Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda zůstane v rallye ve WRC2, do nejvyšší ligy se nevrátí

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Volkswagen zastavil projekt soutěžního Pola WRC a od příští sezóny už v nejvyšší lize automobilových soutěží účinkovat nebude. Je to šance pro Škodu?

Volkswagen zarazil pokračování továrního týmu v automobilových soutěžích. Jistě, jedním z důvodů je Dieselgate, i když speciály nejezdí na naftu, přece jen se musel skandál někde odrazit. Ukončení sportovních aktivit je vlastně logickým krokem... Náklady na účast jsou samozřejmě pro normálního smrtelníka enormní, jedná se o obrovské částky, ale velký koncern si je může dovolit. Jenže Volkswagen sám je také akciovou společností...

Polo R WRC ve čtyřech sezónách světovému soutěžnímu mistrovství dominovalo. Značka, respektive tovární stáj získala všechna prvenství mezi týmy a Sébastien Ogier se už v počtu titulů vyrovnal Juhovi Kankkunenovi a Tommimu Mäkinenovi. Znamená to 42 absolutních výher v jednotlivých podnicích a 621 prvenství ve speciálních testech, tedy rychlostních zkouškách, do konce letošního seriálu zbývá poslední klání v Austrálii.

VW ale zařízl projekt na začátku listopadu a zpráva přišla jako blesk z čistého nebe. Přitom speciály pro nový ročník už jsou prakticky hotové a dávno jezdí. Co s nimi bude dál? Německá automobilka dala jasně najevo, že je neprodá soukromníkům a prostě a jednoduše je zakonzervuje. Nejspíše jako exponáty pro tovární muzeum.

Objevily se spekulace o tom, že by jejich potenciálu včetně technického balíčku mohla využít Škoda a vrátit se do prestižní kategorie, kde naposledy působila s Fabií první generace. Volkswagenu by se tak investované finanční prostředky mohly vrátit. Vždyť vlastně s trochou nadsázky stačí „střeva“ obalit jinou karoserií...

Fanoušky ale šéf mladoboleslavské automobilky zklame. Tyto zvěsti naprosto vyloučil. „To se nestane,“ řekl v projevu u příležitosti mezinárodní novinářské premiéry nového Kodiaqu. „Užíváme si úspěchů ve WRC2. Máme zákaznický program, který nás takřka nic nestojí a můžeme získat titul. Proč bychom to měnili?“ Upřímně, má samozřejmě pravdu. Fabia R5 je úspěšným pokračovatelem verze Super 2000 v předchozí generaci a okřídlený šíp by s návratem do WRC příliš riskoval.

Samozřejmě, že je hezké vidět naše vozy v nejvyšších patrech a kdyby se konečně někomu podařilo v rallye započítávané do MS zvítězit, byl by to úspěch. Jenže komerční dopad není takový a nárůst image rovněž ne. Ekonomicky se zkrátka a dobře v tuto chvíli jedná o naprostý nesmysl. Volkswagen se léta nachází v pozici lídra prodeje nových vozů na starém kontinentu, samotná Škoda nikoliv.

Podle Maiera je návratnost investic ve WRC2 nejlepší, jaká může být, takže vlastně není o co stát. A v blízké budoucnosti se Škoda v sériové produkci zaměří na digitalizaci a elektrifikaci. „Obě tyto iniciativy nabízejí mnohem více obchodních příležitostí než jakékoliv jiné způsoby utrácení peněz,“ dodal ještě. Vše se zdá být v naprostém pořádku. Mladá Boleslav se soutěží nevzdá, působí ve třídě, kde je jí nejlépe. Má zde přece jen obrovskou a dlouholetou tradici, účast továrního týmu je svým způsobem zábavou a pomyslnou třešničkou na dortu. A stavba speciálů na zakázku pro soukromníky přináší zisky...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - IbizaFR
15. 11. 2016 18:14
Škoda
určitě do rallye patří, vždyť už sériová Octa 230 je rychlejší než 458 Italia >:D >:-[] >:-[] >:-[]
Avatar - KANKUNEN
15. 11. 2016 15:19
To je paráda,
Jen takto budou škodovky jezdit na běžných rally v Česku