Střípky z historie Audi: značce DKW je 100 let

Střípky z historie Audi: značce DKW je 100 let

 
 

Původní projekt parního stroje nebyl úspěšný, co ale zůstalo bylo zaujetí pro dopravní prostředky a zkratka DKW (z originálního Dampfkraftwagen, čili vůz poháněn parou).

Přesně před sto lety založil Dán Jørgen Skafte Rasmussen ve městečku Zschopau nedaleko Chemnitz malou továrnu. Zprvu vyráběla hlavně zařízení pro parní stroje a když se domníval, že problematice páry rozumí dostatečně, pokusil se v roce 1916 vyrobit automobil poháněný parou. Projekt se nevydařil, co ale zůstalo bylo zaujetí pro dopravní prostředky a zkratka DKW (z originálního Dampfkraftwagen, čili vůz poháněn parou).

V roce 1919 sestrojil Rasmussen maličký dvoutaktní motor, který byl nazýván „Des Knaben Wunsch“ (“Chlapcův sen”). Z počátku se prodával čistě jako zábavná hračka, později byl zvětšen a začal se montovat do jízdních kol jako podpůrný agregát. Později, v roce 1922, se z něj zrodil první motocyklový motor známý jako „Das Kleine Wunder” („Malý zázrak”). Pod vedením Jørgen Skafte Rasmussena, manažera Carla Hahna a hlavního konstruktéra Hermanna Webera se z DKW se vyvinul největší výrobce motocyklů a na konci dvacátých let byla továrna v Zschopau největší svého druhu na světě. A tak se stalo, že Rasmussen udělal další logický krok – převzal továrnu společnosti Audi ve Zwickau aby po dvou letech již sjížděly z výroby první automobily s dvoutaktním motorem DKW o zdvihovém objemu 600 kubických centimetrů. Měly dřevěnou konstrukci, koženkové čalounění, kyvné nápravy a pohon předních kol. Tak ze zrodil automobil DKW Front, který svého času patřil k nejprodávanějším malým vozům v Německu vůbec.

Následně roku 1932 se následkem světové krize sloučily společnosti Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW) z Zschopau, Audiwerke AG ze Zwickau (které J. S. Rasmussen vlastnil od roku 1928), Horchwerke AG ze Zwickau a automobilová sekce Wanderer Werke AG z Chemnitz. Byla tak vytvořena společnost Auto Union AG se sídlem v Chemnitz. V tomto spolku hrála DKW úlohu výrobce pro nejširší masy, její výrobky byly podle tehdejších měřítek skutečně levné. Později se ukázalo, že spojení továren do unie byl velmi dobrý krok, protože společnost Auto Union se velmi dobře rozvíjela a v roce 1937 se opět stala světovou jedničkou ve výrobě motocyklů. Čím dál tím větší pozornost byla také věnována výrobě stacionárních motorů pro zemědělství, hasiče ale hlavně armádu.

Poměrně zajímavé je i to, že Auto Union začala jako jedna z prvních továren využívat výhody perfektního zvládnutí logistiky, když motory se vyráběly v hlavním závodě ve Zschopau, karoserie v berlínském Spandau (kde probíhala i montáž čtyřtaktních vozů s pohonem zadní nápravy) a konečná kompletace vozů s předním náhonem probíhala v závodě Audi ve Zwickau .

Po válce se DKW rozrostla a do roku 1965 vyráběla dále dvoutaktní dopravní prostředky. Jak se ale blížila éra dvoutaktních motorů ke svému konci, značku Audi čekala renesance. Čtyři kruhy na chladiči nejsou jen pěkným logem, ale znak má i svou logiku. Symbolizuje totiž značky Audi, DKW, Horch a Wanderer, které se spojily do Auto Union. Auto Union se roku 1969 spojilo s NSU. AUDI AG následně vzniklo ze společnosti Audi NSU Auto Union AG v roce 1985. To není vůbec tak dávno, viďte. Pokud by vás zajímalo více z historie Audi (ale nejen její) nezbývá mi než doporučit návštěvu muzea Audi v Audi Foru Ingolstadt. Je otevřeno denně od pondělí do neděle od 9 do 18 hodin.

Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Audi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…