Suzuki Grand Vitara 2,0 – Kopec nekopec

Suzuki Grand Vitara 2,0 – Kopec nekopec

 
 

Nová Grand Vitara je tady. Je krásná, je terénní, ale má i své chyby. První test jsme absolvovali s pětidveřovou verzí…

Když z lehkého off-roadu odstraníte klasický žebřinový rám, vznikne z něj uhlazené SUV? Suzuki Grand Vitara prošla zásadními změnami, ale konstruktéři tvrdí, že schopnosti v terénu zůstaly (žebřinový rám je nyní integrovaný přímo do karoserie). A tak jsme se vydali za město.

Oproti poslední generaci Grand Vitara zhranatěla – v designu najdeme daleko spíše stopy první generace a D-sloupek jako by z oka vypadl Opelu Zafira. Celkový dojem je sympaticky vyvážený hlavně díky působivé přídi s čirými kryty sdružených světlometůzádi se zavěšeným náhradním kolem. Japonské otevírání dveří zavazadelníku do strany (bohužel pro nás, co jezdíme vpravo, je to směrem k chodníku) zůstalo zachováno, v praxi ale větší problém nepůsobí.

obrázek [300 x 257] Dveře, otevíratelné do téměř pravého úhlu, umožňují pohodlný přístup ke všem sedadlům. To nejlepší ale čeká před řidičem – palubní deska, přístrojová kaplička i ovladače poskočily kvalitou o více než generaci a komfort obsluhy je s předchozími modely nesrovnatelný. Přístrojová deska září velkými, bíle podsvícenými ukazateli a jedinou drobnou výtku si zaslouží spínač předních mlhovek vlevo od volantu s integrovanou kontrolkou, kterou volant zakrývá. Volant s optimálním průměrem i průřezem věnce připomíná Mazdu 6 a mimo dobře dosažitelné dálkové ovládání audiosoustavy se také skvěle drží. Lze jej ale nastavit pouze vertikálně, což se částečně dá kompenzovat výškovým nastavením sedadla řidiče. Sedadlům samotným by rozhodně slušelo lepší držení těla v zatáčkách, při běžné jízdě jsme naopak chválili přiměřeně tuhou střední část sedáku, díky čemuž nebyly ani dlouhé cesty utrpením. Oproti minulé generaci se znatelně zlepšil i vnitřní prostor, zvláště nárůst délky kvitují cestující vzadu. Přidáme-li hodnotnější černé plasty a čalounění, patří Grand Vitara k tomu nejlepšímu, co lze v této třídě nyní nalézt.

obrázek [450 x 231]

Zatímco třídveřová verze se musí spokojit se zážehovým motorem 1.6, námi testovanou pětidveřovou variantu poháněl zážehový dvoulitr s maximálním výkonem 103 kW při 6000 otáčkách. Úlohu základní motorizace plní agregát spolehlivě, je ale potřeba zvyknout si na jeho specifika, především malou živost a ochotu se vytáčet. Relativně malou hlučnost si zachovává přibližně do 3000 otáček, krátce odstupňovaná převodovka ale řidiče téměř nutí držet otáčkoměr ještě výše. K dynamičtější jízdě je třeba hodně podřazovat a nebát se řevu zpod kapoty – po pár dnech jsme se ale s charakteristikou motoru a převodovky smířili a žehrali už jen na chybějící 6. stupeň – dálniční rychlostní limit znamená pro motor 4000 otáček. Ukazatel okamžité spotřeby nad středovým panelem zobrazuje často velmi extrémní hodnoty a bohužel jej nelze přepnout na spotřebu průměrnou. Z našich měření ale vyplývá, že během 800 kilometrů spotřeboval vůz 10,2 litrů Naturalu/100 km – o litr nižší průměrné hodnotě udávané výrobcem by se jistě dalo přiblížit méně častým vytáčením motoru při rozjezdech. Optimálnější volbou proto bude pravděpodobně př. vznětový motor 1.9/95 kW z produkce Renaultu – s ním se začne Grand Vitara v ČR prodávat do roku 2006.

