Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Kopřivnická automobilka má ve své historii řadu výjimečných automobilů. Mezi ty nejdůležitější rozhodně patří zástupci modelové řady T 815.

Tatra představuje jednu z nejslavnějších průmyslových značek v České republice. První automobil s tímto názvem, odvozeným od slovenských hor Vysokých Tater, vyjel z bran automobilky 29. března 1919.

Kořeny kopřivnické automobilky ale sahají až do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků, jehož tradici od roku 2013 udržuje společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898 a představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů i vozů tažených koňmi. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus.

Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907 a skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Právě na tato vozidla navázala prakticky nepřetržitá vývojová linie.

První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Nástupcem se stal neméně populární model 138, který byl představen v roce 1956. Evolucí Tatry 138 se stala modelová řada 148, jejíž prototyp měl premiéru na strojírenském veletrhu v Brně v září roku 1968.

Dodnes patří mezi fanoušky kopřivnických nákladních vozidel k nejoblíbenějším modelová řada 813 z let 1967 až 1982 a to především díky schopnostem osmikolových provedení v terénu, i když významný podíl na popularitě má i její nezaměnitelný vzhled.

V sedmdesátých letech byl zahájen vývoj nástupce tehdy aktuálních modelových řad 148 a 813. Nejprve v letech 1970 a 1971 prototypy s typovým označením 157, na něž přímo navázaly prototypy modelové řady 815.

Pro zjednodušení výroby a možnosti rozšíření nabídky konfigurací podvozku byla dvojice modelových řad 148 a 813 nahrazena jedinou v podobě Tatry 815, jejíž sériová produkce se rozběhla v roce 1983 a trvá až dodnes.

Koncepcí podvozku i pohonných jednotek navázala nová modelová řada 815 plně na své předchůdce, ale díky unifikaci dílů nabídla doposud nejširší paletu verzí od dvounápravových až po vozidla s osmi nápravami.

Vedle výjimečných možností konfigurací podvozků se modelová řada 815 může pochlubit i širokou paletou pohonných jednotek. Svou kariéru tato Tatra zahajovala se vzduchem chlazeným vznětovým desetiválcem T3-929 o objemu 15,8 l s výkonem 208 kW a později do nabídky přibyly osmiválce T3-928 o objemu 12,7 l s výkonem 170 kW a dvanáctiválce T3-930 s objemem 19,0 l a výkonem 235 kW, resp. 265 kW v přeplňované verzi.

Tatra 815 se stala v osmdesátých letech hlavním a prakticky jediným zástupcem své značky mezi nákladními vozidly a vedle klasických verzí s trambusovou kabinou v, krátké, střední nebo prodloužené čtyřdveřové verzi, umístěnou nad předními koly byla nabízena i s předsunutou kabinou umístěnou před přední nápravou. V této podobě byla využívána především jako nosič jeřábů, bagrů a vrtných souprav.

Nejrozšířenější bylo provedení s krátkou kabinou a třínápravovým podvozkem, ale k nejatraktivnějším a v terénu k nejschopnějším patřily čtyřnápravové verze a to především jako vojenský valník se střední kabinou T 815 VVN 26 265 8x8.1R nebo vojenský tahač se čtyřdveřovou kabinou T 815 VT 26 265 8x8.1R. Tato vozidla byla vybavena dvanáctiválcem T3-930 o výkonu 265 kW a druhé uvedené provedení si poradilo s přívěsem do hmotnosti 70.000 kg.

Z civilních provedení Tatry 815 v její původní podobě z osmdesátých let si pak zmínku určitě zaslouží verze T 815 TP 24 265 6x6.1R. Toto třínápravové vozidlo charakterizují dvě řiditelné přední nápravy, čtyřdveřová kabina, krátká korba a především schopnost táhnout přívěs do hmotnosti 120.000 kg.

Mezi největší extrémy v rámci první generace ovšem patří model T 815 TPL 28 235 6x6.1R, což byl letištní tahač se sníženou a před přední nápravou předsunutou kabinou, který v době svého vzniku i dnes přitahoval pozornost již jen svým vzhledem s kompletní karoserií podvozku.

Tento výjimečný tahač s atmosférickým dvanáctiválcem T3-930 o výkonu 235 kW se představil v roce v 1987 a byl vyroben v pěti exemplářích. V květnu roku 1988 předvedla Tatra 815 TPL na mošnovském letišti své schopnosti, když táhla plně naložený nákladní letoun Antonov An-124 Ruslan, jehož vzletová hmotnost byla 405.000 kg.

V první polovině devadesátých let Tatra uvedla modernizaci řady označenou T 815-2, u níž byly provedeny úpravy zaměřené především na plnění emisních norem, související s omezením nabídky na přeplňovaný vzduchem chlazený osmiválec T3B-928 v různých provedeních s výkony 230 až 325 kW, splňující emisní normy Euro I až V.

V roce 1997 přistoupila Tatra k přejmenovaná T 815-2 na modelovou řadu TERRNo.1 nabízenou s modernizovanou kabinou s překonstruovaným skeletem především v provedeních 4x4, 6x4, 6x6 a 6x8. Vedle vlastních vzduchem chlazených vznětových motorů se v nabídce objevují i kapalinou chlazené pohonné jednotky Deutz.

Po letech se pak do nabídky vrátil model s kabinou posunutou až za pohonnou jednotku, jimž se stala Tatra 163 Jamal, vycházející přímo z řady 815, resp. TERRNo.1. Premiéra tohoto modelu se odehrála na veletrhu Autotec 1997 a v nabídce značky figuroval až do roku 2015.

