11.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!

 

Na nový Ford Focus RS už se nějakou dobu pekelně těšíme. Jízda na místě spolujezdce naše touhy ještě podpořila.

Ford si nás pozval do svého vývojového centra v belgickém Lommelu, kde jsme si mohli vyzkoušet jeho nové modely s pohonem všech kol. Pověstnou třešničkou na dortu celé prezentace byla jízda v nové generaci Focusu RS.

Prozatím jsme se tedy museli spokojit pouze s místem spolujezdce, za volant nás Ford nenechal vůbec posadit, a to ani pro potřeby focení. Na místo řidiče se místo nás posadil jeden z testovacích jezdců Fordu, což byla více než adekvátní náplast na náš smutek. Ken Block mezi nimi sice nebyl, vývojáři Fordu ale mají testovací dráhu v Lommelu do posledního kamínku perfektně nastudovanou, a tak jeli tempem, který by se dal popsat jako „totální pila.“

Vývojové středisko Fordu v Lommelu čitá asi 80 kilometrů testovacích cest, které zahrnují vysokorychlostní ovál, nezpevněné cesty pro testování SUV nebo úseky tvořené kočičími hlavami pro otestování zavěšení. Nechybí tu ani dráha připomínající okresní silnici z vašich nejtajnějších snů. Ostré zatáčky, táhlé oblouky, mírné skoky i delší rovné úseky, to všechno tady je. Zkrátka prostředí pro Focus RS jako stvořené!

Nástup dovnitř nového hot hatche není nijak krkolomný, prostě jako u obyčejného hatchbacku. Sedadla mají výrazné tvarování, které v zatáčkách účinně drží tělo řidiče i spolujezdce na místě. Na rozhlédnutí se po interiéru není příliš času, po zavření dveří okamžitě vyrážíme. Jen v krátkosti si tak všímáme výrazněji tvarovaného volantu nebo ciferníků na vrchu středového panelu, které má i Focus ST. Jinak se palubní deska tváří obyčejně jako v běžném Focusu.

To už ale jedeme, přičemž hned od prvních metrů pekelně ostrým tempem. Pod kapotou nového RS pracuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.3 EcoBoost o výkonu 258 kW a 440 N.m (470 N.m s funkcí overboost), který má síly opravdu na rozdávání už od nízkých otáček. I přes nasazenou helmu slyšíme jeho lahodné burácivé tóny.

Ford Focus RS: Příjem objednávek v České republice zahájen

Zatímco předchozí Focusy RS byly předokolkami, novinka sáhla po pohonu všech kol. Hlavní inženýr velkých aut ve značce Ford Matthias Tonn prozradil, že automobil byl od počátku vyvíjen jako čtyřkolka. Technicky to nebyl takový problém, protože platforma Focusu (shodná např. s Kugou) zástavbu pohonu 4x4 umožňuje. O použití pohonu jedné nápravy se uvažovalo jen krátce, myšlenka ale byla zavržena ještě před zahájením prací na autě. Jestliže minulá generace řešila přenos momentu z hnaných kol do volantu speciálním zavěšením RevoKnuckle, novinka na to použila poháněné dvě nápravy. Za volant tak nebude tahat ani trochu.

Pohon všech kol by mohl značit, že s novým Focusem RS bude nuda. Dále od pravdy byste ale s takovým tvrzením nemohli být! Focus využívá nový systém pohonu všech kol s rozdělovačem točivého momentu mezi kola, díky němuž je možné na zadní nápravu poslat až 70 % točivého momentu. Všechnu tuto sílu je pak v případě potřeby možné poslat na levé, nebo pravé kolo. Auto nepoužívá diferenciál, místo toho tu jsou dvě nápravové spojky, jedna pro každé ze zadních kol. To na jednu stranu zvyšuje trakci při rychlých průjezdech obloukem a na druhou umožňuje naladit auto jako přetáčivé, které však stále bude kontrolovatelné.

