19.10. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva

Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva

Systémy pohonů všech kol se však napříč jednotlivými výrobci až překvapivě liší. Různá technická řešení mají své přednosti i nedostatky, které to jsou?

Pohon všech kol zažil svůj první velký boom ve druhé polovině 80. let. Do té doby byl záležitostí výhradně terénních automobilů. Výjimku tvořily značky Subaru AWD od 70. let, Audi Quattro a exotický Jensen FF (Fergusson Formula) z 60. let, který se stal historicky prvním silničním vozem s pohonem všech kol (a také první autem s ABS). Od uvedeného období začaly automobilky nabízet pohon 4x4 v masovém měřítku. Objevil se třeba první Mercedes-Benz 4Matic či BMW s pohonem všech kol (tehdy se mu ještě neříkalo xDrive). Své „čtyřkolky“ nabízely také Volkswagen (Syncro), Opel (vzpomínáte na Fronteru či Calibru 4x4?), Peugeot (405 X4 či T16), Renault (systém Quadra), Lancia (Integrale), Alfa Romeo (Permanent 4 později Viscomatic) a takto bychom mohli pokrčovat. Vozy SUV v té době ještě takřka neexistovaly, takže systém, kdy motor roztáčí permanentně všechna kola, našel své uplatnění hlavně u výkonných modelů sportovního charakteru. A samozřejmě u offroadů či pick-upů.

Zapálenost pro čtyřkolky byla ovšem v té době tak masová, že vznikala auta s tímto druhem pohonu, nad nimiž by se dnešním účetním, hlídajícím náklady automobilek na vývoj a výrobu, protáčely panenky. Stačí vzpomenout třeba na maličký hranatý Fiat Panda 4x4 či naopak první Renault Espace Quadra. Pohon všech kol se objevil i u vozů luxusní třídy, Třeba u Fordu Scorpio, Audi V8 či Renaultu Safrane, později v Jaguaru X-Type.

Už tehdy stáli za vývojem většiny systémů externí dodavatelé. Jedním z nejpopulárnějších byl systém od rakouské firmy Steyer, případně britské GKN, jejichž řešení s centrálním planetovým diferenciálem v lepších verzích blokovaného viskosní lamelovou spojkou, případně jen s viskosní spojkou doplněnou o volnoběžku a přemosťovací zubovou spojku, používala celá řada výrobců. Byla to právě viskosní spojka, která umožnila masovější nasazení pohonu všech kol i u relativně levných vozidel.

Zanechme však historie a pojďme se podívat, jak je na tom pohon všech kol v současnosti. Bez ohledu na značku automobilu, její model či výrobce systému, jej můžeme rozdělit na stálý (permanentní) a takzvaně s přiřaditelnou zpravidla přední nápravou. Dále se pohon všech kol dělí podle koncepce. Zda má vozidlo hnací řetězec uložený vpředu napříč nebo podélně, případně někde jinde (před nebo za zadní nápravou – Audi R8/Porsche 911 Carrera 4), ale to už bychom zacházeli hodně do detailů.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat

Podnikání by měl provázet jednoduchý princip – snaha…

Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo

Americký prezident Donald Trump zopakoval, že má plnou…

Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení

Česká diplomacie podpořila požadavky Radovana Krejčíře na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Včera

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

Unikátní foto: Tak blesky bičovaly Česko. Sledujte radar, kde budou v úterý

Unikátní foto: Tak blesky bičovaly Česko. Sledujte…

Zatímco na většině území si budeme v úterý užívat polojasné oblohy, na severovýchodě a severu území budeme…

Vyzkoušejte nové jablečné osvěžení a užijte si léto se vším všudy!

Vyzkoušejte nové jablečné osvěžení a užijte si léto…

Léto je v plném proudu a je potřeba si ho zpestřit nejen nějakým dobrodružstvím nebo trochou adrenalinu, ale…

 

iSport.cz

Asistent Bělohlav: o Hadamczikovi, práci s mládeží a tlaku v Motoru

Asistent Bělohlav: o Hadamczikovi, práci s mládeží a…

Cepuje mladé české talenty, za dva týdny s nimi jako pravá ruka Aloise Hadamczika vyrazí na prestižní Hlinka…

Krmenčík za 300 milionů? Taková nabídka teď nepřišla, říká Šádek

Krmenčík za 300 milionů? Taková nabídka teď…

Už v zimě měl Michael Krmenčík nakročeno k tomu, aby z Plzně zamířil na zahraniční angažmá. Jenže zástupci…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…