Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

 
 

Automobilka nezveřejnila ani jedno číslo týkající se studie. My však víme, že rozvor překonává současnou Octavii.

Hvězdou ženevského stánku Škody Auto byl nový koncept Vision D a nová firemní identita – logo, grafický manuál, architektonický styl, firemní design.

Auto podle očekávání táhlo nejvíce, ale média ani návštěvníci to neměli se zařazením této novinky do současné nabídky jednoduché. Automobilka nezveřejnila žádná tvrdá data a tak měla rychle zaděláno na sérii spekulativních mediálních výstupů o budoucnosti vozu se strohým názvem Vision D.

Nic na tom nezměnila ani předepsaná rétorika všech reprezentantů Škody, která svorně hlásala, že takový automobil se v Mladé Boleslavi vyrábět nebude. Věříme tomu, protože hatchbacky v nižší střední Škoda – na rozdíl od VW, Audi a SEATu – v posledních 20 letech nenabízela, ačkoliv když jsme přišli v roce 2004 se Škodou Octavií Hatchback, nebyli jsme asi sami, kdo po podobném modelu volal.

Kruh se uzavírá po sedmi letech. Tentokrát to není Auto.cz, kdo přichází s vizí hatchbacku nižší střední třídy, ale přispěchala s ním v předstihu před skutečnou třetí generací Octavie samotná automobilka. Co nás k tomuto závěru vede?

Rozvor

Vision D (D jako design) je poměrně velký pětidveřový liftback. Díky tvaru střechy a sklonu zadního okna silně připomíná současnou Octavii, které se přibližuje i velikostí. Pádným argumentem pro naše tvrzení je velikost rozvoru náprav. Automobilka jeho hodnotu sice nezveřejnila, ale měřením přímo na stánku jsme zjistili hodnotu bezmála 2,7 m.

Ze srovnání uvedeného v následující tabulce je zřejmé, že pokud by ženevská studie stála na rozvoru sériového auta, překonává vzdálenost mezi nápravami výrazně současnou Octavii.

Rozvory minulých, současných a budoucích modelů Škoda
ModelRozvor [mm]
Fabia2451
Yeti2578
Octavia Tour I2512
Octavia2578
Roomster2621
Vision D2690
Superb2761

Příď

Zcela nový designový styl radikálně změní podobu nových modelů Škody. To se bude týkat jak nového modelu A-Entry (2012), tak Octavie III (2013).

Mezi detaily studie Vision D, které mají blízko k novým sériovým, patří nová maska chladiče s ostřejšími okraji a novým řešením oblasti kolem loga. Pro Škodu nový tvar světlometů připomíná některá řešení na dražších Audi.

Příď s dominantní maskou a relativně malými světlomety působí celistvějším a čistším dojmem. Vzhledem k tomu, že nová Octavia má přijít na trh až za 2 roky, nedivili bychom se, kdyby se do sériové podoby probojovaly i světelné diody v předních světlometech. Stylizovaná céčka by tak mohla už brzy být poznávacím znakem škodovek i při pohledu zepředu.

Boky a dveře

U sériových škodovek se prý brzy dočkáme i ostřejších linií na bocích. Dominantní linka vycházející z ostrého rohu předních světlometů se snadno může rozšířit i na další modely portfolia. Vedle estetického prvku půjde zřejmě i o funkci – výrazná hrana v bocích omezí ostřik bočních skel od kol.

Pozorný čtenář si vzpomene na prototyp karoserie pod zelenou plachtou, který jsme zachytili přímo ve vývojovém středisku automobilky loni na podzim. I na něm lze pozorovat výraznou hranu na bocích. Poměrové srovnání předních blatníků odpovídá přibližně uspořádání dílů na studii Vision D.

Zcela nesériové jsou naproti tomu dveře. Bezrámová konstrukce nemá sebemenší šanci na zavedení do výroby. Na druhou stranu to nemusí znamenat zásadní změnu celkového desénového pojetí nové generace Škody nižší střední třídy.

Záď

Zadní partie jsou kapitolou samou pro sebe. Velké zavazadelníky patří od poloviny 90. let k DNA značky Škoda. Nevidíme příliš pádný důvod, proč by se to mělo měnit. Hatchback nižší střední třídy možná jednou přijde, ale výklopná stěna s pětisetlitrovým kufrem patří ke klíčovým prodejním argumentům, které stávající základna majitelů Octavie bude u nových modelů žádat.

Že se s liftbacky počítá, potvrzují snímky plachtou zakryté karoserie z loňského podzimu. Na nich je vidět analogie tvaru zadního čela, které je tvarově příbuzné s hatchbackem Vision D. Ostrost hrany zádě a charakteristický tvar koncové svítilny sdílí vůz pod plachtou s konceptem Vision D.

