22.7. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Škoda FUNstar: Vyzkoušeli jsme unikátní koncept pick-upu na vlastní kůži (+videa)

 

Řídit jediné auto svého druhu, naprostý unikát na kterém pracovala jen a pouze úzká skupina lidí, je zvláštní pocit. Nám se to však povedlo, vyzkoušeli jsme si Škodu FUNstar, studentský koncept pick-upu.

Studenti Škoda Akademie v Mladé Boleslavi se mohou dostat velmi blízko k výrobě automobilů již v rámci výuky na této střední škole. A nejde jen o začlenění do provozu továren Škody či přípravě na další studium, možností je více. Ti nejlepší se mohli tento rok zúčastnit třeba projektu, který měl svou premiéru u rakouského jezera Wörthersee v rámci srazu koncernových automobilů. Právě tam je ideální místo, kde se může návrh mladých studentů prosadit a zaujmout.

Tento rok se skupinka těch nejlepších, konkrétně 23 žáků, mohla podílet na stavbě Škody FUNstar, a to takzvaně od píky. Prvně se museli domluvit, jakou bude mít jejich koncept vůbec karoserii, poté již započaly několikaměsíční práce. Ostatně jak sami studenti říkají, nejsložitější byl se domluvit na jednotlivých detailech a dělbě práce. O tom všem jsme vám však již podrobně říkali v dřívějším článku z první oficiální prezentace. Automobil jsme pak rovněž viděli na jeho světové premiéře ve Worthersee.

Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů pro letošní sraz u Wörthersee

Nyní se nám ale dostává speciálního privilegia, a to usadit se za volant a zdolat alespoň pár kilometrů. Ještě před setkání se samotným FUNstarem nás však zástupci Škody zavedou do místnosti, kde jsou připraveny další dva vzácné pick-upy mladoboleslavské automobily, a to dobře známá Felicia Fun s výklopnými zadními sedadly a rovněž ještě zajímavější koncept rovněž zvaný jako Fun s lednicí na korbě, který vychází z Favoritu a je vyroben pouze v jediném prototypu, podobně jako showcar FUNstar.

Technika pod kapotou pick-upu vycházejícího z běžné Fabie III je vpravdě obyčejná. Podvozek i pohonné ústrojí doznali jen minima změn. Pod kapotou se nachází přeplňovaná dvanáctistovka TSI spojená se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Zajímavý je výkon 90 kW, o 9 kW vyšší, než u běžného modelu, což může jít na vrub upravenému výfuku, pravděpodobnější je však mírně přeladění pohonné jednotky.

Čekal jsem, že pro řízení unikátního vozu bude potřeba nějaké školení, nicméně najednou dostanu pobídku usednout za volant a tím vše končí. Pravdou však je, že vůz se ovládá úplně totožně, jako kterákoliv Fabia. Uvnitř mě však čeká o kus stylovější interiér s bílými výplněmi dveří, zelenými výdechy klimatizace a za sebou mám pouze okno s výhledem na korbu.

Okamžitě otevírám obě okna, venku je přes 30 stupňů celsia a automobil nemá pořádně průchozí výdechy klimatizace – holt je to showcar, na praktičnost se příliš nehledí. Startuji a dvanáctistovka se s mírným zaštěknutím usazuje na klidném volnoběhu. Zatím působí krotce, zdání ale může klamat.

Rozjíždím se svižněji a překvapuje mě, jak výtečně auto zní. Motor si s každým přeřazením odfrkne, sem tam střelí do široké chromované koncovky výfuku a pod zátěží vydává hromový řev. Trochu mi připomíná zmenšený Renault Mégane RS, který také zlověstně vrží. Volič převodovky tedy posunuji do polohy manuálního řazení a užívám si zajímavého zvuku do sytosti. Nejde přitom o vtíravý hluk, auto umí jet i poměrně tiše, když na něj netlačíte. Kdyby takto zněla třeba Fabia RS, byla by to paráda. Jenže to by ji samozřejmě nejdříve museli mladoboleslavští vyrobit.

Navíc nejde jen o zvuk, motor má i pořádnou sílu a s lehkým malým pick-upem si jen tak pohrává. Tedy alespoň tomu tak bylo v nízkých rychlostech, protože víc než 50 km/h v hodině jsme neměli povoleno na uzavřené silnici na pražském Smíchově jet. Automobil samozřejmě nemá homologaci pro silniční provoz, na rychlejší silnice se tedy vydat nesmíme. Po chvilkovém nadechování však FUNstar vystřelí vpřed jako splašený, až s tím mají široké pneumatiky a sedmistupňová převodovka plné ruce práce.

I s nákladem na korbě by se tedy zcela určitě jednalo o svižný a stylový vůz. Ano, tento pick-up rozhodně působí stylově, zejména v šedé barvě původem z Octavie RS. Líbí se nám propracovanost jeho zadních diodových svítilen i přiostřená příď, která se dokázala odlišit od běžné Fabie.

Krátké setkání s FUNstarem nám dovolilo se zasnít, jaké by to bylo, kdybychom mohli opět usednout do pohledné a zároveň užitkové Škody v tomto duchu. Nástupce mladoboleslavského pick-upu by mohl na mnoha trzích slavit úspěch a rovněž varianta FUN by jistě zvládla navázat na legendární Felicii Fun. Jen bychom ke stavbě použili raději použili základ delší Fabie Combi. Je nutno rovněž říci, že na výrobek studentů střední školy je Škoda FUNstar chvályhodným a docela dotaženým strojem. Ostatně na korbu jsme si mohli klidně sednout ve více lidech, unese tedy mnohé.

Foto a video: David Frouz

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…