Tesla: Elektromobily s autopilotem budeme mít do šesti let
Chystaný menší Model III (či 3) bude vybaven „poloautopilotem“ už od začátku své výroby, jeho příchod můžeme očekávat během tří let. Bude stát kolem 35 tisíc dolarů (aktuálně cca 747 tisíc korun). Nemá se nijak lišit od toho, co chystá konkurence, tedy hlavně Audi, BMW, Cadillac, Infiniti a Mercedes-Benz. Řidič tedy může do elektroniky ve městě i na dálnici stále zasahovat, vyžádá-li si to situace. O volant tedy na rozdíl třeba od baculatého prototypu vyvíjeného Googlem nepřijde.
Ale Tesla připravuje ještě větší bonbónek. „Schopnost plně automatického řízení budou mít naše vozy pravděpodobně v horizontu pěti nebo šesti let.“, řekl japonskému obchodnímu deníku Nikkei šéf Tesla Motor Elon Musk. Generální ředitel amerického výrobce elektromobilů pokračoval: „Použijeme snímače a dílčí komponenty od mnoha firem, ale celý systém a software se naprogramuje u nás.“
Ke kterému autu se víc taková technika hodí než k elektromobilu? Tesla ji chce zavést s ohledem na bezpečnost, pro ni má její komercionalizace vysokou prioritu. Pochopitelně i vzhledem k ceně. Model S není nijak levný, spadá spíše do kategorie luxusních aut, byť délkou na ně ztrácí. Ale na druhou stranu nezapomínejme, že Tesla má síť dobíjecích stanic zdarma už i v Evropě... Na japonský trh bylo „esko“ konečně uvedeno právě na začátku tohoto týdne. Tesla spolupracuje v oblasti baterií s japonským Panasonicem, všechny komponenty si do nich rozhodně nevyrábí sama. A toto partnerství ani zdaleka nekončí. Omezí pouze spolupráci s Toyotou, největší světová automobilka totiž potřebuje články rychleji, než jí je schopna Tesla dodat. CEO však řekl, že chce podepsat novou dohodu o dodávkách motorů, převodovek, baterií a dalších součástí v příštích třech letech. To znamená, že ta současná beztak vyprší.
„Myslím, že v dlouhodobém horizontu budou mít všechny vozy Tesla schopnost automatického řízení,“ dodal v interview Musk. Není to však v tuto chvíli prioritou nejvyšší. A jak to bude se stávajícími modely včetně chystaného crossoveru X? Ty mohou být příslušným hardwarem i softwarem dovybaveny, případně se jej dočkají při revizi, tedy faceliftech a změnách pod kapotami.
I v odborných médiích se objevují nesprávné informace, že Elon Musk je zakladatelem Tesla Motors. Není tomu tak zcela, na samém počátku existence firmy stáli Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Elon Musk je následoval s JB Straubelem a Ianem Wrightem v první vlně příchodu investorů (2004).