Interiér

Co vyčteme z interiéru studie? Zdá se, že ten sériový bude výrazně jednodušší než u současné Octavie. Přístrojovou desku, kterou vidíme, považujeme v podstatě za definitivní. Změní se materiály a detaily jako výdechy ventilace. Přístrojový štít může zůstat bez výrazných změn, podobně jako volant.

Malou šanci na postup do výroby dáváme středové konzole. Tlačítka elektrického ovládání oken umístěná za voliče automatu lze akceptovat u malých aut, ale ne u těch v nižší střední třídě. Madlo voliče vypadá efektně, ale věříme spíše v koncernové sdílení modernizovaného provedení ovladače převodovky DSG.

Výplně dveří přijdou zcela jistě o křišťálové dekory, zadní cestující dostanou lavici místo dvou samostatných sedadel a přední dveře ponesou mnohem větší vnější zpětná zrcátka.

Třetí Octavia nebo druhá Felicia?

Je Vision D předskokanem třetí Octavie nebo druhé Felicie? My bychom hlasovali všemi deseti pro první volbu. Studie je nečekaně široká, má dlouhý rozvor, a kdyby měla zadní výklopnou stěnu s prodloužením, jaké známe ze dvou novodobých Octavií, byla by i delší než aktuální provedení.

Znamená to tedy, že Felicia (nebo přesněji A-Entry) nebude nový design Škody následovat? Velmi pravděpodobně bude. Růst Octavie nad současné rozměry novému modelu umožní najít jednoznačně místo v portfoliu Škody. Příští Fabia poroste jen do šířky, a tak mezi čtyřmetrovým malým autem a 4,6 m dlouhou Octavií III bude dost volného prostoru pro levnou rodinnou škodovku.

Jednodušší funkční design, ostřejší hrany a dlouhé rozvory budou společným rysem všech nových vozů značky Škoda.

Škoda zaregistrovala další nová jména: Hero, Viva, Vivia a Rapid

Škoda Go, Popular, Civia nebo Towny? Nová jména pro nové modely

Škoda z New Small Family - Vše co už víme

ŠKODA.AUTO.CZ - Vše o značce Škoda na Auto.cz

Anketa

Ze studie Škoda Vision D...
  • vzejde sériová podoba Škody A-Entry (Felicia)

    28,3

    Hlasovat

     
  • vzejde sériová podoba Octavie III

    37,5

    Hlasovat

     
  • vzejde vzhled Felicie i Octavie III.

    27,0

    Hlasovat

     
  • nevzejde žádný sériový model. Zůstane jen studií.

    7,2

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek předpokládá, že…

Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média

Bílý dům se staví skepticky k oznámení Severní Koreje o…

V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech

Developeři letos plánují zdražení nájmů v obchodních…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 






 
Shooting brake postavilo i Subaru! Z jakého modelu projekt Amadeus vycházel?

Shooting brake postavilo i Subaru! Z jakého modelu projekt Amadeus vycházel?

Dnes 13:25

Takzvaná „střelecká“ kombi jsou populární zejména ve Velké Británii. V roce 1991 se o takový vůz pokusilo japonské Subaru. Výsledkem byl Amadeus, nakonec ale zůstalo jen u konceptu.




Blesk.cz

Radost v královské rodině: Pippa čeká první dítě!

Radost v královské rodině: Pippa čeká první dítě!

Dosud všichni soustředili pozornost na její zadeček, kterým oslnila na svatbě své slavnější sestry, vévodkyně…

Záhadná smrt slavného hudebníka Aviciiho (†28): Upil se k smrti?

Záhadná smrt slavného hudebníka Aviciiho (†28): Upil…

Byl mladý, nesmírně talentovaný a měl mít ještě celý život před sebou. Smrt však slavného DJe a producenta Tima…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Po smrti mámy bojoval o titul. Ani hattrick v Superfinále nakonec nestačil

Po smrti mámy bojoval o titul. Ani hattrick v…

Florbalem zaháněl smutek. A sám neskutečnými kousky rozdával radost ostatním. Martin Tokoš (27), který se v…

 

Reflex.cz

Mexiko zakázalo prodej Barbie, která vypadá jako Frida Kahlo. Právo na její tvář má podle soudu jen rodina

Mexiko zakázalo prodej Barbie, která vypadá jako…

Letos v březnu přesně na Mezinárodní den žen uvedla společnost Mattel, která vyrábí legendární panenku Barbie,…

Kostelík sv. Margity Antiochijské: Nejstarší dochovaná sakrální stavba v bývalém Československu

Kostelík sv. Margity Antiochijské: Nejstarší…

Kopčanský kostelík sv. Margity Antiochijské sice leží geograficky už na Slovensku, ale jeho historie je tak…