Škoda Fabia RS a Fabia Combi RS s motorem 1,4 TSI (132 kW, 250 Nm) a převodovkou DSG

Škoda Fabia RS a Fabia Combi RS s motorem 1,4 TSI (132 kW, 250 Nm) a převodovkou DSG

 
 

7 let od představení první Fabie RS s naftovým motorem 1,9 TDI se v Ženevě představila 2. generace s benzinovým motorem 1,4 TSI. Novinkou pro Fabii je sedmistupňová převodovka DSG. Novinkou pro segment „rychlých malých“ je karosářská verze kombi.

Druhou polovinu životního cyklu první Fabie oživila rychlá verze RS a stejný postup využije domácí automobilka i v případě druhé generace. Zatímco minule zůstalo pouze u úsporného, ale ne příliš sportovně působícího turbodieselu, tentokrát má Fabia RS spalovat to správné palivo. Jestli se pod kapotu dostane opět silný turbodiesel - podobně jako v případě SEATu Ibiza FR 2,0 TDI (105 kW) - zatím není jisté.

Malé, ale silné srdce
Vozy Škoda jsou až na několik výjimek odběrateli koncernových motorů s nízkými nebo průměrnými výkony. Fabia RS však využije špičkovou verzi motoru 1,4 TSI (132 kW, 250 Nm), kterou se chlubí nejsilnější Ibiza Cupra i v Ženevě prezentované Polo GTI. Vysoký měrný výkon (95 kW/l) patří i mezi přeplňovanými motory k těm nejlepším.

Motor 1,4 TSI pracuje s přímým vstřikováním paliva a dvojím přeplňováním – jednak turbodmychadlem s obtokovým ventilem a jednak připojovaným mechanickým kompresorem. Množství vzduchu tlačeného do válců zvyšuje napřímo mezichladič stlačeného vzduchu. Palivové čerpadlo dopravuje benzin ke vstřikovačům pod tlakem až 150 bar. Obě vačkové hřídele jsou poháněny bezúdržbovým řetězem, přičemž vačková hřídel sacích ventilů umožňuje jejich variabilní časování. Blok válců motoru 1,4 TSI se vyrábí se šedé litiny, kliková hřídel je z oceli.

Škoda Fabia RS a Škoda Fabia Combi RS - Základní technická data
ModelFabia RSFabia Combi RS
Motor1,4 TSI1,4 TSI
Převodovka7DSG7DSG
Zdvihový objem [cm3]13901390
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/6200132/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]250/2000-4500250/2000-4500
Max. rychlost [km/h]224226
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,67,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,4

Kombinace kompresoru a turbodmychadla umožňuje harmonický nárůst výkonu motoru s rostoucími otáčkami, neboť obě zařízení spolupracují ruku v ruce. V otáčkách do maximálně 2400 min-1 tlačí vzduch do válců především mechanicky poháněný kompresor. Ve vyšších otáčkách, nejpozději při 3500 min-1, se kompresor odpojí. Turbodmychadlo pak už dosahuje své plné účinnosti a zajišťuje přísun vzduchu do válců až do vysokých otáček. Nízké emise škodlivin po studeném startu zajišťuje dvojitý vstřik paliva. Díky němu dosáhne katalyzátor s lambda sondou už po ujetí krátké vzdálenosti své provozní teploty, a zajistí tak spolehlivou a účinnou úpravu výfukových plynů.

S2000 pro každého
Opticky lze obě sportovní verze rozpoznat podle odlišného předního nárazníku a integrovaných kruhových mlhových světlometů. Ty mohou být na přání vybaveny Corner funkcí nebo mohou být na jejich pozici umístěna světla pro denní svícení na bázi světelných diod.

Na masce chladiče ohraničené chromovaným rámečkem se vyjímá symbol RS. Mimořádné postavení v portfoliu Škody signalizují 17palcová kola z lehké slitiny Gigaro vyvinutá speciálně pro RS, červeně lakované brzdové třmeny, které prosvítají za paprsky kol nebo tónovaná skla.

Zádi dominuje nový nárazník s difuzorem a nechybí ani dvojitá koncovka výfuku. Střecha a střešní spoiler mohou být u verze Fabia hatchback na přání a v závislosti na barvě vozu lakovány ve třech různých odstínech: volit lze mezi černým, bílým a stříbrným.

Střešní spoiler mimo jiné zesiluje u obou karosářských variant přítlak zadní nápravy při rychlé jízdě.

Sportovní podvozek je standardně vybaven asistenčními systémy ESP, ABS, ASR, naladěnými na vysoké jízdní výkony. Součástí je i nová funkce XDS, která elektronicky jemně přibrzdí při jízdě v zatáčce tzv. „pod plynem“ přední vnitřní kolo, což má za následek zvýšení točivého momentu na vnějším předním kole. Stáčivý moment, který tím vzniká, v podstatě táhne vůz do zatáčky. Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a asistent rozjezdu do kopce se dodávají taky standardně.

Interiér

V interiéru Fabií RS a Fabií Combi RS jsou sportovní výškově nastavitelná sedadla, která na opěradlech nesou logo RS. Tříramenný kožený sportovní volant se na přání dodává i v multifunkční verzi s ovládacími prvky řazení sedmistupňové automatické převodovky DSG. Pedály z ušlechtilé oceli jsou opatřeny protiskluzovými plochami. Interiér je celý černý, standardem je přístrojová deska v odstínu Onyx.

Součástí standardní výbavy Fabií RS jsou klimatizace Climatic, přístrojový panel ve speciálním designu RS a příprava pro rádio se čtyřmi reproduktory. Na přání lze objednat červené potahy sedadel doplněné černými tkanými vkládanými koberci s červeným nebo stříbrným obšitím v závislosti na barvě sedadel. Spolu s volantem je kůží obšitá také řadicí páka a madlo ruční brzdy.

Konkurence

Segment rychlých hatchbacků přezbrojuje. Místo dvoulitrových vysokootáčkových čtyřválců zaujímá stále častěji přeplňovaný motor s podstatně menším zdvihovým objemem. Technická data několika konkurentů jsme srovnali v následující tabulce.

Nepočítáme-li cenově přeci jen vzdálený Mini Clubman, je možnost volby mezi verzí Fabia RS a Fabia Combi RS unikátem, který jistě nezůstane na trhu bez odezvy.

Škoda Fabia RS vs. konkurence
ModelFabia RSIbiza CupraPolo GTIClio RSCorsa OPC
Motor1,4 TSI1,4 TSI1,4 TSI2,0 16V1,6 Turbo
Převodovka7DSG7DSG7DSG6M6M
Zdvihový objem [cm3]13901390139019981598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/6200132/6200132/6200148/7100141/5850
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]250/ 2000-4500250/ 2000-4500250/ 2000-4500215/5400230/ 1980-5850
Max. rychlost [km/h]224225225224225
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,67,26,96,97,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,35,98,27,3

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia RS a Fabia Combi RS s motorem…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

„Nenecháme se opít rohlíkem,“ vzkázali Babišovi z nealko sjezdu soudruzi z KSČM

„Nenecháme se opít rohlíkem,“ vzkázali Babišovi z…

Oslovovali se na sjezdu soudruhu, soudružko, na závěr jim zahrála Internacionála, která však některým členům…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…