Škoda Fabia Classic 1.2 HTP 40 kW - tříválec bez ostudy (12/2002)

Škoda Fabia Classic 1.2 HTP 40 kW - tříválec bez ostudy (12/2002)

 
 

Málokterý motor vyvolal tolik diskusí mezi motoristickými nadšenci a odborníky jako nový celohliníkový (hlava i blok motoru) tříválec o objemu 1,2 l, který je nyní montován jako základní a také nejlevnější motor do Fabie. Doposud základní motor - čtyřválec 1,0 s výkonem 37 kW byl vyřazen z prodeje. Je tříválec schopen plnohodnotně nahradit čtyřválec? Jaký má zvuk?...

Málokterý motor vyvolal tolik diskusí mezi motoristickými nadšenci a odborníky jako nový celohliníkový (hlava i blok motoru) tříválec o objemu 1,2 l, který je nyní montován jako základní a také nejlevnější motor do Fabie. Doposud základní motor - čtyřválec 1,0 s výkonem 37 kW byl vyřazen z prodeje. Je tříválec schopen plnohodnotně nahradit čtyřválec? Jaký má zvuk? Jak je na tom s výkonem a tahem z nízkých otáček? Co spotřeba? Na to se vám pokusíme odpovědět v následujících řádcích. V tomto minitestu se budeme soustředit pouze na zkušenosti s novinkou pod kapotou a proto, pokud si chcete přečíst více o "celé" Fabii, klikněte sem.

S trochou skepse jsme k testu přebírali sem Škodu Fabii s označením 1,2 HTP. Jenom tříválec - automaticky to vyvolává pocity jisté nedůvěry, ale zároveň také zvědavosti, jak se tento motor povedl. Nakonec nás ale Fabia s motorem, který nahrazuje nepříliš úspěšný litrový agregát, velmi příjemně překvapila. Samozřejmě že tato pohonná jednotka především uspokojuje poptávku méně náročných zájemců o Fabii, kteří se spokojí s nižším výkonem za příznivější cenu (konkrétně od 279.900 korun v testované výbavě Classic nebo 259.900 korun ve výbavě Junior).

Zážehový tříválec o objemu 1198 cm3 dosahuje maximálního výkonu 40 kW již při 4750 otáčkách, což ukazuje na snahu konstruktérů dosáhnout použitelného výkonu již v otáčkách, které jsou poměrně běžně používány. To je chvályhodné, protože není příliš výhodné ani příjemné "honit" výkon 40 kW někde na hranici šesti tisíc otáček, jak bývá zvykem u obdobných malolitrážních motorů konkurence. Maximální točivý moment 106 Nm je k dispozici také v "rozumných" - třech tisících otáčkách. Vzhledem k malému objemu nelze od vozu očekávat zázraky. Ale při nízkých rychlostech a prvních čtyřech rychlostních stupních se motor chová nečekaně živě. Velmi dobrý tah motoru zhruba do 4000 otáček je dán i lehkým zpřevodováním. Je však třeba vzít na vědomí, že nad touto hranicí již agregát dalším růstem výkonu prakticky neoplývá a je celkem zbytečné jej točit dále - naopak je vhodné přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za poměrně dlouhých 18,4 sekundy, ale zejména v úvodu (do 80 km/h) vůz zrychluje poměrně svižně. Fabia s tímto motorem je ideálním vozem do městského a příměstského provozu. Okolo stovky ovšem motor ztrácí dech a na dálnici už si řidič nemůže moc vyskakovat a předjíždění si musí dobře rozmyslet.

Tříválce se obvykle vyznačují poněkud vyšší a navíc charakteristickou hlučností. Do 3500 otáček má Fabia zajímavý "hlubší", poměrně atraktivní zvuk, nad 3500 otáček bohužel nastoupí poněkud nepěkné vyšší tóny.. Ke kladům vozu ale patří zdařilé odhlučnění kabiny, a tak i tichý poslech rádia pomůže k přehlušení motoru.

Méně movitý řidič bude jistě hned po ceně nejvíc hledět na provozní náklady. Výrobce udává kombinovanou spotřebu těsně pod hranicí šesti litrů - konkrétně 5,9 l/100 kilometrů. Nám se sice takto nízké hodnoty nepodařilo dosáhnout, ale nutno dodat, že jsme vůz nijak nešetřili a preferovali jsme prověření všech vlastností motoru na úkor ekonomické jízdy. Ale i tak se průměrná spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů na 100 km. I v městském provozu naše spotřeba překračovala hranici udávanou výrobcem - 7,8 l/100 km, my jezdili přibližně za 8,5 litru.

