Škoda Superb - návrat mezi elitu

Škoda Superb - návrat mezi elitu

 
 
8.10. 2001

Od roku 2002 začne opouštět výrobní haly v Kvasinách automobil vyšší střední třídy Superb, kterým se Škodovka po více než půlstoletí vrátí k produkci velkých luxusních automobilů.

Mladoboleslavská automobilka se po dlouhých 52 letech vrátila k výrobě luxusních vozů, s jejichž produkcí měla bohaté zkušenosti již od 20. let minulého století. Do skončení jejich výroby v roce 1949 totiž sjelo z pásů výrobních linek celkem patnáct různých modelových řad. Pod kapotou velkých Škodovek pracovaly šestiválcové a osmiválcové motory se zdvihovými objemy od 1,8 l až do úctyhodných 6,6 l. Od roku 1925 se staly automobily s okřídleným šípem ve znaku dokonce prezidentskými vozidly - sám T. G. Masaryk totiž jezdil v šestiválcovém modelu značky Škoda. Velká část produkce byla navíc exportována do celého světa a dostala se kupříkladu též do Japonska, a to až k císařskému dvoru.

Tradice automobilu s názvem Superb (v překladu znamenající poněkud neskromné "skvělý, úžasný") se započala v roce 1934, kdy se představila čtyř- až šestisedadlová limuzína se šestiválcovým motorem o objemu 2,5 l a výkonu 40 kW, se kterým tento vůz vyvinul rychlost až 110 km/h. V rámci průběžných modernizací se pod kapotou objevila dokonce varianta s osmiválcem 4.0 a výkonem 70 kW. Jeho kariéra, a tím nadlouho i všech luxusních vozů Škoda, skončila v roce 1949.

Co zkoumavého pozorovatele na superbu bude asi zajímat nejvíce - je to opravdu jen zvětšený passat, jak tvrdily zlé jazyky již od okamžiku představení studie Montreux, nebo škodovka se vším všudy? Ty, kteří drží palce tradičnímu českému výrobci určitě potěšíme, protože design rozhodně nese stylistické rysy, na které jsme si již zvykli u fabie a octavie. Jde zejména o rozměrnou masku chladiče s již tradičním chromovaným rámečkem (mimochodem - tento prvek nese Volkswagen Passat po dlouhých letech teprve nyní v rámci posledního faceliftu), světlomety zužující se směrem k blatníkům a neméně typický nárazník, tvarovaný do podoby lehkého úsměvu. Také zadní partie s obdobně pojatým nárazníkem a koncovými svítilnami kopírujícími tvar zádě jsou pro vozy Škoda konce dvacátého století a počátku třetího tisíciletí charakteristické. Lehkou podobnost se zmíněným volkswagenem lze tedy nalézt pouze při pohledu z profilu, ovšem i zde najdeme odlišnosti. Prosklení superbu je stejně jako u fabie a octavie pouze v prostoru dveří, nikoliv v karoserii jako u passatu, tvar zadního sloupku je také bližší octavii, než čemukoliv jinému. Snad jen výrazné prolisy blatníků jsou podobné passatu, škodovka je však má výraznější. Když už zmiňujeme exteriér automobilu, sluší se dodat, že jej bude možné pořídit v celkem třinácti barvách, z nichž je deset metalických.

Daleko více podobných prvků s produkcí koncernu lze však najít v interiéru, tady však Škoda poněkud doplácí na koncernovou strategii. Tvar přístrojové desky, který se nápadně podobá nejen passatu, ale též octavii, toledu, golfu a dalším, se totiž nejspíš na pár dalších let stane typickým pro českého výrobce. Ostatní koncernové značky půjdou dále asi každý vlastní cestou, aby se vyhnuly výtkám přílišné unifikace, přičemž "černého Petra" pokračovatele tohoto stylingu ponese Škoda. Tvary interiéru nám tedy jsou důvěrně známé zejména z octavie, ale i přes jejich jednoduchost jim lze co do funkčnosti a ergonomie těžko něco vytýkat. I přes o něco menší šířku karoserie než je v této kategorii obvyklé, nabízí Superb obvyklý standard, což je způsobeno hlavně užším středovým tunelem, než bývá v této kategorii obvyklé. Opravdu velkorysá je však nová Škoda k cestujícím vzadu. Dostatek místa pro kolena i hlavu řadí superb na vrchol vyšší střední třídy, k pozoruhodným nápadům pak patří úložný prostor pro deštník v loketní opěrce levých zadních dveří, kam jej lze umístit i v případě, že je mokrý, protože je z tohoto prostoru zajištěn odvod vody. Cestující vpravo vzadu si navíc může pomocí tlačítek v přístrojové desce posouvat sedadlo před sebou, u vyšších stupňů výbavy má navíc možnost, pokud vpředu nikdo nesedí, sklopit si část opěradla a vytvořit tak oporu pro nohy, což zatím snad ještě nikoho nenapadlo.

