Test Auto.cz

Audi R8 V10 plus – Na hraně zákonů. Fyziky!

18.4. 2016
Verdikt
 

Nová generace supersportovního modelu od Audi sdílí technický základ s Lamborghini Huracán. Zkoušená verze plus má 610 koní a z nuly do bezvědomí vás katapultuje za 3,2 sekundy.

Někdy je zkrátka lepší si trochu počkat. Zatímco kolega Jirka Baborský ze Světa motorů proháněl novou generaci Audi R8 V10 už loni v červenci v Portugalsku a dokonce vyrazil i na ultranádherný okruh Portimao (my jsme po něm předloni prohnali BMW M3 a M4), na nás přišla řada až nyní. Přímořské prostředí jsme vyměnili za krásy České republiky, Portimao nahradili mosteckým autodromem, a především nemuseli nikam spěchat. Vzhledem k tomu, jak často tenhle supersport vjížděl do naší redakční garáže, si jej bude široké okolí pamatovat ještě hodně dlouho – nic hlučnějšího a výraznějšího jsme tady totiž snad ještě neměli!

Supersportovní automobily představují pro většinu motoristických nadšenců pouze nesplněné sny. V televizi, na internetu a časopisech se s nimi prohání kdekdo, jenže ve spoustě případů jde tak či tak o vozidla „někoho jiného“, která se ke svým majitelům zakrátko vrátí. Ani v případě „naší“ Audi R8 to nebylo jiné – přišla náhle, ale doba za jejím volantem utekla stejně rychle jako očekávaná dovolená, Vánoce, nebo první sex. Což o to, dojmů je dost a ještě dva týdny po skončení testování se mezi sebou melou jako divoké kočky kdesi za kontejnerem, vůbec poprvé jsem si ale položil otázku, jestli to doopravdy stačí.

Video

Tohle auto nepřehlédnete!

Historie supersportovních produkčních modelů Audi není například ve srovnání se značkami Ferrari nebo Lamborghini nijak dlouhá, i přesto si ale první generace modelu R8 představená v roce 2007 připsala důležitá prvenství. Automobilka s ním poprvé vylétla mezi opravdovou elitu, která se nezdráhá pro posunování hranic investovat miliony do vývoje, a jako první model se čtyřmi kruhy ve znaku měl motor umístěný před zadní nápravou a laserové přední světlomety. Vůbec nejlepší je ale design karoserie první er-osmičky, který mi dá vždycky vzpomenout na futuristické Audi RSQ ze sci-fi filmu „Já, robot“ z první poloviny minulé dekády.

S novou generací Audi R8 nepřichází v oblasti designu žádný zvrat. Žánr sci-fi zůstal zachován, pouze už se bavíme spíše o autě pro Iron Mana. Tenhle dojem vzbuzuje zejména hodně ostrá přední část v čele s nízkou šestiúhelníkovou maskou chladiče (single frame) a úzkými diodovými světlomety, v našem případě s pokrokovou laserovou technikou pro dálkový režim (stojí 96.900 Kč a blíže jsme ji probrali před pár týdny). Vůz jsem alespoň na snímcích viděl ve spoustě barev, rudá Dynamite mu ale ve spojení s karbonovými bočními panely a kovanými dvacetipalcovými koly (stojí 42.500 Kč) sluší snad ze všeho nejvíce. R8 V10 plus je nízké, široké a naštvané auto, ale v někom, kdo v dlani tiskne jeho klíč, nevzbuzuje strach. Na pořadu dne je ale hluboký respekt, který k autu chovám dodnes.

obrázek [600 x 369]  