Slabší a lehký motor Fabii pochopitelně nijak neubral na jejích velmi dobrých jízdních vlastnostech - ocenili jsme zejména přesné řazení a dobré držení stopy v zatáčkách. Vůz je stavěn i pro mnohem silnější motory, jak jsme se přesvědčili v našich předchozích testech. Také brzdy neměly s 1055 kg pohotovostní hmotnosti vozu žádné potíže a zaslouží si pochvalu.

Vůz má už v základní výbavě airbag řidiče s přitahovači bezpečnostních pásů, imobilizér a posilovač řízení. Testovaná Fabie měla navíc velice rozsáhlou příplatkovou výbavu, což z ní činilo na tuto třídu možná až zbytečně komfortní a tím i drahé auto. Doplňky jako ABS, airbag spolujezdce, boční airbagy, kola z lehkých slitin automatická klimatizace, elektrické ovládání předních oken a střešního okna, vyhřívaná přední sedadla či alarm zvedly cenu o diskutabilních 150.000 korun.

Nový tříválec, který pochází z vlastního vývoje automobilky Škoda, je povedeným kouskem mladoboleslavských motorářů. Za rozumné peníze lze získat automobil, kde se již pověstná kvalita zpracování a jízdní vlastnosti spojují s levnou a úspornou pohonnou jednotkou. V čase nástupu korejské a italské konkurence je opět o čem přemýšlet.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 279 900 Kč Cena v testované výbavě: 431 350 Kč

Základní výbava:airbag řidiče, imobilizér, posilovač řízení, výškově i podélně nastavitelný volant, hlavové opěrky vpředu i vzadu, tónovaná skla s UV filtrem, vyhřívané zadní sklo

Výbava testovaného vozu:základní + ABS + MSR + PFA (+17.900 Kč), airbag spolujezdce (+7.500 Kč), boční airbagy (+8.900 Kč), přední mlhové světlomety (+2.500 Kč), zástěrky vzadu (+250 Kč), výsuvná odkládací schránka pod rádiem (+500 Kč), kola z lehkých slitin 6Jx14 "SPIRIT" s pneumatikami 185/60 R14 (+11.000 Kč), automatická klimatizace (+35.000 Kč), elektricky ovládané střešní okno (+16.000 Kč), elektrické ovládání bočních oken vpředu (+7.000 Kč), popelník vpředu a vzadu (+500 Kč), výsuvné ostřikovače světlometů (+2.600 Kč), rádio Škoda MS 502 s kazetovým přehrávačem (+12.300 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+4.900 Kč), výškově nastavitelné sedadlo řidiče (+1.900 Kč), alarm s hlídáním vnitřního prostoru s dálkově ovládaným centrálním zamykáním (+13.500 Kč), elektricky synchronně nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+4.000 Kč), příplatek za barvu (+5.200 Kč)

Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana

Europoslanec Petr Ježek končí spolupráci s hnutím ANO.…

Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry

Banky v Evropě stojí na prahu nové éry svého byznysu. Po…

Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů

Policie obvinila advokáta Davida Michala z krácení daní,…

Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání

Sněmovní mandátový a imunitní výbor doporučil plénu, aby…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 40 / 4750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 106 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1055 / 515
Rozměr pneu:185/60 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 5
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 






 
Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Dnes 12:50

V Kansasu se odehrál incident, jenž by klidně mohl posloužit jako výukový materiál v autoškolách. Vysvětluje, proč je podobné otáčení se striktně zakázané.




Blesk.cz

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal sebevraždu nárazem do stromu!

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal…

Na jihovýchodě Prahy se v úterý brzy ráno stala tragická dopravní nehoda. Mladý řidič v Uhříněvsi naboural do…

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální realitě: Recenze The Inpatient

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální…

Kdo jste, si nepamatujete. Nevzpomínáte si ani na to, kde jste a jak jste se tam dostali. Trpíte totiž silnou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že máme jistotu

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že…

Od zlaté cesty českého hokejového národního týmu na olympijských hrách v Naganu uběhlo už téměř 20 let. „Co se…

 

Reflex.cz

Zeman s oblibou peskuje lidi, když něco neví, sám teď prokázal neznalosti zeměpisu

Zeman s oblibou peskuje lidi, když něco neví, sám…

Miloš Zeman při rozhovorech, ve svých knížkách či vystoupeních dlouhodobě peskuje lidi, kteří něco neví.…

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího vůdce a další bizarnosti sovětského komunismu

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího…

Velká říjnová socialistická revoluce bylo nejdůležitější výročí celého východního bloku, co na tom, že se…