Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů pro letošní sraz u Wörthersee

Jan Mička Jan Mička 28. 4. 2015 • 08:17
34
27
Zobrazit náhledy (34)
Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia
Když něco končí, něco nového začíná. V případě studentů Škoda Akademie v Mladé Boleslavi se jedná o zcela nový showcar FUNstar.

video

Když jsme loni v dubnu přijížděli do mladoboleslavského muzea automobilky Škoda za účelem představení unikátního konceptu Škoda Citijet, čekali jsme mnohé. Mimo jiné obrovský zápal studentů, kteří se do vývoje vozu zapojili na vlastní žádost a ve svém volném čase, a také úspěch, pramenící z podpory zkušených mentorů. Citijet měl obrovský úspěch a byla škoda na něj nenavázat.

Tak se také stalo, a proto jsem se do Mladé Boleslavi vydali znova. Zcela nový tým studentů složený ze dvou mladých žen a jednadvaceti mladých mužů pracoval od listopadu loňského roku na vlastní vizi unikátního vozu, který dokončili teprve v průběhu minulého týdne. Jmenuje se FUNstar, je postaven na základu nové generace Škody Fabia, a světe div se – je to pořádně „vytuněný“ pick-up.

Studenti Středního odborného učiliště strojírenského, konkrétně předloni založené Akademie Škoda, zprvu nevěděli, co čeho jdou. První myšlenky o vývoji nového konceptu pro letošní, 34. ročník srazu milovníků Volkswagenů Golf GTI u jezera Wörthersee, totiž vznikly ještě před představením nové generace Škody Fabia. Ta se logicky stala základem, protože tou dobou byla nejmladším vozem celé nabídky. A to byl teprve začátek stovek hodin tvrdé dřiny…

Studenti si pro svůj koncept vybrali to nejlepší – pod kapotou dřímá zážehová přeplňovaná dvanáctistovka TSI o výkonu 81 kW, která spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou DSG. Návrhy možné podoby si sami nastínili, přičemž ze třech nejlepších skic se vybrala ta nejlepší. Dále bylo na seznamu barevné provedení, které studenti zkombinovali na základě analýzy několika předešlých srazů u Wörthersee. Nejčastěji se prý objevovala černá, a proto nebylo žádoucí, aby se v záplavě upravených vozů FUNstar ztratil. Šedý odstín z Octavie RS byl proto ideální volbou, navíc zvýrazněný světle zelenou, která je rovněž hlavní barvou automobilky Škoda.

Škoda FUNstar je ryzí pick-up s pořádnou ložnou plochou „vystlanou“ otěruvzdorným hliníkem. Kvůli tomu se studenti rozloučili s posledním sloupkem karoserie, prostřední sloupek se musel prodloužit, a zbylo vymyslet, jak vyřešit přepážku oddělující dvoumístnou kabinu. To byl také podle členů týmu jeden z největších problémů. Nikdo z nich totiž není čalouník a Akademie ani takový obor nenabízí, proto se muselo improvizovat s koženkou. A nutno podotknout, že se zadařilo.

Že je FUNstar vytvořen opravdu poctivě, dokládá i ryzí smysl pro detail. Zadní svítilny jsou například sestaveny ručně z 320 diod, žárovky v předních světlometech byly nahrazeny moduly, a samozřejmě nechybí ani zelené podsvícení podvozku. Vše se podařilo vyladit do takové míry, že bychom výsledek spíše tipovali na práci jedné z věhlasných společností zabývající se tuningem. A motorový prostor? Jen se sami podívejte – nezůstal totiž kámen na kameni.

Pochopitelně se nezapomnělo ani na interiér, který má s barevným sladěním i té nejdražší sériové Fabie pramálo společného. Zůstala snad pouze bílá dekorační lišta přístrojové desky a středový tunel, výplně dveří nebo třeba zelné plošky na sportovním tříramenném volantu s plochou spodní částí navrhovali samotní studenti. Sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami poskytla standardní Fabia, a jak jsme se v minulosti již několikrát přesvědčili, v zatáčkách skutečně podrží.

Správné auto musí také pořádně znít, přičemž ozvučení zažilo doslova revoluci. Zatímco Škoda Citijet, první studentský koncept z loňského roku, disponoval celkovým výkonem zhruba 300 Wattů, FUNstar posunul hranice o dalších 1100 Wattů. Autorádio je plně sériové, doplňuje jej však zesilovač a subwoofer z nové generace Superbu.

Vůz stojí na osmnáctipalcových kolech Gemini ze Škody Octavia RS. Toto řešení se neobešlo bez zásahu do podvozku, proto je jejich rozchod vymezen distančními podložkami. V souvislosti s přerodem Fabie hatchback v pick-up navíc došlo na změnu rozdělení hmotnosti mezi nápravami, což si vyžádalo instalaci měkčích zadních pružin, a aby bylo auto více „přikrčené“, byly navíc o poznání zkráceny.

Studenti nicméně zatím přesně neví, jak FUNstar jezdí, protože vzhledem k časové tísni stihli provést pouze nutné testování uvnitř mladoboleslavské továrny. Zvuk je však díky instalaci rezonátoru do výfukové soustavy fantastický, auto se od jediné chromované koncovky výfuku nestydí pořádně zastřílet, a vzhledem k tomu, že bude výkon standardního 1.2 TSI v nejbližší budoucnosti ještě zvýšen na přibližně 90 kW, máme se skutečně nač těšit.

Poté, co FUNstar po premiéře u rakouského jezera dorazí zpátky do Česka, se s ním totiž krátce svezeme.

video

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
12. 5. 2015 18:28
Ufo
Pripomenulo mi to tuto tuzingovu skodovecku [odkaz] resp. [odkaz] >:D
Studenti sa tymto museli inspirovat >:D
Ufo skoncilo celkom neslavne, kedze kupit to nechcel asi nikto, majitel to vlastnorucne rozsekal [odkaz] :-O
29. 4. 2015 13:45
Funstar
Přesně tak,jde o práci studentů,proto to není uplně dokonalé.Učitelé a Škodovka jim dala volnou ruku,dostali Fabii,téma a dělejte jak umíte.Trávili na tom spousty volného času,lepší než čas strávený u počítače,ne?Za mne palec nahoru,šikovní studenti!!!Na jiným učnaku pilují jeden kus kovu dokola a dokola,tady je tímto přístupem naučí mnohem víc
Avatar - Dinar
29. 4. 2015 13:39
Re: waste of time and money - Useless
Diakritiku ti nevyčítám, nauč se číst, možná pak zlepšíš i psaní, joudo. ;-)
29. 4. 2015 13:33
Re: waste of time and money - Useless
:-) Pisi ze zahranici, proto chybi diakritika.Nejste nahodou ten ucitel co ty mlade vede? :-)
Netykejte me. :-!
Avatar - Dinar
29. 4. 2015 12:51
Re: waste of time and money - Useless
Hm, píšeš, že by se měly věci dělat pořádně od začátku. Tak to bys měl jít příkladem a tu věc, kterou tu děláš, píšeš příspěvek, dělat pořádně, tzn. minimálně správně gramaticky. Pominu-li diakritiku, pak na chybějící interpunkci můžu použít tvé vyjádření, "to je neco hrozneho" a perly typu "by jste" celkově chabý dojem jen podtrhují. Dělej věci pořádně! :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku