reklama


Škoda Fabia Classic 1.2 HTP 40 kW - tříválec bez ostudy (12/2002)

Škoda Fabia Classic 1.2 HTP 40 kW - tříválec bez ostudy (12/2002)

 
 

Málokterý motor vyvolal tolik diskusí mezi motoristickými nadšenci a odborníky jako nový celohliníkový (hlava i blok motoru) tříválec o objemu 1,2 l, který je nyní montován jako základní a také nejlevnější motor do Fabie. Doposud základní motor - čtyřválec 1,0 s výkonem 37 kW byl vyřazen z prodeje. Je tříválec schopen plnohodnotně nahradit čtyřválec? Jaký má zvuk?...

Málokterý motor vyvolal tolik diskusí mezi motoristickými nadšenci a odborníky jako nový celohliníkový (hlava i blok motoru) tříválec o objemu 1,2 l, který je nyní montován jako základní a také nejlevnější motor do Fabie. Doposud základní motor - čtyřválec 1,0 s výkonem 37 kW byl vyřazen z prodeje. Je tříválec schopen plnohodnotně nahradit čtyřválec? Jaký má zvuk? Jak je na tom s výkonem a tahem z nízkých otáček? Co spotřeba? Na to se vám pokusíme odpovědět v následujících řádcích. V tomto minitestu se budeme soustředit pouze na zkušenosti s novinkou pod kapotou a proto, pokud si chcete přečíst více o "celé" Fabii, klikněte sem.

S trochou skepse jsme k testu přebírali sem Škodu Fabii s označením 1,2 HTP. Jenom tříválec - automaticky to vyvolává pocity jisté nedůvěry, ale zároveň také zvědavosti, jak se tento motor povedl. Nakonec nás ale Fabia s motorem, který nahrazuje nepříliš úspěšný litrový agregát, velmi příjemně překvapila. Samozřejmě že tato pohonná jednotka především uspokojuje poptávku méně náročných zájemců o Fabii, kteří se spokojí s nižším výkonem za příznivější cenu (konkrétně od 279.900 korun v testované výbavě Classic nebo 259.900 korun ve výbavě Junior).

Zážehový tříválec o objemu 1198 cm3 dosahuje maximálního výkonu 40 kW již při 4750 otáčkách, což ukazuje na snahu konstruktérů dosáhnout použitelného výkonu již v otáčkách, které jsou poměrně běžně používány. To je chvályhodné, protože není příliš výhodné ani příjemné "honit" výkon 40 kW někde na hranici šesti tisíc otáček, jak bývá zvykem u obdobných malolitrážních motorů konkurence. Maximální točivý moment 106 Nm je k dispozici také v "rozumných" - třech tisících otáčkách. Vzhledem k malému objemu nelze od vozu očekávat zázraky. Ale při nízkých rychlostech a prvních čtyřech rychlostních stupních se motor chová nečekaně živě. Velmi dobrý tah motoru zhruba do 4000 otáček je dán i lehkým zpřevodováním. Je však třeba vzít na vědomí, že nad touto hranicí již agregát dalším růstem výkonu prakticky neoplývá a je celkem zbytečné jej točit dále - naopak je vhodné přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za poměrně dlouhých 18,4 sekundy, ale zejména v úvodu (do 80 km/h) vůz zrychluje poměrně svižně. Fabia s tímto motorem je ideálním vozem do městského a příměstského provozu. Okolo stovky ovšem motor ztrácí dech a na dálnici už si řidič nemůže moc vyskakovat a předjíždění si musí dobře rozmyslet.

Tříválce se obvykle vyznačují poněkud vyšší a navíc charakteristickou hlučností. Do 3500 otáček má Fabia zajímavý "hlubší", poměrně atraktivní zvuk, nad 3500 otáček bohužel nastoupí poněkud nepěkné vyšší tóny.. Ke kladům vozu ale patří zdařilé odhlučnění kabiny, a tak i tichý poslech rádia pomůže k přehlušení motoru.

Méně movitý řidič bude jistě hned po ceně nejvíc hledět na provozní náklady. Výrobce udává kombinovanou spotřebu těsně pod hranicí šesti litrů - konkrétně 5,9 l/100 kilometrů. Nám se sice takto nízké hodnoty nepodařilo dosáhnout, ale nutno dodat, že jsme vůz nijak nešetřili a preferovali jsme prověření všech vlastností motoru na úkor ekonomické jízdy. Ale i tak se průměrná spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů na 100 km. I v městském provozu naše spotřeba překračovala hranici udávanou výrobcem - 7,8 l/100 km, my jezdili přibližně za 8,5 litru.

