Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

 
 

Automobilka nezveřejnila ani jedno číslo týkající se studie. My však víme, že rozvor překonává současnou Octavii.

Hvězdou ženevského stánku Škody Auto byl nový koncept Vision D a nová firemní identita – logo, grafický manuál, architektonický styl, firemní design.

Auto podle očekávání táhlo nejvíce, ale média ani návštěvníci to neměli se zařazením této novinky do současné nabídky jednoduché. Automobilka nezveřejnila žádná tvrdá data a tak měla rychle zaděláno na sérii spekulativních mediálních výstupů o budoucnosti vozu se strohým názvem Vision D.

Nic na tom nezměnila ani předepsaná rétorika všech reprezentantů Škody, která svorně hlásala, že takový automobil se v Mladé Boleslavi vyrábět nebude. Věříme tomu, protože hatchbacky v nižší střední Škoda – na rozdíl od VW, Audi a SEATu – v posledních 20 letech nenabízela, ačkoliv když jsme přišli v roce 2004 se Škodou Octavií Hatchback, nebyli jsme asi sami, kdo po podobném modelu volal.

Kruh se uzavírá po sedmi letech. Tentokrát to není Auto.cz, kdo přichází s vizí hatchbacku nižší střední třídy, ale přispěchala s ním v předstihu před skutečnou třetí generací Octavie samotná automobilka. Co nás k tomuto závěru vede?

Rozvor

Vision D (D jako design) je poměrně velký pětidveřový liftback. Díky tvaru střechy a sklonu zadního okna silně připomíná současnou Octavii, které se přibližuje i velikostí. Pádným argumentem pro naše tvrzení je velikost rozvoru náprav. Automobilka jeho hodnotu sice nezveřejnila, ale měřením přímo na stánku jsme zjistili hodnotu bezmála 2,7 m.

Ze srovnání uvedeného v následující tabulce je zřejmé, že pokud by ženevská studie stála na rozvoru sériového auta, překonává vzdálenost mezi nápravami výrazně současnou Octavii.

Rozvory minulých, současných a budoucích modelů Škoda
ModelRozvor [mm]
Fabia2451
Yeti2578
Octavia Tour I2512
Octavia2578
Roomster2621
Vision D2690
Superb2761

Příď

Zcela nový designový styl radikálně změní podobu nových modelů Škody. To se bude týkat jak nového modelu A-Entry (2012), tak Octavie III (2013).

Mezi detaily studie Vision D, které mají blízko k novým sériovým, patří nová maska chladiče s ostřejšími okraji a novým řešením oblasti kolem loga. Pro Škodu nový tvar světlometů připomíná některá řešení na dražších Audi.

Příď s dominantní maskou a relativně malými světlomety působí celistvějším a čistším dojmem. Vzhledem k tomu, že nová Octavia má přijít na trh až za 2 roky, nedivili bychom se, kdyby se do sériové podoby probojovaly i světelné diody v předních světlometech. Stylizovaná céčka by tak mohla už brzy být poznávacím znakem škodovek i při pohledu zepředu.

Boky a dveře

U sériových škodovek se prý brzy dočkáme i ostřejších linií na bocích. Dominantní linka vycházející z ostrého rohu předních světlometů se snadno může rozšířit i na další modely portfolia. Vedle estetického prvku půjde zřejmě i o funkci – výrazná hrana v bocích omezí ostřik bočních skel od kol.

Pozorný čtenář si vzpomene na prototyp karoserie pod zelenou plachtou, který jsme zachytili přímo ve vývojovém středisku automobilky loni na podzim. I na něm lze pozorovat výraznou hranu na bocích. Poměrové srovnání předních blatníků odpovídá přibližně uspořádání dílů na studii Vision D.

Zcela nesériové jsou naproti tomu dveře. Bezrámová konstrukce nemá sebemenší šanci na zavedení do výroby. Na druhou stranu to nemusí znamenat zásadní změnu celkového desénového pojetí nové generace Škody nižší střední třídy.

