Suzuki Grand Vitara 2,0 – Kopec nekopec

Suzuki Grand Vitara 2,0 – Kopec nekopec

 
 

Nová Grand Vitara je tady. Je krásná, je terénní, ale má i své chyby. První test jsme absolvovali s pětidveřovou verzí…

Když z lehkého off-roadu odstraníte klasický žebřinový rám, vznikne z něj uhlazené SUV? Suzuki Grand Vitara prošla zásadními změnami, ale konstruktéři tvrdí, že schopnosti v terénu zůstaly (žebřinový rám je nyní integrovaný přímo do karoserie). A tak jsme se vydali za město.

Oproti poslední generaci Grand Vitara zhranatěla – v designu najdeme daleko spíše stopy první generace a D-sloupek jako by z oka vypadl Opelu Zafira. Celkový dojem je sympaticky vyvážený hlavně díky působivé přídi s čirými kryty sdružených světlometůzádi se zavěšeným náhradním kolem. Japonské otevírání dveří zavazadelníku do strany (bohužel pro nás, co jezdíme vpravo, je to směrem k chodníku) zůstalo zachováno, v praxi ale větší problém nepůsobí.

obrázek [300 x 257] Dveře, otevíratelné do téměř pravého úhlu, umožňují pohodlný přístup ke všem sedadlům. To nejlepší ale čeká před řidičem – palubní deska, přístrojová kaplička i ovladače poskočily kvalitou o více než generaci a komfort obsluhy je s předchozími modely nesrovnatelný. Přístrojová deska září velkými, bíle podsvícenými ukazateli a jedinou drobnou výtku si zaslouží spínač předních mlhovek vlevo od volantu s integrovanou kontrolkou, kterou volant zakrývá. Volant s optimálním průměrem i průřezem věnce připomíná Mazdu 6 a mimo dobře dosažitelné dálkové ovládání audiosoustavy se také skvěle drží. Lze jej ale nastavit pouze vertikálně, což se částečně dá kompenzovat výškovým nastavením sedadla řidiče. Sedadlům samotným by rozhodně slušelo lepší držení těla v zatáčkách, při běžné jízdě jsme naopak chválili přiměřeně tuhou střední část sedáku, díky čemuž nebyly ani dlouhé cesty utrpením. Oproti minulé generaci se znatelně zlepšil i vnitřní prostor, zvláště nárůst délky kvitují cestující vzadu. Přidáme-li hodnotnější černé plasty a čalounění, patří Grand Vitara k tomu nejlepšímu, co lze v této třídě nyní nalézt.

obrázek [450 x 231]

Zatímco třídveřová verze se musí spokojit se zážehovým motorem 1.6, námi testovanou pětidveřovou variantu poháněl zážehový dvoulitr s maximálním výkonem 103 kW při 6000 otáčkách. Úlohu základní motorizace plní agregát spolehlivě, je ale potřeba zvyknout si na jeho specifika, především malou živost a ochotu se vytáčet. Relativně malou hlučnost si zachovává přibližně do 3000 otáček, krátce odstupňovaná převodovka ale řidiče téměř nutí držet otáčkoměr ještě výše. K dynamičtější jízdě je třeba hodně podřazovat a nebát se řevu zpod kapoty – po pár dnech jsme se ale s charakteristikou motoru a převodovky smířili a žehrali už jen na chybějící 6. stupeň – dálniční rychlostní limit znamená pro motor 4000 otáček. Ukazatel okamžité spotřeby nad středovým panelem zobrazuje často velmi extrémní hodnoty a bohužel jej nelze přepnout na spotřebu průměrnou. Z našich měření ale vyplývá, že během 800 kilometrů spotřeboval vůz 10,2 litrů Naturalu/100 km – o litr nižší průměrné hodnotě udávané výrobcem by se jistě dalo přiblížit méně častým vytáčením motoru při rozjezdech. Optimálnější volbou proto bude pravděpodobně př. vznětový motor 1.9/95 kW z produkce Renaultu – s ním se začne Grand Vitara v ČR prodávat do roku 2006.

Všechna kola jsou nyní nezávisle zavěšena a nelze také již zcela vypnout pohon přední nápravy, máme tedy permanentní pohon všech kol. I přesto je ale tohle auto o velký kus odvážnější než konkurence a lze se s ním pustit i dál než na proslulé „nezpevněné cesty“. Světlá výška činí velmi solidních 200 mm a jízdu v terénu příliš neomezují ani nájezdové úhly. Pohon všech kol lze přepínat otočným ovladačem na středovém panelu ve třech režimech. V běžném provozu jsou permanentně poháněna všechna kola. V případě problémů s trakcí lze uzamknout mezinápravový diferenciál a případně zařadit redukci téměř 2:1 (kolik konkurenčních SUV vám tuto funkčnost nabídne?). Při terénních testech se pak ukázalo, že určující jsou také trakční schopnosti pneumatik. Dvakrát jsme se také dostali do situace, kdy auto „viselo“ na protilehlých kolech, stačilo ale couvnout či citlivě použít ruční brzdu a jelo se dál. Vzhledem k místům, na které jsme se dostali, patří díky terénním schopnostem Grand Vitara jednoznačně mezi off-roady.

obrázek [300 x 216] Na silnici je třeba se smířit s trochu většími náklony v zatáčkách – ty ale spíše upozorňují řidiče na fyzikální limity a na trakci vliv nemají. Vůz překvapí také optimálně naladěným odpružením – ani při rychlé jízdě po terénních nerovnostech posádku neotlouká o strop. Naopak posilovač řízení by zasloužil zlepšení – někdy až přílišný účinek kombinuje s opožděnými reakcemi na dvojí prudké změny směru.

