19.10. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva

Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva

Systémy pohonů všech kol se však napříč jednotlivými výrobci až překvapivě liší. Různá technická řešení mají své přednosti i nedostatky, které to jsou?

Pohon všech kol zažil svůj první velký boom ve druhé polovině 80. let. Do té doby byl záležitostí výhradně terénních automobilů. Výjimku tvořily značky Subaru AWD od 70. let, Audi Quattro a exotický Jensen FF (Fergusson Formula) z 60. let, který se stal historicky prvním silničním vozem s pohonem všech kol (a také první autem s ABS). Od uvedeného období začaly automobilky nabízet pohon 4x4 v masovém měřítku. Objevil se třeba první Mercedes-Benz 4Matic či BMW s pohonem všech kol (tehdy se mu ještě neříkalo xDrive). Své „čtyřkolky“ nabízely také Volkswagen (Syncro), Opel (vzpomínáte na Fronteru či Calibru 4x4?), Peugeot (405 X4 či T16), Renault (systém Quadra), Lancia (Integrale), Alfa Romeo (Permanent 4 později Viscomatic) a takto bychom mohli pokrčovat. Vozy SUV v té době ještě takřka neexistovaly, takže systém, kdy motor roztáčí permanentně všechna kola, našel své uplatnění hlavně u výkonných modelů sportovního charakteru. A samozřejmě u offroadů či pick-upů.

Zapálenost pro čtyřkolky byla ovšem v té době tak masová, že vznikala auta s tímto druhem pohonu, nad nimiž by se dnešním účetním, hlídajícím náklady automobilek na vývoj a výrobu, protáčely panenky. Stačí vzpomenout třeba na maličký hranatý Fiat Panda 4x4 či naopak první Renault Espace Quadra. Pohon všech kol se objevil i u vozů luxusní třídy, Třeba u Fordu Scorpio, Audi V8 či Renaultu Safrane, později v Jaguaru X-Type.

Už tehdy stáli za vývojem většiny systémů externí dodavatelé. Jedním z nejpopulárnějších byl systém od rakouské firmy Steyer, případně britské GKN, jejichž řešení s centrálním planetovým diferenciálem v lepších verzích blokovaného viskosní lamelovou spojkou, případně jen s viskosní spojkou doplněnou o volnoběžku a přemosťovací zubovou spojku, používala celá řada výrobců. Byla to právě viskosní spojka, která umožnila masovější nasazení pohonu všech kol i u relativně levných vozidel.

Zanechme však historie a pojďme se podívat, jak je na tom pohon všech kol v současnosti. Bez ohledu na značku automobilu, její model či výrobce systému, jej můžeme rozdělit na stálý (permanentní) a takzvaně s přiřaditelnou zpravidla přední nápravou. Dále se pohon všech kol dělí podle koncepce. Zda má vozidlo hnací řetězec uložený vpředu napříč nebo podélně, případně někde jinde (před nebo za zadní nápravou – Audi R8/Porsche 911 Carrera 4), ale to už bychom zacházeli hodně do detailů.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“ Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“

Rusko dnes obvinilo mezinárodní koalici v čele s USA z…

Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

U Čechů v cizině vyhrála jasně TOP 09. Babiš skončil až čtvrtý U Čechů v cizině vyhrála jasně TOP 09. Babiš skončil až čtvrtý

Hnutí ANO bylo u voličů zaregistrovaných v zahraničí až…

 
 

Přidat názorDiskuse: Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Strach, potom dvě pětky. Ragby může růst jen proti silným, říká kouč

Strach, potom dvě pětky. Ragby může růst jen proti…

Těžkou beznaděj ale i záblesk lepší budoucnosti pro české ragby přinesl zápas národního týmu proti jihoafrickému…

Kadlec střídal v slzách, Šural pálil. Proč nebyl v Jablonci Lafata?

Kadlec střídal v slzách, Šural pálil. Proč nebyl v…

I přes vítězství 3:0 na hřišti Jablonce odjížděl sparťanský útočník Václav Kadlec zklamaný. Utkání sice opět…

 

Reflex.cz

Česku chybí konzervativní strany. Populisté uspěli díky neschopnosti tradičních politiků a zaslepenosti Bruselu

Česku chybí konzervativní strany. Populisté uspěli…

Podle Jefima Fištejna je hlavní rozdíl voleb u nás a v Německu i Rakousku v tom, že zatímco u našich sousedů…

Nejvíce sexy zdravotní sestřička na světě uhranula internet, sledují ji miliony lidí

Nejvíce sexy zdravotní sestřička na světě uhranula…

Američka Lauren Drainová (31) žije na Floridě a pracuje již osm let v nemocnici jako zdravotní sestra.…