Test Auto.cz

BMW 435i – Runflatová revoluce

27.1. 2014
Verdikt
 

Automobilka BMW zaplnila další mezeru: nikoliv na trhu, ale v označení modelů. Vyzkoušeli jsme (zatím) nejsilnější verzi řady 4.

Zapomeňte na trojku kupé, nová doba si žádá změny, i kdyby byly lehce zbytečné. Řada 4 však nezůstane jen pouhým kupátkem, dočkáme se i kabrioletu a zatím jediné oznámené „opravdové“ novinky, modelu 4 Gran Turismo. Proslýchá se sice ještě něco o elegantním kombi se splývající zádí po vzoru Mercedes-Benzu CLS Shooting Brake, ale to zatím potvrzeno nebylo. Naopak verze M4 potvrzena byla, její třílitrový dvakrát přeplňovaný šestiválec bude poskytovat výkon 317 kW. Ještě zhruba půl roku však bude nejsilnější čtyřkou na silnicích dnes testovaný model 435i.

Pod kapotou klasika, z venku novinka

Nabídka motorů se za poslední roky u BMW výrazně obměnila a zmodernizovala, jednou ze stálic však zůstává přeplňovaný benzinový šestiválec o objemu tři litry. Tedy přesněji řečeno, zůstávají jeho parametry: 225 kW a 400 N.m. Přišel totiž například o jedno turbodmychadlo, takže spalovací komory nyní přeplňuje jediné twin-scroll turbo.

BMW 320d – Naftová stálice

Výkon a pozice toho nejlepšího, co je v showroomu k mání (mimo auta ze stáje M) trvá už téměř sedm let, lhostejno, zda šlo o již zmíněnou verzi se dvěma (N54) či jedním (N55) turbodmychadlem. To je hodně neobvyklé, vždyť například v Buchloe z něho dokáží po relativně malých modifikacích vydolovat 76 kW a 200 N.m navíc.

A jak se fyzicky liší řada 4 od řady 3? Nejvýraznějším rozdílem je samozřejmě absence druhého páru dveří, nicméně to asi není potřeba připomínat. Při shodném rozvoru je čtyřka o 14 milimetrů delší, má totiž o kousek větší přední i zadní převisy. Nejvýraznějším rozdílem je však dynamičtější vzhled auta. Čtyřka je nižší o výrazných 48 milimetrů a navíc se může opřít o nápravy s větším rozchodem. To se podílí i na dosti jiných jízdních vlastnostech, než má řada 3.

obrázek [600 x 316]  

Automobily s karoserií kupé sice vypadají krásně (což bezezbytku platí i pro BMW 4), kdo však takový vůz někdy vlastnil, dá mi za pravdu, že i zde platí heslo „něco za něco“. Nastupování a vystupování je kvůli nízké linii střechy pro pasažéry s vyšší postavou velmi krkolomné, byť se výrobce snažil zpříjemnit nástup a výstup rozměrnými předními dveřmi. Ty by si kvůli své hmotnosti zasloužily o něco pevnější aretaci v jednotlivých mezipolohách.

BMW 330d Touring – Šest je zbytečně moc

Když už se na dvojici zadních sedadel přece jenom probojujete, čeká vás docela příjemné překvapení. Díky shodnému rozvoru s trojkou je před koleny opravdu dostatek místa a ani na šířku v loktech si dvojice pasažérů stěžovat nebude. Jak je ale vidět i na videu, 180 centimetrů vysoký muž už se hlavou zarývá do stropu. To však, vzhledem k typu karoserie, nelze hodnotit jako chybu. Naopak, je řada modelů s karoserií kupé, ve kterých by stejně vysoký člověk měl mnohem větší problémy. Zavazadlový prostor je více než dostatečný, jeho 445 litrů jde dále navýšit sklopením zadních sedadel, takže ani lyže nebo hokejky nejsou problém.

Viva la revolución!

Jsou jízdní vlastnosti nové řady 4 v podstatě identické jako u řady 3? Také jsem si to myslel a od auta čekal klasicky perfektní chování na hladkém asfaltu a občasné nepříjemné odskakování přední nápravy, zapříčiněné tuhými runflaty.

V reálu je však všechno jinak. Nebojím se přirovnat nastavení nové čtyřky k malé revoluci, které v Mnichově v krátkém čase podlehnou i další modely v čele s řadou 3. Inženýři dali elegantnímu kupé do vínku zcela nové nastavení podvozku a navíc dále vyztužili šasi spojením přední nápravnice s bočními prahy. Výsledek opravdu stojí zato: odskakování zcela zmizelo a auto teď krásně za všech okolností kopíruje silnici a to i přes tužší, sportovnější M podvozek. Svou roli zde jistě hraje i zimní obutí na osmnáctipalcových litých kolech, nicméně dám ruku do ohně za to, že ani v létě by 435i při projížďce městem nezklamala.

