Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar F-Type S Coupé – Expres do ráje

Jan Mička
Diskuze (146)
Po více než roce se nám opět dostal do rukou Jaguar F-Type S. Tentokrát s karoserií kupé, ovšem neméně emotivními jízdními vlastnosti.

Když loni v srpnu navštívil redakci Auto.cz Jaguar F-Type s otevřenou karoserií, působil jako zjevení z minulosti. Tak mimořádně silnou souhru dokonalých vnějších křivek, luxusního interiéru a zároveň hrubiánského projevu zážehového šestiválce s kompresorem jsem už dlouho nezažil. Na druhou stranu jsem věděl, že tahle sexy kočka umí vystrčit drápy a v nestřežené chvíli poslat ambice mladého kluka hezky k ledu.

Po více než roce se F-Type S vrátil, se stejným motorem o výkonu 380 koní, menším množstvím exteriérových kudrlinek a především s uzavřenou karoserií kupé. První dojem byl opět maximální, najednou jsem se ocitl v docela jiném světě, nyní však svírajíc klíč od studnice emocí. Znáte ten pocit, kdy vám přejede mráz po zádech a na rukou naběhne husí kůže? Přesně tohle se stalo ve chvíli, kdy jsem viděl auto poprvé přijíždět…

Stejně jako v případě kabrioletu (který je ve skutečnosti roadsterem) využila automobilka pro konstrukci karoserie kupé převážně hliník. Protože však byl vůz od začátku navrhován jako otevřený, nečiní hmotnostní rozdíl zase tak moc – kupé váží 1594 kg, je tedy o pouhých dvacet kilogramů lehčí.

jaguar testy sportovni kupe jaguar testy sportovni kupe  

To však neberme jako výtku, protože už i F-Type Cabriolet se ukázal jako automobil s velmi pevnou konstrukcí, která v oblasti torzní tuhosti znatelně nepodléhá fyzikálním vlivům. Instalací pevné střechy s masivními oblouky se situace ještě zlepšila a zároveň se na tuto kočičku s britsko-indickým pasem otevřel zcela jiný pohled. Více než kdy jindy je zřejmá inspirace Jaguarem E-Type z šedesátých let, především díky linii střechy, masce chladiče a širokým koncovým svítilnám.

Ve srovnání se soupeři neměl můj první dojem jakoukoliv konkurenci hlavně díky důležité přidané hodnotě – do posledních chvil totiž nevíte, co si máte o Jaguaru F-Type Coupé myslet. Bude to pouze těžkopádná almara, která hezky vypadá? Bude vůz pohodlný i na běžné jezdění? Nebo se snad přetočíte v první zatáčce? Automobil si uchovává pořádný závan tajemna…

Luxus bez kompromisů

Co očekávat od kupé se základní cenou skoro dva miliony korun? Jenom to nejlepší! V první řadě je však třeba ujasnit si nastupování a vystupování – sedadla totiž leží extrémně nízko a prahy dveří jsou naopak poměrně vysoké, pozor tedy, ať „neokopete“ vnitřní obložení, nezašpiníte oblečení nebo kolenem nezmáčknete tlačítko elektrického otevírání víka zavazadelníku. To je totiž umístěno dost nešikovně nalevo pod volantem. Celý akt chce trochu cviku, protože na veřejnosti byste si mohli uříznout pořádnou ostudu. Jedná se totiž o vůz, který by mohl klidně zastavovat u dlouhých červených koberců.

Samotný kokpit vás nejdříve dokonale obklopí, poté omámí vůní kůže a překvapí dobrým výhledem na nekonečně dlouhou kapotu. Šikmo vzad je to horší, místa nakonec také není nazbyt, ale garantuji vám, že pokud skutečně chcete, do Jaguaru se vejdete tak jako tak. Ono to totiž není pouze o mistrném dílenském zpracování, ale také o atraktivních detailech v podobě výsuvných výdechů ventilace, oranžového startovacího tlačítka nebo retro přepínačů na jednoduché, leč esteticky dokonalé středové konzole. Multimediální systém s vámi komunikuje v češtině, škoda jen anglického jazyka v menu palubního počítače nebo při navigování. Hlas je však velmi příjemný, aristokratický, a v nestřežené chvíli vás rozhodně nevyleká.

