Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

 
 

Automobilka nezveřejnila ani jedno číslo týkající se studie. My však víme, že rozvor překonává současnou Octavii.

Hvězdou ženevského stánku Škody Auto byl nový koncept Vision D a nová firemní identita – logo, grafický manuál, architektonický styl, firemní design.

Auto podle očekávání táhlo nejvíce, ale média ani návštěvníci to neměli se zařazením této novinky do současné nabídky jednoduché. Automobilka nezveřejnila žádná tvrdá data a tak měla rychle zaděláno na sérii spekulativních mediálních výstupů o budoucnosti vozu se strohým názvem Vision D.

Nic na tom nezměnila ani předepsaná rétorika všech reprezentantů Škody, která svorně hlásala, že takový automobil se v Mladé Boleslavi vyrábět nebude. Věříme tomu, protože hatchbacky v nižší střední Škoda – na rozdíl od VW, Audi a SEATu – v posledních 20 letech nenabízela, ačkoliv když jsme přišli v roce 2004 se Škodou Octavií Hatchback, nebyli jsme asi sami, kdo po podobném modelu volal.

Kruh se uzavírá po sedmi letech. Tentokrát to není Auto.cz, kdo přichází s vizí hatchbacku nižší střední třídy, ale přispěchala s ním v předstihu před skutečnou třetí generací Octavie samotná automobilka. Co nás k tomuto závěru vede?

Rozvor

Vision D (D jako design) je poměrně velký pětidveřový liftback. Díky tvaru střechy a sklonu zadního okna silně připomíná současnou Octavii, které se přibližuje i velikostí. Pádným argumentem pro naše tvrzení je velikost rozvoru náprav. Automobilka jeho hodnotu sice nezveřejnila, ale měřením přímo na stánku jsme zjistili hodnotu bezmála 2,7 m.

Ze srovnání uvedeného v následující tabulce je zřejmé, že pokud by ženevská studie stála na rozvoru sériového auta, překonává vzdálenost mezi nápravami výrazně současnou Octavii.

Rozvory minulých, současných a budoucích modelů Škoda
ModelRozvor [mm]
Fabia2451
Yeti2578
Octavia Tour I2512
Octavia2578
Roomster2621
Vision D2690
Superb2761

Příď

Zcela nový designový styl radikálně změní podobu nových modelů Škody. To se bude týkat jak nového modelu A-Entry (2012), tak Octavie III (2013).

Mezi detaily studie Vision D, které mají blízko k novým sériovým, patří nová maska chladiče s ostřejšími okraji a novým řešením oblasti kolem loga. Pro Škodu nový tvar světlometů připomíná některá řešení na dražších Audi.

Příď s dominantní maskou a relativně malými světlomety působí celistvějším a čistším dojmem. Vzhledem k tomu, že nová Octavia má přijít na trh až za 2 roky, nedivili bychom se, kdyby se do sériové podoby probojovaly i světelné diody v předních světlometech. Stylizovaná céčka by tak mohla už brzy být poznávacím znakem škodovek i při pohledu zepředu.

Boky a dveře

U sériových škodovek se prý brzy dočkáme i ostřejších linií na bocích. Dominantní linka vycházející z ostrého rohu předních světlometů se snadno může rozšířit i na další modely portfolia. Vedle estetického prvku půjde zřejmě i o funkci – výrazná hrana v bocích omezí ostřik bočních skel od kol.

Pozorný čtenář si vzpomene na prototyp karoserie pod zelenou plachtou, který jsme zachytili přímo ve vývojovém středisku automobilky loni na podzim. I na něm lze pozorovat výraznou hranu na bocích. Poměrové srovnání předních blatníků odpovídá přibližně uspořádání dílů na studii Vision D.

Zcela nesériové jsou naproti tomu dveře. Bezrámová konstrukce nemá sebemenší šanci na zavedení do výroby. Na druhou stranu to nemusí znamenat zásadní změnu celkového desénového pojetí nové generace Škody nižší střední třídy.

Záď

Zadní partie jsou kapitolou samou pro sebe. Velké zavazadelníky patří od poloviny 90. let k DNA značky Škoda. Nevidíme příliš pádný důvod, proč by se to mělo měnit. Hatchback nižší střední třídy možná jednou přijde, ale výklopná stěna s pětisetlitrovým kufrem patří ke klíčovým prodejním argumentům, které stávající základna majitelů Octavie bude u nových modelů žádat.

Že se s liftbacky počítá, potvrzují snímky plachtou zakryté karoserie z loňského podzimu. Na nich je vidět analogie tvaru zadního čela, které je tvarově příbuzné s hatchbackem Vision D. Ostrost hrany zádě a charakteristický tvar koncové svítilny sdílí vůz pod plachtou s konceptem Vision D.

Interiér

Co vyčteme z interiéru studie? Zdá se, že ten sériový bude výrazně jednodušší než u současné Octavie. Přístrojovou desku, kterou vidíme, považujeme v podstatě za definitivní. Změní se materiály a detaily jako výdechy ventilace. Přístrojový štít může zůstat bez výrazných změn, podobně jako volant.

Malou šanci na postup do výroby dáváme středové konzole. Tlačítka elektrického ovládání oken umístěná za voliče automatu lze akceptovat u malých aut, ale ne u těch v nižší střední třídě. Madlo voliče vypadá efektně, ale věříme spíše v koncernové sdílení modernizovaného provedení ovladače převodovky DSG.

Výplně dveří přijdou zcela jistě o křišťálové dekory, zadní cestující dostanou lavici místo dvou samostatných sedadel a přední dveře ponesou mnohem větší vnější zpětná zrcátka.

Třetí Octavia nebo druhá Felicia?

Je Vision D předskokanem třetí Octavie nebo druhé Felicie? My bychom hlasovali všemi deseti pro první volbu. Studie je nečekaně široká, má dlouhý rozvor, a kdyby měla zadní výklopnou stěnu s prodloužením, jaké známe ze dvou novodobých Octavií, byla by i delší než aktuální provedení.

Znamená to tedy, že Felicia (nebo přesněji A-Entry) nebude nový design Škody následovat? Velmi pravděpodobně bude. Růst Octavie nad současné rozměry novému modelu umožní najít jednoznačně místo v portfoliu Škody. Příští Fabia poroste jen do šířky, a tak mezi čtyřmetrovým malým autem a 4,6 m dlouhou Octavií III bude dost volného prostoru pro levnou rodinnou škodovku.

Jednodušší funkční design, ostřejší hrany a dlouhé rozvory budou společným rysem všech nových vozů značky Škoda.

Škoda zaregistrovala další nová jména: Hero, Viva, Vivia a Rapid

Škoda Go, Popular, Civia nebo Towny? Nová jména pro nové modely

Škoda z New Small Family - Vše co už víme

ŠKODA.AUTO.CZ - Vše o značce Škoda na Auto.cz

Anketa

Ze studie Škoda Vision D...
  • vzejde sériová podoba Škody A-Entry (Felicia)

    28,2

    Hlasovat

     
  • vzejde sériová podoba Octavie III

    37,8

    Hlasovat

     
  • vzejde vzhled Felicie i Octavie III.

    26,8

    Hlasovat

     
  • nevzejde žádný sériový model. Zůstane jen studií.

    7,3

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 






 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent. Zeman a lídři řeší, co dál

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent.…

Poslance si v první den voleb přišly vybrat více než dvě pětiny voličů. Zájem je podle mnoha volebních komisařů…

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…