BMW 320d xDrive – Nohama pevně na zemi

Zmenšily se také boční náklony a pocitový přesun hmoty v zatáčkách; vůz si nechá líbit zběsilé protahování vlásenkami a zůstává déle neutrální. Zvýšená jistota za volantem samozřejmě není pouze dílem lepšího podvozku a tužšího uložení náprav - nezapomínejme ani na nižší těžiště a širší rozchod. Přesto opravdu nezávidím řidiči, který by ze své 335i přesedl do testované 435i: všechno najednou funguje o kousek lépe, což znamená, že dohromady jde o naprosto skvělé auto, jasně překonávající svého čtyřdveřového bratra.

obrázek [600 x 383]  

Brzdy jsou výborné, krásně se dávkují a sportovní sedačky vás hýčkají, přičemž trup pevně drží na místě. Pokud jste se dívali na nějaký dokument z divočiny, kde lvice přenáší za kůži na krku mládě, máte docela dobrou představu o tom, jak fungují sedadla navržená divizí M. Jediné, co nyní trochu nezapadá do skládačky je řízení. To zůstalo podobně sterilní a zpětná vazba působí nekonzistentně a uměle. No aby ne, když ji má na svědomí téměř výhradně posilovač.

Automatická osmistupňová převodovka od ZF je jednou z nejlepších, kterou můžete v autě mít. Přesto se k danému motoru příliš nehodí. Přeplňovaný šestiválec má velmi široké spektrum použitelných otáček, vždyť 400 N.m je k mání již při 1.200 min-1 , takže více převodů slouží jen k jedinému účelu: snižování spotřeby. Při sportovní jízdě za chvíli budou bolet šlachy od neustálého přecvakávání páček pod volantem. To je samozřejmě trochu nadsázka, nicméně tak skvělému motoru s atmosféricky gradující špičkou a silným středem by klidně stačilo šest stupňů, kterými disponuje základní manuál.

BMW 335i Sport Line – Není F30 jako E30

Bílé BMW 435i má, díky adaptivnímu M podvozku, hned čtveřici režimů: Ekologický Eco pro, ve kterém má auto pocitově 150 koní a tři tuny (nicméně opravdu s ním jde šetřit palivo, na rozdíl od některých konkurentů), základní a tak trochu nijaký Comfort, sportovní Sport (jak překvapivé) a Sport plus s omezením jízdní stability. Velcí kluci si samozřejmě vypnou ESP úplně, důležité je, že tento dynamický mód stabilizace téměř vůbec nezasahuje a například při driftování na sněhu dovolí překvapivě velké úhly. Pak jemně pomůže auto srovnat, abyste na sněhu netahali užovku za ocas, takže zábavu za volantem si užije i méně zdatný řidič.

obrázek [600 x 402]  

Co spotřeba? Pokud využijete ekologický režim a zapomenete, že jste si místo Octavie se základním motorem koupili nadupaný sporťák, můžete mimo město jezdit za méně než osm litrů naturalu. Opravdu to jde a není to žádný velký problém ani na zimních gumách. Ve městě počítejte zhruba s deseti nebo jedenácti litry, a když se před vámi otevře prázdná silnice první třídy, vystačí šedesátilitrová nádrž na zhruba 300 kilometrů. Zde je mimochodem krásně vidět práce převodovky: zatímco v ekologickém režimu se po ubrání plynu automat postará o ladné plachtění krajinou, ve sportovním módu začnete okamžitě brzdit motorem.

Závěr

Lepší, než jsme čekali. Tak taková je nová řada 4 s výrazně upraveným podvozkem. Se skvělým přeplňovaným šestiválcem tvoří jen těžko porazitelnou dvojici, která perfektně zvládne nejen každodenní cestu do práce, ale také velmi dynamické svezení o víkendu. A přitom vypadá parádně.

Video

Nejlevnější verze modelu940.000 Kč (420i/135 kW)
Základ s testovaným motorem1.240.000 Kč (435i/225 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.766.775 Kč (435i/225 kW)

Plusy

  • Výkonný šestiválec
  • Zvuk motoru a výfuku
  • Jízdní výkony
  • Spotřeba paliva
  • Skvělý podvozek

Minusy

  • Méně komunikativní řízení
  • Pouze čtyři místa
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 435i

Cena v základní výbavě: 1 240 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 766 775 Kč

Základní výbava:Litá 17“ kola v designu, velurové koberečky, dvouzónová automatická klimatizace, světelný paket, elektrické nastavení sedadel, šest airbagů, záruka 5 let/100.000 km, bixenonové světlomety, tempomat, mlhovky, čtyřmístné provedení, autorádio se šesti reproduktory a MP3, bluetooth, atd.

