BMW 118d Sport Line – Nejmenší je nejlepší

BMW 118d Sport Line – Nejmenší je nejlepší

 
 

Ze všech kompaktů má nejstísněnější interiér, ale žádný hatchback se mu jinak nevyrovná.

Freddie a Adam, dva bratři, kteří mají stejné a přesto jiné auto… Reklamy mají ve zvyku přehánět, ale kampaň BMW s nečekanou přesností vystihuje rozdíly mezi dvěma verzemi nové řady 1.

První test byl seznámením s „Freddieho“ stylovým Urban Line, automatickou převodovkou a benzinovým motorem 118i. Na druhou návštěvu v redakční garáži dorazilo BMW v ostřejším provedení Sport Line, s manuální převodovkou a žádanějším turbodieselem, konkrétně 118d.

TEST BMW 118i Urban Line – Čím jezdí Freddie Lund?

Rozdíly v designu jsou zcela evidentní. Křiklavé bílé detaily (maska chladiče, lišty v náraznících, případně na přání kryty zrcátek) ustoupily sportovní černé barvě a přidal se výraznější design kol. Nové Jedničce tyto černé prvky vysloveně sluší, stejně jako červený lak. A nutno dodat, že na živo vypadá auto o dost lépe než na fotkách.

obrázek [600 x 273]  

Změny uvnitř jsou ještě výraznější. Sport Line vyměnil kontrastní šedo-černé čalounění za černou látku s výrazným rudým prošíváním. Přední sedadla mají navíc zesílené boční vedení a možnost prodloužení sedáku.

Palubní desku oživil hliníkový dekor a červená horizontální linka. Designové přiostření dokresluje nit stejné barvy na koženém potahu volantu a červený proužek uvnitř rychloměru a otáčkoměru.

Ve sportovních sedadlech se sedí na BMW jaksi přirozeněji. Pevně obejmou tělo, a to dobře ladí s těsnějším interiérem i volantem, který má i v nejvzdálenější poloze k řidiči stále blízko. Nenechte se ale zmást, přes střídmější rozměry se do interiéru snadno usadí i nadprůměrně rostlí jedinci.

obrázek [300 x 339] Na 17palcových kolech je BMW také jízdně tvrdší, přestože zachovává komfort překonávání nerovností. S většími koly a variabilním řízením (+11.350,- Kč) jde ruku v ruce sportovnější pocit z jízdy. Příplatkové řízení, a nepochybně i pneumatiky s nižším profilovým číslem, zprostředkovávají lepší zpětnou vazbu.

Nostalgické vzpomínky na minulou generaci, spojené se zatracováním té aktuální, proto nejsou nic jiného než pláč nad špatným hrobem. Nová řada 1 je stejně dobrá v zatáčkách, avšak řídí se snadněji. Zlepšení komfortu a lehčí chod řízení jsou nadstavbou ke kvalitám předchůdce. Při sportovní jízdě je novinka stejně schopná jako původní model. Na rozbité silnici může být dokonce rychlejší, a to díky zlepšenému kontaktu kol s vozovkou a výraznější směrové stabilitě dané prodloužením rozvoru.

obrázek [600 x 349]  

TwinPower, co není twin

Dvoulitrový celohliníkový turbodiesel v prostřední verzi 18d o výkonu 105 kW je dobře známou veličinou. Mezigeneračně si polepšil o 20 Nm na výsledných 320 Nm, tato změna je ale jen výsledkem evolučních úprav. Označení TwinPower Turbo na krytu motor se stává už pouhým obchodním označením – 118d ho nese bez toho, aby měla dvoukomorové turbo nebo přeplňování dvěma turby.

Čtyřválec nabízí plynulý zátah z nízkých otáček, který přijde v praxi ke slovu nejčastěji. Následuje silné střední pásmo na vlně maxima točivého momentu a motor dál pokračuje až k opačnému konci otáčkoměru. V případě nutkání se nechá vytočit až daleko do červeného pole k 6000 min-1, i pro rychlou jízdu je ale plně postačující řadit před 4000 min-1.

Navzdory obejmu 2,0 litru, který je v přímém rozporu s aktuálním trendem downsizingu, dosahuje motor velmi slušné spotřeby paliva. Ale tím nemám na mysli hodnoty odečtené při jízdě konstantní rychlostí – 4,2 l/100 km při stovce (otáčky motoru 1700 min-1) a 6,0 l/100 km ve 130 km/h (otáčky motoru 2200 min-1) dnes dosahují mnohá dieselová auta.

Opravdu silnou stránkou je spotřeba v reálném provozu – ve městě jsme jezdili za 5 až 5,5 litru, dálnici D1 se podařilo projet za necelých 6 litrů a mimo město je nižší než pětilitrová spotřeba samozřejmostí. S trochou obezřetnosti se nám podařilo na testovací mimoměstské trase dosáhnout dokonce průměru 3,7 l/100 km, což je méně než udává výrobce.

