Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Rapid a SEAT Toledo vs Citroën C-Elysée a Peugeot 301: Který je lepší?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (243)
Krátce po uvedení Škody Rapid se do prodeje dostaly dva podobně zaměřené vozy z Francie: Citroën a Peugeot. Oba nabízí karoserii sedan, základní filozofie je ale Rapidu velmi podobná. Navíc Škoda má sesterský model: SEAT Toledo.

Na měnící se podmínky trhu s novými automobily nejrychleji zareagovaly dva automobilové koncerny. Volkswagen Group přichází s liftbacky Škoda Rapid a SEAT Toledo, skupina PSA má dva sedany nazvané Citroën C-Elysée a Peugeot 301. I když se fakticky jedná o čtyři různá auta čtyř značek, uvnitř jednoho koncernu se sdílí víc než jen technický základ. Designové rozdíly spočívají v detailech a technika je naprosto identická.

Obě dvojice sází na podobné hodnoty: příznivý poměr cena/výbava, prostorný interiér a robustní pojetí založené na jednoduché konstrukci. Navíc nevznikají jen pro evropské silnice, naopak mají ambice uspět na celém světě – dvojice od VW Group v Číně, Indii nebo Rusku, PSA i v Latinské Americe.

I přes různé karosářské formy se vnější rozměry velmi podobají. Francouzské duo je nepatrně kratší, ale zase přidává pár centimetrů do šířky. Největším rozdílem je větší zavazadlový prostor u dvojice Škoda/SEAT, navíc podstatně lépe přístupný.

Základem se stala technika malých vozů (Škoda Fabia, resp. Peugeot 208), i to je všem čtyřem společné. Rozvor i celková délka ale přerostly do rozměrů typických pro nižší střední třídu, takže o prostor v podélném směru není nouze.

Srovnání rozměrů
RozměrŠkoda Rapid / SEAT ToledoCitroën C-Elysée / Peugeot 301
Délka [mm]4483 / 44824427 / 4442
Šířka [mm]1706 / 17031748 / 1748
Výška [mm]1461 / 14611466 / 1477
Rozvor [mm]2602 / 26022652 / 2652
Zavazadlový prostor [l]550 / 550506 / 506

Motory

I v případě nabídky motorů najdeme hodně podobných rysů. Česko-španělské duo s pestrým konstrukčním zázemím německého koncernu přesto dokáže nabídnout širší paletu. Benzinové motory jsou čtyři: tříválec zde plní pouze okrajovou úlohu, protože nejslabší čtyřválec 1,2 TSI je o pouhých 10 tisíc korun dražší (u Škody). Příplatek za silnější mutaci téhož motoru je už citelnějších 25 tisíc, společně s ním ale přichází šestistupňová převodovka. Tu PSA nenabízí vůbec. Pomyslnou třešinkou na dortu je pak silný turbomotor 1,4 TSI, bohužel jen ve spojení se sedmistupňovou převodovkou DSG. Pro další motory bude DSG dostupné později.

To u Citroënu a Peugeotu je situace jednodušší. Zcela nový tříválec 1,2 VTi má důležitější postavení, na jeho test ale zatím čekáme. První poznatky proto vychází jen z krátké seznamovací jízdy. Pro české zákazníky ovšem bude beztak zajímavější čtyřválcový motor 1,6 VTi. Pod moderním názvem se ale skrývá starý agregát, který se z Evropy odporoučel s koncem Peugeotu 307. Teď se vrací zpět jako levnější a spolehlivější alternativa k 1,6 VTi ze společného vývoje PSA a BMW. Díky osvědčené kosntrukci je i zde příplatek za čtyři válce přiměřený: při stejné výbavě 20 tisíc korun. Proto Citroën s Peugeotem nenabízí žádný střed v podobě např. čtrnáctistovky.

