Test Auto.cz

BMW 330e – Pobaví, nebo jen uspoří?

31.7. 2017
Verdikt
 

Když se řekne hybrid, řada lidí si vybaví Toyotu Prius či Hondu Insight. Jak ale funguje hybridní „trojka“ od BMW? A není elektromotor překážkou ke stále proklamované radosti z jízdy?

Současná generace řady 3 označená F30 je na trhu už od roku 2011. S ročním zpožděním obohatila nabídku pohonů také hybridní varianta. Šlo o verzi ActiveHybrid 3, poprvé představenou na americké půdě v lednu 2012. BMW uvádělo, že na čistě elektrický pohon činil normovaný akční rádius vozu 4 km a maximální „elektrická“ rychlost byla 75 km/h. ActiveHybrid 3 se bez podstatných změn vyráběl až do podzimu 2015, kdy jej nahradil testovaný vůz 330e.

Zásadním rozdílem mezi 330e a starším ActiveHybrid 3 je možnost nabíjet novější vůz z domácí či veřejné elektrické sítě. Jedná se totiž o plug-in hybrid, což starší model nenabízel. Tímto se podařilo podstatně více vytěžit z čistě elektrického pohonu. Normovaný dojezd bez použití spalovacího motoru se prodloužil na 40 km, maximální rychlost na elektriku se zvýšila na 120 km/h. To mimo jiné znamená, že pro kupujícího 330e je nyní hybridní pohon mnohem atraktivnější a samozřejmě v praxi přínosnější.

Rychlost podle režimu

U plug-in hybridů se předem počítá s tím, že jejich majitelé nechají akumulátor vozu, v případě testované 330e typu lithium-ion o kapacitě 7,6 kWh, po každé jízdě nabít. Pokud tak opravdu učiníte, můžete skutečně plně využívat přednosti tohoto pohonu. Kolik to ale zabere času? BMW uvádí, že pokud použijete nabíjecí kabel, dodávaný k vozidlu a který jsme měli k dispozici my a připojíte auto na konvenční „zásuvku“ 230V/50 Hz střídavého proudu, zabere nabití „zcela“ vybité baterie tři hodiny a 15 minut. Nabíjecí čas se o hodinu zkrátí, pokud si zakoupíte BMW i Wallbox.

Řidič 330e má dále na výběr ze tří jízdních režimů - Auto eDrive, Max eDrive a Save Battery. Asi nejčastěji se bude vůz nacházet v prvně jmenovaném režimu, v němž jsme po většinu času jezdili také my. Zda bude vůz poháněn spalovacím motorem, nebo elektromotorem, případně oběma dohromady, rozhoduje řídicí elektronika, takzvané EME (Electrical Machine Electronic).

Benzinovým agregátem je v tomto případě přeplňovaný dvoulitr z řady B48, elektromotor je synchronního typu s permanentním magnetem. V režimu Auto eDrive je možná jízda čistě na elektriku až do rychlosti 80 km/h. Max eDrive ji zvýší na 120 km/h, přičemž právě v tomto režimu můžete ujet oněch udávaných 40 km. Poslední mód (save battery) umožňuje uchovat elektrickou energii v akumulátoru na pozdější dobu. Třeba když počítáte s tím, že pojedete nízkoemisní zónou. Takové u nás nikde nejsou, ale třeba v USA či v západní Evropě je najdete.

Vše záleží na spojce

Hybridní pohon bavoráku 330e je koncepčně poněkud odlišný třeba od toho, jaký známe z hybridních vozů Toyota či Fordu Mondeo HEV. Tato auta nemají klasickou převodovku a naopak využívají příčně uložený hnací řetězec. BMW 330e má motor uložený vpředu podél a dále používá konvenční planetový osmistupňový automat od ZF. Pro hybrid jej ovšem modifikovali, takže tady nenajdete hydrodynamický měnič momentu. Místo něj je právě elektromotor, který je tak součástí převodovky a nelze jej od ní odpojit. Mezi elektromotorem a spalovacím agregátem je vícelamelová třecí spojka s tlumičem torzních kmitů, která naopak umožňuje přerušit tok hnací síly mezi spalovacím motorem a zbytkem hnacího ústrojí – tedy elektromotorem, převodovkou a poháněnou zadní nápravou.

