Tatra renovuje T815 6x6 VE „Ostrý II“ z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986

 

Společnost Tatra Trucks v září loňského roku získala do svých sbírek jeden z prvních kopřivnických soutěžních speciálů pro maratón Paříž-Alžír-Dakar 1986 a nyní odhaluje postup jeho renovace.

Současní majitelé kopřivnické automobilky nevěnují pozornost pouze její současné produkci a budoucnosti, ale záleží jim i na podpoře a záchraně její historie, protože ta je nedílnou součástí procesu budování dobrého jména značky.

Díky důslednému úsilí Ing. Radomíra Smolky, člena představenstva společnosti Tatra Trucks a. s. a jejího technického ředitele, byl vypátrán vlastník soutěžního vozu T 815 6x6 VE Ostrý-II výrobního čísla TNT815P17FK030641, s nímž posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a ing. Josef Kalina se startovním číslem 635 absolvovala soutěž Paříž-Alžír-Dakar 1986.

V září roku 2016 pak byl tento automobil získán do sbírek historických nákladních vozidel Tatra a prakticky ihned byly zahájeny restaurátorské a rekonstrukční práce. V současnosti je renovace výjimečného vozidla zhruba v první třetině celého časového plánu. Podvozek, motor a kabina vozu jsou ve vysokém stupni rozpracovanosti.

Cílem je zachránit co možná nejvíce originálních dílů původního vozu, resp. jeho původního provedení. Smlouva o pořízení vozidla počítala s tím, že nástavba, s mnoha pozdějšími konstrukčními úpravami a přestavbami, zůstane u původního francouzského majitele.

Tatra z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986 objevena ve Francii

V první fázi tedy byly zahájeny práce na podvozku se všemi agregáty a kabinou. Při rekonstrukci kabiny spolupracuje tým kopřivnické automobilky s externími odborníky, podílejícími se též na vestavbách ochranných rámů do kabin současných soutěžních speciálů značky Tatra. Ostatně původní ochranný rám T 815 6x6 VE „Ostrý-II“ sehrál významnou úlohu při nalezení vozu. Právě podle něj Ing. Radomír Smolka, vůz na jedné z internetových stránek odhalil a identifikoval.

Vnější ochranný rám je tedy velmi cennou součástí. Jinou záležitostí je vnitřní ochranný rám, jehož provedení odpovídalo některým technickým reglementům z devadesátých let, kdy se vůz ještě aktivně účastnil soutěží. Z toho důvodu musel být uveden do původního stavu.

Po odstrojení podvozku bylo při bližším ohledání zjištěno, že vůz utrpěl poměrně masivní náraz z pravé přední strany a poté byl opraven. Všechny znaky opravy napovídaly, že šlo sice o práci vysoké řemeslné úrovně, ale nikoliv továrních standardů. Zvlněná střecha kabiny, zkřivený základ včetně motorového tunelu, posunutá pravá poloosa o cca 10 mm vzad a rozřezaný a opět svařený pomocný rám v pravé přední části odhalují opravdu silný náraz.

Vzhledem ke skutečnosti, že střecha kabiny byla deformována až demolovaná, bylo rozhodnuto o její kompletní výměně, k níž došlo i u podlahy kabiny a stejným způsobem bylo naloženo s elektrovýzbrojí vozu.

Samostatnou kapitolou je vybavení kabiny vozu původními sedačkami. Dvě ze tří byly podstatně modernější, třetí potom v základu zřejmě původní, ale s různými modifikacemi.

Jeden z prvních dakarských speciálů zpátky v Kopřivnici. Po 30 letech!

Podvozek a pomocný rám prošly kompletní renovací s odstraněním letitých nánosů písku, bahna, několika nátěrů a zbytků základního laku. Samotné vyčištění pomocného rámu trvalo nasazenému pracovníkovi celou směnu. Na podlahu dílny vyplavoval tlakovou vodou celých osm hodin saharský písek a nejrůznější zbytky terénu nasbírané v průběhu třiceti let ve státech západní Afriky a jižní Evropy.