Stranou zájmu konstruktérů nezůstal ani zavazadlový prostor. Ten má objem 0,462 m3 a lze v něm najít elektrickou zásuvku, upínací oka pro síť, dva sklopné háky (použité již u Fabie Sedan) a po sklopení loketní opěry lze vzniklým otvorem protáhnout například lyže. Od verze Comfort se zde nachází také systém CargoFlex, který ve složeném stavu zabírá minimum prostoru a po složení umožňuje umístění nákupu bez nebezpečí jeho rozházení po rozlehlé ploše "kufru".

Již základní verze Classic má s ohledem na danou třídu rozsáhlou základní výbavu. Přístrojová deska je vyvedena kompletně v černé barvě (horní část je černá u všech verzí) a ve výbavě najdeme mimo jiné dvouose nastavitelný volant, výškově seřiditelná sedadla vpředu s bederními opěrami, elektrické ovládání všech oken, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání, čtyři airbagy, klimatizaci, tónovaná skla, mlhovky, signalizaci poklesu hladiny náplně ostřikovačů a ocelová 16" kola.

Od verze Comfort je k dispozici kůží potažený volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy, litá 16" kola, samočinná klimatizace, schránka na deštník, systém CargoFlex, vnitřní zrcátko se samočinným cloněním a dešťové čidlo. Příjemnou drobností je i osvětlení okolí vozu při vystupování, jehož zdroj se nachází na spodní části zpětných zrcátek.

Vrcholná verze Elegance je osazena 17" litými koly, dřevěným obložením, bi-xenonovými světlomety (tedy xenonovými výbojkami pro potkávací i dálková světla), tempomatem, bodovým displejem, vyhříváním sedadel a sedadlem řidiče se třemi paměťmi nastavení. Na přání lze pořídit hlavové airbagy, střešní okno, parkovací senzory, přípravu pro mobilní telefon, paket pro špatné cesty, několik druhů audiosouprav a satelitní navigaci.

Škoda Superb je také doslova nabita moderní elektronikou. Všechny modely mají ABS a elektronickou závěrku diferenciálu EDS. V kombinaci s motorem 1,9 TDI je k dispozici navíc protiprokluzový systém ASR a regulace brzdného momentu motoru MSR. Systém ESP je standardem pro motory V6, u ostatních pak na přání a zahrnuje i elektronický brzdový asistent pro případ nouzového brždění. Elektronika tak bude vypomáhat vyspělému podvozku, jehož přední náprava má čtyřprvkové zavěšení, zatímco vzadu je kliková náprava s vlečenými rameny.

Superb se bude nabízet s trojicí zážehových a dvojicí vznětových motorů, k dispozici budou také tři převodovky. Motory 2,0/85 kW, 1,8T/110 kW a 1,9 TDI/96 kW jsou spřaženy s pětistupňovou mechanickou převodovkou, šestiválec 2,8/142 kW bude možné pořídit s tímtéž ústrojím, navíc ale i se samočinnou převodovkou s možností ručního řazení Tiptronic. Motor V6 2,5 TDI/114 kW dostane šestistupňovou mechanickou převodovku a k dispozici bude taktéž Tiptronic. Jednotlivé pohonné jednotky a jejich parametry jsou pro větší přehlednost uvedeny v tabulce technických údajů.

Hušák vyvázl, Česká unie sportu stáhla žalobu. Požadovala miliardu Hušák vyvázl, Česká unie sportu stáhla žalobu. Požadovala miliardu

Česká unie sportu stáhla žalobu na bývalého ředitele…

Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí

Politici mají i pro otrlé jedince vždy připravené nějaké…

Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik

Čtyřicet miliard korun. Na tolik má vyjít stavba prvního…

Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Dnes 08:00

Existuje hned několik cest, jak se stát z motoristy povinně chodcem. Vůbec přitom nemusíte nasbírat dvanáct trestných bodů. Ve všech případech se připravte na úřední peripetii a další náklady, když budete chtít zase řídit.




Blesk.cz

Náplavka plná výskajících dětí? Sobotní Ratolest Fest chystá zábavu u Vltavy

Náplavka plná výskajících dětí? Sobotní Ratolest…

Náplavka se v sobotu 26. května promění v dětské hřiště. Důvodem je další ročník Ratolest Festu, který zaplní…

Mluvit o něm není bezpečné! Z koho má pašeračka Tereza strach?

Mluvit o něm není bezpečné! Z koho má pašeračka…

Velmi otevřená zpověď, která má ale i nadále svá tajemná místa! Tereza H. (22), která je v Pákistánu obviněná z…

 

iSport.cz

Senzační James dal 46 bodů, řežbu Clevelandu s Bostonem rozhodne 7. zápas

Senzační James dal 46 bodů, řežbu Clevelandu s…

O vítězi Východní konference NBA mezi basketbalisty Clevelandu a Bostonu rozhodne až sedmý zápas. Ten šestý…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Pomůže konopí na bipolární poruchu?

Cyril Höschl: Pomůže konopí na bipolární poruchu?

Projevy stáří jsou často bolestné, ponižující, a hlavně deprimující. Jak léčit třes rukou při maniodepresívním…

Hinduistický svátek Thaipusam aneb S háky v zádech za bohy

Hinduistický svátek Thaipusam aneb S háky v zádech za bohy

Fyzické utrpení považují hinduisté za jeden z nejčistších darů, jaké může člověk božstvu obětovat. A tak se…