jaguar testy sportovni kupe jaguar testy sportovni kupe  

To správné srdce

V nabídce motorů nedělal Jaguar žádné změny a kupé dopřál totéž co kabrioletu. V době, kdy hranici tří set koní přeskočí kdejaký šestiválcový turbodiesel, vypadá 340 koní základního třílitrového šestiválce s kompresorem trochu nedůstojně a osmiválcové „erko“ by se mělo řídit jenom s platným zbrojním pasem. Prostřední verze S však má ty správné grády! Výkon totiž narostl na 280 kW (380 koní) v 6500 otáčkách za minutu a točivý moment 460 N.m můžete využít až do 5000 min-1. To už pomalu zasahuje do teritoria Porsche 911 Carrera S, srovnání obou automobilů by ale nakonec nebylo tak jednoduché (rozdílná koncepce, typ motoru atd).

Vidlicový agregát, který je ukryt pod dopředu výklopnou kapotou (takový pohled na auto je opravdu impozantní!), spolupracuje výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou. Tuhle skříň najdete i v dalších Jaguarech, tady je však prvních sedm rychlostí velmi krátce odstupňováno a funkci „rychloběžky“ plní pouze osmička (u jiných vozů jsou to dva poslední stupně). To vám zaručí, že si motor při dálniční rychlosti pobublává v otáčkách okolo 2100 min-1 a neřekne si o více než 8,5 l na 100 km.

Jenže s autem za 2,2 milionu korun na nějaký litr benzinu nehledíte (mimochodem, motor si vystačí s klasickým naturalem), a přestože F-Type klidná jízda nevadí, odolávat touze poslat pedál plynu do podlahy nemůžete věčně. Dobrou zprávou je, že šestiválci je úplně jedno, kdy ho vyzvete k maximální možné dynamice. Spolehlivě pracuje zhruba od 1300 otáček za minutu, převodovka zbytečně nepodřazuje a to ani v případě, že koně pobídnete silnějším sešlápnutím plynu. Na výkon ale nečekáte – přichází okamžitě!

jaguar testy sportovni kupe jaguar testy sportovni kupe  

Jiného přístupu se dočkáte, pokud narazíte na tlačítko kickdownu. Obvykle jsme zvyklí, že automatické převodovky podřadí o jeden až dva stupně, tady je to ale klidně o pět! Auto vás následně skoro propasíruje opěradly, zadními koly se brutální silou zakousne do asfaltu a vyletí vpřed jako raketa. A to je pouze začátek…

Majitelé BMW M4 si patrně položí otázku, kam se kompresorový šestiválce hrabe na jejich 431 koní a dvojici turbodmychadel. Pravdou však zůstává, že z F-Type máte mnohem silnější pocit mechanického souznění všech klíčových částí. Bavorák má totiž pro motor, převodovku, řízení a podvozek tři stupně nastavení, zatímco Jaguar stačí přepnout do režimu Dynamic a máte okamžitě k dispozici čirou dokonalost šelmy. V útrobách multimediálního systému si lze následně nastavit, zda k rozzuřenému motoru chcete komfortnější podvozek či řízení, ale to je všechno. Pak jste to jenom vy a početné stádo britských koní, kteří vás dokážou přivézt až na okraj nirvány!

I když je F-Type S Coupé díky adaptivnímu podvozku až nečekaně komfortní, moc dobře ví, v čem tkví jeho životní úděl. Stačilo opustit dálnici a vyrazit do horských vlásenek, abych se přesvědčil, že nechci, aby mě auto pustilo ze svých spárů. S první klikatou pasáží se totiž dokonale napojilo na všechny smysly a opakovaně vysílalo impulzy do celého těla, tak bezprostřední, syté a plné a energie. V jednu chvíli máte pocit, že stále ještě dodržujete zákony, abyste se za sekundu podívali na přístroje a zjistili, že dáváte všanc nejen svůj řidičák.

