Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

 
 

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Subaru, specialista na stálý pohon všech kol pro silniční automobily, pracuje na jeho vývoji více než 30 let. Konstrukce sází na symetrické uspořádání hnacího ústrojí, které má řadu výhod. Sama symetrie je výhodná z hlediska jízdní dynamiky, protože zajišťuje vhodnou polohu těžiště automobilu.

Při průjezdech zatáčkou je pro náklon a celkovou stabilitu vozidla, důležitá také výška těžiště nad vozovkou. To bývá u sportovních automobilů řešeno snížením karosérie a umístěním motoru a dalších hmotných částí, co nejníže u země a současně co nejblíže středu vozu. U běžného automobilu má světlá výška i výška karosérie svá omezení, a tak Subaru sáhlo před lety k motorům s protiběžnými písty, které si vysloužily kvůli charakteristickému pohybu pístů také označení boxer.

Čtyřválcové boxery mají z principu nevyvážené setrvačné momenty druhého řádu, šestiválcový motor s protiběžnými písty je ale z hlediska vyvážení ideálem. K tomu lze připočíst kompaktní a nízkou stavbu bloku motoru, která nabízí snížení polohy těžiště celého automobilu. Širkový motor také efektivně využívá šířku motorového prostoru, která je k dispozici. Celohliníkový motor 3.0 H6 vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů má výkon 180 kW při 6000 ot./min a největší točivý moment 297 Nm při 4400 ot/min. O kompaktnosti konstrukce svědčí menší rozteče válců (98,4 mm) než u čtyřválcových boxerů (113 mm) Subaru. Motor je uložen vpředu podélně, což je výhodné právě u koncepce pohonu všech kol. Na motor navazuje převodovka, umístěná až za přední nápravou, což dále vylepšuje polohu těžiště nejsilnějšího Subaru.

Na našich fotografiích je jak samostatná pohonná jednotka, tak celé hnací ústrojí se symetrickou architekturou AWD, jak jsme je viděli na letošním ženevském autosalonu. Jednou z výhod boxerů je poměrně jednoduché řešení sacího a výfukového systému. Vše co souvisí s přípravou směsi a sáním je nahoře nad motorem, naopak výfukové kanály ležatého motoru ústí dolů pod automobil (výhodné z hlediska chlazení).

P.S.Nadpis berte prosím s nadsázkou, i vyspělý pohon všech kol má omezené možnosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží

Lázeňské město Poděbrady bude 30. 8. - 2. 9. 2018 opět…

Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat

Americký prezident Donald Trump odebral bezpečnostní…

Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka

Policie dnes odpoledne požádala o vydání poslance KSČM…

Samsung a Spotify se spojují proti Applu Samsung a Spotify se spojují proti Applu

Akcie hudební společnosti Spotify povyskočily o šest…

 

Štítky Subaru

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Včera

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Snili jste někdy o tom, jaké je to být součástí týmu slavné kapely? Chcete vidět, co všechno obnáší koncert, jak…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…