11.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!

 

Na nový Ford Focus RS už se nějakou dobu pekelně těšíme. Jízda na místě spolujezdce naše touhy ještě podpořila.

Ford si nás pozval do svého vývojového centra v belgickém Lommelu, kde jsme si mohli vyzkoušet jeho nové modely s pohonem všech kol. Pověstnou třešničkou na dortu celé prezentace byla jízda v nové generaci Focusu RS.

Prozatím jsme se tedy museli spokojit pouze s místem spolujezdce, za volant nás Ford nenechal vůbec posadit, a to ani pro potřeby focení. Na místo řidiče se místo nás posadil jeden z testovacích jezdců Fordu, což byla více než adekvátní náplast na náš smutek. Ken Block mezi nimi sice nebyl, vývojáři Fordu ale mají testovací dráhu v Lommelu do posledního kamínku perfektně nastudovanou, a tak jeli tempem, který by se dal popsat jako „totální pila.“

Vývojové středisko Fordu v Lommelu čitá asi 80 kilometrů testovacích cest, které zahrnují vysokorychlostní ovál, nezpevněné cesty pro testování SUV nebo úseky tvořené kočičími hlavami pro otestování zavěšení. Nechybí tu ani dráha připomínající okresní silnici z vašich nejtajnějších snů. Ostré zatáčky, táhlé oblouky, mírné skoky i delší rovné úseky, to všechno tady je. Zkrátka prostředí pro Focus RS jako stvořené!

Nástup dovnitř nového hot hatche není nijak krkolomný, prostě jako u obyčejného hatchbacku. Sedadla mají výrazné tvarování, které v zatáčkách účinně drží tělo řidiče i spolujezdce na místě. Na rozhlédnutí se po interiéru není příliš času, po zavření dveří okamžitě vyrážíme. Jen v krátkosti si tak všímáme výrazněji tvarovaného volantu nebo ciferníků na vrchu středového panelu, které má i Focus ST. Jinak se palubní deska tváří obyčejně jako v běžném Focusu.

To už ale jedeme, přičemž hned od prvních metrů pekelně ostrým tempem. Pod kapotou nového RS pracuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.3 EcoBoost o výkonu 258 kW a 440 N.m (470 N.m s funkcí overboost), který má síly opravdu na rozdávání už od nízkých otáček. I přes nasazenou helmu slyšíme jeho lahodné burácivé tóny.

Ford Focus RS: Příjem objednávek v České republice zahájen

Zatímco předchozí Focusy RS byly předokolkami, novinka sáhla po pohonu všech kol. Hlavní inženýr velkých aut ve značce Ford Matthias Tonn prozradil, že automobil byl od počátku vyvíjen jako čtyřkolka. Technicky to nebyl takový problém, protože platforma Focusu (shodná např. s Kugou) zástavbu pohonu 4x4 umožňuje. O použití pohonu jedné nápravy se uvažovalo jen krátce, myšlenka ale byla zavržena ještě před zahájením prací na autě. Jestliže minulá generace řešila přenos momentu z hnaných kol do volantu speciálním zavěšením RevoKnuckle, novinka na to použila poháněné dvě nápravy. Za volant tak nebude tahat ani trochu.

Pohon všech kol by mohl značit, že s novým Focusem RS bude nuda. Dále od pravdy byste ale s takovým tvrzením nemohli být! Focus využívá nový systém pohonu všech kol s rozdělovačem točivého momentu mezi kola, díky němuž je možné na zadní nápravu poslat až 70 % točivého momentu. Všechnu tuto sílu je pak v případě potřeby možné poslat na levé, nebo pravé kolo. Auto nepoužívá diferenciál, místo toho tu jsou dvě nápravové spojky, jedna pro každé ze zadních kol. To na jednu stranu zvyšuje trakci při rychlých průjezdech obloukem a na druhou umožňuje naladit auto jako přetáčivé, které však stále bude kontrolovatelné.

GKN Twinster: Nový pohon všech kol pro Focus RS III

A jízda po testovací trati v Lommelu ukázala, že Focus RS podle všeho přesně takový je. Pilot za volantem vykružoval jeden smyk za druhým, aniž by sebevíc zapotil. Prostě jen pracoval s volantem a plynem, z jeho lehkých korekcí rozhodně nevyplynulo, že by Focus RS byl nějakou kousavou příšerou. Nenechte se tak zmást agresivním vnějším vzhledem, který by o záludném chování mohl napovídat. Vrcholný Focus sice jezdí rychle, hlavu vám ale ukousnout nechce.

Do lehkých potíží se jezdec dostal jedinkrát, když se záď auta přetáčivým smykem dostala k patníkům přece jen blíže, než by bylo záhodno. Odpovědí byl ale jen úsměv a vysvětlení, že trať je v některých místech mokrá, což semislickovým pneumatikám příliš nesedí.

Nastavení pohonu všech kol je v ostrém Focusu možné nastavit ve čtyřech režimech. Tím nejzajímavějším je určitě Drift, který právě sází na přetáčivost – na zadní kola posílá co nejvíce síly. Naopak Track je tu pro co nejvíc neutrální chování při snaze jet co nejrychleji. ESP pak lze zcela vypnout, což inženýr Tonn lakonicky okomentoval slovy, že Focus RS je sportovní auto a jako takové přece zcela vypínatelné ESP potřebuje.

Jednotlivá nastavení upravují i charakter ostatních systémů vozu. Třeba v módu Normal je potlačen hlas agregátu, aby nerušil posádku na dlouhých cestách. To naznačuje, že na jednu stranu nový Focus RS může být brutální nástroj jako Subaru WRX STI, zároveň je ale dostatečně univerzální jako Volkswagen Golf R. A to zní jako jasný recept na úspěch.

První jízda s novým Focusem RS byla krátká, naše prosby, zda bychom auto přece jen nemohli řídit, vyslyšeny nebyly. Stejně tak na další kolečko s testovacími piloty za volantem údajně nebyl čas. I krátké svezení nás ale na nový Focus RS ještě více nalákalo. Už se nemůžeme dočkat na to, až si Focus RS vychutnáme přímo z místa řidiče. Mělo by to být zkraje příštího roku, kdy se první exempláře auta objeví také u zákazníků. Ti čeští za něj v základu zaplatí 915.900 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá návrh, aby…

Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem

Prezident Miloš Zeman jmenuje příští týden novým…

Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu

Katar hodlá v příštích pěti letech investovat v Británii…

Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení

Skupina FutureLife patřící do fondu Hartenberg přikoupila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS.…






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů! Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů!

Na Ford Focus RS s tak nízkým proběhem jenom tak…

Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko... Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko...

Automobily s elektrickým pohonem v USA zažívají boom. Ne…

 



 
Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Dnes 15:59

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním tuningem dokáže na Severní smyčce Nürburgringu ujet i mnohem silnějším sportovním autům.




Blesk.cz

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy, Shiffrinová ale vyjela třikrát víc

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy,…

Sjezdařka Mikaela Shiffrinová si z lyžařů, snowboardistů a biatlonistů vydělala v uplynulé zimě nejvíce na…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Pan prezident nám nedávno oznámil, že bude zase kandidovat. Co jsme se na tu zprávu načekali. Komentářů…