reklama


Škoda Fabia Combi: První jízdní dojmy

Škoda Fabia Combi: První jízdní dojmy

 
 

Domácí automobilka představila českým novinářům druhou karosářskou variantu nové Fabie. 150 kilometrů za volantem této novinky nestačí na definitivní soud, ale mnohé už naznačily. Rozdílů není proti krátké verzi mnoho, ale to stejné platí také o cenovce.

Jednoduchý život první generace
Škoda Fabia Combi měla před lety navázat na úspěšná malá kombi novodobé historie značky - Forman a Felicia Combi. Výroba začala s ročním zpožděním po hatchbacku Fabia v roce 2000, v následujících letech pak ročně Škoda prodala asi 80 tisíc vozů Fabia Combi a v letech 2003, 2004, 2005 a 2006 si Fabii Combi odvezlo z prodejen Škody ročně asi 100 tisíc zákazníků. Výhodou tohoto modelu byla absence nejen koncernové, ale prakticky jakékoliv přímé konkurence ve třídě malých vozů. Výjimkou byl vlastně jen Peugeot 206 SW.

Škoda Fabia Combi I vs. Fabia Combi IIFabia Combi IFabia Combi IIRozdíl
Délka [mm]42324239+7
Šířka [mm]16461642-4
Výška [mm]14521498+46
Rozvor [mm]246224620
Zavazadlový prostor [l]426/1225480/1460+54/+235

Z celkové produkce první generace modelové řady Fabia tvoři asi 35 % právě kombi, v absolutním vyjádření to bylo 640 tisíc vozů. Pouze sedmiprocentní podíl Fabie Sedan na prodejích tuto karosářskou variantu pohřbil. Podobně, velmi nízký zájem zákazníků o xenonové světlomety, znamenal stop pro tuto položku příplatkové výbavy u druhé generace.

Škoda pro rodinu
Základy směřování značky Škoda k automobilům s robustní stavbou, velkým zavazadlovým prostorem a jednoznačným rodinným uplatněním, se datují do druhé poloviny devadesátých let, kdy na podvozku čtvrtého Golfu vznikl liftback s velkým zadním převisem a velkým zavazadlovým prostorem. Octavia Combi šla ve stejných šlépějích, a pak se objevila nová Fabia. Obě modelové řady během života dostaly vrcholné verze RS se sportovním stylizováním, ale v tuto chvíli není jasné, zda nová Fabia vůbec dostane takto sestavený vrcholný model. Orientaci značky na rodinné využití jejích automobilů jednoznačně ukotvil Roomster v roce 2006. Druhá generace Fabie pak na přelomový model Škody navázala, když se představila na základě původní Fabia, ale se zvětšeným vnitřním prostorem a rekordně objemným zavazadelníkem. Fabia Combi pokračuje v nastoleném stylu.

Zavazadlové prostory vozů Škoda
ModelDélka vozu [mm]Zavazadlový prostor [l]
Fabia3992300/1163
Fabia Combi4239480/1460
Roomster4205450-530/1780
Octavia Combi Tour4513548/1512
Octavia Combi4581580/1620

Design s mnoha omezeními
Design auta je podřízen účelu, kterým je maximální možná prostornost pro posádku a zavazadla. Okrajovými podmínkami, které museli designéři příjmout, byly rozměry původní podvozkové platformy. Rozchody kol a rozvor se nemohly měnit, a pokud měla téměř čtyřmetrová karoserie hatchbacku a 4,2 m dlouhá karoserie Fabie Combi, zůstat v mezích vyhrazených malým vozům, jediným rozměrem, který bylo možné měnit byla výška. Výsledek známe.

Design nových Fabií tedy musel obléknout obrovský vnitřní objem. Designéři měli při práci s variabilními objemy karoserie možná mnohem méně svobody, než si většina kritiků uvědomuje. Volba maximalizace užitných vlastností před estetickou dokonalostí je z pohledu výrobce logická. Vedení automobilky asi věří, že v této třídě a cenové kategorii, budou ti zákazníci, pro které automobil nebude láskou na první pohled, ochotní slevit ze svých estetických nároků. Konkurence se totiž zvětšuje. Peugeot již prodává svou 207 SW a Renault potvrdil příchod Clia Grandtour. Ani v jednom případě nedokáže konkurent nabídnout více prostoru. Designérská řešení, zdá se, odpovídají odlišným preferencím tvůrců a vedení automobilek. Nejsportovnější Peugeot navazuje na předchůdce 206 SW, Clio Grandtour má podobnou pozici jako Fabia, protože vedle něj je v nabídce ještě MPV Modus, tak jako vedle Fabie figuruje Roomster. Z hlediska vnitřní prostornosti jsou oba Renaulty menšími vozy.

