Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

 
 

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Subaru, specialista na stálý pohon všech kol pro silniční automobily, pracuje na jeho vývoji více než 30 let. Konstrukce sází na symetrické uspořádání hnacího ústrojí, které má řadu výhod. Sama symetrie je výhodná z hlediska jízdní dynamiky, protože zajišťuje vhodnou polohu těžiště automobilu.

Při průjezdech zatáčkou je pro náklon a celkovou stabilitu vozidla, důležitá také výška těžiště nad vozovkou. To bývá u sportovních automobilů řešeno snížením karosérie a umístěním motoru a dalších hmotných částí, co nejníže u země a současně co nejblíže středu vozu. U běžného automobilu má světlá výška i výška karosérie svá omezení, a tak Subaru sáhlo před lety k motorům s protiběžnými písty, které si vysloužily kvůli charakteristickému pohybu pístů také označení boxer.

Čtyřválcové boxery mají z principu nevyvážené setrvačné momenty druhého řádu, šestiválcový motor s protiběžnými písty je ale z hlediska vyvážení ideálem. K tomu lze připočíst kompaktní a nízkou stavbu bloku motoru, která nabízí snížení polohy těžiště celého automobilu. Širkový motor také efektivně využívá šířku motorového prostoru, která je k dispozici. Celohliníkový motor 3.0 H6 vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů má výkon 180 kW při 6000 ot./min a největší točivý moment 297 Nm při 4400 ot/min. O kompaktnosti konstrukce svědčí menší rozteče válců (98,4 mm) než u čtyřválcových boxerů (113 mm) Subaru. Motor je uložen vpředu podélně, což je výhodné právě u koncepce pohonu všech kol. Na motor navazuje převodovka, umístěná až za přední nápravou, což dále vylepšuje polohu těžiště nejsilnějšího Subaru.

Na našich fotografiích je jak samostatná pohonná jednotka, tak celé hnací ústrojí se symetrickou architekturou AWD, jak jsme je viděli na letošním ženevském autosalonu. Jednou z výhod boxerů je poměrně jednoduché řešení sacího a výfukového systému. Vše co souvisí s přípravou směsi a sáním je nahoře nad motorem, naopak výfukové kanály ležatého motoru ústí dolů pod automobil (výhodné z hlediska chlazení).

P.S.Nadpis berte prosím s nadsázkou, i vyspělý pohon všech kol má omezené možnosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Subaru

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…