Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz B 160 CDI – Žádné béčko

Diskuze (73)
S třídou B od Mercedes-Benzu se v testech na Auto.cz setkáváme již potřetí. Tentokrát má pod kapotou základní motor, původem od Renaultu.

Mercedes-Benz B je nejpraktičtějším zástupcem řady kompaktních Mercedesů, která dnes již čítá čtyři různé modely. Paleta motorů je široká, obsahuje pět zážehových (z nich jeden v provedení CNG) a čtyři vznětové agregáty, které společně pokrývají spektrum od 66 do 155 kW. Ten úplně nejslabší z nich je novinkou, jmenuje se B 160 CDI a nabízí se od loňského podzimu.

Čtyřválcový turbodiesel má svůj původ u Renaultu, ve skutečnosti se jedná o nejnovější evoluci známého agregátu 1.5 dCi, který Mercedes-Benz upravil a opatřil vlastním kódovým označením OM607. V případě verze B 160 CDI má výkon 66 kW (existuje i silnější provedení s 80 kW, které v modelu B 180 CDI nahradilo dřívější 1,8litrový motor od Mercedes-Benzu), jedná se ovšem o novou, v pořadí již šestou generaci.

Maximum výkonu nastupuje velice brzy, již při 2750 min-1, charakteristika motoru se proto v běžných otáčkách blíží dražšímu a silnějšímu B 180 CDI. Jinými slovy, projev základního turbodieselu je výrazně lepší, než co napovídá hodnota maximálního výkonu a akcelerace z 0 na 100 km/h za 14,0 s. Ve skutečnosti se zde totiž hraje na dvě věci současně: nízkou spotřebu a rozumnou dynamiku v běžném provozu.

Těsně nad volnoběhem patnáctistovce sice síly scházejí, turbodmychadlo se ovšem plynule a velice rychle dostane do tempa, a tak je motor už okolo 1500 min-1 připraven k plné akceleraci. Pokud ovšem nezrychlujete, pak rádce řazení nabádá k co nejnižším otáčkám. Motor se odvděčí mimořádně nízkou spotřebou, v rovinatém terénu bez nejmenších problémů okolo 3,5 litru.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv  

Běžné zrychlování obstará první polovina otáčkoměru, v té druhé pak nejslabší Mercedes-Benz nabízí alespoň jistotu v podobě konstantního výkonu. Ten se však dostane ke slovu málokdy, protože i při dálničních 130 km/h motor pracuje v umírněných 2500 min-1 a za to si řekne v průměru o 5,5 l na 100 km. Podobné spotřeby patnáctistovka dosahuje také ve městě, kde se může spolehnout mimo jiné na promyšlený systém start-stop: vypíná motor ještě za jízdy, pokud zpomalujete a rychlost klesne zhruba pod 8 km/h. Podobný systém Mercedes-Benz nabídl už ve Smartu ForTwo mhd a obdobně fungují také motory e-HDi od Citroënu a Peugeotu.

Šestistupňová převodovka pochází z vývojového oddělení Mercedes-Benzu. Potěší krátkými a přesnými dráhami kulisy, nezvyklý je ovšem způsob řazení zpátečky – páku je potřeba vytáhnout a přesunout doleva dozadu, vedle dvojky. Pro příznivce jízdy se dvěma pedály nabízí Mercedes-Benz i pro nejslabší motor sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku 7G-DCT, kterou jsme testovali již dříve v B 180 CDI.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv  

Interiér

Již základní provedení interiéru, který byl ve zkoušeném voze vylepšený o kožený volant, vypadá velmi dobře. Třída B sází na moderní střízlivý styl, který je v přímém protikladu vůči konkurenčnímu Citroënu C4 PicassoRenaultu Scénic. Kabina se dokáže vyvarovat jakýchkoliv ergonomických přehmatů, mínusem je jen nízko umístěný panel klimatizace. Naopak trumfem jsou pohodlná a vhodně umístěná sedadla vpředu i vzadu, která nechávají dostatek prostoru ve všech směrech. Navíc se dobře doplňují s velkou prosklenou plochou, podpořenou rovnými sloupky karoserie.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv  

Relativně sebevědomá základní cena takzvaného Entry modelu 544.500 Kč je vyvážena prestiží značky Mercedes-Benz a solidním rozsahem výbavy. Z běžných prvků je potřeba připlatit jenom za tempomat a litá kola. Parkovací čidla Mercedes-Benz nabízí rovnou v paketu s aktivním parkovacím asistentem, který kromě signalizace vzdálenosti umí i vyhledat vhodné parkovací místo a sám do něj bez problémů zacouvat (řidič ovládá pouze spojkový pedál pro regulaci rychlosti manévru).