Všechna kola jsou nyní nezávisle zavěšena a nelze také již zcela vypnout pohon přední nápravy, máme tedy permanentní pohon všech kol. I přesto je ale tohle auto o velký kus odvážnější než konkurence a lze se s ním pustit i dál než na proslulé „nezpevněné cesty“. Světlá výška činí velmi solidních 200 mm a jízdu v terénu příliš neomezují ani nájezdové úhly. Pohon všech kol lze přepínat otočným ovladačem na středovém panelu ve třech režimech. V běžném provozu jsou permanentně poháněna všechna kola. V případě problémů s trakcí lze uzamknout mezinápravový diferenciál a případně zařadit redukci téměř 2:1 (kolik konkurenčních SUV vám tuto funkčnost nabídne?). Při terénních testech se pak ukázalo, že určující jsou také trakční schopnosti pneumatik. Dvakrát jsme se také dostali do situace, kdy auto „viselo“ na protilehlých kolech, stačilo ale couvnout či citlivě použít ruční brzdu a jelo se dál. Vzhledem k místům, na které jsme se dostali, patří díky terénním schopnostem Grand Vitara jednoznačně mezi off-roady.

obrázek [300 x 216] Na silnici je třeba se smířit s trochu většími náklony v zatáčkách – ty ale spíše upozorňují řidiče na fyzikální limity a na trakci vliv nemají. Vůz překvapí také optimálně naladěným odpružením – ani při rychlé jízdě po terénních nerovnostech posádku neotlouká o strop. Naopak posilovač řízení by zasloužil zlepšení – někdy až přílišný účinek kombinuje s opožděnými reakcemi na dvojí prudké změny směru.

Dalším, a nutno říci pozitivním překvapením je pohled do ceníku. Už v základní verzi za 650 tisíc najdeme ABS, autorádio s přehrávačem CD, osm airbagů a automatickou klimatizaci.

Nejterénnější a nejlépe vybavené SUV tedy čeká už jen na optimálnější motor a převodovku – jinak mu nechybí nic.

První cena vozu579.900,- (1.6 JX 78 kW, 3 dveře)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)
Základní cena testovaného vozu649.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)
Cena testovaného vozu vč. příplatků661.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)

Plusy:

  • jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
  • design
  • kvalita zpracování
  • vnitřní prostor
  • optimální odpružení
  • zámek mezinápravového diferenciálu + redukce
  • cena a výbava

Minusy

  • hlučnost motoru ve vyšších otáčkách
  • odstupňování 4. a 5. převodu
  • ztuha otevíratelné páté dveře
  • malé boční vedení sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Grand Vitara 2,0

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč Cena v testované výbavě: 661 900 Kč

