Škoda pro rok 2003
Jak jsme již před několika dny informovali, na novou Octavii si budeme muset počkat do roku 2004 a tak změny, které mladoboleslavští připravili pro modelový rok 2003 se týkají doplnění stávajících tří řad. Novinkami pro rok 2003 jsou v řadě Fabia benzínový motor 1.2 HTP o výkonu 40 kW (54 k) , Octavia RS v provedení Combi a Superb s variantou dieselu 1.9 TDI PD se 74 kW (101 k).
Tříválec 1.2 HTP pro Fabii
Tento moderní tříválcový motor vyvinutý konstruktéry v Mladé Boleslavi se stává základní motorizací pro vozy Škoda Fabia ve verzi hatchback a v nabídce nahradí motor 1.0/37 kW a částečně 1.4/44 kW.
Motor má zdvihový objem 1,2 l, blok i hlavu válců z hliníkové slitiny a je vybaven jedním protiběžným vyvažovacím hřídelem. Vačkový hřídel ventilového rozvodu OHC se dvěma ventily pro každý válec je poháněn řetězem. Rovněž výfuková soustava má nové uspořádání, s katalyzátorem výfukových plynů umístěným hned za sběrným výfukovým potrubím. Největší předností nového motoru by měl být vysoký točivý moment, který je k dispozici již při nízkých otáčkách (odtud označení motoru HTP - High Torque Performance). Maximálního výkonu 40 kW dosahuje motor při 4750 ot/min a točivý moment vrcholí hodnotou 106 Nm při 3000 ot/min. Škoda Fabia s novým motorem 1.2 HTP/40 kW dosahuje maximální rychlosti 151 km/h, z 0 na 100 km/h zrychlí během 18,4 s a v kombinovaném režimu spotřebuje 5,9 l benzinu na 100 km.
Ceny nejlevnějších Fabií s motorem 1.2 HTP začínají u částky 259.900,- Kč v provedení Junior a 279.900,- Kč v provedení Classic.
Očekávaná novinka Škoda Octavia Combi RS
Sportovně laděná Octavia RS dostává pro rok 2003 sestru v podobě hbitého Combi RS. Konstruktéři využili díly z oblíbené Octavie RS (sportovně tvarovaný přední nárazník, logo „RS” na masce chladiče a na pátých dveřích, koncovka výfuku, 16" kola z lehké slitiny) a přidali např. spoiler nad zadním oknem na výklopné zadní stěně, aby tak vytvořili sportovní a současně praktické vozidlo.
Škoda Octavia Combi RS se zážehovým přeplňovaným motorem o objemu 1,8 l, s výkonem 132 kW (180 k) a maximálním točivým momentem 235 Nm při 1950—5000 min-1 dosahuje zajímavých jízdních výkonů: zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,0 s a maximální rychlosti 231 km/h.
Vyššímu výkonu motoru byl přizpůsoben podvozek. Ve srovnání se sériovými vozy je snížen o 19 mm, má sportovní charakter odpružení a tlumení i větší a účinnější kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a zeleně lakovanými brzdovými třmeny na všech čtyřech kolech.
V interiéru nalezne posádka řadu sportovních a luxusních doplňků, jmenujme alespoň sportovní sedadla v kombinaci černá kůže/stříbrná látka, kontaktní plochy pedálů z leštěné nerezavějící oceli s pryžovými ploškami proti sklouznutí, nebo další prvky obšité černou kůží. Výbava má vysokou úroveň -airbag řidiče a spolujezdce, klimatizaci s mechanickou regulací, autorádio s osmi reproduktory, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední a zadní okna, ABS+MBA+MSR+ASR. Na přání je navíc možno objednat např. boční airbagy, ESP, elektricky ovládané střešní okno, alarm, navigační systém, xenonové světlomety a další atraktivní prvky.
Základní cena Octavie Combi RS je stanovena na 735.900 korun, což je bohužel o nezanedbatelných 55 tisíc korun více než u Octavie RS.
Další diesel pro Superb
Od května letošního roku byla nabídka pohonných jednotek rozšířena o úsporný vznětový motor 1.9 TDI PD/74 kW (101 k). Jedná se o koncepčně shodný motor s dalším nabízeným přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 1.9 TDI PD/96 kW (130 k) s vysokotlakým vstřikováním sdruženými vstřikovači (systém čerpadlo-tryska).
Maximálního výkonu dosahuje motor 1.9 TDI PD/74 kW při 4000 min-1 a největší točivý moment, vrcholící hodnotou 250 Nm, je k dispozici při 1900 min-1. Tato pohonná jednotka vyniká úsporností, kombinovaná spotřeba vozu Superb s tímto motorem je jen 5,5 l/100 km. Pro tento motor je standardně určena pětistupňová mechanická převodovka.
Cena Superbu 1,9TDI/74 kW s výbavou Classic je stanovena na 736.900 Kč, což je o nezanedbatelných 46.000 korun méně než u TDI s výkonem 96 kW. Benzínový dvoulitr s výkonem 85 kW je však bezkonkurenčně nejlevnější a stojí 689.900 Kč(!)