Škoda Rapid a SEAT ToledoCitroën C-Elysée a Peugeot 301
1,2 MPI (55 kW, 112 Nm, cena od 289.900,-)
dobrý základ, díky cenové politice nedává velký smysl
1,2 VTi (53 kW, 110 Nm, cena od 220.000,-)
slabý, hlučný, úsporný
1,2 TSI (63 kW, 160 Nm, cena od 299.900,-)
nízká spotřeba, slušná dynamika
-
1,2 TSI (77 kW, 175 Nm, cena od 324.900,-)
silnější, se šestistupnovou převodovkou
1,6 VTi (85 kW, 150 Nm, cena od 270.000,-)
stará jednoduchá konstrukce, na TSI nestačí
1,4 TSI (90 kW, 200 Nm, cena od 424.900,-)
nejsilnější mezi podobnými auty, jen DSG
-

U dieselových motorů jde zatím o souboj dvojice agregátů. Oba se musí spokojit s pětistupňovou převodovkou, francouzské HDi je pružnější, úspornější a řidičsky příjemnější. Má na své straně i výhodu v podobě radikálně nižší ceníkové ceny, TDI ale část rozdílu umaže příští rok s příchodem slabší varianty.

Škoda Rapid a SEAT ToledoCitroën C-Elysée a Peugeot 301
1,6 TDI (66 kW, 230 Nm, v prodeji 2013)
dieselový základ se začne vyrábět později
1,6 HDi (68 kW, 230 Nm, cena od 280.000,-)
silný, pružný a mimořádně úsporný
1,6 TDI (77 kW, 250 Nm, cena od 384.900,-)
dobrý motor, ale vysoký příplatek proti TSI
-

redakce AUTO.CZ
Diskuze (243)
Avatar - Ja Prvni 123
8. 5. 2013 19:36
psal jsem to uz do jine diskuze
temahle zrejmyma blbostma skodovce jenom ublizuji! Proc je jeden motor s 55kW a 102Nm dobrej zaklad... a druhej s 52kW a 100Nm zoufale slabej?
23. 12. 2012 20:05
Re: Citroen
to je samozřejmost
23. 12. 2012 10:38
Re: Ešte jeden - naozaj skutočný test
Á, východoevropská žebrota se nám tady rozkejhala....

Bez mmmaaaammmmaaaaxůůů, jizev, pílů a jim podobných makovníků to tady zcela jistě nebude k vydržení.

Holt kolota vašeho typu nic jinýho neumí, než se anonymně vnucovat na cizí servery a diskuze (na víc nemá) a tam machruje, aby aspoň nezapomněla na svoje ubohoučký existence.

Napsat něco na vaše "příspěvky" je jako kopnout do hromady hnoje, o ničem jiné to není.
21. 12. 2012 23:07
Citroen
Vybíral jsem auto do firmy pro nového zaměstnance ...byl jsem se podívat C-ellyse, Rapida a napadla mě Dacia Duster. ...Dacie byla tak nějak pro mě zklamání ...cenové. ...když chcete aspoň nějakou jakžtakž výbavu a motor v dieselu, tak se dostanete už přes cenu 400 tisíc. ...ale ve vnitř to furt zůstává hnusný auto. Když bych nutně chtěl SUV tak radši koupim forestera který je teď za slušný peníze.
Co se týče Rapida tak neni špatnej...z venku...ale prostě mi přijde hrozný interiér ...všeobecně se mi nelíbí takový ty "hrubý" škodovácký plasty. (i když možná kvalitní)
Pak jsem se byl podívat na citroena...a dostal mě ...zvenku ve skutečnosti ještě hezčí než na fotkách...hezčí než rapid, fakt se jim povedl. Vnitřek takovej průměr, ale furt pro mě mnohem hezčí než rapid. A oproti rapidu i výborná cena.(vzal jsem diesel v nejvyšší výbavě).
Kvalita se ukáže časem. ...a hlavně po mé aktuální zkušenosti s "koncernovým" autem už asi nikdy nebudu vybírat auto podle značky ....je to prostě asi o štěstí na daný kus.
Avatar - Aladeen
21. 12. 2012 11:31
Re: Korupcia
Mazda 626 Má hmotnosť 1175kg , takže žiadna obezita , predok sa mi nezdá byť ťažký , Mazdy sú športovo ladené a Japonci vedia váhu pekne rozložiť ...
-Výbava pre mňa postačujúca , všetko čo mám funguje a hlavne spoľahlivo , pritom tam nič nechýba El.Okná , klíma , Vyhrievané Spätné zrkadlá , opierky rúk , 4x Airbag , hmlovky si dám dorobiť ,preto že mi stoja v garáži , myslím si že na auto ktoré je 14 rokov staré je to dobrá výbava ... Čím viac vecí tým skôr sa ti niečo doser* ;-)