19.10. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva

Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva

Systémy pohonů všech kol se však napříč jednotlivými výrobci až překvapivě liší. Různá technická řešení mají své přednosti i nedostatky, které to jsou?

Pohon všech kol zažil svůj první velký boom ve druhé polovině 80. let. Do té doby byl záležitostí výhradně terénních automobilů. Výjimku tvořily značky Subaru AWD od 70. let, Audi Quattro a exotický Jensen FF (Fergusson Formula) z 60. let, který se stal historicky prvním silničním vozem s pohonem všech kol (a také první autem s ABS). Od uvedeného období začaly automobilky nabízet pohon 4x4 v masovém měřítku. Objevil se třeba první Mercedes-Benz 4Matic či BMW s pohonem všech kol (tehdy se mu ještě neříkalo xDrive). Své „čtyřkolky“ nabízely také Volkswagen (Syncro), Opel (vzpomínáte na Fronteru či Calibru 4x4?), Peugeot (405 X4 či T16), Renault (systém Quadra), Lancia (Integrale), Alfa Romeo (Permanent 4 později Viscomatic) a takto bychom mohli pokrčovat. Vozy SUV v té době ještě takřka neexistovaly, takže systém, kdy motor roztáčí permanentně všechna kola, našel své uplatnění hlavně u výkonných modelů sportovního charakteru. A samozřejmě u offroadů či pick-upů.

Zapálenost pro čtyřkolky byla ovšem v té době tak masová, že vznikala auta s tímto druhem pohonu, nad nimiž by se dnešním účetním, hlídajícím náklady automobilek na vývoj a výrobu, protáčely panenky. Stačí vzpomenout třeba na maličký hranatý Fiat Panda 4x4 či naopak první Renault Espace Quadra. Pohon všech kol se objevil i u vozů luxusní třídy, Třeba u Fordu Scorpio, Audi V8 či Renaultu Safrane, později v Jaguaru X-Type.

Už tehdy stáli za vývojem většiny systémů externí dodavatelé. Jedním z nejpopulárnějších byl systém od rakouské firmy Steyer, případně britské GKN, jejichž řešení s centrálním planetovým diferenciálem v lepších verzích blokovaného viskosní lamelovou spojkou, případně jen s viskosní spojkou doplněnou o volnoběžku a přemosťovací zubovou spojku, používala celá řada výrobců. Byla to právě viskosní spojka, která umožnila masovější nasazení pohonu všech kol i u relativně levných vozidel.

Zanechme však historie a pojďme se podívat, jak je na tom pohon všech kol v současnosti. Bez ohledu na značku automobilu, její model či výrobce systému, jej můžeme rozdělit na stálý (permanentní) a takzvaně s přiřaditelnou zpravidla přední nápravou. Dále se pohon všech kol dělí podle koncepce. Zda má vozidlo hnací řetězec uložený vpředu napříč nebo podélně, případně někde jinde (před nebo za zadní nápravou – Audi R8/Porsche 911 Carrera 4), ale to už bychom zacházeli hodně do detailů.

1/4 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Budoucnost cestovních automobilů: Co říká velký šéf?

Budoucnost cestovních automobilů: Co říká velký šéf?

Dnes 13:14

Závody cestovních vozů zažívají revoluci. Klíčovou postavu hraje Ital Marcello Lotti, který výrazně ovlivňuje dění ve světovém motorsportu téměř dvě desetiletí.




Blesk.cz

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v Karibiku prodávají za dvě stovky!

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v…

Suzanne (33) a David (35) z amerického Detroitu spolu v Karibiku od roku 2013 vlastníma rukama budovali…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další super výkon Samkové! S Hopjákovou byly na SP ve snowboardcrossu druhé

Další super výkon Samkové! S Hopjákovou byly na SP…

Eva Samková a Vendula Hopjáková obsadily druhé místo v závodu dvojic na Světovém poháru ve snowboardcrossu v…

 

Reflex.cz

Nejočekávanější filmy roku 2018: Velký přehled podle kategorií, který jinde nenajdete

Nejočekávanější filmy roku 2018: Velký přehled podle…

Máte rádi klasiku od klasiků, nebo jste fajnšmekři a hledáte ukrytý klenot? Anebo se těšíte na pokračování či…

Klinická smrt ČSSD: Proč ji nespasí Hašek s Chovancem a proč to bude mít těžší než ODS

Klinická smrt ČSSD: Proč ji nespasí Hašek s…

Tento víkend se v Táboře sjeli sociální demokraté sdružení pod platformou „Zachraňme ČSSD“. Za iniciativou stojí…