Základní výbava:Otáčkoměr, Informační display, Upozornění na vypnutí světlometů, Kontrolka nedovřených dveří, Kontrolka nouzové zásoby paliva, Upozornění na zapnutí bezp. pásů řidiče, Tříramenný Volant, Zrcátko ve sluneční cloně řidiče, Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, Textilní čalounění sedadel, Textilní čalounění výplní dveří, Vyhřívání předních sedadel, Nastavitelné opěrky hlavy – přední, Nastavitelné opěrky hlavy – zadní, stropní madla - 4ks, Opěrka nohy u řidiče, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Výškově nastavitelný Volant, Loketní opěrka na dveřích přední, Kulisa řadící páky – stříbrná, Doplňky interieru – stříbrné, Stříbrné vnitřní kliky dveří, schránky ve výplních předních dveří, Zadní kapsa na sedadle spolujezdce, Dělená opěradla zadních sedadel 50 : 50, Držák nápojů - 2 vpředu, Držák nápojů - 2 vzadu, Držák lahví - 2 vpředu, Osvětlení kabiny uprostřed, Osvětlení kabiny vzadu, Čtecí lampičky vpředu, Otevírání víka nádrže od řidiče, Pylový filtr, Pevný kryt zavazadlového prostoru, Úložný prostor ve třetích/pátých dveřích, Úložný prostor v zavazadlovém prostoru, Schránka v podlaze zavazadlového prostoru, Osvětlení zavazadlového prostoru, Zásuvka 12V vpředu - 2x, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, multi-reflektor s halogenovým projektorem, Výškové nastavení světlometů – manuální, Přední mlhové světlomety, Zadní mlhové světlo, Tónovaná skla, Dvourychlostní stěrače s cyklovačem, Zadní stěrač s cyklovačem, Vyhřívání zadního okna, Zpětná zrcátka v barvě vozu, Nárazníky v barvě vozu, Střešní ližiny, Disky kol z lehké slitiny, Kryt disku náhradního kola s logem Suzuki, anténa pro radiopřijímač, 4 x repro, 2x výškové reproduktory (tweetery), radio s CD přehrávačem, ovládání rádia na volantu, elektrické ovládání oken přední, elektrické ovládání oken zadní, centrální zamykání, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, Bezpečnostní zámky dveří, Bezpečnostní vložka zámku dveří u řidiče, Elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, Vyhřívaná zpětná zrcátka, Imobilizér, Posilovač řízení, Automatická klimatizace, Bezpečnostní pedálová skupina, Boční výztuhy dveří, ISO systém uchycení dětské sedačky, Dětské pojistky zadních dveří, Airbag řidiče, Airbag spolujezdce, boční airbagy vpředu, Hlavové airbagy – přední, Aktivní ochrana hlavy při nárazu, Nastavitelné ukotvení bezpečnostních pásů vpředu, Předepínače bezpečnostních pásů, Posilovač brzdné síly, ABS + EBD, Automatický systém denního svícení

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+12.000,-)

Podezřelý krach developera vyšetřuje policie Podezřelý krach developera vyšetřuje policie

Machinace s pražskými realitami za miliardy korun si už…

Brusel se učí vnímat Babiše jako proevropského politika Brusel se učí vnímat Babiše jako proevropského politika

Snaha vnímat nového českého premiéra Andreje Babiše jako…

Všechny tranzity hlavního rakouského plynovodu fungují Všechny tranzity hlavního rakouského plynovodu fungují

Všechny tranzitní linky hlavního rakouského plynovodu…

První krok k ovládnutí Unipetrolu by Poláky vyšel na téměř dvacet miliard První krok k ovládnutí Unipetrolu by Poláky vyšel na téměř dvacet miliard

Polská společnost PKN Orlen se rozhodla ovládnout českou…

 

Štítky SUV Suzuki Testy

Technické údaje
Motor Suzuki Grand Vitara 2,0
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 183 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.6 / 7.6 / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 1386
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 565
Rozměr pneu:225/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4470
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Suzuki Grand Vitara 2,0
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 4
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 5
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Víte, jak správně vyplnit záznam o dopravní nehodě?

Víte, jak správně vyplnit záznam o dopravní nehodě?

Dnes 08:00

Vzorový záznam o nehodě by měl v autě vozit každý řidič. Povinný sice není, usnadní ale záznam o okolnostech havárie. Víte však, jak jej správně vyplnit?




Blesk.cz

Tatínek topil maminku, svěřil se chlapec s týráním. Učitelky marně burcovaly úřady

Tatínek topil maminku, svěřil se chlapec s týráním.…

Vlaďka (48) provozuje neziskovou organizaci, která se pomocí integračních školek věnuje dětem v předškolním…

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

 

iSport.cz

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v Minnesotě padlo

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v…

Hokejový útočník Jakub Vrána přispěl svým devátým gólem sezony k výhře Washingtonu 5:2 nad Coloradem. Další Češi…

SESTŘIHY: Dortmund s novým koučem porazil Mohuč. Lipsko ztratilo

SESTŘIHY: Dortmund s novým koučem porazil Mohuč.…

Bundesligový vicemistr Lipsko potřetí za sebou v domácí soutěži nevyhrálo. V 16. kole ztratilo další body po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Drahoš: Podle Zemana jsou Češi debilové, nepochybuji o ovlivňování voleb

Prezidentský kandidát Drahoš: Podle Zemana jsou Češi…

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš by jmenoval menšinovou vládu s podporou komunistů a SPD, pokud by předem měla…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…