Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Legacy 3.0 spec. B – Brutus

Ondřej Šuch
Nářky na poměrně usedlý automat u nejsilnějšího Legacy automobilka vyslyšela a pro nejzmlsanější zákazníky nabízí kombinaci, kterou můžeme nazývat Legacy WRX. Jaké jsou dojmy z týdenního trhání asfaltu?

Nářky na poměrně usedlý automat u nejsilnějšího Legacy automobilka vyslyšela a pro nejzmlsanější zákazníky nabízí kombinaci, kterou můžeme nazývat Legacy WRX. Jaké jsou dojmy z týdenního trhání asfaltu?

Zvenčí je to téměř beránek – rychlá silueta japonského sportovního kombi se liší od běžných Legacy jen sériovými 18“ koly, to ostatní čeká ukryto v kabině a pod kapotou. Legacy Wagon s motorem 2.0 jsme testovali zde, třílitrový Outback pak zde.

V kabině vítají kožené sedačky se zvýrazněným bočním vedením, které jsou kompromisem mezi drsným „STi“ pojetím a využitelností pro běžné denní používání. Při delší cestě tělo neunavují a v ostřejších zatáčkách se uplatní vyztužené okraje opěradla. Cosi zvláštního pak prozrazují už jen pedály a opěrka levé nohy s hliníkovým obložením – jinak je v kombi téměř vše tak, jak je známe. Velmi solidně zpracované, nicméně relativně usedlé.

Řadicí páka manuální šestistupňové převodovky vypadá, jako by tu byla odjakživa, znalci ale zbystří – Subaru až do této chvíle obkládalo nejvýkonnější verze Legacy jen čtyř- a posléze pětistupňovými automaty. Ale co jsou předchozí řádky proti otočení klíčkem?

Šestiválcový boxer o výkonu 180 kW už známe, ale jeho projev nás nepřestává fascinovat. Až si tohle auto koupíte, otevřete kapotu a nechte někoho polechtat plyn – uvidíte, kdo pro vás pracuje a jak se přitom chová.

Rozjezdy jsou zpočátku opatrné, ostrá spojka chce trochu cviku. Auto, zatím krocené v nízkých otáčkách, nás kromě stability překvapuje i jízdním komfortem – s ohledem na 18“ kola se do kabiny dostává poměrně málo zrádných míst pražské dlažby. V tomto režimu je Legacy tiché, karosérie se nenaklání a my jen musíme hlídat ovládání velmi jedovatých brzd. Řadit není potřeba příliš často – pokud nejde primárně o akceleraci, jsou jednotlivé stupně velmi elastické. Ve městě se tímto téměř rodinným režimem dostáváme na spotřebu 11l/100 km, což je na třílitr hodnota více než skvělá.

Emoce ale velí jinak a na letištní ploše zkoušíme, co je ve voze doopravdy. Překonání hranice 3000 otáček je doprovázeno brutálním, ale plynulým nárůstem síly a zvukový projev nabývá jadrnosti Imprezy STi (náš test najdete zde). Krátká řadicí páka by sice mohla mít přesnější dráhy, rozdíl ve vládě nad zrychlením oproti automatu je ale i tak překvapivě velký. Už při prvním hrubém měření potvrzujeme údaj výrobce – na 100 km/h nám stačí rovných sedm vteřin a to s běžným Naturalem 95.

Akcelerace přitom není jedinou výhodou: komfort ručního řazení kvitujeme i při běžných průjezdech zatáčkami, nemluvě o využití brzdného účinku motoru. I při opravdu hraničních manévrech je jistý náklon vozu jediným projevem nepohodlí – podvozek jede tam kam chceme a po jisté setrvačnosti vozu s automatem není ani památky. Touha po akceleraci je logicky doprovázena větší žíznivostí vozu – v naprosto extrémních případech jsme dosáhli dvacetilitrové hranice, při „běžné sportovní“ jízdě pak průměru okolo 14 l/100 km.

Excelentní jízdní vlastnosti kombinované se silným a precizně ovladatelným agregátem a vysokou mírou užitkovosti – takový výčet superlativů si mnoho kombi vyšší střední třídy nezaslouží. Na druhé misce vah by se ale pravděpodobně ocitla pořizovací cena a kombinace spotřeby s poměrně malou palivovou nádrží. Vzhledem k výjimečnosti celé značky na českém trhu bude tato verze k vidění pravděpodobně jen v jednotkách kusů, ale exkluzivita se v této třídě také počítá… Rychlé auto je navíc k dostání i jako „nákladní“, což jeho cenu může srazit o nezanedbatelných 200.000 korun.

Ondřej Šuch
Subaru Legacy 3.0 spec. B
Cena základní sestavy 1 418 800 Kč
Výbava základní sestavy AWD - stálý pohon všech kol, ABS – čtyřkanálové, brzdové kotouče přední s vnitřním chl., brzdy kotoučové zadní, "sport-shift" funkce u automatické převod., systém stability jízdy (vehicle dynamic control), samosvorný zad. diferenciál (STi všechny), servořízení, kola z lehkých slitin 18“, výškově stavitelný volant, výškově stavitelná sedačka řidiče, el. seřiditelná sedačka řidiče, el. seřiditelná sedačka spolujezdce, výztuhy proti nárazu okolo kokpitu, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, napínač př. bezpeč. pásů s omezovačem, čelní airbag u řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové (okenní) airbagy vpředu i vzadu, aktivní opěrky hlav (předních sedadel), ISOFIX úchyt dětských sedaček, palubní počítač, otáčkoměr, digitální hodiny, ukazatel spotřeby paliva, navigační systém DVD integrovaný, tempomat, elektronický imobilizér v klíčku, kožené sedačky, výplně dveří, kožený volant (MOMO), dálkové ovl. audia z volantu, stereo CD rádio na 6 CD (a MC přehrč.), reproduktory, klimatizace automatická s displayem, střešní okno panoramatické el. ovládané, elektrické vyhřívání předních sedaček, el. ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou, středová loketní opěrka zadních sed., zadní dělené sklopitelné sedačky, držák nápojů vpředu, držák nápojů vzadu, pylový filtr, kryt zavazadlového prostoru – roleta, tónovaná skla, el. ovládání vnějších zrcátek, el. vyhřívání vnějších zrcátek, elipsoidní (TE) reflektory, mlhovky, centrální dálkové zamykání se signalizací, integrovaná okenní anténa pro audio, stěrač a ostřikovač zad. vyhřívaného okna, rozmrazovač předních stěračů, lakované nárazníky, podélné střešní nosiče, spojler střešní, přední kapota z lehké slitiny, zadní kapota z lehké slitiny, dvojitý výfuk Kč
Cena testované sestavy 1 432 800 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+14.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3000
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 297 / 4200 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 243
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 11.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 459 / 1649
Objem nádrže (l): 64
Subaru Legacy 3.0 spec. B
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4730
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano