Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spalovací motory mají budoucnost, tvrdí odborník a upozorňuje na zdánlivou čistotu elektrovozů

redakce AUTO.CZ
Diskuze (70)
Oblastí, kde se dá ještě zlepšit účinnost a snížit emise spalovacích motorů, je například řízení spalování.

Aktuálním tématem v oblasti automobilového průmyslu je potenciál různých typů pohonů. Podle ředitele Centra vozidel udržitelné mobility (CVUM) Bohumila Mareše má perspektivu zatím i spalovací motor, například při použití alternativních paliv. Centrum sídlí v Roztokách u Prahy. Výsledky výzkumu a vývoje jeho zástupci, ale i řada dalších odborníků představují na třídenní konferenci Sympozium AutoSympo 2017, která dnes v Roztokách začala.

CVUM a Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel spojují pracovníky a postgraduální studenty Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení v Praze s dalšími výzkumnými a vývojovými pracovišti a průmyslovými partnery.

Program konference je zaměřený mimo jiné na současné možnosti vývoje, využití a provoz vozidel s alternativními pohony a také vývoj spalovacích motorů včetně snižování jejich spotřeby, snižování množství vypouštěných emisí, část konference se také zaměří na pokročilé asistenční systémy.

Podle Mareše už je poměrně běžně rozšířenou alternativou k benzinu a naftě stlačený zemní plyn, CNG. Právě plynná paliva mají budoucnost, uvedl. Ve výzkumném centru v Roztokách je také speciální zařízení pro míchání směsí různých plynů pro spalovací motory. Oblastí, kde se dá ještě zlepšit účinnost a snížit emise, je například řízení spalování.

"Myslím, že zdaleka nejenom můj názor je, že se spalovacím motorem budeme žít ještě dost desítek let, než ho dokážeme nahradit něčím jiným," uvedl Mareš. Čistota provozu elektromobilů může podle něj být jen zdánlivá, pokud použitá elektřina pochází ze zdrojů, jako jsou tepelné elektrárny na hnědé uhlí, a ne z obnovitelných zdrojů.

Elektromobily jsou v současnosti vhodné do oblastí s hustou dopravou, například ve městech, kde uleví od emisí, ale spalovací motory nedokážou v nejbližších letech nahradit.

Podle Mareše je největšího pokroku dosahováno v oblastech, které jsou nejméně prozkoumané, velký potenciál pro rozvoj tak lze očekávat v elektropohonech a hybridních pohonech. "V případě spalovacích motorů je ten potenciál sice ještě pořád značný, ale procentuálně k tomu, co už vyzkoumané je, máme omezené možnosti," dodal ředitel.

Centrum vozidel udržitelné mobility spolupracuje se společnostmi z automobilového průmyslu, přesný rozsah kooperace ale nelze kvůli utajení projektů veřejně prezentovat. Propojení však podle ředitele velmi dobře funguje a nové technologie nacházejí uplatnění v automobilovém průmyslu. Centrum se snaží získat i další firmy pro spolupráci, například z oblasti materiálů pro použití v konstrukci motorů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (70)
11. 11. 2017 08:39
Re: Fostek je rád,
a kdo postavi vsecky ty nabijeci stanice ? a na kolik miliard to vyjde EON,CEZ ? Protoze odber se zvetsi nekolikanasobne ve spickach, kdyz se bude nabijet 5,10,20 aut na jedne nabijeci stanici. Obavam se, ze cena nebude ale vubec hezka, protoze skrz vsecky tyto naklady muze stat kWh do auta nehorazny peníz. Prohlaseni a vize mest nedejboze statu o zakazu toho ci toho jsou jen velka gesta bez rozumu.

Fotovoltaika - ve dne snad,co v noci ? Zrovna vecer lidi dojizdeji domu a davaj auticka nabijet pres noc, nedejboze v zime, kdy je tma uz ve 4 hodiny...

větrné turbíny - kde jich neni jen par vedle sebe ? vsude to odmitaj, hyzdi to krajinu... a naklady na prenos pripadneho velkeho vykonu pres soustavu bude taky otazka neuveritelnych financi...

jaderné štěpení - stale platilo a plati, ze EON/CEZ vic utrzi kdyz elektriku vyveze mimo CR nez aby ju udaval v CR "za levno", az se naplni kapacita temelina/dukovan, tak nazdar. A EK se tezce cuka, aby vubec povolili stavbu dalsich bloku.

vypada to dost blede a na lepsi casy nesvita ani za 10 let.
5. 11. 2017 16:53
Re: Klamstvo, klamstvo, klamstvo
K tomu prvnímu odstavci:
Když opustíme spalovací pohony, tak elektrické pohony se tu budou snášet sami z nebe, že kvantum lidí přijde o práci a novou si nenajde?
A nelitujete kováře, že přišli o živobytí, protože nastoupil automobilismus?
5. 11. 2017 16:50
Re: Jde o jedno, o cenu baterií ???
Totéž mohu říct já: "Automobilky si za náhradní díly na EV účtují tolik, protože můžou" Nevím, co jsi tím chtěl říct. I u náhradních dílů na spalovací auta existuje aftermarketový trh, kde díly nepocházejí od výrobce.
A stejně je spalovací motor komplikovanější, DRAŽŠÍ a má více dílů než elektromotor+baterie. Stačí se podívat na ETK u BMW na webu a srovnat si i3 třeba s 320i.
3. 11. 2017 22:37
Re: Jde o jedno, o cenu baterií ???
Automobilky si za náhradní motory účtují tolik, protože můžou. Podobně jsou si schopny říct 150-200 tisíc za převodovku. Když G7 začínal někde na 335 tisících, polomotor pro něj asi nevyšel na €10k. Když potřebuješ nový, tak nemáš kam jít. U náhradních baterií asi zatím nebudou mít velké marže. A možná se do téhle pozice nikdy úplně nedostanou, protože je snadnější postavit náhradní baterii než motor, takže spíš budou existovat firmy, které nabídnou alternativu. I když by to časem určitě rády dělaly i s bateriemi.

Věřím, že by e-Golf mohl být levnější. Předpokládám, že se VW snaží podojit trh. Tedy využít zvýhodnění. A i kdyby měl případně drahé baterie (mám takový pocit, že u e-up! uváděli přes 300 tisíc jako náklady na výrobu baterie), neznamená to, že je nelze vyrobit levněji. I když si vezmeme Nissan, který se podle mne snažil, Leaf pořád vycházel citelně dráž. Baterie není na úrovni spalovacího motoru (řekněme, že by převodovka mohla pokrýt elektromotor a elektroniku). A teď si představ, co by to s cenou udělalo, kdyby to auto mělo mít dojezd 500 km (a ne v NEDC).
3. 11. 2017 21:55
Re: Jde o jedno, o cenu baterií ???
Neřekl bych, že Norsko zaskočily dotace na EV. Oni nemají dotace na EV jako spíše daňové úlevy. No a už dosáhli bodu, kdy zvýhodňování není potřeba.
Tak jako dneska "dotuje" Praha EV tím, že jim umožňuje parkovat kdekoliv po Praze v modré zóně (což nemohou ani místní(!), ti mohou parkovat jen ve své části Prahy), tak jednou to skončí, když už elektromobilů bude tolik, že by modré zóny přestaly mít svůj smysl.