reklama


Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

 
 

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Subaru, specialista na stálý pohon všech kol pro silniční automobily, pracuje na jeho vývoji více než 30 let. Konstrukce sází na symetrické uspořádání hnacího ústrojí, které má řadu výhod. Sama symetrie je výhodná z hlediska jízdní dynamiky, protože zajišťuje vhodnou polohu těžiště automobilu.

Při průjezdech zatáčkou je pro náklon a celkovou stabilitu vozidla, důležitá také výška těžiště nad vozovkou. To bývá u sportovních automobilů řešeno snížením karosérie a umístěním motoru a dalších hmotných částí, co nejníže u země a současně co nejblíže středu vozu. U běžného automobilu má světlá výška i výška karosérie svá omezení, a tak Subaru sáhlo před lety k motorům s protiběžnými písty, které si vysloužily kvůli charakteristickému pohybu pístů také označení boxer.

Čtyřválcové boxery mají z principu nevyvážené setrvačné momenty druhého řádu, šestiválcový motor s protiběžnými písty je ale z hlediska vyvážení ideálem. K tomu lze připočíst kompaktní a nízkou stavbu bloku motoru, která nabízí snížení polohy těžiště celého automobilu. Širkový motor také efektivně využívá šířku motorového prostoru, která je k dispozici. Celohliníkový motor 3.0 H6 vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů má výkon 180 kW při 6000 ot./min a největší točivý moment 297 Nm při 4400 ot/min. O kompaktnosti konstrukce svědčí menší rozteče válců (98,4 mm) než u čtyřválcových boxerů (113 mm) Subaru. Motor je uložen vpředu podélně, což je výhodné právě u koncepce pohonu všech kol. Na motor navazuje převodovka, umístěná až za přední nápravou, což dále vylepšuje polohu těžiště nejsilnějšího Subaru.

Na našich fotografiích je jak samostatná pohonná jednotka, tak celé hnací ústrojí se symetrickou architekturou AWD, jak jsme je viděli na letošním ženevském autosalonu. Jednou z výhod boxerů je poměrně jednoduché řešení sacího a výfukového systému. Vše co souvisí s přípravou směsi a sáním je nahoře nad motorem, naopak výfukové kanály ležatého motoru ústí dolů pod automobil (výhodné z hlediska chlazení).

P.S.Nadpis berte prosím s nadsázkou, i vyspělý pohon všech kol má omezené možnosti.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Filmová revoluce? Studia chtějí snímky dostat do televizí co nejdříve Filmová revoluce? Studia chtějí snímky dostat do televizí co nejdříve

Fanoušci sledování nejnovější filmových novinek z pohodlí…

Dřív pomáhal Íránu obcházet sankce, teď půjde na popravu Dřív pomáhal Íránu obcházet sankce, teď půjde na popravu

Íránský nejvyšší soud potvrdil trest smrti pro obchodního…

Skončí Alternativa pro ČR? Vláda projedná návrh na pozastavení její činnosti Skončí Alternativa pro ČR? Vláda projedná návrh na pozastavení její činnosti

Vláda by mohla navrhnout Nejvyššímu správnímu soudu, aby…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich? Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich?

Novější a dražší nemusí znamenat ve všech směrech lepší.…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 






 
Konec dieselů do roku 2025: Čtyři světové metropole jim zakážou vjezd

Konec dieselů do roku 2025: Čtyři metropole jim zakážou vjezd

Včera

Hon na auta s naftovými motory pokračuje. Čtveřice světových metropolí je nechce vidět na svém území a do devíti let je zakáže.




Blesk.cz

Skupinka žen se poprala na parkovišti: Rvačka vyústila v demoliční derby!

Skupinka žen se poprala na parkovišti: Rvačka…

Tyhle ženy se s tím tedy nepářou! Po internetu koluje drsné video z Los Angeles, které zachycuje hádku a rvačku…

Poslední cesta diktátora Castra: Jeho popel putoval po trase Karavany svobody

Poslední cesta diktátora Castra: Jeho popel putoval…

Desítky tisíc Kubánců se během posledních tří dnů přišly rozloučit se svým revolučním vůdcem Fidelem Castrem,…

 

iSport.cz

Běsnění ve Francii! Fanoušci zranili světlicí hráče Lyonu, zápas ukončili

Běsnění ve Francii! Fanoušci zranili světlicí hráče…

Utkání francouzské fotbalové ligy mezi Metami a Lyonem bylo ve 32. minutě za stavu 1:0 předčasně ukončeno poté,…

Sudí odložil zápas v Ďolíčku. Trávník  vyhřívali pozdě, tvrdí Plzeň i expert

Sudí odložil zápas v Ďolíčku. Trávník vyhřívali…

Utkání 16. kola ePojisteni.cz ligy mezi Bohemians 1905 a vedoucí Plzní bylo odloženo kvůli nezpůsobilé hrací…

 

Reflex.cz

Spekulace roku: Irácký diktátor Saddám Husajn žije a ve skutečnosti řídí Islámský stát on

Spekulace roku: Irácký diktátor Saddám Husajn žije a…

Britský deník Daily Star přišel v pátek s největší konspirační teorií letošního roku – podle jeho zdrojů irácký…

Filmové premiéry: Druhý Anděl páně vede, Santa už je jenom úchyl

Filmové premiéry: Druhý Anděl páně vede, Santa už je…

Na jedné straně geniální animovaná miniatura, čistá a výmluvná i beze slov, na druhé užvaněný Santa, jenž si…

 
 
reklama