Škoda Rapid vs. Fabia Combi 1,2 TSI: Test spotřeby
Je lepší Rapid nebo Fabia Combi? Tato otázka nejspíš bude trápit řadu zákazníků při bloumání po showroomech domácí automobilky. Dnes ale nebudeme dva konkurenty z jedné stáje srovnávat ve standardním testu. Zaměříme se jen na to, který z vozů má nižší spotřebu paliva.
Ve spolupráci s časopisem Auto Tip jsme na různých druzích silnic vyzkoušeli současně oba modely. Vybaveny byly stejným motorem, přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1,2 TSI o výkonu 77 kW. Rozdíl je jen ve velikosti pneumatik (Rapid má větší), ostatní odlišnosti vyplývají z technických aspektů – Rapid má o 25 kg větší hmotnost, ale také výhodu šestistupňové převodovky.
Začínáme v redakci v Praze-Holešovicích. První kilometry se tandem škodovek proplétá centrem hlavního města. Fabia a Rapid jedou v těsném sledu za sebou, mezi semafory najedeme 28 km, než se dostaneme na okraj Prahy na Černý Most.
Zde začíná čtyřproudová silnice. Nastavujeme tempomat na tachometrových 130 km/h a ve zhruba stometrovém odstupu vyrážíme pryč z Prahy. V polovině cesty se kvůli stavebním pracím silnice R10 zužuje – dobrá příležitost vyměnit si pozice, aby se eliminoval vliv aerodynamické výhody pro druhé auto. Jestli někde, tak právě tady musí mít Rapid výhodu. Na šestku totiž točí 2750 min-1, zatímco pětka u Fabie posílá otáčky na 3050 min-1.
Po 62 dálničních kilometrech následuje zastávka v Mnichově Hradišti, cesta zpět povede pro okreskách a přes vesnice. Samozřejmostí je striktní dodržování rychlostních limitů. Alternativní varianta je časově náročnější, delší je ale jen nepatrně. Po 66 km jsme zpátky v Praze.
A jaký je výsledek? Rapid je nakonec úspornější ve všech jízdních režimech – ve městě jen nepatrně, ale mimo město i na dálnici uplatní výhodu šestistupňové převodovky a aerodynamicky výhodnějšího tvaru karoserie. Kdo jezdí častěji po dálnici, ten už skoro půllitrový rozdíl nejpíš vezme při rozhodování v potaz.
Srovnání zjištěné spotřeby benzinu | ||
Spotřeba [l/100 km] | Fabia Combi 1,2 TSI | Rapid 1,2 TSI |
Město | 6,4 | 6,3 |
Mimo město | 5,0 | 4,8 |
Dálnice | 6,7 | 6,3 |
Celkový průměr | 6,0 | 5,8 |