K zákazníkům mířil Jamal především jako jednostranný sklápěč s konfigurací podvozku 6x6 nebo 6x4, ale vznikl i jako třínápravový tahač návěsů. V letech 1999 až 2001 propůjčil své jméno a částečně i vzhled kapoty motoru úspěšnému speciálu pro okruhové závody tahačů, jenž ovšem využíval upravenou techniku a kabinu značky MAN.

Další velká modernizace řady 815, resp. TERRNo.1 byla provedena v roce 2010. Ta přinesla především aerodynamickou optimalizaci kabiny se zcela přepracovanou maskou a výraznými deflektory spolu s novým předním nárazníkem a novým systémem hlavních světlometů.

V rámci modernizace z roku 2010 pak bylo vylepšeno i odhlučnění kabina a její tepelná izolace spolu s přepracováním elektroinstalace. Vedle vlastních vzduchem chlazeným motorů Tatra v provedení Euro 2 až 5 je TERRNo.1 nabízeno i s kapalinou chlazenými motory Cummins a Caterpillar. Standardem jsou konfigurace podvozků 4x4, 6x6 a 8x8.

V letošním roce má být uvedeno podstatně zmodernizovaného pokračování slavné modelové řady T 815, pod označením Tatra Terra. To kopřivnická automobilka ohlásila na podzim loňského roku v souvislosti s tehdejším představením nového označení jednotlivých modelový řad a unifikace podvozků.

Tatra 815 se za svou více než třicetiletou kariéru dočkala skutečně široké řady derivátů a odvozených řad, z nichž k těm nejvýraznějším patří vedle výše zmíněného modelu 163 Jamal modelová řada 815-7, která je v současnosti v nabídce pod obchodním označením Force.

První prototyp vozidla dnešní modelové řady Force byl dokončen v roce 2004 s konfigurací náprav 4x4 a byl vystavován na řadě významných světových veletrhů v letech 2004 až 2006. V roce 2007 se představil přepracovaný prototyp a od roku následujícího již byla tato modelová řada v nabídce.

Primárně byla modelová řada Force vyvinuta pro armádní využití a při jejím vývoji byly proto brány ohledy na požadavky, kladené speciálními složkami, jako jsou přeprava standardním letounem NATO C-130 Herkules, možnost dodatečného pancéřování dle norem STANAG, použití přetlakové filtroventilační jednotky, možnost lafetace palných zbraní atd.

Vozidla, která charakterizuje nízká kabina řidiče jednoduchých tvarů, si ovšem našla i cestu do civilního sektoru a jsou často využívána jako základ pro montáž hasičských nástaveb a díky své nízké stavbě a vysoké míře kompaktnosti slouží i jako nosiče jeřábů či vrtných souprav.

Motory, jimiž jsou vozidla modelové řady Force poháněna mohou být vlastní konstrukce značky Tatra s chlazením vzduchem nebo kapalinou chlazené zahraniční provenience. Převodovky mohou být manuální Tatra, či automatické Allison nebo Twin Disc. Převodový agregát Tatra je možno na přání doplnit elektronickým systémem řazení převodových stupňů TATRA-Norgren.

Tatra Force zahrnuje standardně konfigurace podvozků 4x4, 6x6, 8x8 až 10x10 s řízením čtyř náprav, ale pro kopřivnickou automobilku není problém vyvinout, vyrobit a dodat vozidlo například s konfigurací 16x8 nebo dokonce i 16x16.

V roce 2016 dostala vozidla obchodní řady Force modernizovanou kabinu a vybrané modely vozidel s podvozky typové řady I, tedy výhradně s pneumatickým odpružením všech náprav, kotoučové brzdy.

Foto: Tatra Trucks a.s., Autowp.ru, Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Avatar - rokyta.p
22. 8. 2017 23:21
Re: Legenda?
Zase tolik jich nebylo. Všeho všudy jen párkrát ;-\ Legenda proto, protože jsme nic lepšího neměli . Volvo, Scania, Mercedes jsou jinde. Tatru mám rád, ale nalejme si čistého vína.
22. 8. 2017 11:05
Re: Vsechny verze ??
T815 nie je už náhodou minulosť? ;-)
Ale máš asi pravdu.
22. 8. 2017 11:03
Re: Legenda?
Nie iba Tatru...ale Tatra bola proste nezmar, vzduchom chladený motor fungoval veselo aj tam, kde sa modernejšie agregáty radšej odporúčali. Preto bola v niektorých krajinách obľúbená, ale to z nej ešte nerobí legendu. Teda konkrétne z Tatry 815.
Tatra ako fabrika či značka určite legendou je, keby sme mali vyčísliť jej hodnotu z historického pohľadu, bola by na úrovni najstarších automobilových svetových značiek, ba možno aj vyššie, veď koľko tých pôvodných z prvopočiatkov automobilizmu existuje dodnes? Navyše ide o fabriku s prakticky kusovou, či malosériovou výrobou, a to je dnes už takmer rarita.
22. 8. 2017 10:53
Re: Legenda?
S tým súhlas. :yes: Ale legendou rozumiem niečo výnimočné, niečo, čo sa zapísalo do histórie, a to podľa mňa T815 nie je. Osobné Tatry určite, z nákladných niektoré tiež, ale zrovna T815 na tento titul nemá.
22. 8. 2017 10:49
Re: Legenda?
A jejda, stúpil som čurkovi na otlak...
Akurát z nás dvoch vieš o o týchto veciach "kulové" skôr ty... Alebo mi porozpávaš o Salamandri, Locuste, poznáš vozidlá Official, Furgonet, MNA, Mibra a ďalšie? Tak spusti.

Ak si si nevšimol, ty hlava dubová, ja nemám nič proti Tatre, je to legendárna fabrika. Iba model 815 mi nepríde byť legendárnym. Pochopil si?