21.11. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Špatný rok pro šéfy automobilek. Které značky letos měnily vedení?

 

Rupert Stadler, Sergio Marchionne, Elon Musk či naposledy Carlos Ghosn, to jsou šéfové automobilek, kteří letos z různých důvodů skončili ve funkci.

Rok 2018 si v automobilovém světě budeme pamatovat nejen kvůli nástupu nových elektromobilů nebo novým emisním normám v Evropské unii, které silně ovlivnily nabídku jednotlivých značek, ale také kvůli hned několika změnám ve vedení klíčových automobilek světa.

Zatím poslední změnou je konec Carlose Ghosna ve funkci předsedy správní rady Nissanu. Čtyřiašedesátiletý manažer narozený v Brazílii byl v listopadu odvolán v reakci na zadržení japonskými úřady, byl totiž obviněn z využívání firemních peněz pro vlastní účely a z podhodnocování osobních příjmů ve finančních výkazech, za což mu hrozí až 10 let vězení. Zatím však úřady z ničeho oficiálně obviněn nebyl, jde jen o interní vyšetřování. Vedle Ghosna měl podle Nissan podíl na finančních podvodech také další člen rady, Greg Kelly.

Naopak alianční partner Nissan, Renault, Ghosna zatím podržel a ze svého vedení ho zatím neodvolal, jeho funkce však v době jeho nepřítomnosti bude zastupovat výkonný ředitel Thierry Bolloré. I proto se rozjely konspirační teorie, že manažera s libanonskými předky ve skutečnosti sesadil zbytek vedení japonské automobilky, kterému se nelíbí stále užší spolupráce s Renaultem a žádá více samostatnosti. Ghosn naopak prosazoval ještě silnější propojení v rámci aliance, třeba včetně většího sdílení komponentů nebo sjednocení servisního zázemí.

Ať už to puč byl, nebo nebyl, se teprve asi dozvíme. Zatím pouze vidíme, že se akcie obou aliančních partnerů v reakci na odvolání Ghosna výrazně propadly.

V podobném duchu skončil ve vedení i generální ředitel automobilky Audi Rupert Stadler, který v této funkci působil od roku 2007. O něm se dlouho říkalo, že o skandálu Dieselgate dobře věděl, přesto rošádu ve vedení koncernu VW Group v reakci na tuto kauzu přestál a navzdory opakujícím se zprávám o možném odvolání ve vedení Audi zůstával. To se však změnilo letos v létě.

V červnu byl totiž Stadler zadržen německými úřady v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi. Do vazby byl vzat proto, že by se mohl snažit o maření vyšetřování. Hned den na to byl Stadler ingolstadtskou automobilkou suspendován a na jeho místo byl prozatímně jmenován šéf prodeje Bram Schot.

Ve vazbě Stadler nakonec setrval až do konce října, kdy musel složit nespecifikovanou kauci a zdržet se kontaktů s osobami důležitými pro vyšetřování. Mezitím jej však automobilka na začátku října odvolala z pozice, kdy se s ním domluvila na okamžitém ukončení kontraktu. Odůvodnila to tím, že Stadler z vazby není schopen plnit své pracovní povinnosti. V čele čtyř kruhů mezitím setrvává dočasný šéf Bram Schot, který však podle zákulisních zpráv bude časem nahrazen Markusem Duesmannem, který dříve vyvíjel motory u BMW.

Právě v koncernu Volkswagen Group se toho během roku stalo vícero. Na začátku roku se podle na podzim oznámeného plánu v čele Bugatti objevil Stephan Winkelmann, dosavadní vedoucí divize Audi Sport. Nahradil Wolfganga Dürheimera, který z pozice šéfa Bugatti a Bentley odešel na vlastní žádost. V čele Bentley ho pak od února vystřídal Adrian Hallmark, dosavadní ředitel globální strategie automobilky Jaguar Land Rover. Na pozici šéfa Audi Sport pak místo Winkelmanna dnes působí Michael-Julius Renz, dosavadní vedoucí čínského zastoupení ingolstadtské značky.

V dubnu se navíc měnil i generální ředitel celé skupiny, když Mathiase Müllera vystřídal Herbert Diess, do té doby šéf mateřské značky Volkswagen.

Müllerovi se sice koncern povedlo vyvést z krize po skandálu s emisními podvody, přesto pro plánovanou další reorganizaci vybrala správní rada jiného člověka, právě Diesse, který pro to měl mít lepší předpoklady. Matthias Müller, bývalý šéf značky Porsche, tak ve vedení německého koncernu zůstal ani ne tři roky, ve funkci působil od září 2015.

