19.12. 2012 redakce AUTO.CZ

Škoda Rapid a SEAT Toledo vs Citroën C-Elysée a Peugeot 301: Který je lepší?

Škoda Rapid a SEAT Toledo vs Citroën C-Elysée a Peugeot 301: Který je lepší?

Krátce po uvedení Škody Rapid se do prodeje dostaly dva podobně zaměřené vozy z Francie: Citroën a Peugeot. Oba nabízí karoserii sedan, základní filozofie je ale Rapidu velmi podobná. Navíc Škoda má sesterský model: SEAT Toledo.

Na měnící se podmínky trhu s novými automobily nejrychleji zareagovaly dva automobilové koncerny. Volkswagen Group přichází s liftbacky Škoda Rapid a SEAT Toledo, skupina PSA má dva sedany nazvané Citroën C-Elysée a Peugeot 301. I když se fakticky jedná o čtyři různá auta čtyř značek, uvnitř jednoho koncernu se sdílí víc než jen technický základ. Designové rozdíly spočívají v detailech a technika je naprosto identická.

Obě dvojice sází na podobné hodnoty: příznivý poměr cena/výbava, prostorný interiér a robustní pojetí založené na jednoduché konstrukci. Navíc nevznikají jen pro evropské silnice, naopak mají ambice uspět na celém světě – dvojice od VW Group v Číně, Indii nebo Rusku, PSA i v Latinské Americe.

I přes různé karosářské formy se vnější rozměry velmi podobají. Francouzské duo je nepatrně kratší, ale zase přidává pár centimetrů do šířky. Největším rozdílem je větší zavazadlový prostor u dvojice Škoda/SEAT, navíc podstatně lépe přístupný.

Základem se stala technika malých vozů (Škoda Fabia, resp. Peugeot 208), i to je všem čtyřem společné. Rozvor i celková délka ale přerostly do rozměrů typických pro nižší střední třídu, takže o prostor v podélném směru není nouze.

Srovnání rozměrů
RozměrŠkoda Rapid / SEAT ToledoCitroën C-Elysée / Peugeot 301
Délka [mm]4483 / 44824427 / 4442
Šířka [mm]1706 / 17031748 / 1748
Výška [mm]1461 / 14611466 / 1477
Rozvor [mm]2602 / 26022652 / 2652
Zavazadlový prostor [l]550 / 550506 / 506

Motory

I v případě nabídky motorů najdeme hodně podobných rysů. Česko-španělské duo s pestrým konstrukčním zázemím německého koncernu přesto dokáže nabídnout širší paletu. Benzinové motory jsou čtyři: tříválec zde plní pouze okrajovou úlohu, protože nejslabší čtyřválec 1,2 TSI je o pouhých 10 tisíc korun dražší (u Škody). Příplatek za silnější mutaci téhož motoru je už citelnějších 25 tisíc, společně s ním ale přichází šestistupňová převodovka. Tu PSA nenabízí vůbec. Pomyslnou třešinkou na dortu je pak silný turbomotor 1,4 TSI, bohužel jen ve spojení se sedmistupňovou převodovkou DSG. Pro další motory bude DSG dostupné později.

Škoda Rapid vs. Fabia Combi 1,2 TSI: Test spotřeby

To u Citroënu a Peugeotu je situace jednodušší. Zcela nový tříválec 1,2 VTi má důležitější postavení, na jeho test ale zatím čekáme. První poznatky proto vychází jen z krátké seznamovací jízdy. Pro české zákazníky ovšem bude beztak zajímavější čtyřválcový motor 1,6 VTi. Pod moderním názvem se ale skrývá starý agregát, který se z Evropy odporoučel s koncem Peugeotu 307. Teď se vrací zpět jako levnější a spolehlivější alternativa k 1,6 VTi ze společného vývoje PSA a BMW. Díky osvědčené kosntrukci je i zde příplatek za čtyři válce přiměřený: při stejné výbavě 20 tisíc korun. Proto Citroën s Peugeotem nenabízí žádný střed v podobě např. čtrnáctistovky.

Škoda Rapid a SEAT ToledoCitroën C-Elysée a Peugeot 301
1,2 MPI (55 kW, 112 Nm, cena od 289.900,-)
dobrý základ, díky cenové politice nedává velký smysl
1,2 VTi (53 kW, 110 Nm, cena od 220.000,-)
slabý, hlučný, úsporný
1,2 TSI (63 kW, 160 Nm, cena od 299.900,-)
nízká spotřeba, slušná dynamika
-
1,2 TSI (77 kW, 175 Nm, cena od 324.900,-)
silnější, se šestistupnovou převodovkou
1,6 VTi (85 kW, 150 Nm, cena od 270.000,-)
stará jednoduchá konstrukce, na TSI nestačí
1,4 TSI (90 kW, 200 Nm, cena od 424.900,-)
nejsilnější mezi podobnými auty, jen DSG
-

U dieselových motorů jde zatím o souboj dvojice agregátů. Oba se musí spokojit s pětistupňovou převodovkou, francouzské HDi je pružnější, úspornější a řidičsky příjemnější. Má na své straně i výhodu v podobě radikálně nižší ceníkové ceny, TDI ale část rozdílu umaže příští rok s příchodem slabší varianty.

TEST Citroën C-Elysée HDi – Stvořeno pro krizi

Škoda Rapid a SEAT ToledoCitroën C-Elysée a Peugeot 301
1,6 TDI (66 kW, 230 Nm, v prodeji 2013)
dieselový základ se začne vyrábět později
1,6 HDi (68 kW, 230 Nm, cena od 280.000,-)
silný, pružný a mimořádně úsporný
1,6 TDI (77 kW, 250 Nm, cena od 384.900,-)
dobrý motor, ale vysoký příplatek proti TSI
-
Rallye Dakar 2018

Anketa

Který z modelů byste zvolili vy?
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid a SEAT Toledo vs Citroën…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci po zadržení Terezy (21)?

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci…

Opravdu nevěděla, že má v kufru devět kilo heroinu, nebo šlo o zkušenou pašeračku? V případě Češky Terezy (21)…

Smrt zpěvačky Dolores O´Riordan (†46) z The Cranberries: Policie konečně promluvila

Smrt zpěvačky Dolores O´Riordan (†46) z The…

Svět obletěla nečekaná a velmi smutná zpráva. Ve velmi mladém věku zemřela zpěvačka skupiny The Cranberries…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Excesy na Australian Open: Bez banánů nehraju! Počítám už jen miliony

Excesy na Australian Open: Bez banánů nehraju!…

Konečně se fanoušci dočkali. První grandslamový turnaj roku Australian Open se rozjel naplno. A nuda to rozhodně…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…