Absolutní počty prodaných vozů zůstanou u francouzských modelů velmi pravděpodobně větší, ale to ještě nemusí znamenat pro Škodu neúspěch!

Užitek pro všechny
Tím hlavním prodejním argumentem nové Škody bude jak už všichni vědí, zavazadlový prostor o objemu 480/1460 l. Rekordní kapacitě bylo podřízeno vlastně skoro vše. Místo dvoupatrového dna je v novém kombi jednoduchá podlaha, takže po postupném sklopení sedáků a opěradel vzniká malý schod. Pod podlahou zavazadlového prostoru je plnohodnotné rezervní kolo, až do průměru 15". Podlaha zavazadlového prostoru je několik centimetrů pod úrovní nakládací hrany. Samotná nakládací hrana leží u nezatíženého automobilu 637 mm nad vozovkou.

Zavazadlový prostor je zakryt polosamočinným roletovým krytem, který nalezneme i ve větším modelu Octavia Combi. Lehký dotyk lokte stačí k automatickému svinutí rolety do jejího pouzdra. Při nakládání je to příjemná výhoda, která zvyšuje pohodlí. V nabídce jsou systémy pro zajištění nákladu, které bezpečně přidrží na určeném místě převážené předměty a ochrání je před poškozením. Pořádek v zavazadlovém prostoru umožní udržet variabilní odkládací schránka. Madlo na vnitřní straně pátých dveří ulehčuje zavírání a zabraňuje přiskřípnutí ruky.

Prodloužením střechy se zvětšil prostor nad hlavami cestujících na zadních sedadlech. Ve srovnání s minulým kombi je větší dokonce o 42 mm, takže problémy s nedostatkem místa by neměli mít ani nadprůměrně vzrostlí pasažéři.

Jízda s jistotou, ale s nižším komfortem
Během pondělních jízd jsme dostali k dispozici verzi s motorem 1,4 16V (63 kW). Z hlediska modelového portfolia a cen, které jednotlivým motorizacím byly přiděleny, bude patřit nejmenší čtyřválec v nabídce k nejprodávanějším motorizacím Fabie Combi.

Podle údajů výrobce má toto kombi pohotovostní hmotnost 1075 kg, což lze považovat za dobrou zprávu, vzhledem k tomu, že kratší Fabia je jen o 15 kg lehčí. Do 4,2 m dlouhého auta lze naložit 515 kg posádky a zavazadel a tomu je přizpůsobeno odpružení. Konstruktéři se zřejmě pojistili před nevyzpytatelným chováním naloženého vozu tím, že dimenzovali odpružení poměrně tvrdě. S našimi patnáctipalcovými koly se v prakticky nezatíženém autě cítí skvěle řidič, ale spolujezdec už tak nadšený není, zejména na nerovném povrchu. Pokud bychom měli být obzvláště přísní, pak by se mělo zlepšit i uložení motoru. Vibrace od motoru se i přes pomocný rám přenáší do podlahy v přední části vozu. Tříválcové vznětové verze na tom budou asi o poznání hůře.

Ovladatelností patří Fabia i Fabia Combi na vrchol třídy, řízení i řazení dávají optimální zpětnou vazbu, brzdy měly u prakticky nového vozu pomalejší náběh účinku. Jízda s relativně lehkým motorem v přídi je příjemná, sklon k nedotáčivosti v běžných jízdních situacích nepocítíte. Na velmi rovném povrchu chorvatské tranzitní dálnice byl cítit minimální valivý odpor, který známe i z hatchbacku. Pětistupňová převodovka dostala ekonomicky zvolenou pětku, která ani při rychlosti 130 km/h nevyžene otáčky motoru přes 4000 min-1.

Krátké svezení s tříválcovým motorem 1,2 12V HTP (51 kW) potvrdilo předchozí zkušenosti. Dynamika auta zatíženého třetinovým využitím limitu přibližně do 80 km/h odpovídá současným standardům, ale vyžaduje práci motoru pod stoprocentním zatížením. Dlouhodobá cestovní rychlost 130 km/h v praxi znamená, že objemová výhoda v oblasti spotřeby paliva se radikálně změní v nevýhodu a odběr vzroste i nad 8 l/100 km. 51 kilowattů bude stačit rodině, která s plným zatížením jezdí na dlouhé cesty spíše výjimečně a jejichž řidič vystačí s nižšími cestovními rychlostmi, než je český dálniční limit. Srovnání akustické pohody uvnitř tříválcového HTP a nejdostupnější čtyřválcové verze dopadá kupodivu lépe pro tříválec! Ani motor pracující s maximálním výkonem 51 kW v 5400 ot./min posádku významně neruší. Zvuk zatíženého čtyřválce už od 4000 ot./min výše není příliš příjemným společníkem na cestě.