Verze V10 plus přináší vedle výkonu posíleného na 449 kW důležitou vnější odlišnost – funkční paket karbonových dílů. Asi největší změny oproti standardu představují pevné zadní přítlačné křídlo (základní verze V10 má vysouvací), přední splitter a mohutný zadní difuzor, což jsou díly speciálně navržené v aerodynamickém tunelu s cílem udržet R8 na silnici. Proudění vzduchu pod autem podporuje rovná podlaha, a když na to někde pořádně šlápnete, karoserie se začne tlačit k zemi. Audi uvádí, že při plné rychlosti 330 km/h produkují tyto díly čtyřicetikilogramový přítlak na přední a dokonce stokilogramový přítlak na zadní nápravu, z pohledu fyziky tedy auto neváží 1630, ale rovnou 1770 kilogramů. Nicméně „plusko“ můžete vytvořit i ze standardní verze, jenom za boční panely (side blades), přední spoiler, difuzor a kryty vnějších zpětných zrcátek však zaplatíte 272.400 Kč a pevné křídlo nedostanete, ani kdybyste se stavěli na hlavu.

Výše zmíněná fakta možná ohromí „technofily“ a ubezpečí milovníky rychlosti, veřejnost však vnímá vnější tvary jako celek. Za designem současného Audi R8 stojí více než čtvrt století vývoje a mnoho „technických cvičení“ odkazujících mimo jiné na závodní Auto Uniony (vzpomeňme například na koncept Rosemeyer z roku 2000) a už ten sám šokuje snad všude, kde se auto ukáže. Osobně jsem zastáncem kulatých tvarů minulé generace R8, ta nová má ale z mého pohledu dokonce větší „koule“ než spřízněné „baby Lambo“ Huracán. Výlet s takovým autem například do centra Prahy (tomuto tématu se budu věnovat v dalším článku) znamená, že je neustále v obležení lidí, kteří pak kolikrát ani nedokážou ustoupit, abyste mohli vyparkovat. Na dálnici vás bude vyzývat k souboji kdekdo s nápisy AMG nebo ///M na zádi, jenom málokomu ale dochází, že nemá sebemenší šanci zvítězit.

Spíše než vnější tvary mě fascinuje interiér, který je revoluční nejen na poměry minulé R8, ale dokonce i ve srovnání s nejnovějšími modely od Audi. Jde o supersport, takže počítejte s trochu obtížnějším nastupováním daným malou výškou karoserie a posazem téměř u vozovky, jakmile ale vplujete za volant, pohled na vůz se zcela změní. Sedíte v dokonalých skořepinových sedačkách s kompletně nastavitelným bočním vedením (elektrické nastavení stojí 27.300 Kč) a za hlavu můžete hodit i obavy z nedostatku životního prostoru.

V příčném směru je skoro stejně místa jako v Audi A6, nad hlavou mi zůstala minimálně třícentimetrová rezerva, a navzdory nízkému čelnímu sklu (jenom se podívejte na ty krátké přední sloupky!) máte perfektní přehled o dění kolem vozu. Pravda, výhled přes kratinkou kapotu není tak emotivní jako když sedíte v Jaguaru F-Type nebo Mercedesu-AMG GT (zkrátka ve sporťáku s motorem vpředu), už letmý pohled do vnitřního zpětného zrcátka, ve kterém vidíte nápis V10 FSI zrcadlený v proskleném krytu motoru, mi ale rozpumpoval krev snad ještě více než svalnaté blatníky táhnoucí se daleko před vámi.

obrázek [600 x 404]  

Vůbec nejlepší však je minimalistické pojetí přístrojové desky. Displej uprostřed zcela chybí a veškeré funkce infotainmentu se přestěhovaly do virtual cockpitu jako v modelu TT. Většinu nastavení provedete tlačítky na volantu a na kruhový ovladač MMI s dotykovou horní plochou umístěný na středovém tunelu sáhnete pouze ve chvíli, kdy se budete chtít hlouběji prokousávat systémem (můžete si zobrazit například monitor gravitačního zrychlení, procentuální využití výkonu a točivého momentu nebo stopky pro měření času na okruhu). Příkazy pro navádění navigace jsem zadával pouze hlasově a díky úhlopříčce displeje 12,3 palce nebyl problém ani s vykreslením detailů mapy. V přístrojovém štítu má své místo i obrazový výstup parkovací kamery, pokud však při couvání hodně měníte směr jízdy, displej si „nádherně“ zacloníte volantem…