Závěr

Kdo hledí primárně na cenu, ten bude hledat jinde. Srovnatelně vybavené Citroën C4 Picasso nebo Volkswagen Touran vyjdou zhruba o osmdesát tisíc korun levněji, dieselový Renault Scénic nebo mírně menší Fiat 500L lze dokonce pořídit pod půl milionu korun. Výhody Mercedes-Benzu B se proto projeví spíše ve spojení s některým ze silnějších motorů, případně pohonem všech kol. Na druhou stranu, kdo chce pod kapotu Béčka přiměřeně silný a velmi úsporný motor, ten je u B 160 CDI na správné adrese.

Video se připravuje ...

Nejlevnější verze modelu544.500 (B 160 CDI/66 kW Entry)
Základ s testovaným motorem544.500 Kč (B 160 CDI/66 kW Entry)
Testovaný vůz s výbavou606.767 Kč (B 160 CDI/66 kW Entry)

Plusy

  • Nízká spotřeba a slušná dynamika základního motoru
  • Vysoká kvalita dílenského zpracování
  • Povedené odhlučnění interiéru
  • Ovladatelnost, malé boční náklony
  • Příznivá základní cena

Minusy

  • Krátké zadní sedáky
  • Vysoké ceny některých příplatků
  • Umístění panelu klimatizace
  • Elektronická parkovací brzda se při rozjezdu sama neodjistí

Foto: David Rajdl

Diskuze (73)
Mercedes-Benz B 160 CDI
Cena základní sestavy 544 500 Kč
Výbava základní sestavy Parametrické řízení, plechové disky kol, komfortní multifunkční volant, manuální klimatizace, elektrické stahování bočních oken, diodové denní svícení, USB, autorádio Audio 20 s CD/MP3, Attention Assist, Collision Prevention Assist, ESP, brzdový asistent, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče, elektrická parkovací brzda, palubní počítač a další. Kč
Cena testované sestavy 606 767 Kč
Výbava testované sestavy Sada Chrom – chromované doplňky karoserie (+8.552,-), desetipaprsková 16” litá kola (+12.003,-), aktivní parkovací asistent Parktronic (+20.255,-), tempomat (+7.502,-), volant a hlavice řadicí páky potažené kůží (+5.251,-), vyhřívání předních sedadel (+8.702,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 2750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1700 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.7 / 4.1
Emise CO2: 108
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1547
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1435 / 565
Rozměr pneu: 205/55 R 16
Mercedes-Benz B 160 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4359
b) šířka (mm): 1786
c) výška (mm): 1557
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1549
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 815
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - KubikCv
6. 3. 2014 01:19
Re: Dynamika
i ten Logan tu vzpěru má >:D
3. 3. 2014 21:46
Re: entry
tak t mi je ale novinka, moze smi pls napisat, preco nemozu mat auta s el. brzdou kolesa mensie ako 16" ?
3. 3. 2014 21:44
Re: Dynamika
by si sa divil, kolko aut nema plynovu vzperu, napr mazda 6(a ze kolko ta ma low costovych rieseni)
3. 3. 2014 21:42
Re: Dynamika
no sorry ale posri si zrychlenia dacie, 14s nema snad ani ta najslabsia.
ked ti uz ide o zrychlenie, tak porovnavaj s oblubenym volkswagenom a slavnymi htp motormi.
A za dalsie, hodnota 0-100 je dost obmedzena, dynamiku zohladnuju hlavne ine hodnoty, to ti ale vysvetlovat uz nebudem, kedze som si neni isty, ze chapes uplne zaklady fungovania cohokolvek.
Avatar - rokyta.p
2. 3. 2014 22:37
:-)
pěkné auto :-!