Stejně jako v případě snahy o zisk maximálního dynamického potenciálu je velmi jednoduché udělat z Jaguaru F-Type S bestii s věčně vybočující zádí. Dvoustupňový stabilizační systém ze začátku stačí jenom lehce odsunout do pozadí (mód TracDSC), aby na řidiče čas od času po očku dohlížel. Nebo jej rovnou vypnout, pak se ale při každém výjezdu ze zatáčky připravte na kouřovou clonu od lepivých zadních plášťů Pirelli. Na ovládání si přitom zvyknete velmi rychle díky strmému a přesnému řízení s hydraulickým (!) posilovačem, který dokonale informuje o úhlu natočení kol a sebemenší změně charakteru povrchu.

jaguar testy sportovni kupe jaguar testy sportovni kupe  

Problém nenastává ani ve chvíli, kdy se snažíte vykroužit opravdu dlouhý drift – reakce převodovky v dynamickém režimu jsou bezprostřední, skříň řadí bez prokluzu měniče a nedovolí nikterak narušit „řízenou nestabilitu“ zádi, kterou dotahuje k naprosté dokonalosti standardně dodávaný mechanický samosvorný diferenciál („erko“ má elektronicky řízený a vektorování točivého momentu). Vždycky to ale takto být nemusí: automobil totiž velmi solidně zvládá také čistou stopu a ve vysokých rychlostech je mimořádně stabilní, což přičítáme na konto křídla , které se vysouvá v rychlostech nad 100 km/h a na zadní nápravu dokáže vyvinout přítlak až 120 kilogramů.

Křídlo můžete ovládat také svépomocí, hned vedle ale najdete něco mnohem lepšího – tlačítko pro otevření aktivního přepouštěcího ventilu standardně dodávané sportovního výfuku. Auto je sice hlučné již v základu, střelbu od dvojice středem vyvedených chromovaných „trumpetek“ však musíte zažít. Ideální je projíždět třeba dlouhý tunel na trojku, to pak zvuková kulisa silně připomíná dělostřelecký kanon. Nicméně sousedé vás nebudou mít rádi, protože auto si „odkašle“ také při každém startu, na druhou stranu vám ale nikdo nebude zbytečně stát v cestě.

Nic pro pozéry

Ačkoliv je to smutné, v dnešní době se sporťáky už moc nekupují pro opravdový požitek z jízdy a posouvání řidičských limitů, ale hlavně pro ukázku osobních dispozic. Jaguar F-Type Coupé ale takový není a dost možná ani nikdy nebude. Nejde o to, že by nebyl dostatečně výrazný (ostatně podívejte se na křivky nebo výsuvné kliky dveří), ve srovnání s uřvanými Italy si však zachovává aristokratické dekorum, je nad věcí a nepotřebuje své kvality ventilovat zbytečně násilně.

Abych byl upřímný, je obtížné hledat na takovémhle autě chyby. Jistě, najdou se – stehna metrákového mastodonta “vytékající” ze sedáků ale nemůžeme dávat autu úplně za vinu a se špatným výhledem šikmo vzad musíte u kupé zkrátka počítat, stejně jako se stísněnějším interiérem.

Pravdou je, že tenhle Jaguar má nádherný charakter a čistou duši, kterou zkrátka musíte poznávat každý den. Není to ten typ auta, se kterým chcete prvoplánově někoho ohromit, na křižovatce protočit motor a zmizet v oblaku kouře. To se nedělá, je to pro F-Type Coupé nedůstojné. Vůz si vychutnáte mnohem intenzivněji na okresce, kde naplno předvede kvality šelmy.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 1.881.187 Kč (F-Type Coupé/250 kW)
Základ s testovaným motorem 2.202.079 Kč (F-Type S Coupé/280 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.490.422 Kč (F-Type S Coupé/280 kW)

Plusy

  • Mimořádně atraktivní design karoserie
  • Komfortní podvozek i na velkých kolech
  • Luxusní a skvěle zpracovaný interiér
  • Excelentní zvukový projev
  • Neuvěřitelně hravé jízdní vlastnosti

