2.8. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rozvodové řetězy II: Máme se jich pořád bát?

 

V prvním díle jsme se zaměřili na rozvodové řetězy obecně a řekli jsme si, kde může vznikat opotřebení. Ve druhém díle se podíváme na konkrétní příklady motorů, s jejichž rozvodovými řetězy si majitelé aut i jejich výrobci užili své.

Rozvodový řetěz u motoru platil dlouhá léta za součástku, které nemusí majitel vozu věnovat pozornost až do velkého kilometrového nájezdu. Když už se řetěz začal ozývat, měl takový vůz najeto zpravidla 250.000 až 300.000 km.

U moderních motorů, kde je značný tlak ze strany výrobce na co nejnižší cenu, se však rozvody poháněné řetězem zpravidla nedožijí ani třetiny uvedeného kilometrového proběhu. Pokud čtete naše články pravidelně, tak jistě dobře víte, které motory mají s rozvody problémy. Berte tedy tento materiál jako takové shrnutí. Současně se pokusíme rozklíčovat, kdy si daný motor už můžete koupit, aniž byste museli mít vážně obavy, zda se vám motor při ranní cestě do práce „nepotká“. Níže uvedeme několik pohonných jednotek, které „prosluly“ problémy s rozvodovými řetězy asi nejvíce.

1. díl: I rozvodový řetěz může selhat

VW/Audi/Škoda/Seat TSI

Až do příchodu současných zážehových motorů EA 211 spoléhal VW po přibližně jednu dekádu výhradně na přeplňované zážehové čtyřválce s přímým vstřikováním, u nichž rozvody poháněl řetěz. Základem byl motor 1.2 TSI. Na rozdíl od zbylých větších sourozenců o objemu 1,4, 1,8 a 2,0 litru si vystačil s rozvodem OHC a osmi ventily. To větší 1.4 TSI už nabízela dva vačkové hřídele. Kromě přeplňování turbodmychadlem existovala také verze twincharger, kombinující kompresor Roots s turbem. Vrchol představovaly agregáty 1.8 TSI a 2.0 TSI z řady EA888. Ta jako jediná zůstává z „řetězových“ motorů ve výrobě, když v současné době existuje ve třetí generaci.

Motor 1.2 TSI

Problémy s rozvody postihly všechny agregáty TSI. Malá 1.2 TSI je u nás asi nejrozšířenějším „téesíčkem“. Důvodem je i skutečnost, že se vyráběla v Mladé Boleslavi. A také v německém Salzgitteru. V souvislosti s řetězovými rozvody rozlišujeme dva jevy. Prvním je kovový zvuk, ozývající se z útrob motorového prostoru při startování agregátu. Zvuk v této fázi souvisí s napínákem řetězu. Důvodem je jednak pokles tlaku oleje, jehož prostřednictvím napínák napíná řetěz, a jednak to souvisí s únavou vnitřní pružiny napínáku.

Většina problémů, mezi něž patří rachocení při chodu motoru, které může vyústit až v přeskočení řetězu na rozetě, souvisí s natahováním řetězu. V rámci technických opatření, zavedených v prvovýrobě od 7. listopadu 2011, existuje opravná sada rozvodů. Zahrnuje nový zesílený řetěz a také jeho napínák.

Motor 1.4 TSI/1.4 TSI Twincharger

Větší motor 1.4 TSI dostal na rozdíl od malé 1.2 TSI jednak litinový blok válců a také hlavu s rozvodem DOHC a 16 ventily. A samozřejmě pohon rozvodů řetězem. Překvapivě častěji postihuje problém s rozvody verze motorů využívající pouze turbodmychadlo. U twinchargeru jsou rozvody robustnější a také jsme slyšeli názor, že pohon kompresoru svoji přidanou hmotou zjemňuje chod motoru, což rozvodům svědčí.

Hlavní příčinou kolabujících rozvodů na motoru 1.4 TSI není řetěz, jako je tomu v případě 1.2 TSI, avšak jeho napínák. Ten do roku 2012, kdy došlo k technické změně, nepoužíval mechanické aretační zarážky. Právě ty udržují řetěz napnutý i po vypnutí motoru. Jelikož zde nebyly, došlo k povolení napnutí řetězu a jeho následnému přeskočení při spouštění agregátu.

Popsaný rébus dále podporují samotní uživatelé, kteří nepoužívají parkovací brzdu a nechávají tak vozidlo odstavené třeba i v příkrém kopci jen se zařazeným převodem. Petr Petřík, zkušený „servisák“ vozů koncernu VW z pražské Malé Chuchle, doporučuje u vozů, vyrobených do uvedených let (1.2 TSI i 1.4 TSI) rozvody vyměnit po ujetí 60 až 80.000 km. Výměna u něj vyjde na 8.000 až 10.000 korun podle agregátu.

