Škoda Superb - návrat mezi elitu

Škoda Superb - návrat mezi elitu

 
 

Od roku 2002 začne opouštět výrobní haly v Kvasinách automobil vyšší střední třídy Superb, kterým se Škodovka po více než půlstoletí vrátí k produkci velkých luxusních automobilů.

Mladoboleslavská automobilka se po dlouhých 52 letech vrátila k výrobě luxusních vozů, s jejichž produkcí měla bohaté zkušenosti již od 20. let minulého století. Do skončení jejich výroby v roce 1949 totiž sjelo z pásů výrobních linek celkem patnáct různých modelových řad. Pod kapotou velkých Škodovek pracovaly šestiválcové a osmiválcové motory se zdvihovými objemy od 1,8 l až do úctyhodných 6,6 l. Od roku 1925 se staly automobily s okřídleným šípem ve znaku dokonce prezidentskými vozidly - sám T. G. Masaryk totiž jezdil v šestiválcovém modelu značky Škoda. Velká část produkce byla navíc exportována do celého světa a dostala se kupříkladu též do Japonska, a to až k císařskému dvoru.

Tradice automobilu s názvem Superb (v překladu znamenající poněkud neskromné "skvělý, úžasný") se započala v roce 1934, kdy se představila čtyř- až šestisedadlová limuzína se šestiválcovým motorem o objemu 2,5 l a výkonu 40 kW, se kterým tento vůz vyvinul rychlost až 110 km/h. V rámci průběžných modernizací se pod kapotou objevila dokonce varianta s osmiválcem 4.0 a výkonem 70 kW. Jeho kariéra, a tím nadlouho i všech luxusních vozů Škoda, skončila v roce 1949.

Co zkoumavého pozorovatele na superbu bude asi zajímat nejvíce - je to opravdu jen zvětšený passat, jak tvrdily zlé jazyky již od okamžiku představení studie Montreux, nebo škodovka se vším všudy? Ty, kteří drží palce tradičnímu českému výrobci určitě potěšíme, protože design rozhodně nese stylistické rysy, na které jsme si již zvykli u fabie a octavie. Jde zejména o rozměrnou masku chladiče s již tradičním chromovaným rámečkem (mimochodem - tento prvek nese Volkswagen Passat po dlouhých letech teprve nyní v rámci posledního faceliftu), světlomety zužující se směrem k blatníkům a neméně typický nárazník, tvarovaný do podoby lehkého úsměvu. Také zadní partie s obdobně pojatým nárazníkem a koncovými svítilnami kopírujícími tvar zádě jsou pro vozy Škoda konce dvacátého století a počátku třetího tisíciletí charakteristické. Lehkou podobnost se zmíněným volkswagenem lze tedy nalézt pouze při pohledu z profilu, ovšem i zde najdeme odlišnosti. Prosklení superbu je stejně jako u fabie a octavie pouze v prostoru dveří, nikoliv v karoserii jako u passatu, tvar zadního sloupku je také bližší octavii, než čemukoliv jinému. Snad jen výrazné prolisy blatníků jsou podobné passatu, škodovka je však má výraznější. Když už zmiňujeme exteriér automobilu, sluší se dodat, že jej bude možné pořídit v celkem třinácti barvách, z nichž je deset metalických.

Daleko více podobných prvků s produkcí koncernu lze však najít v interiéru, tady však Škoda poněkud doplácí na koncernovou strategii. Tvar přístrojové desky, který se nápadně podobá nejen passatu, ale též octavii, toledu, golfu a dalším, se totiž nejspíš na pár dalších let stane typickým pro českého výrobce. Ostatní koncernové značky půjdou dále asi každý vlastní cestou, aby se vyhnuly výtkám přílišné unifikace, přičemž "černého Petra" pokračovatele tohoto stylingu ponese Škoda. Tvary interiéru nám tedy jsou důvěrně známé zejména z octavie, ale i přes jejich jednoduchost jim lze co do funkčnosti a ergonomie těžko něco vytýkat. I přes o něco menší šířku karoserie než je v této kategorii obvyklé, nabízí Superb obvyklý standard, což je způsobeno hlavně užším středovým tunelem, než bývá v této kategorii obvyklé. Opravdu velkorysá je však nová Škoda k cestujícím vzadu. Dostatek místa pro kolena i hlavu řadí superb na vrchol vyšší střední třídy, k pozoruhodným nápadům pak patří úložný prostor pro deštník v loketní opěrce levých zadních dveří, kam jej lze umístit i v případě, že je mokrý, protože je z tohoto prostoru zajištěn odvod vody. Cestující vpravo vzadu si navíc může pomocí tlačítek v přístrojové desce posouvat sedadlo před sebou, u vyšších stupňů výbavy má navíc možnost, pokud vpředu nikdo nesedí, sklopit si část opěradla a vytvořit tak oporu pro nohy, což zatím snad ještě nikoho nenapadlo.

