Škoda Superb - návrat mezi elitu

Škoda Superb - návrat mezi elitu

 
 

Od roku 2002 začne opouštět výrobní haly v Kvasinách automobil vyšší střední třídy Superb, kterým se Škodovka po více než půlstoletí vrátí k produkci velkých luxusních automobilů.

Mladoboleslavská automobilka se po dlouhých 52 letech vrátila k výrobě luxusních vozů, s jejichž produkcí měla bohaté zkušenosti již od 20. let minulého století. Do skončení jejich výroby v roce 1949 totiž sjelo z pásů výrobních linek celkem patnáct různých modelových řad. Pod kapotou velkých Škodovek pracovaly šestiválcové a osmiválcové motory se zdvihovými objemy od 1,8 l až do úctyhodných 6,6 l. Od roku 1925 se staly automobily s okřídleným šípem ve znaku dokonce prezidentskými vozidly - sám T. G. Masaryk totiž jezdil v šestiválcovém modelu značky Škoda. Velká část produkce byla navíc exportována do celého světa a dostala se kupříkladu též do Japonska, a to až k císařskému dvoru.

Tradice automobilu s názvem Superb (v překladu znamenající poněkud neskromné "skvělý, úžasný") se započala v roce 1934, kdy se představila čtyř- až šestisedadlová limuzína se šestiválcovým motorem o objemu 2,5 l a výkonu 40 kW, se kterým tento vůz vyvinul rychlost až 110 km/h. V rámci průběžných modernizací se pod kapotou objevila dokonce varianta s osmiválcem 4.0 a výkonem 70 kW. Jeho kariéra, a tím nadlouho i všech luxusních vozů Škoda, skončila v roce 1949.

Co zkoumavého pozorovatele na superbu bude asi zajímat nejvíce - je to opravdu jen zvětšený passat, jak tvrdily zlé jazyky již od okamžiku představení studie Montreux, nebo škodovka se vším všudy? Ty, kteří drží palce tradičnímu českému výrobci určitě potěšíme, protože design rozhodně nese stylistické rysy, na které jsme si již zvykli u fabie a octavie. Jde zejména o rozměrnou masku chladiče s již tradičním chromovaným rámečkem (mimochodem - tento prvek nese Volkswagen Passat po dlouhých letech teprve nyní v rámci posledního faceliftu), světlomety zužující se směrem k blatníkům a neméně typický nárazník, tvarovaný do podoby lehkého úsměvu. Také zadní partie s obdobně pojatým nárazníkem a koncovými svítilnami kopírujícími tvar zádě jsou pro vozy Škoda konce dvacátého století a počátku třetího tisíciletí charakteristické. Lehkou podobnost se zmíněným volkswagenem lze tedy nalézt pouze při pohledu z profilu, ovšem i zde najdeme odlišnosti. Prosklení superbu je stejně jako u fabie a octavie pouze v prostoru dveří, nikoliv v karoserii jako u passatu, tvar zadního sloupku je také bližší octavii, než čemukoliv jinému. Snad jen výrazné prolisy blatníků jsou podobné passatu, škodovka je však má výraznější. Když už zmiňujeme exteriér automobilu, sluší se dodat, že jej bude možné pořídit v celkem třinácti barvách, z nichž je deset metalických.

Daleko více podobných prvků s produkcí koncernu lze však najít v interiéru, tady však Škoda poněkud doplácí na koncernovou strategii. Tvar přístrojové desky, který se nápadně podobá nejen passatu, ale též octavii, toledu, golfu a dalším, se totiž nejspíš na pár dalších let stane typickým pro českého výrobce. Ostatní koncernové značky půjdou dále asi každý vlastní cestou, aby se vyhnuly výtkám přílišné unifikace, přičemž "černého Petra" pokračovatele tohoto stylingu ponese Škoda. Tvary interiéru nám tedy jsou důvěrně známé zejména z octavie, ale i přes jejich jednoduchost jim lze co do funkčnosti a ergonomie těžko něco vytýkat. I přes o něco menší šířku karoserie než je v této kategorii obvyklé, nabízí Superb obvyklý standard, což je způsobeno hlavně užším středovým tunelem, než bývá v této kategorii obvyklé. Opravdu velkorysá je však nová Škoda k cestujícím vzadu. Dostatek místa pro kolena i hlavu řadí superb na vrchol vyšší střední třídy, k pozoruhodným nápadům pak patří úložný prostor pro deštník v loketní opěrce levých zadních dveří, kam jej lze umístit i v případě, že je mokrý, protože je z tohoto prostoru zajištěn odvod vody. Cestující vpravo vzadu si navíc může pomocí tlačítek v přístrojové desce posouvat sedadlo před sebou, u vyšších stupňů výbavy má navíc možnost, pokud vpředu nikdo nesedí, sklopit si část opěradla a vytvořit tak oporu pro nohy, což zatím snad ještě nikoho nenapadlo.