Vedení musela změnit i další globálně působící automobilka, Fiat Chrysler Automobiles. V tomto případě byl ale důvod mnohem smutnější, šéfa vystřídala z důvodu zdravotním komplikacím toho dosavadního, Sergia Marchionneho, které vedly k jeho smrti. Marchionne byl z čela Fiatu a Ferrari narychlo odvolán na konci července, což koncern vysvětlil zdravotními obtížemi svého šéfa. Firma tehdy nejasně uvedla, že se u Marchionneho objevily nečekané zdravotní komplikace po chirurgickém zákroku, kterého se tehdy zúčastnil.

Co zprvu vypadalo jako rutinní zákrok, se následně ukázalo jako závažný problém. Jen pár dní po oznámení o změně ve vedení FCA totiž Sergio Marchionne zemřel. Ukázalo se totiž, že v nemocnici ležel kvůli rakovině, zhoubnému nádoru v rameni. Během operace však utrpěl embolii, po níž skončil v kómatu, během něhož byl udržován jen pomocí přístrojů. Problémy vyústily v nenávratná poškození mozku, z nichž už Marchionnemu bohužel nebylo pomoci.

Ve funkci šéfa FCA tak Marchionneho vystřídal dosavadní vedoucí Jeepu Mike Manley, zatímco předsedou představenstva a prezidentem Ferrari se zase stal John Elkann, vnuk Gianniho Agnelliho. Ke změně ve vedení nakonec došlo předčasně, naplánována byla na příští rok, kdy sám Marchionneho chtěl odejít do důchodu. Bohužel to však už nestihl. Krátce před smrtí se alespoň se světem rozloučil stylově, když oznámil velkolepé budoucí plány pro značky Maserati a Alfa Romeo, zahrnující elektrický sporťák Maserati Alfieri, novou Alfu GTV nebo supersport Alfa 8C.

A šéfa musel změnit také americký výrobce elektromobilů Tesla. V tomto případě byl však důvod zcela jiný, a to srpnový tweet dosavadního šéfa, Elona Muska. V něm překvapil finanční trhy, když oznámil, že uvažuje o převzetí Tesly a stažení jejích akcií z veřejného obchodování s tím, že má na tento krok zajištěno financování. Následně se ale ukázalo, že se s potenciálnímu investory teprve jedná a žádná dohoda ještě není.

To se nelíbilo americké Komisi pro kontrolu cenných papírů (SEC), která Muska za tweet obvinila z podvodu. Zpráva byla podle jejího úsudku nepravdivá a zavádějící, navíc poškodila investory. Regulátor tak žádal zaplacení pokuty a Muskovo odvolání z funkce, k čemuž nakonec skutečně došlo. Automobilka se s komisí dohodla na tom, že Musk odstoupí z funkce předsedy správní rady a do této funkce nebude smět být zvolen v následujících třech letech.

Na pozici jej nahradila žena, Robyn Denholmová, dosavadní finanční ředitelka australské komunikační společnosti Telstra. Ta už od roku 2014 pracuje jako vedoucí kontrolního výboru Tesly, s automobilkou a jejími financemi tak už má bohaté zkušenosti.

A aby toho nebylo málo, měnilo se též vedení malovýrobce sporťáků Lotus. Generální ředitel Jean-Marc Gales v červnu odešel z funkce po takřka čtyřech letech, a to v rámci změny majitele. Lotus loni koupila čínská automobilka Geely, ve vedení firmy z Hethelu vystřídal Feng Qingfeng, viceprezident a technický ředitel Geely. Gales ale podle svých slov odešel z osobních důvodů s tím, že je potřeba se posunout dále.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky

Start-up GlamSt uruguayské podnikatelky Agustiny Sartori…

Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem

Evropský parlament dnes schválil obchodní dohodu s…

Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše?

Premiéra Babiše jeho kauzy ohrožují, i když ho…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Kontroverzní Centrum Palmovka, kde má sídlit záchranka a radnice: Praha 8 bude jednat o dokončení stavby

Kontroverzní Centrum Palmovka, kde má sídlit…

Praha 8 chce jednat s firmou Metrostav o dostavbě Centra Palmovka. Společnost v listopadu kvůli chybějícím…

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání, moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání,…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

 

iSport.cz

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily a koho ještě chce?

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily…

Dva tituly, jeden tým. Tak by se dala shrnout nadvláda Komety nad posledními dvěma extraligovými ročníky.…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s francouzskou revolucí a proč zrovna žlutá vesta?

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s…

Francouzi vraždí policii i sebe navzájem kvůli zdražení pohonných hmot. Cizinci se to musí zdát naprosto šílené…