Zásluhu na tom má samozřejmě vhodně poskládaná převodovka. Ta k jaksi samozřejmé přesnosti kulisy i spojkového pedálu přidává odstupňování, které v reálném provozu dokáže vytěžit ze schopností motoru maximum. Ostatně na šestku při dálniční rychlosti pracuje motor v 2200 min-1, což je tak akorát.

Manuál nedává mnoho důvodů, proč volit automat. Jakkoliv je osmistupňové ZF tím nejlepším, co se u aut v dané cenové relaci nabízí, příplatek za něj znatelně navýší cenu auta. S manuální převodovkou chybu rozhodně neuděláte, zvlášť pokud si BMW nekupujete jen pro jeho vzhled.

obrázek [600 x 343]  

Závěr je asi z předchozích odstavců zřejmý. Sportovní dieselová jednička je hezčí a v celkové bilanci o kousek lepší než dříve testovaná benzinová 118i Urban Line. Nová řada 1 je proti konkurentům kultivovaná a přitom jízdně stále dost ostrá, s dieselovým motorem úsporná a díky manuální převodovce lákavá pro nadšené řidiče.

Na trhu neexistuje lepší kompaktní hatchback, než je BMW řady 1. A v případě, že nejste fanatickým zastáncem benzinových motorů, je model 118d asi nejrozumnější volbou.

Kromě několika drobností má totiž vlastně jedinou zásadní nevýhodu: politiku příplatkových výbav, které nenápadně – často tisícovku po tisícovce – navýší konečnou cenu auta klidně i o šestimístnou částku. Ale jak zaznělo posledně, za kvalitu se musí platit a BMW si svoji cenovku dokáže obhájit.

Mimochodem, příště se podíváme na zoubek základnímu modelu – benzinové 116i bez příplatkových výbav.

První cena vozu630.000,- Kč (116i 100 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací698.750,- Kč (118d 105 kW)
Základní cena testovaného vozu698.750,- Kč (118d 105 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků965.500,- Kč (118d 105 kW)

Plusy

  • Ideální vyvážení komfortu a ovladatelnosti
  • Přesné a přiměřeně naposilované řízení
  • Nízká spotřeba paliva v reálném provozu
  • Dobrý výhled všemi směry
  • Pestrý výběr různých verzí a barevných kombinací
  • Jediný vůz v segmentu s pohonem zadních kol

Minusy

  • Vyšší základní cena, příplatky i za mnohé „samozřejmosti“
  • Zbytečně složité ovládání základní verze iDrive
  • Slabší výkon audia
  • Lacině působící manuální nastavení sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 118d Sport Line

Cena v základní výbavě: 698 750 Kč Cena v testované výbavě: 965 500 Kč

Základní výbava:6 airbagů, stabilizační systém, 16palcová ocelová kola, elektrický posilovač řízení, Auto Start/Stop, tlačítko Driving experience včetné módu Eco Pro, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, centrální zamykání, rádio BMW Business CD a další.

Výbava testovaného vozu:Sport Line (47.900,-) - čalounění látka černá/červená, sportovní sedadla, sportovní kožený volant, 16palcová kola z lehké slitiny, vnitřní obložení leskle černé; vnitřní dekor broušený hliník (4.800,-), 17palcová kola (22.700,-), BMW Individual – černé lesklé okenní lišty (6.300,-), BMW Individual – černé čalounění stropu (5.300,-), variabilní sportovní řízení (11.350,-), zatmavená zadní okna (8.825,-), velurové koberečky (2.525,-), zrcátka s automatickým zatmavením (13.875,-), průchozí nakládací systém (6.550,-), odkládací paket a 12V zásuvka (3.775,-), vyhřívání předních sedadel (8.325,-), parkovací senzory PDC vpředu i vzadu (18.900,-), parkovací asistent pro samočinné podélné parkování (8.825,-), mlhová světla (5.300,-), dešťový a světelný senzor (3.275,-), bi-xenonové světlomety (23.700,-), automatická klimatizace (17.600,-), tempomat (11.600,-), světlený paket (5.800,-), rádio BMW Professional (10.075,-), Bluetooth a USB (12.600,-), rozšířené možnosti pro hudební přehrávač v mobilním telefonu (2.525,-), displej s rozšířenými možnostmi zobrazení (4.275,-).

Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

 
Technické údaje
Motor BMW 118d Sport Line
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 105 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.8 / 4.4
Emise CO2:115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1200
Objem nádrže (l):52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 380
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4324
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 455
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 675
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení BMW 118d Sport Line
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,54
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



BMW řady 1 absolvovalo lehké omlazení. Co všechno se změnilo? BMW řady 1 absolvovalo lehké omlazení. Co všechno se změnilo?

Automobilka BMW si pro svou řadu 1 připravila mírnou…

BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč

Řada 1 se dočkala nové vrcholné varianty, dosavadní M135i…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít, posvětil to soud

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít,…

Britští rodiče nevyléčitelně nemocného jedenáctiměsíčního Charlieho Garda již netrvají na experimentální léčbě a…

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

 

iSport.cz

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0 a slaví popáté v řadě

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0…

Prague Black Panthers jsou popáté za sebou českými mistry v americkém fotbale. Ve 24. Czech Bowlu na žižkovském…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…