Škoda Fabia RS: První jízdní dojmy

Škoda Fabia RS: První jízdní dojmy

 
 
28.5. 2010 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Fabia RS je dlouho očekávaným vrcholem nejmenší modelové řady z Mladé Boleslavi. Vše podstatné jste se od nás již dozvěděli, až na jednu maličkost. Jak Fabia RS vlastně jezdí?

Začněme v interiéru. Pozice za volantem je, stejně jako u „běžných“ Fabií, lehce vyšší, zde nám ale společnost dělají velmi dobře tvarovaná sportovní sedadla. Máme k nim jedinou výtku a to tu že v zatáčkách příliš nepodrží horní část zad – jinak jsou opravdu vynikající a to i při delší jízdě.

Velmi příjemně se držící tříramenný volant z perforované kůže a malými pádélky vzdáleně připomněl mě i kolegovi špičkový příplatkový volant z BMW řady 1. Začíná to tedy velice dobře…

1,4 TSI: 132 ostrých kilowatt

Pod kapotou najdeme relativně malý čtyřválcový agregát, ovšem s dříve nevídaným výkonem 132 kW (180 k). Klíčem je samozřejmě přeplňování, a to hned dvojnásobné. V nižších otáčkách se o dodávku vzduchu do válců stará mechanický kompresor, při 2400 min-1 se začíná do práce výrazněji zapojovat i klasické turbodmychadlo, které nejpozději při 3500 min-1 na svá bedra převezme celý proces přeplňování, kompresor, který by v tu chvíli odebíral již mnoho výkonu z klikové hřídele, se totiž odpojí.

Tolik stručný technický popis. V praxi jde o výborné řešení z hlediska uživatele. Motor (nebo spíše jeho výfuková soustava) má v nízkých otáčkách sportovněji nakřáplý zvuk a hlavně naprosto plynulý zátah, dá se říci, že od volnoběhu až k sedmi tisícům otáček nemá žádné slabé místo.

Pravda, výrazná výkonová špička mu chybí, stejně jako opravdu sportovní zvukový projev. Fabia RS totiž stojí v otevřené bráně do světa hot-hatchů, postoupit dál se ale zdráhá. Z hlediska každodenního užívání je to dobře. Automobil tohoto ražení osloví větší skupinu zákazníků. Ty vyhraněnější jistě brzy uspokojí celá řada tunerů…

Doporučujeme
Škoda Fabia RS: Kolik stojí výjimečnost? (kompletní ceník)

Podvozek se stal o něco tužším (je o 15 mm nižší) než u standardní Fabie, není ale naštěstí příliš tvrdý. Auto se v zatáčkách výrazněji nenaklání a dobře filtruje nerovnosti všeho druhu, což jsme při vyjížďce středočeským krajem zvláště ocenili. Výborně zvolený kompromis, který nezklame ani při sportovní jízdě, ani při rutinní cestě do práce.

Fabii RS jsme měli možnost velmi krátce vyzkoušet i na závodním okruhu a byli jsme chováním modelu mile překvapeni. Vůz je stabilní a ani při prudších manévrech nemá zadní náprava tendenci pozlobit. Bohužel, u sportovně zaměřeného vozu zamrzí nemožnost úplného vypnutí ESP, které nad vozem stále bdí svým přísným elektronickým zrakem.

Škoda Fabia RS a Škoda Fabia Combi RS - Základní technická data
ModelFabia RSFabia Combi RS
Motor1,4 TSI1,4 TSI
Převodovka7DSG7DSG
Zdvihový objem [cm3]13901390
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/6200132/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]250/2000-4500250/2000-4500
Max. rychlost [km/h]224226
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,67,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,4
Cena [Kč]499.900,-514.900,-

V souvislosti s jízdními vlastnostmi je zajímavý fakt, že hatchback je o pět kilogramů těžší (!) než verze kombi (1318 vs. 1313 kg). Důvodem je přidaný balast do oblasti zadního nárazníku, který krátké verzi pomáhá lépe rozložit hmotnost vozidla. Jízdní vlastnosti tento malý rozdíl ovšem neovlivňuje a pokud ano, tak by se to výrazněji projevilo pouze při okruhovém ježdění.

Díky lepší aerodynamice verze kombi jsou mírně rozdílné také hodnoty maximální rychlosti (kombi 226 km/h, hatchback 224 km/h), údaje zrychlení i spotřeby jsou už ale totožné. I my jsme naměřili stejnou hodnotu - při 130 km/h shodně sedm litrů Naturalu na 100 kilometrů, celková spotřeba se během testovacího odpoledne pohybovala mezi devíti a deseti litry, to jsme ovšem Fabii RS na silnicích nižších tříd rozhodně nešetřili. Oba orientační údaje považujeme za skvělé hodnoty, s ohledem na charakter a jízdní projev vozidla.

DSG a XDS

První zkratku asi netřeba představovat, skrývá se za ní totiž velká zbraň koncernu VW a to sedmistupňová dvouspojková převodovka. Z konstrukčních důvodů se manuálního řazení u Fabie RS nedočkáme, vzhledem k nesporným kvalitám automatu to ale vlastně vůbec nevadí.

Převodovka totiž pracuje opravdu bleskově a vy tak můžete vyždímat z dvakrát přeplňovaného čtyřválce o objemu 1,4 litru to nejlepší. Ve sportovním režimu poslušně drží otáčky a čeká na výjezd ze zatáčky, při brzdění zase svižně podřazuje. Převodovce opravdu není co vytknout, manuální volba převodových stupňů pádélky pod volantem je sice chvíli zábavná, pak ale zjistíte že DSG si stejně občas udělá to, co uzná sama za vhodné, a tak mu po několika kilometrech přenecháte práci s řazením zcela.

Další, neméně důležitou zkratkou, je XDS, čili elektronická náhražka diferenciálu, se zvýšenou svorností na přední nápravě. Ta pomáhá potlačovat nedotáčivost a má zajistit rychlejší průjezdy zatáčkami, zejména poslední fázi po minutí vrcholu zatáčky. Na testovací trati Škody byl vůz vybavený tímto systémem o sekundu rychlejší než vůz bez XDS (celkový čas byl kolem 50 sekund) a i nám se jeho pomoc zamlouvala. Ostatně jako celá Fabia RS, která dokázala od poslední vznětové generace udělat obrovský skok kupředu.

Jak Škodu Fabii RS vidí Autofun.cz?
Za volantem: Škoda Fabia RS

Spolupracujeme s TipCars.com
Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia RS: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…