Výbava testovaného vozu:Kůže Dakota (42.875,-), sportovní automatická převodovka (60.325,-), alarm (12.325,-), komfortní přístupový systém (15.150,-), sportovní paket M (79.600,-), litá 19” kola M Double spoke (20.275,-), adaptivní podvozek M (18.225,-), zadní kamera (10.775,-), zrcátka s automatickým tlumením odrazivosti (15.150,-), průchozí nakládací systém (5.125,-), elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce (7.950,-), odkládací paket 12V zásuvky (4.100,-), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (9.500,-), kontrola parkovací vzdálenosti (PDC) i vzadu (20.275,-), dešťový senzor a automatická aktivace snížené viditelnosti (3.350,-), adaptivní LED (48.775,-), přídavné 12V zásuvky (250,-), asistent dálkových světel (3.850,-), aktivní ochrana (8.975,-), driving assistant (13.350,-), head-up display (25.150,-), HiFi systém (10.025,-), internet (2.575,-), příprava pro mobilní telefon bluetooth, USB, hlasové ovládání, konektivita (2.575,-), BMW ConnectedDrive Advanced Plus (22.325,-), navigační systém Professional (63.925,-).

Státní dluh se prudce zvýšil, každý Čech už dluží 170 tisíc korun Státní dluh se prudce zvýšil, každý Čech už dluží 170 tisíc korun

Státní dluh se v prvním pololetí zvýšil o zhruba 175…

Aerolinky sázejí na extra příplatky, z cestujících takhle loni vyždímaly desetinásobek Aerolinky sázejí na extra příplatky, z cestujících takhle loni vyždímaly desetinásobek

Výběr a rezervace vlastního sedadla v letadle, dokupování…

Prezident Zeman znovu navrhl Karla Srpa do rady Ústavu pro studium totalit Prezident Zeman znovu navrhl Karla Srpa do rady Ústavu pro studium totalit

Prezident Miloš Zeman navrhl do rady Ústavu pro studium…

 
Technické údaje
Motor BMW 435i
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1200 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 5.5 / 7.3
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1535 / 520
Rozměr pneu:225/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1409
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):570
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 730
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: BMW 435i – Runflatová revoluce







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



BMW 4 po faceliftu: Jemné změny designu. A co víc? BMW 4 po faceliftu: Jemné změny designu. A co víc?

Čtyřkový bavorák ladil v rámci faceliftu jen detaily.…

BMW 4 Cabrio použije v příští generaci plátěnou střechu BMW 4 Cabrio použije v příští generaci plátěnou střechu

Éra kabrioletů s pevnou skládací střechou se zřejmě chýlí…

 



 
Dieselgate se týká všech značek! Německo má plán na snížení emisí naftových vozů

Dieselgate se týká všech značek! Německo má plán na snížení emisí naftových vozů

Dnes 12:53

Zástupci automobilového průmyslu a politici v Německu se dohodli na plánu, který má odvrátit případné zákazy jízd naftových aut ve městech.




Blesk.cz

Éterická královna lesů a moří Houdová adoruje menstruaci: Je to posvátný dar

Éterická královna lesů a moří Houdová adoruje…

Modelka Helena Houdová (37), která se svými třemi dětmi létá všude možně po světě a snaží se splynout s…

Mrtvolu zpěváka (†41) Linkin Park našla uklízečka! Na odpoledne měl plány s kapelou

Mrtvolu zpěváka (†41) Linkin Park našla uklízečka!…

Rozhodl o tom, že si vezme život, náhle? Vypadá to tak. Zpěvák nu-metalové skupiny Linkin Park Chester…

 

iSport.cz

"Bomba" pro Zlín? Má přijít třinecký Kreps, co hrál i v NHL

Velká „bomba“, kterou fanouškům slíbil generální manažer Zlína Martin Hosták? Asi má na mysli chystaný příchod…

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se ztrapnil a Lukaku slavil

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se…

Před rokem odepsal Pep Guardiola v Manchesteru City brankáře Joea Harta, na jeho místo přivedl Claudia Brava z…

 

Reflex.cz

Noční můra všech potápěčů: Tým zkušených geologů zůstal uvězněn v jeskyni, záchrana přišla po 48 hodinách

Noční můra všech potápěčů: Tým zkušených geologů…

„Mallorca je mnohem hezčí pod povrchem než na něm,“ řekl britskému novináři z BBC Xisco Grácia, který strávil…

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky, energická LP a „ztracená“ Norah Jones

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky,…

Na hlavním pódiu měly během druhého dne přesilu ženy. Zatímco zpěvačka LP byla ve svém živlu, vybíhala až mezi…