Tolik tedy o technice, ale co dojmy z konkrétního exempláře? Už jen jeho vnější vzhled v nás vzbuzoval touhu po svezení, neboť auto okořeněné o celou řadu příplatků vypadalo mimořádně atraktivně. V základu vychází 330e na 1.203.800 korun, příplatek za model Luxury Line činí 119.600 korun. K tomu si navíc přidejte výbavu za 286.572 a vyjde vám celková cena testovaného vozu 1.609.972 korun.

obrázek [600 x 404]  

Po usednutí do kabiny příznivý dojem neopadá, neboť řidič a jeho spolujezdec si hoví ve sportovních předních sedadlech, potažených příjemným mikroplyšem. I za ně se ale připlácí a to rovných 14.690 korun. Kabina navíc na první pohled nevypadá jako z hybridního vozidla, neboť kaplička s přístroji nepostrádá tradiční otáčkoměr. Sedí se nízko a celková pozice za volantem je vynikající.

Zástavba hybridní soustavy si tak vybrala navenek pouze dvě daně. Tou první je zmenšený objem zavazadelníku z běžných 480 na 370 litrů. Důvodem je právě již zmíněné uložení baterek pod jeho podlahou. Díky tomu ale zůstala možnost sklopit opěradla zadní lavice v poměru 40:20:40. Druhým omezením je objem palivové nádrže, pouhých 41 litrů. Běžné “trojky” mají 57 litrů. Jinak vše ostatní zůstává při starém.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 330e Luxury Line

Cena v základní výbavě: 1 323 400 Kč Cena v testované výbavě: 1 609 972 Kč

Základní výbava:Servotronic - posilovač řízení s proměnným účinkem podle rychlosti jízdy, dojezdové pneumatiky Runflat, bezpečnostní šrouby kol, velurové koberečky, přední loketní opěrka posuvná, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů, automatická klimatizace, deaktivace airbagu spolujezdce, sklopné opěrky hlavy na zadních sedadlech, BMW E-Call, display s rozšířenými možnostmi zobrazení, atd.

Výbava testovaného vozu:Automatická převodovka s řadicími pádly na volantu (+ 3.198,-), zatmavená okna (+ 10.426,-), samočinně clonitelné vnitřní zpětné zrcátko (+ 14.690,-), sportovní přední sedadla (+ 14.690,-), vyhřívání předních sedadel (+ 9.880,-), adaptivní LED světlomety (+ 55.016,-), Driving Assist (+ 13.884,-), Harman Kardon Surround Sound System (+ 29.094,-), černé okenní lišty (+ 10.426,-), čalounění stropu individual (+ 6.396,-), 18palcová kola (+ 42.718,-), přední a zadní parkovací asistent (+ 5330,-), M sportovní kožený volant (+ 5.330,-), Navigační system Professional (+ 20.020,-), BMW ConnectDrive Plus (+ 59.358,-).

Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 

Štítky BMW Hybrid Testy

Technické údaje
Motor BMW 330e Luxury Line
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 1350 - 4250
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 65 / 2500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 250 / - - 2500
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 185 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.9
Emise CO2:44
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / -
Objem nádrže (l):41
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1660 / 535
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4633
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1429
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 865
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: BMW 330e – Pobaví, nebo jen uspoří?







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Zlaté ruské ručičky aneb Jak udělat z vraku BMW funglovku Zlaté ruské ručičky aneb Jak udělat z vraku BMW funglovku

Nevěřili byste, jak moc poničené auto se dá ještě…

Facelift BMW 3 GT znamená jemné retuše vzhledu a nové motory Facelift BMW 3 GT znamená jemné retuše vzhledu a nové motory

S prodeji liftbacku střední třídy je BMW zatím spokojeno.…

 



 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde na jeho účet! Tíží mě to

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde…

Jen málokterá žena by si nechala líbit tolik ponížení, co Dagmar Patrasová (61). Její manžel Felix Slováček (74)…

Poslední foto před smrtí: Mladík vzal expřítelkyni (†18) na útes, aby ji střelil a skopl dolů

Poslední foto před smrtí: Mladík vzal expřítelkyni…

Chtěl se jí nadobro zbavit, a tak ji pod záminkou procházky vylákal na útes. Loren Bunner počkal, až jeho…

 

iSport.cz

Diskuze pod dohledem policie. Na kouče Habance si počkali fanoušci

Diskuze pod dohledem policie. Na kouče Habance si…

Z očí do očí se brněnští fanoušci rozhodli vyříkat si s trenérem Svatoplukem Habancem situaci, v níž se…

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále dostala výprask

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále…

Karolína Plíšková zůstala světovou tenisovou jedničkou. Rumunka Simona Halepová, která ji mohla na prvním místě…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…