11.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!

 

Na nový Ford Focus RS už se nějakou dobu pekelně těšíme. Jízda na místě spolujezdce naše touhy ještě podpořila.

Ford si nás pozval do svého vývojového centra v belgickém Lommelu, kde jsme si mohli vyzkoušet jeho nové modely s pohonem všech kol. Pověstnou třešničkou na dortu celé prezentace byla jízda v nové generaci Focusu RS.

Prozatím jsme se tedy museli spokojit pouze s místem spolujezdce, za volant nás Ford nenechal vůbec posadit, a to ani pro potřeby focení. Na místo řidiče se místo nás posadil jeden z testovacích jezdců Fordu, což byla více než adekvátní náplast na náš smutek. Ken Block mezi nimi sice nebyl, vývojáři Fordu ale mají testovací dráhu v Lommelu do posledního kamínku perfektně nastudovanou, a tak jeli tempem, který by se dal popsat jako „totální pila.“

Vývojové středisko Fordu v Lommelu čitá asi 80 kilometrů testovacích cest, které zahrnují vysokorychlostní ovál, nezpevněné cesty pro testování SUV nebo úseky tvořené kočičími hlavami pro otestování zavěšení. Nechybí tu ani dráha připomínající okresní silnici z vašich nejtajnějších snů. Ostré zatáčky, táhlé oblouky, mírné skoky i delší rovné úseky, to všechno tady je. Zkrátka prostředí pro Focus RS jako stvořené!

Nástup dovnitř nového hot hatche není nijak krkolomný, prostě jako u obyčejného hatchbacku. Sedadla mají výrazné tvarování, které v zatáčkách účinně drží tělo řidiče i spolujezdce na místě. Na rozhlédnutí se po interiéru není příliš času, po zavření dveří okamžitě vyrážíme. Jen v krátkosti si tak všímáme výrazněji tvarovaného volantu nebo ciferníků na vrchu středového panelu, které má i Focus ST. Jinak se palubní deska tváří obyčejně jako v běžném Focusu.

To už ale jedeme, přičemž hned od prvních metrů pekelně ostrým tempem. Pod kapotou nového RS pracuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.3 EcoBoost o výkonu 258 kW a 440 N.m (470 N.m s funkcí overboost), který má síly opravdu na rozdávání už od nízkých otáček. I přes nasazenou helmu slyšíme jeho lahodné burácivé tóny.

Ford Focus RS: Příjem objednávek v České republice zahájen

Zatímco předchozí Focusy RS byly předokolkami, novinka sáhla po pohonu všech kol. Hlavní inženýr velkých aut ve značce Ford Matthias Tonn prozradil, že automobil byl od počátku vyvíjen jako čtyřkolka. Technicky to nebyl takový problém, protože platforma Focusu (shodná např. s Kugou) zástavbu pohonu 4x4 umožňuje. O použití pohonu jedné nápravy se uvažovalo jen krátce, myšlenka ale byla zavržena ještě před zahájením prací na autě. Jestliže minulá generace řešila přenos momentu z hnaných kol do volantu speciálním zavěšením RevoKnuckle, novinka na to použila poháněné dvě nápravy. Za volant tak nebude tahat ani trochu.

Pohon všech kol by mohl značit, že s novým Focusem RS bude nuda. Dále od pravdy byste ale s takovým tvrzením nemohli být! Focus využívá nový systém pohonu všech kol s rozdělovačem točivého momentu mezi kola, díky němuž je možné na zadní nápravu poslat až 70 % točivého momentu. Všechnu tuto sílu je pak v případě potřeby možné poslat na levé, nebo pravé kolo. Auto nepoužívá diferenciál, místo toho tu jsou dvě nápravové spojky, jedna pro každé ze zadních kol. To na jednu stranu zvyšuje trakci při rychlých průjezdech obloukem a na druhou umožňuje naladit auto jako přetáčivé, které však stále bude kontrolovatelné.

GKN Twinster: Nový pohon všech kol pro Focus RS III

A jízda po testovací trati v Lommelu ukázala, že Focus RS podle všeho přesně takový je. Pilot za volantem vykružoval jeden smyk za druhým, aniž by sebevíc zapotil. Prostě jen pracoval s volantem a plynem, z jeho lehkých korekcí rozhodně nevyplynulo, že by Focus RS byl nějakou kousavou příšerou. Nenechte se tak zmást agresivním vnějším vzhledem, který by o záludném chování mohl napovídat. Vrcholný Focus sice jezdí rychle, hlavu vám ale ukousnout nechce.

Do lehkých potíží se jezdec dostal jedinkrát, když se záď auta přetáčivým smykem dostala k patníkům přece jen blíže, než by bylo záhodno. Odpovědí byl ale jen úsměv a vysvětlení, že trať je v některých místech mokrá, což semislickovým pneumatikám příliš nesedí.

Nastavení pohonu všech kol je v ostrém Focusu možné nastavit ve čtyřech režimech. Tím nejzajímavějším je určitě Drift, který právě sází na přetáčivost – na zadní kola posílá co nejvíce síly. Naopak Track je tu pro co nejvíc neutrální chování při snaze jet co nejrychleji. ESP pak lze zcela vypnout, což inženýr Tonn lakonicky okomentoval slovy, že Focus RS je sportovní auto a jako takové přece zcela vypínatelné ESP potřebuje.

Jednotlivá nastavení upravují i charakter ostatních systémů vozu. Třeba v módu Normal je potlačen hlas agregátu, aby nerušil posádku na dlouhých cestách. To naznačuje, že na jednu stranu nový Focus RS může být brutální nástroj jako Subaru WRX STI, zároveň je ale dostatečně univerzální jako Volkswagen Golf R. A to zní jako jasný recept na úspěch.

První jízda s novým Focusem RS byla krátká, naše prosby, zda bychom auto přece jen nemohli řídit, vyslyšeny nebyly. Stejně tak na další kolečko s testovacími piloty za volantem údajně nebyl čas. I krátké svezení nás ale na nový Focus RS ještě více nalákalo. Už se nemůžeme dočkat na to, až si Focus RS vychutnáme přímo z místa řidiče. Mělo by to být zkraje příštího roku, kdy se první exempláře auta objeví také u zákazníků. Ti čeští za něj v základu zaplatí 915.900 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS.…






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…