Záď

Zadní partie jsou kapitolou samou pro sebe. Velké zavazadelníky patří od poloviny 90. let k DNA značky Škoda. Nevidíme příliš pádný důvod, proč by se to mělo měnit. Hatchback nižší střední třídy možná jednou přijde, ale výklopná stěna s pětisetlitrovým kufrem patří ke klíčovým prodejním argumentům, které stávající základna majitelů Octavie bude u nových modelů žádat.

Že se s liftbacky počítá, potvrzují snímky plachtou zakryté karoserie z loňského podzimu. Na nich je vidět analogie tvaru zadního čela, které je tvarově příbuzné s hatchbackem Vision D. Ostrost hrany zádě a charakteristický tvar koncové svítilny sdílí vůz pod plachtou s konceptem Vision D.

Interiér

Co vyčteme z interiéru studie? Zdá se, že ten sériový bude výrazně jednodušší než u současné Octavie. Přístrojovou desku, kterou vidíme, považujeme v podstatě za definitivní. Změní se materiály a detaily jako výdechy ventilace. Přístrojový štít může zůstat bez výrazných změn, podobně jako volant.

Malou šanci na postup do výroby dáváme středové konzole. Tlačítka elektrického ovládání oken umístěná za voliče automatu lze akceptovat u malých aut, ale ne u těch v nižší střední třídě. Madlo voliče vypadá efektně, ale věříme spíše v koncernové sdílení modernizovaného provedení ovladače převodovky DSG.

Výplně dveří přijdou zcela jistě o křišťálové dekory, zadní cestující dostanou lavici místo dvou samostatných sedadel a přední dveře ponesou mnohem větší vnější zpětná zrcátka.

Třetí Octavia nebo druhá Felicia?

Je Vision D předskokanem třetí Octavie nebo druhé Felicie? My bychom hlasovali všemi deseti pro první volbu. Studie je nečekaně široká, má dlouhý rozvor, a kdyby měla zadní výklopnou stěnu s prodloužením, jaké známe ze dvou novodobých Octavií, byla by i delší než aktuální provedení.

Znamená to tedy, že Felicia (nebo přesněji A-Entry) nebude nový design Škody následovat? Velmi pravděpodobně bude. Růst Octavie nad současné rozměry novému modelu umožní najít jednoznačně místo v portfoliu Škody. Příští Fabia poroste jen do šířky, a tak mezi čtyřmetrovým malým autem a 4,6 m dlouhou Octavií III bude dost volného prostoru pro levnou rodinnou škodovku.

Jednodušší funkční design, ostřejší hrany a dlouhé rozvory budou společným rysem všech nových vozů značky Škoda.

Škoda zaregistrovala další nová jména: Hero, Viva, Vivia a Rapid

Škoda Go, Popular, Civia nebo Towny? Nová jména pro nové modely

Škoda z New Small Family - Vše co už víme

ŠKODA.AUTO.CZ - Vše o značce Škoda na Auto.cz

Anketa

Ze studie Škoda Vision D...
  • vzejde sériová podoba Škody A-Entry (Felicia)

    28,1

    Hlasovat

     
  • vzejde sériová podoba Octavie III

    37,9

    Hlasovat

     
  • vzejde vzhled Felicie i Octavie III.

    26,7

    Hlasovat

     
  • nevzejde žádný sériový model. Zůstane jen studií.

    7,3

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody

Česko bude investovat desítky miliard korun na boj proti…

Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko

České dráhy dospěly po více než roce k uzavření soutěže…

Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje, jestli se může vrátit

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje,…

Stáj Renault si otestuje v současném závodním voze Roberta Kubicu, zda je reálný jeho návrat do formule 1.…

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil. Borisov má slabší obranu

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil.…

Když los určil Slavii za soupeře v 3. předkole Ligy mistrů běloruské BATE, zvolal předseda představenstva…

 

Reflex.cz

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

V severošvýcarském Schaffhausenu dnes útočník vyzbrojený motorovou pilou zranil pět lidí, dva z nich jsou ve…

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…