoboleslavských motorářů. Za rozumné peníze lze získat automobil, kde se již pověstná kvalita zpracování a jízdní vlastnosti spojují s levnou a úspornou pohonnou jednotkou. V čase nástupu korejské a italské konkurence je opět o čem přemýšlet.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 279 900 Kč Cena v testované výbavě: 431 350 Kč

Základní výbava:airbag řidiče, imobilizér, posilovač řízení, výškově i podélně nastavitelný volant, hlavové opěrky vpředu i vzadu, tónovaná skla s UV filtrem, vyhřívané zadní sklo

Výbava testovaného vozu:základní + ABS + MSR + PFA (+17.900 Kč), airbag spolujezdce (+7.500 Kč), boční airbagy (+8.900 Kč), přední mlhové světlomety (+2.500 Kč), zástěrky vzadu (+250 Kč), výsuvná odkládací schránka pod rádiem (+500 Kč), kola z lehkých slitin 6Jx14 "SPIRIT" s pneumatikami 185/60 R14 (+11.000 Kč), automatická klimatizace (+35.000 Kč), elektricky ovládané střešní okno (+16.000 Kč), elektrické ovládání bočních oken vpředu (+7.000 Kč), popelník vpředu a vzadu (+500 Kč), výsuvné ostřikovače světlometů (+2.600 Kč), rádio Škoda MS 502 s kazetovým přehrávačem (+12.300 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+4.900 Kč), výškově nastavitelné sedadlo řidiče (+1.900 Kč), alarm s hlídáním vnitřního prostoru s dálkově ovládaným centrálním zamykáním (+13.500 Kč), elektricky synchronně nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+4.000 Kč), příplatek za barvu (+5.200 Kč)

CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu

Virus ukrytý v oblíbeném programu pro ´čištění´ počítačů…

ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu

Česká národní banka ponechala rezervu na ochranu…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 40 / 4750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 106 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1055 / 515
Rozměr pneu:185/60 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 5
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

 






 
Volvo XC40 odhaluje české ceny. Nejmenší švédské SUV pod milion neseženete

Volvo XC40 odhaluje české ceny. Nejmenší švédské SUV pod milion neseženete

Dnes 12:52

Nejmenší zástupce SUV rodiny značky Volvo je zatím dostupný s dvěma motory z rodiny Drive-E, zážehovým a vznětovým dvoulitrovým čtyřválcem.




Blesk.cz

Překvapení na premiéře muzikálu Iago Janka Ledeckého: Dcera Ester přivedla tajemného fešáka!

Překvapení na premiéře muzikálu Iago Janka…

Zpěvák Janek Ledecký se konečně dočkal premiéry svého muzikálu Iago. A jeho rodina ho v tom nenechala. Všichni…

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Rozhodli jste se pořídit si koťátko? Na jeho příchod do rodiny se musíte řádně připravit. Poradíme, jak se o…

 

iSport.cz

ONLINE: Laver Cup v Praze začíná! Na úvod hrají Čilič s Tiafoem

ONLINE: Laver Cup v Praze začíná! Na úvod hrají…

Chorvat Marin Čilič a Američan Frances Tiafoe jsou prvními tenisty, kteří zahájí v pražské O2 areně premiérový…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

Islamizace Evropy: Turecko vsadilo na čas, který je teď jeho nejlepší zbraň

Islamizace Evropy: Turecko vsadilo na čas, který je…

Jakou má budoucnost Turecko proti budoucnosti naší Evropy? O tom jsem přemýšlel během své návštěvy Istanbulu,…

Peníze na zdravotnictví budou – zase – chybět. Chybět nebude pohodlnost a zbabělost politiků

Peníze na zdravotnictví budou – zase – chybět.…

Ty dvě stručné věty si zapamatujme: Letos to může být naposledy, kdy celý systém veřejného zdravotního pojištění…