Tříválcový základ se 44 kW se zatím pohybuje v mlhavém nejasnu, a prozatím není vyloučeno, že jej Škoda podobně jako u první Fabie Combi vůbec nepřizná v oficiálním zákaznickém ceníku.

Škoda Fabia Combi: ceny v ČR
Nová Škoda Fabia Combi se na českém trhu bude prodávat se základní cenou o 5 tisíc vyšší než současné provedení.

První cena 285.900,-Kč patří nové Fabii Combi se tříválcem 1,2 12V HTP (44 kW), kdežto dnešní základní model v ceníku za 280.900,- dostanete s motorem 1,2 HTP (40 kW).

Také s výbavou to nebude tak jednoduché. Všechny nové Fabie dnes mají například dva čelní a dva boční airbagy, ale v základním modelu první generace Fabie Combi je třeba za spolujezdcův airbag zaplatit 7.500,-Kč a za boční airbagy 8.900,-Kč. Základní model 1,2 HTP (44 kW) bude k dispozici během roku 2008.

Oficiální start prodeje v České republice a na Slovensku je ohlášen na 15.ledna 2008, ale je celkem možné, že někteří zákazníci s novými Fabiemi Combi odjedou z prodejen o něco dříve.

Níže uvedený ceník respektuje odstup Fabia - Fabia Combi v řádu 20.000,-Kč. Rozsah jednotlivých výbavových stupňů bude podle představitelů automobilky odpovídat tomu, co je už dnes v ceníku Fabie.

ŠKODA FABIA Combi Ceny v České republice
VýbavaFabiaClassicAmbienteSportElegance
Benzinové motory
1,2 HTP/44 kW-285.900,----
1,2 12V HTP/51 kW-302.900,-316.900,-356.900,-371.900,-
1,4 16V/63 KW-330.900,-344.900,-384.900,-400.900,-
1,6 16V/77 kW-355.900,-369.900,-409.900,-424.900,-
1,6 16V/77 kW A-385.900,-409.900,-439.900,-454.900,-
Naftové motory
1,4 TDI/51 kW-380.900,-394.900,-434.900,-449.900,-
1,4 TDI/59 kW-397.900,-411.900,-451.900,-466.900,-
1,9 TDI/77 kW-420.900,-434.900,-474.900,-489.900,-

Základní technická data
V nabídce zážehových motorů jsou čtyři známé agregáty. Základní motorizace zrychluje na stovku za 16,8 s, tj. nejlíněji ze všech vozů značky Škoda. Nejpomalejším modelem značky je ale kupodivu krátká Fabia se stejným motorem (nejvyšší rychlost 155 km/h).

Škoda Fabia Combi - zážehové motory
Motor1,2 HTP (44 kW)1,2 12V HTP (51 kW)1,4 16V (63 kW)1,6 16V (77 kW) (A)
Zdvihový objem [cm3]1198119813901598
Válce/ventily3/23/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]44/520051/540063/500077/5600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]106/3000112/3000132/3800153/3800
Max. rychlost [km/h]156164175192 (186)
Zrychlení 0-100 km/h [s]16,815,112,710,4 (11,8)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,95,96,56,9 (7,5)

Nabídka vznětových motorů se neliší od Fabie a Roomsteru. Jak vznětové tak zážehové motorizace jsou asi jen o 15 až 20 kg těžší než krátká provedení se stejnými motory. Dynamické vlastnosti i spotřeby jsou u Fabie Combi nepatrně horší.

Škoda Fabia Combi - vznětové motory
Motor1,4 TDI PD (51kW)1,4 TDI PD (59kW)1,9 TDI PD (77kW)
Zdvihový objem [cm3]142214221896
Válce/ventily3/23/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/400059/400077/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]155/1600-2800195/2200240/1800
Max. rychlost [km/h]164173191
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,413,711
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,84,64,9

Jak jsou na tom konkurenti? Koho ohrozí nová Škoda Fabia Combi?
První pohled na rostoucí konkurenci na trhu malých kombi je v článku Nová Škoda Fabia Combi: nebude na trhu sama (stručné srovnání s konkurencí).

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia Combi: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama