Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

 
 

Automobilka nezveřejnila ani jedno číslo týkající se studie. My však víme, že rozvor překonává současnou Octavii.

Hvězdou ženevského stánku Škody Auto byl nový koncept Vision D a nová firemní identita – logo, grafický manuál, architektonický styl, firemní design.

Auto podle očekávání táhlo nejvíce, ale média ani návštěvníci to neměli se zařazením této novinky do současné nabídky jednoduché. Automobilka nezveřejnila žádná tvrdá data a tak měla rychle zaděláno na sérii spekulativních mediálních výstupů o budoucnosti vozu se strohým názvem Vision D.

Nic na tom nezměnila ani předepsaná rétorika všech reprezentantů Škody, která svorně hlásala, že takový automobil se v Mladé Boleslavi vyrábět nebude. Věříme tomu, protože hatchbacky v nižší střední Škoda – na rozdíl od VW, Audi a SEATu – v posledních 20 letech nenabízela, ačkoliv když jsme přišli v roce 2004 se Škodou Octavií Hatchback, nebyli jsme asi sami, kdo po podobném modelu volal.

Kruh se uzavírá po sedmi letech. Tentokrát to není Auto.cz, kdo přichází s vizí hatchbacku nižší střední třídy, ale přispěchala s ním v předstihu před skutečnou třetí generací Octavie samotná automobilka. Co nás k tomuto závěru vede?

Rozvor

Vision D (D jako design) je poměrně velký pětidveřový liftback. Díky tvaru střechy a sklonu zadního okna silně připomíná současnou Octavii, které se přibližuje i velikostí. Pádným argumentem pro naše tvrzení je velikost rozvoru náprav. Automobilka jeho hodnotu sice nezveřejnila, ale měřením přímo na stánku jsme zjistili hodnotu bezmála 2,7 m.

Ze srovnání uvedeného v následující tabulce je zřejmé, že pokud by ženevská studie stála na rozvoru sériového auta, překonává vzdálenost mezi nápravami výrazně současnou Octavii.

Rozvory minulých, současných a budoucích modelů Škoda
ModelRozvor [mm]
Fabia2451
Yeti2578
Octavia Tour I2512
Octavia2578
Roomster2621
Vision D2690
Superb2761

Příď

Zcela nový designový styl radikálně změní podobu nových modelů Škody. To se bude týkat jak nového modelu A-Entry (2012), tak Octavie III (2013).

Mezi detaily studie Vision D, které mají blízko k novým sériovým, patří nová maska chladiče s ostřejšími okraji a novým řešením oblasti kolem loga. Pro Škodu nový tvar světlometů připomíná některá řešení na dražších Audi.

Příď s dominantní maskou a relativně malými světlomety působí celistvějším a čistším dojmem. Vzhledem k tomu, že nová Octavia má přijít na trh až za 2 roky, nedivili bychom se, kdyby se do sériové podoby probojovaly i světelné diody v předních světlometech. Stylizovaná céčka by tak mohla už brzy být poznávacím znakem škodovek i při pohledu zepředu.

Boky a dveře

U sériových škodovek se prý brzy dočkáme i ostřejších linií na bocích. Dominantní linka vycházející z ostrého rohu předních světlometů se snadno může rozšířit i na další modely portfolia. Vedle estetického prvku půjde zřejmě i o funkci – výrazná hrana v bocích omezí ostřik bočních skel od kol.

Pozorný čtenář si vzpomene na prototyp karoserie pod zelenou plachtou, který jsme zachytili přímo ve vývojovém středisku automobilky loni na podzim. I na něm lze pozorovat výraznou hranu na bocích. Poměrové srovnání předních blatníků odpovídá přibližně uspořádání dílů na studii Vision D.

Zcela nesériové jsou naproti tomu dveře. Bezrámová konstrukce nemá sebemenší šanci na zavedení do výroby. Na druhou stranu to nemusí znamenat zásadní změnu celkového desénového pojetí nové generace Škody nižší střední třídy.

Záď

Zadní partie jsou kapitolou samou pro sebe. Velké zavazadelníky patří od poloviny 90. let k DNA značky Škoda. Nevidíme příliš pádný důvod, proč by se to mělo měnit. Hatchback nižší střední třídy možná jednou přijde, ale výklopná stěna s pětisetlitrovým kufrem patří ke klíčovým prodejním argumentům, které stávající základna majitelů Octavie bude u nových modelů žádat.

Že se s liftbacky počítá, potvrzují snímky plachtou zakryté karoserie z loňského podzimu. Na nich je vidět analogie tvaru zadního čela, které je tvarově příbuzné s hatchbackem Vision D. Ostrost hrany zádě a charakteristický tvar koncové svítilny sdílí vůz pod plachtou s konceptem Vision D.

Interiér

Co vyčteme z interiéru studie? Zdá se, že ten sériový bude výrazně jednodušší než u současné Octavie. Přístrojovou desku, kterou vidíme, považujeme v podstatě za definitivní. Změní se materiály a detaily jako výdechy ventilace. Přístrojový štít může zůstat bez výrazných změn, podobně jako volant.

Malou šanci na postup do výroby dáváme středové konzole. Tlačítka elektrického ovládání oken umístěná za voliče automatu lze akceptovat u malých aut, ale ne u těch v nižší střední třídě. Madlo voliče vypadá efektně, ale věříme spíše v koncernové sdílení modernizovaného provedení ovladače převodovky DSG.

Výplně dveří přijdou zcela jistě o křišťálové dekory, zadní cestující dostanou lavici místo dvou samostatných sedadel a přední dveře ponesou mnohem větší vnější zpětná zrcátka.

Třetí Octavia nebo druhá Felicia?

Je Vision D předskokanem třetí Octavie nebo druhé Felicie? My bychom hlasovali všemi deseti pro první volbu. Studie je nečekaně široká, má dlouhý rozvor, a kdyby měla zadní výklopnou stěnu s prodloužením, jaké známe ze dvou novodobých Octavií, byla by i delší než aktuální provedení.

Znamená to tedy, že Felicia (nebo přesněji A-Entry) nebude nový design Škody následovat? Velmi pravděpodobně bude. Růst Octavie nad současné rozměry novému modelu umožní najít jednoznačně místo v portfoliu Škody. Příští Fabia poroste jen do šířky, a tak mezi čtyřmetrovým malým autem a 4,6 m dlouhou Octavií III bude dost volného prostoru pro levnou rodinnou škodovku.

Jednodušší funkční design, ostřejší hrany a dlouhé rozvory budou společným rysem všech nových vozů značky Škoda.

Škoda zaregistrovala další nová jména: Hero, Viva, Vivia a Rapid

Škoda Go, Popular, Civia nebo Towny? Nová jména pro nové modely

Škoda z New Small Family - Vše co už víme

ŠKODA.AUTO.CZ - Vše o značce Škoda na Auto.cz

Anketa

Ze studie Škoda Vision D...
  • vzejde sériová podoba Škody A-Entry (Felicia)

    28,0

    Hlasovat

     
  • vzejde sériová podoba Octavie III

    37,9

    Hlasovat

     
  • vzejde vzhled Felicie i Octavie III.

    26,7

    Hlasovat

     
  • nevzejde žádný sériový model. Zůstane jen studií.

    7,4

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…