Slabší a lehký motor Fabii pochopitelně nijak neubral na jejích velmi dobrých jízdních vlastnostech - ocenili jsme zejména přesné řazení a dobré držení stopy v zatáčkách. Vůz je stavěn i pro mnohem silnější motory, jak jsme se přesvědčili v našich předchozích testech. Také brzdy neměly s 1055 kg pohotovostní hmotnosti vozu žádné potíže a zaslouží si pochvalu.

Vůz má už v základní výbavě airbag řidiče s přitahovači bezpečnostních pásů, imobilizér a posilovač řízení. Testovaná Fabie měla navíc velice rozsáhlou příplatkovou výbavu, což z ní činilo na tuto třídu možná až zbytečně komfortní a tím i drahé auto. Doplňky jako ABS, airbag spolujezdce, boční airbagy, kola z lehkých slitin automatická klimatizace, elektrické ovládání předních oken a střešního okna, vyhřívaná přední sedadla či alarm zvedly cenu o diskutabilních 150.000 korun.

Nový tříválec, který pochází z vlastního vývoje automobilky Škoda, je povedeným kouskem mladoboleslavských motorářů. Za rozumné peníze lze získat automobil, kde se již pověstná kvalita zpracování a jízdní vlastnosti spojují s levnou a úspornou pohonnou jednotkou. V čase nástupu korejské a italské konkurence je opět o čem přemýšlet.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 279 900 Kč Cena v testované výbavě: 431 350 Kč

Základní výbava:airbag řidiče, imobilizér, posilovač řízení, výškově i podélně nastavitelný volant, hlavové opěrky vpředu i vzadu, tónovaná skla s UV filtrem, vyhřívané zadní sklo

Výbava testovaného vozu:základní + ABS + MSR + PFA (+17.900 Kč), airbag spolujezdce (+7.500 Kč), boční airbagy (+8.900 Kč), přední mlhové světlomety (+2.500 Kč), zástěrky vzadu (+250 Kč), výsuvná odkládací schránka pod rádiem (+500 Kč), kola z lehkých slitin 6Jx14 "SPIRIT" s pneumatikami 185/60 R14 (+11.000 Kč), automatická klimatizace (+35.000 Kč), elektricky ovládané střešní okno (+16.000 Kč), elektrické ovládání bočních oken vpředu (+7.000 Kč), popelník vpředu a vzadu (+500 Kč), výsuvné ostřikovače světlometů (+2.600 Kč), rádio Škoda MS 502 s kazetovým přehrávačem (+12.300 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+4.900 Kč), výškově nastavitelné sedadlo řidiče (+1.900 Kč), alarm s hlídáním vnitřního prostoru s dálkově ovládaným centrálním zamykáním (+13.500 Kč), elektricky synchronně nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+4.000 Kč), příplatek za barvu (+5.200 Kč)

Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím

Ředitelství vodních cest dá v příštích měsících desítky…

BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant

Britský tabákový koncern British American Tobacco (BAT)…

Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby

O azyl v Česku v loňském roce požádalo 1475 cizinců, což…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 40 / 4750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 106 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1055 / 515
Rozměr pneu:185/60 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 5
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 




Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela? Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na…

Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl? Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl?

Sami všichni dobře víte, co dělat, když ve zpětném…

 



 
Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Dnes 15:55

Zážehový motor, který by směs zapaloval nikoliv přeskokem jiskry na svíčce, ale kompresním teplem vyvíjí řada automobilek. Zatím nejblíže je mu zdá se japonská Mazda.




Blesk.cz

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na Střeleckém ostrově

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na…

U labutě nalezené na Střeleckém ostrově v Praze potvrdili veterináři nález ptačí chřipky. Jde o druhý případ u…

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se hlásí do čela?

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se…

Europoslanci si v úterý ve Štrasburku volí nového předsedu na další dva a půl roku. Na rozdíl od předchozích…

 

iSport.cz

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz, chce brankáře i Messiho

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz,…

To se mu ještě v trenérské kariéře nestalo. Kouč Manchesteru City Pep Guardiola prohrál v posledním kole na půdě…

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v obležení topmodelek!

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v…

Stáhli oponu a představili nové logo. Šéfové Juventusu, mezi nimiž nechyběl Pavel Nedvěd (44), při té…

 

Reflex.cz

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na krávy či ovce se tabu nevztahuje

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na…

Nejenom v českém parlamentu si poslanci a poslankyně vymýšlejí zákony, nad kterými zůstává rozum stát. Minulý…

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU, tzv. tvrdý brexit

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU,…

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii. Zdůraznila to dnes britská premiérka Theresa Mayová v…

 
 
reklama