Stranou zájmu konstruktérů nezůstal ani zavazadlový prostor. Ten má objem 0,462 m3 a lze v něm najít elektrickou zásuvku, upínací oka pro síť, dva sklopné háky (použité již u Fabie Sedan) a po sklopení loketní opěry lze vzniklým otvorem protáhnout například lyže. Od verze Comfort se zde nachází také systém CargoFlex, který ve složeném stavu zabírá minimum prostoru a po složení umožňuje umístění nákupu bez nebezpečí jeho rozházení po rozlehlé ploše "kufru".

Již základní verze Classic má s ohledem na danou třídu rozsáhlou základní výbavu. Přístrojová deska je vyvedena kompletně v černé barvě (horní část je černá u všech verzí) a ve výbavě najdeme mimo jiné dvouose nastavitelný volant, výškově seřiditelná sedadla vpředu s bederními opěrami, elektrické ovládání všech oken, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání, čtyři airbagy, klimatizaci, tónovaná skla, mlhovky, signalizaci poklesu hladiny náplně ostřikovačů a ocelová 16" kola.

Od verze Comfort je k dispozici kůží potažený volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy, litá 16" kola, samočinná klimatizace, schránka na deštník, systém CargoFlex, vnitřní zrcátko se samočinným cloněním a dešťové čidlo. Příjemnou drobností je i osvětlení okolí vozu při vystupování, jehož zdroj se nachází na spodní části zpětných zrcátek.

Vrcholná verze Elegance je osazena 17" litými koly, dřevěným obložením, bi-xenonovými světlomety (tedy xenonovými výbojkami pro potkávací i dálková světla), tempomatem, bodovým displejem, vyhříváním sedadel a sedadlem řidiče se třemi paměťmi nastavení. Na přání lze pořídit hlavové airbagy, střešní okno, parkovací senzory, přípravu pro mobilní telefon, paket pro špatné cesty, několik druhů audiosouprav a satelitní navigaci.

Škoda Superb je také doslova nabita moderní elektronikou. Všechny modely mají ABS a elektronickou závěrku diferenciálu EDS. V kombinaci s motorem 1,9 TDI je k dispozici navíc protiprokluzový systém ASR a regulace brzdného momentu motoru MSR. Systém ESP je standardem pro motory V6, u ostatních pak na přání a zahrnuje i elektronický brzdový asistent pro případ nouzového brždění. Elektronika tak bude vypomáhat vyspělému podvozku, jehož přední náprava má čtyřprvkové zavěšení, zatímco vzadu je kliková náprava s vlečenými rameny.

Superb se bude nabízet s trojicí zážehových a dvojicí vznětových motorů, k dispozici budou také tři převodovky. Motory 2,0/85 kW, 1,8T/110 kW a 1,9 TDI/96 kW jsou spřaženy s pětistupňovou mechanickou převodovkou, šestiválec 2,8/142 kW bude možné pořídit s tímtéž ústrojím, navíc ale i se samočinnou převodovkou s možností ručního řazení Tiptronic. Motor V6 2,5 TDI/114 kW dostane šestistupňovou mechanickou převodovku a k dispozici bude taktéž Tiptronic. Jednotlivé pohonné jednotky a jejich parametry jsou pro větší přehlednost uvedeny v tabulce technických údajů.

Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Nemohli jste dneska vstát? Jak se vyrovnat se změnou času

Nemohli jste dneska vstát? Jak se vyrovnat se změnou času

Změna času sice přichází pravidelně, každý rok ale přecejen způsobuje zásah do našeho biorytmu. Pro citlivější…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…