Stranou zájmu konstruktérů nezůstal ani zavazadlový prostor. Ten má objem 0,462 m3 a lze v něm najít elektrickou zásuvku, upínací oka pro síť, dva sklopné háky (použité již u Fabie Sedan) a po sklopení loketní opěry lze vzniklým otvorem protáhnout například lyže. Od verze Comfort se zde nachází také systém CargoFlex, který ve složeném stavu zabírá minimum prostoru a po složení umožňuje umístění nákupu bez nebezpečí jeho rozházení po rozlehlé ploše "kufru".

Již základní verze Classic má s ohledem na danou třídu rozsáhlou základní výbavu. Přístrojová deska je vyvedena kompletně v černé barvě (horní část je černá u všech verzí) a ve výbavě najdeme mimo jiné dvouose nastavitelný volant, výškově seřiditelná sedadla vpředu s bederními opěrami, elektrické ovládání všech oken, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání, čtyři airbagy, klimatizaci, tónovaná skla, mlhovky, signalizaci poklesu hladiny náplně ostřikovačů a ocelová 16" kola.

Od verze Comfort je k dispozici kůží potažený volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy, litá 16" kola, samočinná klimatizace, schránka na deštník, systém CargoFlex, vnitřní zrcátko se samočinným cloněním a dešťové čidlo. Příjemnou drobností je i osvětlení okolí vozu při vystupování, jehož zdroj se nachází na spodní části zpětných zrcátek.

Vrcholná verze Elegance je osazena 17" litými koly, dřevěným obložením, bi-xenonovými světlomety (tedy xenonovými výbojkami pro potkávací i dálková světla), tempomatem, bodovým displejem, vyhříváním sedadel a sedadlem řidiče se třemi paměťmi nastavení. Na přání lze pořídit hlavové airbagy, střešní okno, parkovací senzory, přípravu pro mobilní telefon, paket pro špatné cesty, několik druhů audiosouprav a satelitní navigaci.

Škoda Superb je také doslova nabita moderní elektronikou. Všechny modely mají ABS a elektronickou závěrku diferenciálu EDS. V kombinaci s motorem 1,9 TDI je k dispozici navíc protiprokluzový systém ASR a regulace brzdného momentu motoru MSR. Systém ESP je standardem pro motory V6, u ostatních pak na přání a zahrnuje i elektronický brzdový asistent pro případ nouzového brždění. Elektronika tak bude vypomáhat vyspělému podvozku, jehož přední náprava má čtyřprvkové zavěšení, zatímco vzadu je kliková náprava s vlečenými rameny.

Superb se bude nabízet s trojicí zážehových a dvojicí vznětových motorů, k dispozici budou také tři převodovky. Motory 2,0/85 kW, 1,8T/110 kW a 1,9 TDI/96 kW jsou spřaženy s pětistupňovou mechanickou převodovkou, šestiválec 2,8/142 kW bude možné pořídit s tímtéž ústrojím, navíc ale i se samočinnou převodovkou s možností ručního řazení Tiptronic. Motor V6 2,5 TDI/114 kW dostane šestistupňovou mechanickou převodovku a k dispozici bude taktéž Tiptronic. Jednotlivé pohonné jednotky a jejich parametry jsou pro větší přehlednost uvedeny v tabulce technických údajů.

Komentář Pavla Veselého: Kardinálská lekce demokracie Komentář Pavla Veselého: Kardinálská lekce demokracie

Neustále mluvíme o demokracii. Slovo, které nám slouží…

Neschopnost, sabotáž. Kalousek zostra burcuje TOP 09 k progresu Neschopnost, sabotáž. Kalousek zostra burcuje TOP 09 k progresu

Končící předseda TOP 09 Miroslav Kalousek na sněmu strany…

Aston Martin vstává z mrtvých. Chystá se na burzu a slaví úspěch s novinkami Aston Martin vstává z mrtvých. Chystá se na burzu a slaví úspěch s novinkami

Britský výrobce sportovních vozů Aston Martin se pomalu…

Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 





 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky PLEŠTEŠE! Vánoční dopisy dětí vás dostanou

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky…

Ježíšek to kolikrát nemá jednoduché a rodiče už vůbec ne! Rozklíčovat přání vašeho potomka, pokud psal vánoční…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

Boleslav bez Uhrina. Kouč skončil v nemocnici, pro hráče to byl šok

Boleslav bez Uhrina. Kouč skončil v nemocnici, pro…

Velmi nepříjemná zpráva postihla kabinu Mladé Boleslavi před utkáním na Dukle. Čtvrteční trénink ještě vedl…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…