19.12. 2012 redakce AUTO.CZ

Škoda Rapid a SEAT Toledo vs Citroën C-Elysée a Peugeot 301: Který je lepší?

Škoda Rapid a SEAT Toledo vs Citroën C-Elysée a Peugeot 301: Který je lepší?

Krátce po uvedení Škody Rapid se do prodeje dostaly dva podobně zaměřené vozy z Francie: Citroën a Peugeot. Oba nabízí karoserii sedan, základní filozofie je ale Rapidu velmi podobná. Navíc Škoda má sesterský model: SEAT Toledo.

Na měnící se podmínky trhu s novými automobily nejrychleji zareagovaly dva automobilové koncerny. Volkswagen Group přichází s liftbacky Škoda Rapid a SEAT Toledo, skupina PSA má dva sedany nazvané Citroën C-Elysée a Peugeot 301. I když se fakticky jedná o čtyři různá auta čtyř značek, uvnitř jednoho koncernu se sdílí víc než jen technický základ. Designové rozdíly spočívají v detailech a technika je naprosto identická.

Obě dvojice sází na podobné hodnoty: příznivý poměr cena/výbava, prostorný interiér a robustní pojetí založené na jednoduché konstrukci. Navíc nevznikají jen pro evropské silnice, naopak mají ambice uspět na celém světě – dvojice od VW Group v Číně, Indii nebo Rusku, PSA i v Latinské Americe.

I přes různé karosářské formy se vnější rozměry velmi podobají. Francouzské duo je nepatrně kratší, ale zase přidává pár centimetrů do šířky. Největším rozdílem je větší zavazadlový prostor u dvojice Škoda/SEAT, navíc podstatně lépe přístupný.

Základem se stala technika malých vozů (Škoda Fabia, resp. Peugeot 208), i to je všem čtyřem společné. Rozvor i celková délka ale přerostly do rozměrů typických pro nižší střední třídu, takže o prostor v podélném směru není nouze.

Srovnání rozměrů
RozměrŠkoda Rapid / SEAT ToledoCitroën C-Elysée / Peugeot 301
Délka [mm]4483 / 44824427 / 4442
Šířka [mm]1706 / 17031748 / 1748
Výška [mm]1461 / 14611466 / 1477
Rozvor [mm]2602 / 26022652 / 2652
Zavazadlový prostor [l]550 / 550506 / 506

Motory

I v případě nabídky motorů najdeme hodně podobných rysů. Česko-španělské duo s pestrým konstrukčním zázemím německého koncernu přesto dokáže nabídnout širší paletu. Benzinové motory jsou čtyři: tříválec zde plní pouze okrajovou úlohu, protože nejslabší čtyřválec 1,2 TSI je o pouhých 10 tisíc korun dražší (u Škody). Příplatek za silnější mutaci téhož motoru je už citelnějších 25 tisíc, společně s ním ale přichází šestistupňová převodovka. Tu PSA nenabízí vůbec. Pomyslnou třešinkou na dortu je pak silný turbomotor 1,4 TSI, bohužel jen ve spojení se sedmistupňovou převodovkou DSG. Pro další motory bude DSG dostupné později.

Škoda Rapid vs. Fabia Combi 1,2 TSI: Test spotřeby

To u Citroënu a Peugeotu je situace jednodušší. Zcela nový tříválec 1,2 VTi má důležitější postavení, na jeho test ale zatím čekáme. První poznatky proto vychází jen z krátké seznamovací jízdy. Pro české zákazníky ovšem bude beztak zajímavější čtyřválcový motor 1,6 VTi. Pod moderním názvem se ale skrývá starý agregát, který se z Evropy odporoučel s koncem Peugeotu 307. Teď se vrací zpět jako levnější a spolehlivější alternativa k 1,6 VTi ze společného vývoje PSA a BMW. Díky osvědčené kosntrukci je i zde příplatek za čtyři válce přiměřený: při stejné výbavě 20 tisíc korun. Proto Citroën s Peugeotem nenabízí žádný střed v podobě např. čtrnáctistovky.

Škoda Rapid a SEAT ToledoCitroën C-Elysée a Peugeot 301
1,2 MPI (55 kW, 112 Nm, cena od 289.900,-)
dobrý základ, díky cenové politice nedává velký smysl
1,2 VTi (53 kW, 110 Nm, cena od 220.000,-)
slabý, hlučný, úsporný
1,2 TSI (63 kW, 160 Nm, cena od 299.900,-)
nízká spotřeba, slušná dynamika
-
1,2 TSI (77 kW, 175 Nm, cena od 324.900,-)
silnější, se šestistupnovou převodovkou
1,6 VTi (85 kW, 150 Nm, cena od 270.000,-)
stará jednoduchá konstrukce, na TSI nestačí
1,4 TSI (90 kW, 200 Nm, cena od 424.900,-)
nejsilnější mezi podobnými auty, jen DSG
-

U dieselových motorů jde zatím o souboj dvojice agregátů. Oba se musí spokojit s pětistupňovou převodovkou, francouzské HDi je pružnější, úspornější a řidičsky příjemnější. Má na své straně i výhodu v podobě radikálně nižší ceníkové ceny, TDI ale část rozdílu umaže příští rok s příchodem slabší varianty.

TEST Citroën C-Elysée HDi – Stvořeno pro krizi

Škoda Rapid a SEAT ToledoCitroën C-Elysée a Peugeot 301
1,6 TDI (66 kW, 230 Nm, v prodeji 2013)
dieselový základ se začne vyrábět později
1,6 HDi (68 kW, 230 Nm, cena od 280.000,-)
silný, pružný a mimořádně úsporný
1,6 TDI (77 kW, 250 Nm, cena od 384.900,-)
dobrý motor, ale vysoký příplatek proti TSI
-

Anketa

Který z modelů byste zvolili vy?
Spolupracujeme s TipCars.com
Směrnice o vysílání pracovníků se dotkne především dopravců Směrnice o vysílání pracovníků se dotkne především dopravců

Vyslaným zaměstnancům náležejí stejná práva a mzdy jako…

Kandidátku KDU-ČSL opustila dvojka v Libereckém kraji. Vadí mu spolupráce s Babišem Kandidátku KDU-ČSL opustila dvojka v Libereckém kraji. Vadí mu spolupráce s Babišem

Dvojka na kandidátce KDU-ČSL do Poslanecké sněmovny v…

Dow Jonesův index překonal další rekord Dow Jonesův index překonal další rekord

Akcie v USA pokračují v lámání rekordů. Dow Jonesův…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid a SEAT Toledo vs Citroën…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Dnes 18:58

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Agresivní útok Josefa z Loun: Kolik je cena za „milost“ od místního gangu dětských ranařů?

Agresivní útok Josefa z Loun: Kolik je cena za…

Agresivní útok teprve čtrnáctiletého školáka v místním parku, který se objevil na sociálních sítích, otřásl snad…

 

iSport.cz

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella čeká třetí dítě!

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella…

Jeden z nejlepších fotbalistů planety Lionel Messi bude trojnásobným otcem. Třicetiletý argentinský kanonýr ve…

Ředitel Sparty Kotalík: V zimě bude víc odchodů, s Jankem nejsme spokojeni

Ředitel Sparty Kotalík: V zimě bude víc odchodů, s…

Několik odchodů, vyřešení pozice „desítky“, ale především stabilizace. Takový je plán sparťanského vedení…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…