Tatra renovuje T815 6x6 VE „Ostrý II“ z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986

 

Společnost Tatra Trucks v září loňského roku získala do svých sbírek jeden z prvních kopřivnických soutěžních speciálů pro maratón Paříž-Alžír-Dakar 1986 a nyní odhaluje postup jeho renovace.

Současní majitelé kopřivnické automobilky nevěnují pozornost pouze její současné produkci a budoucnosti, ale záleží jim i na podpoře a záchraně její historie, protože ta je nedílnou součástí procesu budování dobrého jména značky.

Díky důslednému úsilí Ing. Radomíra Smolky, člena představenstva společnosti Tatra Trucks a. s. a jejího technického ředitele, byl vypátrán vlastník soutěžního vozu T 815 6x6 VE Ostrý-II výrobního čísla TNT815P17FK030641, s nímž posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a ing. Josef Kalina se startovním číslem 635 absolvovala soutěž Paříž-Alžír-Dakar 1986.

V září roku 2016 pak byl tento automobil získán do sbírek historických nákladních vozidel Tatra a prakticky ihned byly zahájeny restaurátorské a rekonstrukční práce. V současnosti je renovace výjimečného vozidla zhruba v první třetině celého časového plánu. Podvozek, motor a kabina vozu jsou ve vysokém stupni rozpracovanosti.

Cílem je zachránit co možná nejvíce originálních dílů původního vozu, resp. jeho původního provedení. Smlouva o pořízení vozidla počítala s tím, že nástavba, s mnoha pozdějšími konstrukčními úpravami a přestavbami, zůstane u původního francouzského majitele.

Tatra z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986 objevena ve Francii

V první fázi tedy byly zahájeny práce na podvozku se všemi agregáty a kabinou. Při rekonstrukci kabiny spolupracuje tým kopřivnické automobilky s externími odborníky, podílejícími se též na vestavbách ochranných rámů do kabin současných soutěžních speciálů značky Tatra. Ostatně původní ochranný rám T 815 6x6 VE „Ostrý-II“ sehrál významnou úlohu při nalezení vozu. Právě podle něj Ing. Radomír Smolka, vůz na jedné z internetových stránek odhalil a identifikoval.

Vnější ochranný rám je tedy velmi cennou součástí. Jinou záležitostí je vnitřní ochranný rám, jehož provedení odpovídalo některým technickým reglementům z devadesátých let, kdy se vůz ještě aktivně účastnil soutěží. Z toho důvodu musel být uveden do původního stavu.

Po odstrojení podvozku bylo při bližším ohledání zjištěno, že vůz utrpěl poměrně masivní náraz z pravé přední strany a poté byl opraven. Všechny znaky opravy napovídaly, že šlo sice o práci vysoké řemeslné úrovně, ale nikoliv továrních standardů. Zvlněná střecha kabiny, zkřivený základ včetně motorového tunelu, posunutá pravá poloosa o cca 10 mm vzad a rozřezaný a opět svařený pomocný rám v pravé přední části odhalují opravdu silný náraz.

Vzhledem ke skutečnosti, že střecha kabiny byla deformována až demolovaná, bylo rozhodnuto o její kompletní výměně, k níž došlo i u podlahy kabiny a stejným způsobem bylo naloženo s elektrovýzbrojí vozu.

Samostatnou kapitolou je vybavení kabiny vozu původními sedačkami. Dvě ze tří byly podstatně modernější, třetí potom v základu zřejmě původní, ale s různými modifikacemi.

Jeden z prvních dakarských speciálů zpátky v Kopřivnici. Po 30 letech!

Podvozek a pomocný rám prošly kompletní renovací s odstraněním letitých nánosů písku, bahna, několika nátěrů a zbytků základního laku. Samotné vyčištění pomocného rámu trvalo nasazenému pracovníkovi celou směnu. Na podlahu dílny vyplavoval tlakovou vodou celých osm hodin saharský písek a nejrůznější zbytky terénu nasbírané v průběhu třiceti let ve státech západní Afriky a jižní Evropy.

Jednotlivé agregáty vozu prošly pečlivou prohlídkou a repasí. Motor, ve velmi zachovalém a funkčním stavu (vozidlo přijelo do Kopřivnice z jižní Francie po vlastní ose!), si vyžádal výměnu jedné ze dvanácti hlav válců a preventivní obměnu všech „gumových“ částí a některé spojovací techniky. Blok motoru dostal původní černý lak, zbytek je vyveden v laku šedém.

Repasí prošla páteřová roura, všechny polonápravy včetně systému odpružení a sestupný převod. Maximální pozornost si vyžádala vzduchotechnika. Aby se dosáhlo 100% funkčního stavu, bylo třeba vyměnit některé části vzduchotlakého potrubí, nicméně drtivá většina je v původním stavu. Podvozek i pomocný rám dostal nový černý lak.

Rally Dakar 2017 >>

Zatímco probíhala rekonstrukce, tzv. fáze „hrubých“ prací, odborníci již dohledávali drobnosti, které nakonec celou renovaci vyšperkují a uvedou vůz do stavu, který se bude co nejvíce blížit originálu.

Například sluneční clona. Nebylo jednoduché zjistit, odkud byla původně pořízena. Nakonec pomohla tak trochu náhoda, ale i důslednost a odborné znalosti. Na zářijové výstavě IAA v Hannoveru si zástupci kopřivnické automobilky všimli, že clona se nápadně podobá té, která je určena pro dnes již historické vozy Volvo F89 (v průběhu sedmdesát let byly v několika stovkách kusů dovezeny do Československa pro potřeby MKD). Ba co více, i dnes se v rámci zájmu o veterány a tzv. youngtimery ještě vyrábí.

V současnosti má její objevitel Ondřej Skácel, vedoucí projektant nákladních vozidel, za milou „povinnost“ clonu zakoupit, a získat tak další kamínek do mozaiky rekonstrukce vozu Tatra 815 6x6 VE Ostrý-II.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo

Ministerstvo dopravy považuje vysokorychlostní železniční…

Hřib nabídl opozici místa v dozorčích radách. Neadekvátní, míní ODS a ANO Hřib nabídl opozici místa v dozorčích radách. Neadekvátní, míní ODS a ANO

Na pražském magistrátu se vyjednává o zastoupení v…

Z letošního Dakaru mám respekt, Peru je technická země, říká závodník Macík Z letošního Dakaru mám respekt, Peru je technická země, říká závodník Macík

Jihoamerické Peru bude na začátku ledna hostit již…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Nákladní Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Dnes 18:50

Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový.




Blesk.cz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

Vlastina Svátková dva roky po svatbě: Krize! Spíme odděleně, přiznala

Vlastina Svátková dva roky po svatbě: Krize! Spíme…

Brali se po kratší známosti, slovenská herečka Vlastina Svátková (36) záhy po svatbě s filmovým producentem…

 

iSport.cz

Komise vyčetla sudím chyby: Sparta měla proti Teplicím kopat penaltu

Komise vyčetla sudím chyby: Sparta měla proti…

Podle komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR měla pražská Sparta v nedělním utkání 18. kola první ligy proti…

Komličenko na radaru. Přijel na něj Zenit s CSKA, sleduje ho i Besiktas

Komličenko na radaru. Přijel na něj Zenit s CSKA,…

I vyhlášená slávistická obrana poznala, že jakmile nechá boleslavskému čarostřelci Nikolaji Komličenkovi jen…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…