I když se to od vozu tak úplně neočekává, na štíru není ani v oblasti praktičnosti. Do hlubokého prostoru o objemu 112 litrů pod přední kapotou se v pohodě vejde víkendový nákup pro dva a za sedadla schováte například notebook a svršky, které by vám při jízdě mohly vadit. Dohromady tedy máte 338 litrů slušně využitelných odkládacích prostor a to na supersport rozhodně není málo!

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi R8 V10 plus

Cena v základní výbavě: 4 899 900 Kč Cena v testované výbavě: 5 348 800 Kč

Základní výbava:Čtyři airbagy, devatenáctipalcová kola s pneumatikami 245/35 R 19 vpředu a 295/35 R 19 vzadu, magnetoreologické tlumiče, parkovací senzory vpředu a vzadu, audio Bang & Olufsen s výkonem 550 W, elektromechanický posilovač řízení, automatická klimatizace, kožený paket, navigace MMI s dotykovým ovladačem, diodové osvětlení, pohon všech kol quattro, kožené čalounění Nappa, sportovní multifunkční volant, sportovní sedadla, dynamické zadní směrovky, karbonový exteriérový paket včetně zrcátek a bočních panelů, keramické brzdy, karbonové dekory v interiéru a další.

Výbava testovaného vozu:Sportovní výfukový systém (+54.500 Kč), barevné prošití koženého čalounění (+20.100 Kč), uchycení dětské sedačky Isofix (+1.800 Kč), dodatečné elektrické nastavení sedadel + (+41.600 Kč), kovaná dvacetipalcová kola v tmavém designu (+42.500 Kč), potah stropu z Alcantary (+40.200 Kč), plný kožený paket (+88.300 Kč), tempomat (+8.600 Kč), Phone Box (+14.100 Kč), Audi connect (+14.400 Kč), diodové světlomety včetně Laserlight a předních dynamických směrovek (+96.900 Kč), paket odkládacích prostor (+8.100 Kč).

Zákaz starého typu amalgánu vyjde pojišťovny na miliardy Zákaz starého typu amalgánu vyjde pojišťovny na miliardy

Kvůli zákazu zastaralého typu amalgámu vydají příští rok…

České ocelárny čeká boj o přežití České ocelárny čeká boj o přežití

Hutě varují, že je vyšší náklady na emisní povolenky…

Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur

Evropská komise dnes udělila americkému výrobci čipů…

 
Technické údaje
Motor Audi R8 V10 plus
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 10 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5204
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 449 / 8250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 560 / 6500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 330
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.5 / 9.3 / 12.3
Emise CO2:287
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 338 / -
Objem nádrže (l):83
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / 265
Rozměr pneu:245/30 ZR20, 305/30 ZR20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4426
b) šířka (mm): 1940
c) výška (mm): 1240
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1638
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 550
výška opěradla vpředu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Audi R8 V10 plus – Na hraně zákonů. Fyziky!







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Audi driving experience: Když se sejde R8 a RS5… Audi driving experience: Když se sejde R8 a RS5…

Když na pit lane stojí několik zaparkovaných R8, ještě…

Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Audi si pro letošní autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem…

 



 
Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

TEST: Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

Dnes 12:51

Modernizace Renaultu Captur se zaměřila hlavně na změny vzhledu a doplnění výbavy. Otestovali jsme „terénní“ verzi X-MOD v kombinaci s nejsilnějším turbodieselem nabídky.




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Odsouzený Robinho bude hrát v Turecku, podepsal smlouvu se Sivassporem

Odsouzený Robinho bude hrát v Turecku, podepsal…

Brazilský fotbalový útočník Robinho si dva měsíce po soudu v Itálii za znásilnění našel nové angažmá v turecké…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…