Jednotlivé agregáty vozu prošly pečlivou prohlídkou a repasí. Motor, ve velmi zachovalém a funkčním stavu (vozidlo přijelo do Kopřivnice z jižní Francie po vlastní ose!), si vyžádal výměnu jedné ze dvanácti hlav válců a preventivní obměnu všech „gumových“ částí a některé spojovací techniky. Blok motoru dostal původní černý lak, zbytek je vyveden v laku šedém.

Repasí prošla páteřová roura, všechny polonápravy včetně systému odpružení a sestupný převod. Maximální pozornost si vyžádala vzduchotechnika. Aby se dosáhlo 100% funkčního stavu, bylo třeba vyměnit některé části vzduchotlakého potrubí, nicméně drtivá většina je v původním stavu. Podvozek i pomocný rám dostal nový černý lak.

Rally Dakar 2017 >>

Zatímco probíhala rekonstrukce, tzv. fáze „hrubých“ prací, odborníci již dohledávali drobnosti, které nakonec celou renovaci vyšperkují a uvedou vůz do stavu, který se bude co nejvíce blížit originálu.

Například sluneční clona. Nebylo jednoduché zjistit, odkud byla původně pořízena. Nakonec pomohla tak trochu náhoda, ale i důslednost a odborné znalosti. Na zářijové výstavě IAA v Hannoveru si zástupci kopřivnické automobilky všimli, že clona se nápadně podobá té, která je určena pro dnes již historické vozy Volvo F89 (v průběhu sedmdesát let byly v několika stovkách kusů dovezeny do Československa pro potřeby MKD). Ba co více, i dnes se v rámci zájmu o veterány a tzv. youngtimery ještě vyrábí.

V současnosti má její objevitel Ondřej Skácel, vedoucí projektant nákladních vozidel, za milou „povinnost“ clonu zakoupit, a získat tak další kamínek do mozaiky rekonstrukce vozu Tatra 815 6x6 VE Ostrý-II.

Spolupracujeme s TipCars.com
Severní Korea vypálila další raketu, zasáhla námořní zónu Japonska Severní Korea vypálila další raketu, zasáhla námořní zónu Japonska

Severní Korea dnes pravděpodobně odpálila další…

Slovenská policie obvinila poslance Kotlebu. Chudým předal šek s „nacistickou symbolikou“ Slovenská policie obvinila poslance Kotlebu. Chudým předal šek s „nacistickou symbolikou“

Slovenský poslanec a župan banskobystrického kraje Marian…

Útočník v Hamburku pobodal pět lidí, jeden člověk zemřel Útočník v Hamburku pobodal pět lidí, jeden člověk zemřel

Jednoho mrtvého a čtyři zraněné si dnes vyžádal útok…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Nákladní Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

 





 
Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Dnes 16:47

Elektrický teréňák je postaven na vlastní hliníkové platformě. O jeho pohon se starají dva elektromotory, každý u jedné nápravy.




Blesk.cz

Další dítě v babyboxu:V Jindřichově Hradci někdo odložil Ivanku

Další dítě v babyboxu:V Jindřichově Hradci někdo…

Oblečenou holčičku, zabalenou do deky, s puntíkatým červeným šátkem na hlavičce a dudlíkem na prsou někdo…

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

 

iSport.cz

HET liga na Sazka Fantasy. Nové bodování i soutěžení s kamarády

HET liga na Sazka Fantasy. Nové bodování i soutěžení…

A je to tady. Nový ročník HET ligy se o víkendu naplno rozběhne. Nejen fanoušci ale i hráči fantasy se mají na…

GALERIE: Nové dresy v lize! V Liberci je převzali od žen, Plzeň bude i zelená

GALERIE: Nové dresy v lize! V Liberci je převzali od…

Do nové sezony v nových dresech. V lize se řada týmů obleče od prvního kola HET ligy do upravených „pracovních…

 

Reflex.cz

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co všechno to znamená?

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co…

Britský ministr pro imigraci Brandon Lewis dnes oznámil konec volného pohybu pracovníků po březnu 2019, kdy má…

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt dostupnější než voda

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt…

Z předního okénka mám stále tentýž výhled – na čtyři ozbrojence usazené na korbě auta jedoucího před námi.…