Minusy

  • Horší výhled šikmo vzad

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (146)
Jaguar F-Type S Coupé
Cena základní sestavy 2 202 079 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, automatická osmistupňová převodovka, samosvorný diferenciál, vysocevýkonná brzdová soustava Jaguar, adaptivní tlumiče, bixenonové světlomety, diodové zadní svítilny, litá 19“ kola, sada na opravu pneumatik, tříramenný sportovní volant s páčkami pro řazení, startování tlačítkem, osmipalcový dotykový displej, Jaguar Sound System 180 W a další. Kč
Cena testované sestavy 2 490 422 Kč
Výbava testované sestavy Technology Pack (+92.330 Kč), tlačítko pro zesílení zvuku výfuku (+6.735 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+11.927 Kč), couvací kamera (+8.981 Kč), parkovací čidla vpředu (+12.909 Kč) a vzadu (+12.909 Kč), kožená sportovní sedadla (+29.467 Kč), dešťový senzor (+6.455 Kč), kožený sportovní volant s páčkami řazení (+12.348 Kč), Seat Memory Pack 2 – elektricky nastavitelný volant s paměťovou funkcí, vyhřívaná a elektricky nastavitelná vnější zrcátka s automatickým sklápěním (+47.709 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 280 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 460 / 3500 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 275
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.4 / 6.7 / 8.8
Emise CO2: 209
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 407 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1594 / 0
Rozměr pneu: 245/40 R 19, 275/35 R 19
Jaguar F-Type S Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4470
b) šířka (mm): 1923
c) výška (mm): 1309
d) rozvor (mm): 2622
e) rozchod vpředu (mm): 1597
f) rozchod vzadu (mm): 1647
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 550
výška opěradla vpředu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Avatar - Barrichello
13. 10. 2014 16:00
Re: Vypráší tomu na okruhu slabší
Jistě to já vím, že XK je GTko.
Ale to mě osobně nijak nevadí, spíš naopak.
13. 10. 2014 10:23
Jag
Měl jsem možnost se pár desítek kilometrů svézt a bylo to pěkné svezení. Přepnutí výfuku do otevřeného módu dělalo neskutečný kravál (v tom dobrém slova smyslu). Sousedi by člověka s takovým zvukem opravdu asi rádi neměli. Zadupnutá dvojka mezi domy a bylo z toho prvotřídní zvuková nirvána.

Ale...na ten interiér bych si zvykal těžko. Stačí kouknout do M4 a do Jagu bych se už nevrátil. A ta automatická převodovka mi přišla jako největší slabina. Do takového auta si představuju buď manuál (co taky jiného do šestiválcového benzínového zadokolkového kupátka, že?) anebo, když už to musí být, tak rychlou dvojspojku. Automat v tomhle Jagu mi přišel ve svých reakcích dost pomalý, což je u sporťáku škoda.

Jinak ale pěkné auto, jakkoliv bych si ho místo Mkové (1M, M4) konfekce BMW nevybral.
Avatar - Dinar
13. 10. 2014 09:11
Re: F-Type vs. Carrera
On je Ftype opravdu k jednotlivým modelům porsche těžko přirovnatelný, sám jsem ho původně vůbec ke carreře nestavěl, ale musím uznat, že alespoň ve verzi s osmiválcem má ke carreře blíž než k boxster/caymanu. Naopak základ i V6S bych porovnával spíše s nimi. Měl jsem zrovna min. týden možnost projet nového caymana S v manuálu a musím říct, že v mých očích je to řidičská dokonalost na kolech, které se Ftype V6S nevyrovná. Ovšem podstata Ftype V8 je v něčem jiném, vidím ho spíše jako jízdně velmi schopný muscle car, chuligána, který nádherně "řinčí řetězy", ale u toho taky umí, kouzelné auto. ;-)
13. 10. 2014 08:33
Re: SRDCE JMÉNEM JAGUAR
Pane Mičko, za test, za ochotu diskutovat, za míru vtipu... :yes: :yes: :yes:
12. 10. 2014 20:06
Blahopreju k testu
Dobry den, Honzo,

blahopreju, cte se to velmi prijemne, je to zdaleka vas nejlepsi test. Puvodne jsem to ani cist nechtel, protoze jsem ocekaval snusku mensich ci vetsich klise, ale jsem rad, ze jsem se hodne spletl. Kdyz srovnam s jinymi vasimi testy, je videt, jak se do nekterych musite asi strasne nutit. Rad verim, ze tohle se vam psalo samo. Nevim, nakolik jste v redakci svazani tim, ze nemuzete napsat vyslovene negativni test (asi dost), ale kdyz jste schopen podat takovej literarni vykon jako tady, zkuste byt opravdu profik a tomuhle nadstandartu se snazte priblizit i priste. Ale berte mou vyzvu, prosim, v dobrem a nenechte si dnesni party zkazit, protoze tenhle test je opravdu vynikajici!