22.7. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Škoda FUNstar: Vyzkoušeli jsme unikátní koncept pick-upu na vlastní kůži (+videa)

 

Řídit jediné auto svého druhu, naprostý unikát na kterém pracovala jen a pouze úzká skupina lidí, je zvláštní pocit. Nám se to však povedlo, vyzkoušeli jsme si Škodu FUNstar, studentský koncept pick-upu.

Studenti Škoda Akademie v Mladé Boleslavi se mohou dostat velmi blízko k výrobě automobilů již v rámci výuky na této střední škole. A nejde jen o začlenění do provozu továren Škody či přípravě na další studium, možností je více. Ti nejlepší se mohli tento rok zúčastnit třeba projektu, který měl svou premiéru u rakouského jezera Wörthersee v rámci srazu koncernových automobilů. Právě tam je ideální místo, kde se může návrh mladých studentů prosadit a zaujmout.

Tento rok se skupinka těch nejlepších, konkrétně 23 žáků, mohla podílet na stavbě Škody FUNstar, a to takzvaně od píky. Prvně se museli domluvit, jakou bude mít jejich koncept vůbec karoserii, poté již započaly několikaměsíční práce. Ostatně jak sami studenti říkají, nejsložitější byl se domluvit na jednotlivých detailech a dělbě práce. O tom všem jsme vám však již podrobně říkali v dřívějším článku z první oficiální prezentace. Automobil jsme pak rovněž viděli na jeho světové premiéře ve Worthersee.

Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů pro letošní sraz u Wörthersee

Nyní se nám ale dostává speciálního privilegia, a to usadit se za volant a zdolat alespoň pár kilometrů. Ještě před setkání se samotným FUNstarem nás však zástupci Škody zavedou do místnosti, kde jsou připraveny další dva vzácné pick-upy mladoboleslavské automobily, a to dobře známá Felicia Fun s výklopnými zadními sedadly a rovněž ještě zajímavější koncept rovněž zvaný jako Fun s lednicí na korbě, který vychází z Favoritu a je vyroben pouze v jediném prototypu, podobně jako showcar FUNstar.

Technika pod kapotou pick-upu vycházejícího z běžné Fabie III je vpravdě obyčejná. Podvozek i pohonné ústrojí doznali jen minima změn. Pod kapotou se nachází přeplňovaná dvanáctistovka TSI spojená se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Zajímavý je výkon 90 kW, o 9 kW vyšší, než u běžného modelu, což může jít na vrub upravenému výfuku, pravděpodobnější je však mírně přeladění pohonné jednotky.

Čekal jsem, že pro řízení unikátního vozu bude potřeba nějaké školení, nicméně najednou dostanu pobídku usednout za volant a tím vše končí. Pravdou však je, že vůz se ovládá úplně totožně, jako kterákoliv Fabia. Uvnitř mě však čeká o kus stylovější interiér s bílými výplněmi dveří, zelenými výdechy klimatizace a za sebou mám pouze okno s výhledem na korbu.

Okamžitě otevírám obě okna, venku je přes 30 stupňů celsia a automobil nemá pořádně průchozí výdechy klimatizace – holt je to showcar, na praktičnost se příliš nehledí. Startuji a dvanáctistovka se s mírným zaštěknutím usazuje na klidném volnoběhu. Zatím působí krotce, zdání ale může klamat.

Rozjíždím se svižněji a překvapuje mě, jak výtečně auto zní. Motor si s každým přeřazením odfrkne, sem tam střelí do široké chromované koncovky výfuku a pod zátěží vydává hromový řev. Trochu mi připomíná zmenšený Renault Mégane RS, který také zlověstně vrží. Volič převodovky tedy posunuji do polohy manuálního řazení a užívám si zajímavého zvuku do sytosti. Nejde přitom o vtíravý hluk, auto umí jet i poměrně tiše, když na něj netlačíte. Kdyby takto zněla třeba Fabia RS, byla by to paráda. Jenže to by ji samozřejmě nejdříve museli mladoboleslavští vyrobit.

Navíc nejde jen o zvuk, motor má i pořádnou sílu a s lehkým malým pick-upem si jen tak pohrává. Tedy alespoň tomu tak bylo v nízkých rychlostech, protože víc než 50 km/h v hodině jsme neměli povoleno na uzavřené silnici na pražském Smíchově jet. Automobil samozřejmě nemá homologaci pro silniční provoz, na rychlejší silnice se tedy vydat nesmíme. Po chvilkovém nadechování však FUNstar vystřelí vpřed jako splašený, až s tím mají široké pneumatiky a sedmistupňová převodovka plné ruce práce.

I s nákladem na korbě by se tedy zcela určitě jednalo o svižný a stylový vůz. Ano, tento pick-up rozhodně působí stylově, zejména v šedé barvě původem z Octavie RS. Líbí se nám propracovanost jeho zadních diodových svítilen i přiostřená příď, která se dokázala odlišit od běžné Fabie.

Krátké setkání s FUNstarem nám dovolilo se zasnít, jaké by to bylo, kdybychom mohli opět usednout do pohledné a zároveň užitkové Škody v tomto duchu. Nástupce mladoboleslavského pick-upu by mohl na mnoha trzích slavit úspěch a rovněž varianta FUN by jistě zvládla navázat na legendární Felicii Fun. Jen bychom ke stavbě použili raději použili základ delší Fabie Combi. Je nutno rovněž říci, že na výrobek studentů střední školy je Škoda FUNstar chvályhodným a docela dotaženým strojem. Ostatně na korbu jsme si mohli klidně sednout ve více lidech, unese tedy mnohé.

Foto a video: David Frouz

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO nabídlo ČSSD vnitro a další čtyři resorty ANO nabídlo ČSSD vnitro a další čtyři resorty

Hnutí ANO nabídlo sociální demokracii ministerstvo vnitra…

KSČM si po debaklu zvolí nové vedení. Předsedou chtějí být Filip, Skála i Konečná KSČM si po debaklu zvolí nové vedení. Předsedou chtějí být Filip, Skála i Konečná

Komunisty čeká v sobotu první sjezd od volebního debaklu…

Postřehy z Číny: Nečekaný důsledek Postřehy z Číny: Nečekaný důsledek

Číňané minimálně v Šen-čenu ukazují, co přesně sousloví…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 





 
Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost. Není to už trochu moc?

Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost

Dnes 12:50

Do oficiální premiéry automobilu na pekingském výstavišti zbývá méně než týden, koncept SUV si však díky uniklým fotografiím můžeme prohlédnout již nyní.




Blesk.cz

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o důchodech

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o…

V čem je nevýhodný předčasný starobní důchod? Kdy a jak je omezený přivýdělek k důchodu? Co dělat, když chybí…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Los semifinále Fed Cupu: Kvitová začne s Görgesovou, Plíšková s Kerberovou

Los semifinále Fed Cupu: Kvitová začne s Görgesovou,…

Petra Kvitová rozehraje semifinálový duel tenistek ve Fed Cupu proti domácímu Německu. Zápas s Julií Görgesovou…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si je za klobouk!

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si…

Bombardováním Sýrie, zákazem kouření v restauracích, divadelní hrou o Ježíšovi znásilňujícím muslimku i…

Majetková přiznání budou u obecních politiků z části neveřejná. Politici se nedozví, kdo o jejich údaje žádal

Majetková přiznání budou u obecních politiků z části…

Údaje o movitém majetku a závazcích komunálních politiků mají být podle Sněmovny neveřejné. U představitelů…