GKN Twinster: Nový pohon všech kol pro Focus RS III

A jízda po testovací trati v Lommelu ukázala, že Focus RS podle všeho přesně takový je. Pilot za volantem vykružoval jeden smyk za druhým, aniž by sebevíc zapotil. Prostě jen pracoval s volantem a plynem, z jeho lehkých korekcí rozhodně nevyplynulo, že by Focus RS byl nějakou kousavou příšerou. Nenechte se tak zmást agresivním vnějším vzhledem, který by o záludném chování mohl napovídat. Vrcholný Focus sice jezdí rychle, hlavu vám ale ukousnout nechce.

Do lehkých potíží se jezdec dostal jedinkrát, když se záď auta přetáčivým smykem dostala k patníkům přece jen blíže, než by bylo záhodno. Odpovědí byl ale jen úsměv a vysvětlení, že trať je v některých místech mokrá, což semislickovým pneumatikám příliš nesedí.

Nastavení pohonu všech kol je v ostrém Focusu možné nastavit ve čtyřech režimech. Tím nejzajímavějším je určitě Drift, který právě sází na přetáčivost – na zadní kola posílá co nejvíce síly. Naopak Track je tu pro co nejvíc neutrální chování při snaze jet co nejrychleji. ESP pak lze zcela vypnout, což inženýr Tonn lakonicky okomentoval slovy, že Focus RS je sportovní auto a jako takové přece zcela vypínatelné ESP potřebuje.

Jednotlivá nastavení upravují i charakter ostatních systémů vozu. Třeba v módu Normal je potlačen hlas agregátu, aby nerušil posádku na dlouhých cestách. To naznačuje, že na jednu stranu nový Focus RS může být brutální nástroj jako Subaru WRX STI, zároveň je ale dostatečně univerzální jako Volkswagen Golf R. A to zní jako jasný recept na úspěch.

První jízda s novým Focusem RS byla krátká, naše prosby, zda bychom auto přece jen nemohli řídit, vyslyšeny nebyly. Stejně tak na další kolečko s testovacími piloty za volantem údajně nebyl čas. I krátké svezení nás ale na nový Focus RS ještě více nalákalo. Už se nemůžeme dočkat na to, až si Focus RS vychutnáme přímo z místa řidiče. Mělo by to být zkraje příštího roku, kdy se první exempláře auta objeví také u zákazníků. Ti čeští za něj v základu zaplatí 915.900 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Průkaz ISIC dobývá pražské školy Průkaz ISIC dobývá pražské školy

Průkazy ISIC jsou již mnoho let samozřejmostí pro…

Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars

Americký prezident Donald Trump dnes vydal nařízení o…

Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům

Policie obvinila bývalého bezpečnostního manažera…

 
 

Přidat názorDiskuse: Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS.…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu! Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu!

Milujete videa Kena Blocka a chtěli byste jezdit jako on?…

Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor

Kompaktní hot-hatche od Fordu a Volkswagenu jsou…

 



 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Včera

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak je skladovat, aby na Vánoce zazářily

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak…

Na Vánoce musí být mnoho věcí připraveno dopředu. Jenže, jak vše správně uskladnit a uchovat, aby to na Štědrý…

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným zbraním. Oceněná přežila Hirošimu

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným…

Představitelé Mezinárodní kampaně za zrušení jaderných zbraní (ICAN) v neděli na ceremoniálu v norské metropoli…

 

iSport.cz

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně to frčí, říká o trati

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně…

Snowboardkrosařce Evě Samkové začíná hlavní část olympijské zimy. V nejvýš položeném alpském středisku ve…

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví historické čtvrtfinále

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví…

České házenkářky se v osmifinále mistrovství světa postaraly o velké překvapení, v Lipsku zvítězily nad…

 

Reflex.cz

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Zatímco pozornost světové veřejnosti se soustředila na válku ve Vietnamu, Spojené státy v tichosti bombardovaly…

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Neomarxistická korektnost proniká i do oblastí, kde to opravdu překvapí. Papež František vyzval ke kritické…