Motor 1.8/2.0 TSI (EA888)

Rozvodový řetěz používá i řada velkých čtyřválců koncernu Volkswagen. Ač tady problémy s rozvody nejsou skloňovány tak často jako v případě menších motorů, i tady prošly v průběhu produkce modifikacemi. Od května 2010 mají agregáty řady EA888 modifikovaný napínák a také jiné, delší vodicí lišty řetězu. Na řetěz samotný došlo až v průběhu prosince 2011. To mimo jiné znamená, že pokud si dnes koupíte třeba Passat B7 s 2.0 TSI, neměli byste již mít s rozvody problémy.

BMW 20d (N47)

Původní vznětové čtyřválce z řady M47, které používal také Rover 75/MG ZT, měly rozvodový řetěz umístěný klasicky zepředu. A i s léty a stovkami tisíc najetých kilometrů se ukazuje jako velmi spolehlivý. Od roku 2007 nabízí BMW novou generaci čtyřválcového dieselu N47. Snížila se hmotnost a hlavně rozvody se přesunuly dozadu.

Jsou řešeny dvoustupňově - jeden řetěz pohání od klikového hřídele vysokotlakou pumpu vstřikování common-railu. Od něj vede horní řetěz, který žene jeden z vačkových hřídelů. Druhý je pak od něj poháněn přes ozubený převod s vymezováním vůle v ozubení.

Rozvody na motorech N47 selhávají běžně už po ujetí 100.000 km. Pokud se dodržuje postup BMW ohledně opravy, vyjde na desítky tisíc korun. Problém je téměř vždy s horním řetězem, který výrobce dodává v rámci opravné sady rozvodů. Ta ale zahrnuje pouze řetěz, jeho napínák a nezbytná těsnění. Třeba vodicí lišty řetězu či rozety součástí „krabice“ opravného kitu nejsou. Musí se tedy dokupovat dodatečně, přičemž i vodicí lišty jsou modifikované.

Jak poznat, že je řetěz na N47 v posledním tažení? Stejně jako jinde i tady rachotí, přičemž jde o takový neurčitý zvuk. Tím, že jsou rozvody vedeny vzadu, musí se při jejich výměně demontovat motor z auta. A to opravu dále prodražuje.

PSA/MINI 1.4 VTi, 1.6 VTi/THP

Od roku 2008 pohánějí vozy koncernu PSA zcela nové pohonné jednotky VTi a THP vyvinuté ve spolupráci s BMW. V případě mnichovské značky je najdete hlavně pod kapotou druhé generace novodobé stylovky MINI. Jízdně imponující pohonné jednoty vybavené dodnes nejmodernějším motorovým příslušenstvím na sebe stihly upozornit celou řadou problémů, což platí hlavně o přeplňovaném agregátu.

Jedním z rébusů byly také selhávající rozvody. Pravdou je, že tato závada tady není zdaleka tak častá jako u výše popsaných agregátů. V souvislosti s rozvody zavedl koncern PSA první modifikaci v polovině července 2009. Týkala se napínáku řetězu. Před výměnou měřily servisy prověšení řetězu na nejdelší straně speciální metodou. Pokud byla jeho hodnota větší než 68 mm, měnil se nejen napínák, nýbrž i řetěz a také řetězová kola vačkových hřídelů. Současně s tím došlo k aktualizaci programu řídicí jednotky motoru. Druhý problém s řetězy se týkal hlučného startu, přičemž řešení bylo stejné.

Dnes již problémy s rozvody tyto motory nemají. To spíše s nadměrnou tvorbou karbonu (platí pro THP) či závady na proměnném časování rozvodu.

Závěr

Když už si koupíte auta s uvedenými pohonnými jednotkami, je dobré vyměnit jejich rozvody raději preventivně. Pravdou také je, že pozdější verze těchto agregátů by s touto dříve tolik diskutovanou součástkou, jejíž selhání spolehlivě zničí motor, mít již problémy neměly. I když, kdo ví…

Spolupracujeme s TipCars.com
Atmea představila projekt dostavby Dukovan Atmea představila projekt dostavby Dukovan

Projekt na stavbu nových bloků Jaderné elektrárny…

Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit

Bitcoin v rozmezí jednoho týdne vstupuje na největší…

Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou

Exploze plynového terminálu ve východorakouské obci…

Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení

Praha podala trestní oznámení na neznámého pachatele…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Rozvodové řetězy II: Máme se jich pořád bát?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo zablokoval moje číslo v mobilu!

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo…

Až nyní vycházejí najevo informace o ročním sporu Karla Gotta (78) a jeho nejstarší dcery. Za jejich odlukou…

 

iSport.cz

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se Slavií zažil i Ligu mistrů

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se…

Třicetiletý obránce fotbalistů Brna Tomáš Jablonský ukončil z rodinných a osobních důvodů hráčskou kariéru. S…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…