Škoda Fabia RS: První jízdní dojmy

Škoda Fabia RS: První jízdní dojmy

 
 

Fabia RS je dlouho očekávaným vrcholem nejmenší modelové řady z Mladé Boleslavi. Vše podstatné jste se od nás již dozvěděli, až na jednu maličkost. Jak Fabia RS vlastně jezdí?

Začněme v interiéru. Pozice za volantem je, stejně jako u „běžných“ Fabií, lehce vyšší, zde nám ale společnost dělají velmi dobře tvarovaná sportovní sedadla. Máme k nim jedinou výtku a to tu že v zatáčkách příliš nepodrží horní část zad – jinak jsou opravdu vynikající a to i při delší jízdě.

Velmi příjemně se držící tříramenný volant z perforované kůže a malými pádélky vzdáleně připomněl mě i kolegovi špičkový příplatkový volant z BMW řady 1. Začíná to tedy velice dobře…

1,4 TSI: 132 ostrých kilowatt

Pod kapotou najdeme relativně malý čtyřválcový agregát, ovšem s dříve nevídaným výkonem 132 kW (180 k). Klíčem je samozřejmě přeplňování, a to hned dvojnásobné. V nižších otáčkách se o dodávku vzduchu do válců stará mechanický kompresor, při 2400 min-1 se začíná do práce výrazněji zapojovat i klasické turbodmychadlo, které nejpozději při 3500 min-1 na svá bedra převezme celý proces přeplňování, kompresor, který by v tu chvíli odebíral již mnoho výkonu z klikové hřídele, se totiž odpojí.

Tolik stručný technický popis. V praxi jde o výborné řešení z hlediska uživatele. Motor (nebo spíše jeho výfuková soustava) má v nízkých otáčkách sportovněji nakřáplý zvuk a hlavně naprosto plynulý zátah, dá se říci, že od volnoběhu až k sedmi tisícům otáček nemá žádné slabé místo.

Pravda, výrazná výkonová špička mu chybí, stejně jako opravdu sportovní zvukový projev. Fabia RS totiž stojí v otevřené bráně do světa hot-hatchů, postoupit dál se ale zdráhá. Z hlediska každodenního užívání je to dobře. Automobil tohoto ražení osloví větší skupinu zákazníků. Ty vyhraněnější jistě brzy uspokojí celá řada tunerů…

Doporučujeme
Škoda Fabia RS: Kolik stojí výjimečnost? (kompletní ceník)

Podvozek se stal o něco tužším (je o 15 mm nižší) než u standardní Fabie, není ale naštěstí příliš tvrdý. Auto se v zatáčkách výrazněji nenaklání a dobře filtruje nerovnosti všeho druhu, což jsme při vyjížďce středočeským krajem zvláště ocenili. Výborně zvolený kompromis, který nezklame ani při sportovní jízdě, ani při rutinní cestě do práce.

Fabii RS jsme měli možnost velmi krátce vyzkoušet i na závodním okruhu a byli jsme chováním modelu mile překvapeni. Vůz je stabilní a ani při prudších manévrech nemá zadní náprava tendenci pozlobit. Bohužel, u sportovně zaměřeného vozu zamrzí nemožnost úplného vypnutí ESP, které nad vozem stále bdí svým přísným elektronickým zrakem.

Škoda Fabia RS a Škoda Fabia Combi RS - Základní technická data
ModelFabia RSFabia Combi RS
Motor1,4 TSI1,4 TSI
Převodovka7DSG7DSG
Zdvihový objem [cm3]13901390
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/6200132/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]250/2000-4500250/2000-4500
Max. rychlost [km/h]224226
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,67,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,4
Cena [Kč]499.900,-514.900,-

V souvislosti s jízdními vlastnostmi je zajímavý fakt, že hatchback je o pět kilogramů těžší (!) než verze kombi (1318 vs. 1313 kg). Důvodem je přidaný balast do oblasti zadního nárazníku, který krátké verzi pomáhá lépe rozložit hmotnost vozidla. Jízdní vlastnosti tento malý rozdíl ovšem neovlivňuje a pokud ano, tak by se to výrazněji projevilo pouze při okruhovém ježdění.

Díky lepší aerodynamice verze kombi jsou mírně rozdílné také hodnoty maximální rychlosti (kombi 226 km/h, hatchback 224 km/h), údaje zrychlení i spotřeby jsou už ale totožné. I my jsme naměřili stejnou hodnotu - při 130 km/h shodně sedm litrů Naturalu na 100 kilometrů, celková spotřeba se během testovacího odpoledne pohybovala mezi devíti a deseti litry, to jsme ovšem Fabii RS na silnicích nižších tříd rozhodně nešetřili. Oba orientační údaje považujeme za skvělé hodnoty, s ohledem na charakter a jízdní projev vozidla.

DSG a XDS

První zkratku asi netřeba představovat, skrývá se za ní totiž velká zbraň koncernu VW a to sedmistupňová dvouspojková převodovka. Z konstrukčních důvodů se manuálního řazení u Fabie RS nedočkáme, vzhledem k nesporným kvalitám automatu to ale vlastně vůbec nevadí.

Převodovka totiž pracuje opravdu bleskově a vy tak můžete vyždímat z dvakrát přeplňovaného čtyřválce o objemu 1,4 litru to nejlepší. Ve sportovním režimu poslušně drží otáčky a čeká na výjezd ze zatáčky, při brzdění zase svižně podřazuje. Převodovce opravdu není co vytknout, manuální volba převodových stupňů pádélky pod volantem je sice chvíli zábavná, pak ale zjistíte že DSG si stejně občas udělá to, co uzná sama za vhodné, a tak mu po několika kilometrech přenecháte práci s řazením zcela.

Další, neméně důležitou zkratkou, je XDS, čili elektronická náhražka diferenciálu, se zvýšenou svorností na přední nápravě. Ta pomáhá potlačovat nedotáčivost a má zajistit rychlejší průjezdy zatáčkami, zejména poslední fázi po minutí vrcholu zatáčky. Na testovací trati Škody byl vůz vybavený tímto systémem o sekundu rychlejší než vůz bez XDS (celkový čas byl kolem 50 sekund) a i nám se jeho pomoc zamlouvala. Ostatně jako celá Fabia RS, která dokázala od poslední vznětové generace udělat obrovský skok kupředu.

Jak Škodu Fabii RS vidí Autofun.cz?
Za volantem: Škoda Fabia RS

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia RS: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…