19.10. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva

Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva

Systémy pohonů všech kol se však napříč jednotlivými výrobci až překvapivě liší. Různá technická řešení mají své přednosti i nedostatky, které to jsou?

Pohon všech kol zažil svůj první velký boom ve druhé polovině 80. let. Do té doby byl záležitostí výhradně terénních automobilů. Výjimku tvořily značky Subaru AWD od 70. let, Audi Quattro a exotický Jensen FF (Fergusson Formula) z 60. let, který se stal historicky prvním silničním vozem s pohonem všech kol (a také první autem s ABS). Od uvedeného období začaly automobilky nabízet pohon 4x4 v masovém měřítku. Objevil se třeba první Mercedes-Benz 4Matic či BMW s pohonem všech kol (tehdy se mu ještě neříkalo xDrive). Své „čtyřkolky“ nabízely také Volkswagen (Syncro), Opel (vzpomínáte na Fronteru či Calibru 4x4?), Peugeot (405 X4 či T16), Renault (systém Quadra), Lancia (Integrale), Alfa Romeo (Permanent 4 později Viscomatic) a takto bychom mohli pokrčovat. Vozy SUV v té době ještě takřka neexistovaly, takže systém, kdy motor roztáčí permanentně všechna kola, našel své uplatnění hlavně u výkonných modelů sportovního charakteru. A samozřejmě u offroadů či pick-upů.

Zapálenost pro čtyřkolky byla ovšem v té době tak masová, že vznikala auta s tímto druhem pohonu, nad nimiž by se dnešním účetním, hlídajícím náklady automobilek na vývoj a výrobu, protáčely panenky. Stačí vzpomenout třeba na maličký hranatý Fiat Panda 4x4 či naopak první Renault Espace Quadra. Pohon všech kol se objevil i u vozů luxusní třídy, Třeba u Fordu Scorpio, Audi V8 či Renaultu Safrane, později v Jaguaru X-Type.

Už tehdy stáli za vývojem většiny systémů externí dodavatelé. Jedním z nejpopulárnějších byl systém od rakouské firmy Steyer, případně britské GKN, jejichž řešení s centrálním planetovým diferenciálem v lepších verzích blokovaného viskosní lamelovou spojkou, případně jen s viskosní spojkou doplněnou o volnoběžku a přemosťovací zubovou spojku, používala celá řada výrobců. Byla to právě viskosní spojka, která umožnila masovější nasazení pohonu všech kol i u relativně levných vozidel.

Zanechme však historie a pojďme se podívat, jak je na tom pohon všech kol v současnosti. Bez ohledu na značku automobilu, její model či výrobce systému, jej můžeme rozdělit na stálý (permanentní) a takzvaně s přiřaditelnou zpravidla přední nápravou. Dále se pohon všech kol dělí podle koncepce. Zda má vozidlo hnací řetězec uložený vpředu napříč nebo podélně, případně někde jinde (před nebo za zadní nápravou – Audi R8/Porsche 911 Carrera 4), ale to už bychom zacházeli hodně do detailů.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Penam z Agrofertu kupuje pekárny United Bakeries Penam z Agrofertu kupuje pekárny United Bakeries

Společnost Penam z koncernu Agrofert koupila jediného…

OBRAZEM: Muzeum automobilky AvtoVAZ nabízí pohled na unikátní Lady OBRAZEM: Muzeum automobilky AvtoVAZ nabízí pohled na unikátní Lady

Muzeum ruské automobilky AvtoVAZ nabídne nevšení modely…

Skupina Swiss Life dokončila nákup Fincentra Skupina Swiss Life dokončila nákup Fincentra

Švýcarská skupina Swiss Life dokončila nákup finanční…

 
 

Přidat názorDiskuse: Systémy pohonu všech kol: Čtyři jsou víc než dva







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Peugeot chystá novou řadu sportovních modelů! Budou mít elektrifikovaný pohon

Peugeot chystá novou řadu sportovních modelů! Budou mít elektrifikovaný pohon

Dnes 11:54

Francouzská automobilka mění plány. Místo rallycrossového šampionátu WRX se zaměří na produkci elektrifikovaných sportovních modelů.




Blesk.cz

Zděšená Heidi při pohledu na sochu Špinarové (†65): Měli zasadit jen strom!

Zděšená Heidi při pohledu na sochu Špinarové (†65):…

Zděšení ze sochy Špinarové neskrývá ani Heidi Janků (55). Místo paskvilu, který vytvořil autor, prý měl být na…

Slibovaná schůzka s Trumpem zřejmě bude, místo Zemana ale vyrazí Babiš. Proč?

Slibovaná schůzka s Trumpem zřejmě bude, místo…

Tolik kýžená schůzka s americkým prezidentem Donaldem Trumpem (72) nejspíš bude! Má to ale jeden háček. Podle…

 

iSport.cz

Štěpánkovo dojemné loučení: díky rodičům, slzy s Nicole i Rogerův vzkaz

Štěpánkovo dojemné loučení: díky rodičům, slzy s…

Ještě jednou, naposledy. Radek Štěpánek ukázal fanouškům sílu „Českého lva,“ jak nazval svou pompézní rozlučku s…

Sparta i Slavia už líčí na posily. Panák a Hašek vedou, kdo ještě táhne?

Sparta i Slavia už líčí na posily. Panák a Hašek…

Do lednového otevření zimního přestupového období stále zbývá dost času, za kulisami se ale o možných hráčských…

 

Reflex.cz

Jsem idiot, ale podle psychiatrů inteligentní, zákon porušuji úmyslně, říká budoucí starosta Pavel Novotný

Jsem idiot, ale podle psychiatrů inteligentní, zákon…

Bulvární novinář a protekční spratek Pavel Novotný se po úspěchu v komunálních volbách stane starostou pražské…

Trumpova Amerika je první na světě v žebříčku konkurenceschopnosti, Česko je na 29. místě

Trumpova Amerika je první na světě v žebříčku…

Světové ekonomické fórum, které pořádá každoroční prestižní zasedání politiků a podnikatelů ve švýcarském Davosu…