Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Impreza Gravel Express: Připomeňte si stylové kombi, které předcházelo modelu Outback

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
V dobách, kdy crossovery skoro neexistovaly, se auta „pro volný čas“ stavěla na základě běžných hatchbacků či kombi. A přesně to je případ vozu Subaru Impreza Gravel Express.

Když se řekne Subaru Impreza, snad každému automobilovému nadšenci se vybaví ostré modely WRX a WRX STi. Jenže tyto stroje vešly do povědomí široké motoristické veřejnosti až od druhé generace Imprezy. A to díky zlatým slitinovým kolům OZ racing či karoserii v modrém laku s vytaženými blatníky. A také zásluhou mohutného spoileru na víku zavazadelníku. Už v původní Impreze existoval model STi, avšak zdaleka nebyl tak výrazný jako v pozdějším vydání. Navíc pomyslný vrchol představovala verze 22B vyznačující se dvoudveřovou karoserií.

Doba před Outbackem

Snad ještě výraznější než uvedené sportovní typy je varianta Gravel Express. Šlo o jakýsi předskokan známého Legacy Outback. V té době se výrobci aut snažili hledat mezery na trhu s využitím běžných modelů. Toto byla jedna z nich. A sice nabídnout auto, které je něco víc než jen obyčejným kombíkem.

Pokud opomeneme rozměry vozu a odlišnou koncepci pohonu, pak přímou konkurencí pro Imprezu Gravel Express bylo Volvo V70 Cross Country. Později, od roku 2000 existovalo také Audi Allroad na bázi druhé generace A6.

Všechna tato auta se vyznačovala zvýšenou světlou výškou podvozku, standardním pohonem všech kol a dále dodatečnými prvky na karoserii. Šlo zejména o lemy blatníků či plastová obložení bočnic. Jenže Subaru šlo s Imprezou Gravel Express ještě dále, když nechyběl mohutný ochranný rám přídě ve stylu offroadů a vzadu rezervní kolo umístěné na víku zavazadelníku. Také rozměrné přední mlhové svítilny jakoby předurčovaly vůz pro noční jízdu po lesních či polních cestách. Dalším z charakteristických prvků byl dvoubarevný lak karoserie. Po technické stránce sdílel Gravel Express motor s ostrým provedením WRX, čili přeplňovaný čtyřválec s protiběžnými písty o objemu 2,0 litru.

V zámoří coby Outback Sport

Impreza Gravel Express se prodávala pouze na asijských trzích, zejména na tom domácím. Později Japonce napadlo zkusit využít potenciál tohoto nevšedního modelu také jinde. Na samém sklonku kariéry první generace Imprezy vznikl model Outback Sport. Byl to vlastně Gravel Express s levostranným řízením, určený pro trh v USA.

Nakonec Outback Sport Gravel Express přežil, neboť kariéra původního vozu pro asijské trhy skončila s výběhem první generace Imprezy. Naproti tomu Outback Sport nabízelo Subaru v Severní Americe i ve druhé generaci Imprezy. Jméno Outback ale existovalo už od roku 1994 na v obdobném duchu uspořádaném kombi na základě většího modelu Legacy 2. generace. Dnes je Outback samostatnou modelovou řadou, prodávanou i u nás, na rozdíl od Gravel Express na který si dnes skoro nikdo nevzpomene.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)