Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

Subaru 3.0 H6: šestiválec pro lepší jízdu „na ledu“

 
 

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Japonská značka Subaru je známá propagováním stálého pohonu všech kol. Méně se ví, že pod kapotou mnoha Subaru pracují motory s protiběžnými písty. Šestiválec 3.0 H6 je vrcholem nabídky boxerů i nejsilnější motorizací řady Legacy.

Subaru, specialista na stálý pohon všech kol pro silniční automobily, pracuje na jeho vývoji více než 30 let. Konstrukce sází na symetrické uspořádání hnacího ústrojí, které má řadu výhod. Sama symetrie je výhodná z hlediska jízdní dynamiky, protože zajišťuje vhodnou polohu těžiště automobilu.

Při průjezdech zatáčkou je pro náklon a celkovou stabilitu vozidla, důležitá také výška těžiště nad vozovkou. To bývá u sportovních automobilů řešeno snížením karosérie a umístěním motoru a dalších hmotných částí, co nejníže u země a současně co nejblíže středu vozu. U běžného automobilu má světlá výška i výška karosérie svá omezení, a tak Subaru sáhlo před lety k motorům s protiběžnými písty, které si vysloužily kvůli charakteristickému pohybu pístů také označení boxer.

Čtyřválcové boxery mají z principu nevyvážené setrvačné momenty druhého řádu, šestiválcový motor s protiběžnými písty je ale z hlediska vyvážení ideálem. K tomu lze připočíst kompaktní a nízkou stavbu bloku motoru, která nabízí snížení polohy těžiště celého automobilu. Širkový motor také efektivně využívá šířku motorového prostoru, která je k dispozici. Celohliníkový motor 3.0 H6 vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů má výkon 180 kW při 6000 ot./min a největší točivý moment 297 Nm při 4400 ot/min. O kompaktnosti konstrukce svědčí menší rozteče válců (98,4 mm) než u čtyřválcových boxerů (113 mm) Subaru. Motor je uložen vpředu podélně, což je výhodné právě u koncepce pohonu všech kol. Na motor navazuje převodovka, umístěná až za přední nápravou, což dále vylepšuje polohu těžiště nejsilnějšího Subaru.

Na našich fotografiích je jak samostatná pohonná jednotka, tak celé hnací ústrojí se symetrickou architekturou AWD, jak jsme je viděli na letošním ženevském autosalonu. Jednou z výhod boxerů je poměrně jednoduché řešení sacího a výfukového systému. Vše co souvisí s přípravou směsi a sáním je nahoře nad motorem, naopak výfukové kanály ležatého motoru ústí dolů pod automobil (výhodné z hlediska chlazení).

P.S.Nadpis berte prosím s nadsázkou, i vyspělý pohon všech kol má omezené možnosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Nemohli jste dneska vstát? Jak se vyrovnat se změnou času

Nemohli jste dneska vstát? Jak se vyrovnat se změnou času

Změna času sice přichází pravidelně, každý rok ale přecejen způsobuje zásah do našeho biorytmu. Pro citlivější…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…