Dalším, a nutno říci pozitivním překvapením je pohled do ceníku. Už v základní verzi za 650 tisíc najdeme ABS, autorádio s přehrávačem CD, osm airbagů a automatickou klimatizaci.

Nejterénnější a nejlépe vybavené SUV tedy čeká už jen na optimálnější motor a převodovku – jinak mu nechybí nic.

První cena vozu579.900,- (1.6 JX 78 kW, 3 dveře)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)
Základní cena testovaného vozu649.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)
Cena testovaného vozu vč. příplatků661.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)

Plusy:

  • jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
  • design
  • kvalita zpracování
  • vnitřní prostor
  • optimální odpružení
  • zámek mezinápravového diferenciálu + redukce
  • cena a výbava

Minusy

  • hlučnost motoru ve vyšších otáčkách
  • odstupňování 4. a 5. převodu
  • ztuha otevíratelné páté dveře
  • malé boční vedení sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Grand Vitara 2,0

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč Cena v testované výbavě: 661 900 Kč

Základní výbava:Otáčkoměr, Informační display, Upozornění na vypnutí světlometů, Kontrolka nedovřených dveří, Kontrolka nouzové zásoby paliva, Upozornění na zapnutí bezp. pásů řidiče, Tříramenný Volant, Zrcátko ve sluneční cloně řidiče, Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, Textilní čalounění sedadel, Textilní čalounění výplní dveří, Vyhřívání předních sedadel, Nastavitelné opěrky hlavy – přední, Nastavitelné opěrky hlavy – zadní, stropní madla - 4ks, Opěrka nohy u řidiče, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Výškově nastavitelný Volant, Loketní opěrka na dveřích přední, Kulisa řadící páky – stříbrná, Doplňky interieru – stříbrné, Stříbrné vnitřní kliky dveří, schránky ve výplních předních dveří, Zadní kapsa na sedadle spolujezdce, Dělená opěradla zadních sedadel 50 : 50, Držák nápojů - 2 vpředu, Držák nápojů - 2 vzadu, Držák lahví - 2 vpředu, Osvětlení kabiny uprostřed, Osvětlení kabiny vzadu, Čtecí lampičky vpředu, Otevírání víka nádrže od řidiče, Pylový filtr, Pevný kryt zavazadlového prostoru, Úložný prostor ve třetích/pátých dveřích, Úložný prostor v zavazadlovém prostoru, Schránka v podlaze zavazadlového prostoru, Osvětlení zavazadlového prostoru, Zásuvka 12V vpředu - 2x, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, multi-reflektor s halogenovým projektorem, Výškové nastavení světlometů – manuální, Přední mlhové světlomety, Zadní mlhové světlo, Tónovaná skla, Dvourychlostní stěrače s cyklovačem, Zadní stěrač s cyklovačem, Vyhřívání zadního okna, Zpětná zrcátka v barvě vozu, Nárazníky v barvě vozu, Střešní ližiny, Disky kol z lehké slitiny, Kryt disku náhradního kola s logem Suzuki, anténa pro radiopřijímač, 4 x repro, 2x výškové reproduktory (tweetery), radio s CD přehrávačem, ovládání rádia na volantu, elektrické ovládání oken přední, elektrické ovládání oken zadní, centrální zamykání, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, Bezpečnostní zámky dveří, Bezpečnostní vložka zámku dveří u řidiče, Elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, Vyhřívaná zpětná zrcátka, Imobilizér, Posilovač řízení, Automatická klimatizace, Bezpečnostní pedálová skupina, Boční výztuhy dveří, ISO systém uchycení dětské sedačky, Dětské pojistky zadních dveří, Airbag řidiče, Airbag spolujezdce, boční airbagy vpředu, Hlavové airbagy – přední, Aktivní ochrana hlavy při nárazu, Nastavitelné ukotvení bezpečnostních pásů vpředu, Předepínače bezpečnostních pásů, Posilovač brzdné síly, ABS + EBD, Automatický systém denního svícení

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+12.000,-)

Potravináři a obchodníci se opět přou o marže Potravináři a obchodníci se opět přou o marže

Obchodní řetězce si na potraviny dávají přirážku až…

Zápisník Pavla Otta: Chlad, láska, námluvy Zápisník Pavla Otta: Chlad, láska, námluvy

Lidovecký ministr zemědělství Marian Jurečka řekl, že…

Vláda opět posoudí výhody pro velké rodiny Vláda opět posoudí výhody pro velké rodiny

Rodiče, kteří vychovávají více dětí, by měli platit nižší…

Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Grand Vitara 2,0
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 183 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.6 / 7.6 / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 1386
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 565
Rozměr pneu:225/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4470
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Suzuki Grand Vitara 2,0
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 4
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 5
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Mladík (†25) se ztratil cestou do práce: Kamarádi ho našli v břiše krajty!

Mladík (†25) se ztratil cestou do práce: Kamarádi ho…

Pořádný šok čekal na vesničany z Indonésie, kteří hledali svého nezvěstného kamaráda. Pětadvacetiletého mladíka…

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

 

iSport.cz

Itálie slaví výhru, Švédsko otočilo v Portugalsku. Španělům pomohlo video

Itálie slaví výhru, Švédsko otočilo v Portugalsku.…

Krize Nizozemska pokračuje. Oranjes pod vedením nového trenéra nestačili na Italy, kterým v přípravě podlehli…

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

 

Reflex.cz

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš pro Reflex o svých prezidentských ambicích

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš pro Reflex o…

Profesor Jiří Drahoš dnes oficiálně oznámil svou kandidaturu na prezidenta. Jaké má odcházející předseda…

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…