Suzuki Jimny: Nová generace se terénu nevzdá

 

Kdysi terénní auta se povětšinou stěhují na silnici, protože obliba SUV roste. Suzuki se však nezpevněných cest v případě modelu Jimny rozhodně vzdát nehodlá.

Terénní vozy všech velikostí jsou v současnosti poměrně ohroženým druhem. Samotné Suzuki se rozhodlo vyrazit na silnice s novou, menší a výhradně pětidveřovou Vitarou. Jimny série JB se však vyrábí už skoro sedmnáct let. Za tu dobu prošel japonský teréňáček několika revizemi techniky i vzhledu a jednou radikální modernizací interiéru. Aktuální model, který se u nás začne prodávat ještě letos, má dokonce už i ESC. Základ ale zůstává pořád stejný. Podvozek s tuhými nápravami, tříramennými závěsy a vinutými pružinami, přiřaditelný pohon přední nápravy, dvoustupňová redukce a ortodoxně hranaté tvary. Nezapomeňme, že doma v Japonsku patří dokonce do třídy „kei cars“!

Autíčko v naší specifikaci s délkou 3675 mm (včetně rezervního kola) a vysokou světlostí vyjede takřka všude. Jeho schopnosti mimo asfalt jsou skutečně extrémní, rozhodně zvládne víc, než na kolik na první pohled vypadá. A to i přesto, že postrádá uzávěrky centrálního a zadního diferenciálu, které měli někteří předchůdci. Vyžaduje od řidiče určité schopnosti, protože mu chybí i moderní elektronika. Nic menšího do skutečného terénu v Evropě však prostě neseženete. Dobrá, od jara 1998 se toho v automobilovém světě událo opravdu hodně, ale má se na takhle úspěšném konceptu něco měnit? Proč, když všechno spolehlivě funguje takovou dobu, jen režimy pohonu 4x4 už se sedm let volí tlačítky místo pák?

Šéf prodeje britské pobočky Suzuki Dale Wyatt ujistil v rozhovoru pro Top Gear, že žádný radikální řez rozhodně není v plánu. „Příští generace bude evoluční, podle stejného receptu. Když ji uvidíte poprvé, hned poznáte, že je to Jimny. Kdybyste byli farmáři ve skotských horách, je pro vás tohle auto perfektní a není potřeba jej měnit.“ Marketingová fráze? Ne tak docela, Mr. Wyatt přece musí vědět nejlépe, kdo jej za kanálem nejvíce kupuje. A Suzuki v Británii prodává 1.500 kusů tohoto modelu ročně. Vtip je v tom, že prakticky bez jakékoli reklamy!

Jistě, majitel se musí smířit s úbytkem komfortu na silnici, pevným volantem, který se nedá nastavit ani výškově, nebo třeba vibracemi v řadicí páce (to je prostě vlastnost, nikoli technická závada). A na některých trzích včetně Ostrovů lze koupit i naprosté holátko, dokonce bez topení. Zrovna ono je ale tím pravým pro těžkou práci, co uvnitř není, nemůže se přece rozbít, že? „Je to taková roztomilá ikona“, pokračoval Wyatt. „Musíte Jimnymu odpustit jeho nedostatky, má je, aby byl tak dobrý v tom, co dělá!“ V České republice se od ledna do října 2014 prodalo 32 kusů. Nejúspěšnější byla sezóna 2011 s 91 exempláři na kontě. V letech 2002-2013 si čeští klienti dle dostupných statistik Svazu dovozců automobilů koupili celkem 561 Jimny.

Nástupce si zhruba zachová současné vnější rozměry, což je dobře. Asistenty rozjezdu do prudkých kopců i sjíždění z nich už mít bude, vývoj prostě nelze zastavit. Ale pořád půjde o velmi schopnou čtyřkolku. Uvidíme ji poprvé na jednom z velkých autosalonů během příštích dvou let, na trh zamíří v roce 2017.

JAKE.AUTO.CZ: Suzuki Jimny (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací

Stále více Němců se v posledních letech nechává pohřbít v…

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

 
Zdroj: Suzuki CZ, Top Gear, Data SDA

Štítky SUV Suzuki

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Suzuki iM-4: Minicrossover dostal zelenou, bude se vyrábět Suzuki iM-4: Minicrossover dostal zelenou, bude se vyrábět

Japonská automobilka představila v Ženevě bílý koncept…

Modernizované Suzuki Jimny 2015: V Česku od 396.900 Kč Modernizované Suzuki Jimny 2015: V Česku od 396.900 Kč

Malý off-road od Suzuki prošel v říjnu minulého roku…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací úder za mrtvé křesťany

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací…

Egyptské letectvo provedlo nálety v Libyi. Cílem byly tábory, ve kterých se cvičili teroristé, kteří v pátek…

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve Strakově akademii

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve…

Strakova akademie je sídlem české vlády, aktuálně kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD), i proto je přístupná jen…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Vážený pane Höschle! Vážím si Vás jako odborníka v oboru psychiatrie, poslouchám Vás rád a Vaše názory jsou pro…

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady. Překročí strana pomyslný Rubikon?

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady.…

Tuto sobotu a neděli proběhne v Praze poměrně ostře sledovaný sjezd KDU-ČSL. Strana si na něm nejen zvolí své…